Pierwsze starcie z Lemem. Polacy tworzą grę science-fiction

Wybraliśmy się w kosmos, aby spotkać się z deweloperami ze Starward Industries i porozmawiać o ich grze science fiction opartej na powieści Stanisława Lema. Po trzech godzinach spędzonych w ich studiu wiem już, że na Projekt I warto czekać.

Maciej Pawlikowski

Możecie nie pamiętać, ale swego czasu bazująca na twórczości Franka Herberta gra Dune cieszyła się całkiem gorliwym kultem. Był rok 1992, a wielu domorosłych kosmonautów na zawrotnych maszynach, których nie powstydziłoby się NASA (z 2 MB RAM-u i systemem DOS), uruchamiało spreparowany na 3,5-calowych dyskietkach komputerowy kod. Kod ten skrywał całą obcą planetę Arrakis.

PROJEKT I W SKRÓCIE

  1. Co to jest: pierwsza gra w historii oparta na twórczości Stanisława Lema na silniku Unreal Engine 4
  2. Rozpoczęcie prac: 2018 rok
  3. Przewidywana data premiery: 2021 (skądinąd stulecie urodzin Lema)
  4. Wersja językowa: twórcy planują wydanie kilku wersji językowych; gra posiadać będzie polski i angielski voice over
  5. Platformy: gra ma być multiplatformowa – zagramy na PC i na konsolach
  6. Więcej informacji: odwiedzajcie fanpage Starward Industries.

Od tamtej pory minęło naprawdę wiele czasu, a przez rynki i dyski graczy przewinęło się mnóstwo gier traktujących o eksploracji kosmosu. Po tym, jak w 2017 roku odwiedziliśmy sąsiednią galaktykę Andromedę, międzygwiezdne podróże weszły w fazę kryzysu. Zwyczajnie brakuje gier, które eksploatowałyby temat dalekich, obcych światów z należytą powagą i wykorzystaniem dobrego warsztatu. Być może – a mówię to pełen optymizmu, zachowując sobie jednak prawo do omylności – sytuację odmieni małe, ale kosmicznie zdolne studio z Krakowa – Starward Industries. Spotkaliśmy się z jego prezesem, Markiem Markuszewskim, oraz scenarzystą, Michałem Gałkiem, aby rozsiąść się na wygodnych kanapach w ich biurze i uciąć sobie ponad trzygodzinną pogawędkę.

W tekście przedstawię również resztę studia, bo doprawdy są to jednostki zdolne – a powodem, dla którego polscy deweloperzy stali się tak cenionymi specjalistami na świecie, są nie same gry, ale właśnie ludzie, którzy je tworzą. Dobrze też, abyście wiedzieli, kto odpowiada za przywrócenie należytej popularności Stanisławowi Lemowi.

STARWARD INDUSTRIES

Starward Industries – firma powstała jesienią 2018 roku po kilkunastu miesiącach przygotowań: kompletowania zespołu, definiowania wizji gry i zabezpieczenia startowego finansowania. Studio tworzone było od zera, ale założenia, jakie przyjął CEO Marek Markuszewski, to doświadczenie i samodzielność.

– To dziesięć różnych osób, różnych specjalizacji, które tworzą kompletną tkankę twórczą, zdolną do stworzenia gry, którą mamy w głowach – przedstawia swoją ekipę Marek.

Chodziło o wybór takich osób, które nie tylko będą niezwykle zdolne i doświadczone, ale też szybko odnajdą się w projekcie. Studio mieści się w Krakowie na Zabłociu.

MAREK MARKUSZEWSKI – PROJECT LEAD

Przygodę z tworzeniem gier zaczął w 2007 roku. W trakcie swojej kariery bywał level designerem, grafikiem czy producentem, pracując m.in. w CD Projekcie RED przy Wiedźminie 3: Krwi i winie. To on był pomysłodawcą zorganizowania krakowskiego oddziału studia CDPR.

MICHAŁ GAŁEK – SCENARIUSZ, NARRATIVE DESIGNER

Współpracował z CD Projektem RED, tworząc wiedźmińskie komiksy, a później dołączył do zespołu odpowiedzialnego za narrację w Wiedźminie 3: Krwi i winie. W CDPR spędził sześć lat, pracując również nad Cyberpunkiem 2077, gdzie poznał Marka Markuszewskiego.

Tajemnicza gra na podstawie twórczości Lema

O tym, że Starward Industries tworzy grę osadzoną w świecie Lema, wiemy od dawna. Autorzy nie chcą jeszcze zdradzać, o jaką dokładnie książkę chodzi, więc możemy przypuszczać, że szykują niespodziankę. Na podstawie ujawnionego artworka, jak i samej wiedzy o twórczości polskiego pisarza, możecie się jednak domyślić jaką. Ja natomiast – dotrzymując obietnicy danej deweloperom – nie zdradzę, po jakiej planecie chodziłem, grając w Projekt I.

Sebastian Spłuszka (environment artist) oraz Mateusz Lendor (animator). - Pierwsze starcie z Lemem. Polacy tworzą grę science-fiction - dokument - 2019-12-09
Sebastian Spłuszka (environment artist) oraz Mateusz Lendor (animator).
Możecie podglądać, co twórcy mają na swoich ekranach, aby wysnuć teorię co do książki, którą adaptują. - Pierwsze starcie z Lemem. Polacy tworzą grę science-fiction - dokument - 2019-12-09
Możecie podglądać, co twórcy mają na swoich ekranach, aby wysnuć teorię co do książki, którą adaptują.

Opowiem Wam jednak o tym, ile pracy musieli włożyć w wykreowanie interesującego świata science fiction – tak, aby broń Boże nie zatracić przesłania jego autora. Krakowskie studio czekało mnóstwo zadań związanych z badaniem samej twórczości pisarza. Lem specjalizował się w science fiction ze wskazaniem na science, stąd i duży nacisk w grze położony zostanie na naukę. I nieprzypadkowo, bo wiąże się to z głównym protagonistą tego tytułu.

Bohaterem Projektu I jest naukowiec. Nie będziemy więc żołnierzem czy najemnikiem – naszym zadaniem i powinnością okaże się badanie obcej planety i jej tajemnicy. Gra będzie mieć zaimplementowany system wyborów dokonywanych przez gracza, które mogą doprowadzić do alternatywnego zakończenia całej przygody. Przy czym twórcy zaznaczają, że nie chodzi tu o zmianę treści pierwowzoru, a o próbę zaskoczenia gracza. Wszystko, co będzie nowe, ma być tak uargumentowane, jakby wymyślił to sam Lem.

Bardzo zależy nam na naukowej wiarygodności. Lem z wykształcenia był biologiem, ale miał mnóstwo znajomych konsultantów – geologów, chemików itd. I to się czuje w samym tekście. Nam zależy na tym, aby hardcore’owi fani Lema i fani hard SF nie odbili są od gry, bo zamiast nauki mieliby tam znaleźć jakąś magię. Dlatego w grze staramy się wszystko naukowo objaśniać. To ma wyglądać tak, jakby mogło – choćby teoretycznie – istnieć. Oczywiście, znajdziecie tam mnóstwo technologii z przyszłości, ale jest to technologia, która ma korzenie w rzeczywistości.

Michał Gałek, narrative designer, Starward Industries

The Invincible

Niezwyciężony

The Invincible

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 6 listopada 2023

Informacje o Grze
7.5

GRYOnline

7.4

Gracze

8.8

Steam

7.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

78

Maciej Pawlikowski

Autor: Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2019-12-06
09:58

zanonimizowany1301493 Konsul

Nagłówek na wersji mobilnej strony dalej brzmi jakby dziecko z podstawówki pisało wypracowanie...
Do tego ten fragment:

"PROJEKT I W SKRÓCIE Co to jest: pierwsza gra w historii oparta na twórczości Stanisława Lema POWSTAŁA na silniku Unreal Engine 4"
Źródło: https://www.gry-online.pl/opinie/pierwsze-starcie-z-lemem-polacy-tworza-gre-science-fiction/z6895

Nie powinno być "powstaje", "oparta na"?

Rzuciło mi się to w oczy.
Natomiast bardzo, ale to bardzo mnie ciekawi taki projekt. I świetnie, że gol szuka tego typu informacji. Twórczość Lema połknąłem niemal w całości, ale lata temu, a moja pamięć jest jak Alfa - dobra, ale jak nawali to tylko laweta :)

Komentarz: zanonimizowany1301493
2019-12-06
11:10

Mich160 Pretorianin

Oby to był "Niezwyciężony". Słuchałem audiobooka i zrobił na mnie przeogromne wrażenie. Jaram się.

Komentarz: Mich160
2019-12-06
11:20

Yarovit Pretorianin

Mi najbardziej pasuje do tych opisów „Eden”. W książce była pustynia, eksploracja nieznanej planety, użycie broni i robotów, a bohaterowie nie byli żołnierzami.

Darth_Tusken

Jak się będziesz brać za Lema, polecam na start „Opowieści o pilocie Pirxie”. Moim zdaniem najbardziej przystępna książka Mistrza, pozwala się zaznajomić ze sposobem jego pisania przed sięgnięciem po cięższe dzieła. Na koniec zostawiłbym „Cybieriadę” i „Głos pana”. To znakomite książki, ale trudne w czytaniu i zrozumieniu.

Komentarz: Yarovit
2019-12-06
11:50

Darkowski93m Generał

Darkowski93m

Ależ ja czekam na odważną, ambitną i wyróżniającą się grę w klimatach science fiction. Mam serdecznie dosyć nudnych i wtórnych produkcji, czy to filmowych czy growych. Prawda jest taka, że jeśli chce się zasmakować odrobiny ambitnego sci-fi to tylko książki dają taka możliwość.
Problem ze zdecydowaną większością produkcji science fiction jest brak wyobraźni twórców i tchórzostwo. Autorzy albo nie umieją albo boją się pobudzić wyobraźnię do tworzenia naprawdę (!) obcych światów, obcych organizmów, do opisywania zjawisk i wydarzeń, których na Ziemi nie doświadczamy. Kosmos pełen jest ekstremalnych obiektów, które tylko czekają, żeby w okół nich zbudować obce światy i opowiedzieć fascynującą historię. Co zamiast tego widzimy w większości produkcji sci-fi? Nieznane planety, ale różniące się jedynie tym, że rosną na nich wielkie paprotko-podobne rośliny i biegają czteronożne (a jakże...) psowate, tylko że z rogami na ciele.
Ogrywam właśnie Mass Effecta Andromedę i wprost na każdym kroku widzę wtórność, odtwórczość, brak odwagi w kreacji światów i lenistwo. W grze spotykamy dwie inteligentne rasy. Jak wyglądają? Ano oczywiście, że mają wyprostowaną postawę, dwie ręce, dwie nogi, wyraźną głowę, dwoje oczu itd. Różnice polegające na tym, że jedni mają pancerz kostny, a drudzy jakieś glutowate wypustki i są niebiesko-zieloni to nuda, po prostu nuda. Inne obce organizmy jakie napotykamy? Czteronożne jaszczurki, dwunożne pseudo-dinozaury i oczywiście dużego, gorylowatego mięśniaka. Zieeeeew.... W centrum gromady do której przybywają bohaterowie znajduje się czarna dziura. Ok, pomysł fajny. Czy ten temat jest jakkolwiek eksploatowany? A skąd, ona tam tkwi i tyle, nawet za dużo się o niej nie wspomina. Przestrzeń kosmiczną Helejosa wypełnia Plaga czyli jakieś macki z ciemnej energii (pfff... ). Tutaj twórcy pokazali już skalę ignorancji, nie próbując nawet zrozumieć czym jest ciemna energia i czym na pewno nie jest xD Mógłbym tak rozbijać caaaaaały świat Andromedy jeszcze przez długi czas, ale nie ma się co pastwić.
Po prostu chodzi mi o to, że mając tak ogromny potencjał do budowania wspaniałego, obcego świata, jakim jest podróż do nowej galaktyki, Bioware postanowiło sprzedać nam dokładnie to samo co widzieliśmy w trylogii ME, tyle że ze zmienionymi skórkami i jedynie kilkoma ciekawszymi pomysłami. Boli również to, że to co najbardziej intrygujące w ME:A nie zostaje wyjaśnione i prawdopodobnie nigdy nie zostanie.
Pod tym kątem twórczość Lema jest absolutnie rewelacyjna. Wystarczy przypomnieć wspominanego wielokrotnie "Niezwyciężonego" czy "Fiasko". Kiedy przypomnimy sobie w jakich latach pisarz tworzył owe dzieła tym bardziej ciężko nie zachwycać się jego wyobraźnią i odwagą. Niedawno skończyłem czytać "Głos Pana". Jest to nie tyle powieść sci-fi co raczej traktat o ciemnych i jasnych stronach ludzkości. Świetna rzecz, dająca do myślenia.
No ale nie samym Lemem literatura science fiction stoi. Wielką wyobraźnią pochwalić się może wielu pisarzy. Cixin Liu i jego trylogia "Wspomnienie o przeszłości Ziemi", Dan Simmons i cykl "Hyperion" czy Peter Watts i "Ślepowidzenie". Jest z czego czerpać inspiracje^^

Komentarz: Darkowski93m
2019-12-07
11:49

jimmyxyz Centurion

"Powstaje pierwsza gra na podstawie Stanisława Lema" - chyba raczej powinno być: "Powstaje pierwsza gra na podstawie prozy Stanisława Lema"?
Nie żebym się czepiał...

Komentarz: jimmyxyz

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl