Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 grudnia 2019, 16:00

Gry 2019 roku – lista najlepszych produkcji bieżącego roku

W tym na bieżąco aktualizowanym artykule będziemy przedstawiać gry wydane w 2019 roku, które naszym zdaniem zasługują na wyróżnienie, oraz w szybki sposób odsyłać Was do recenzji danych tytułów.

Spis treści

Borderlands 3

NA STRONIE ZNAJDZIESZ

Dzieło Gearbox Software odstaje od konkurencji pod względem szczegółowości oprawy, ale jego charakterystycznego stylu nie sposób pomylić z niczym innym. - 2019-12-23
Dzieło Gearbox Software odstaje od konkurencji pod względem szczegółowości oprawy, ale jego charakterystycznego stylu nie sposób pomylić z niczym innym.
  1. Premiera: 13 września
  2. Platformy: PC, PlayStation 4, Xbox One
  3. Nasza ocena: 8/10

Po pięciu latach wypatrywania przez graczy trzeciej części Borderlands deweloperzy z Gearbox Software musieliby naprawdę wspiąć się na wyżyny partactwa, by zaserwować coś, co diametralnie minęłoby się z oczekiwaniami fanów. Wystarczyło po prostu powielić rozwiązania z poprzednich odsłon cyklu, podlać je kolejną warstwą absurdalnego humoru i voila – murowany hit. I tylko troszeczkę nam smutno, że rzeczywiście postanowiono pójść po linii najmniejszego oporu, bo przez to Borderlands 3, choć zapewnia masę świetnej zabawy, traci nieco na wartości.

Dość powiedzieć, że jeśli ktoś ocknąłby się w tym momencie ze śpiączki, w którą zapadł tuż po premierze drugiej części serii, mógłby odnieść wrażenie, że to ta sama gra. Oczywiście „trójka” jest nieco ładniejsza, mimo że jej kreskówkowy styl nie ma startu do oprawy wizualnej konkurencji, ale widać, że została stworzona pod hasłem „więcej, lepiej, bez ryzyka”. Czy to źle? Niekoniecznie, bo przecież tęskniliśmy do tego zwariowanego, kolorowego cyklu, w którym bohaterowie rysowani są grubą kreską, a psychopaci otwarcie zachęcają do strzelenia im w twarz.

Do sprawdzonego i rozbudowanego rdzenia rozgrywki dochodzą także liczne udogodnienia, m.in. oznaczenie legendarnych typów broni na mapie, opcja szybkiej podróży z dowolnego miejsca, kupowanie pełnego zapasu amunicji jednym przyciskiem czy znane już automatyczne podnoszenie części lootu. Na pokładzie naszego statku mamy nawet maszynę zbierającą przeoczoną podczas rozwałki broń, byśmy nigdy niczego nie stracili.

Jaszczomb, recenzja gry Borderlands 3

Borderlands 3 powiela rozwiązania sprzed paru lat i oprócz scenariusza, będącego w rzeczywistości tylko pretekstem do strzelania i zdobywania nowych spluw, nie wprowadza praktycznie niczego nowego. Ale jak świadczy to o samej formule tej serii, skoro jesteśmy gotowi po raz kolejny wyłożyć pieniądze na grę będącą zaledwie niewielkim usprawnieniem względem swoich poprzedniczek? To po prostu świetna, absurdalnie zabawna strzelanka, a to, że jej deweloperzy nie próbują odkrywać koła na nowo, nie powinno być uznane za karygodne przewinienie.

  1. Recenzja gry Borderlands 3
  2. Więcej o grze Borderlands 3

Disco Elysium

Samo wymyślanie uniwersum trwało podobno ponad dekadę. Dzięki temu świat Disco Elysium jest wiarygodny, zmyślnie skonstruowany i bez reszty wciągający. - 2019-12-23
Samo wymyślanie uniwersum trwało podobno ponad dekadę. Dzięki temu świat Disco Elysium jest wiarygodny, zmyślnie skonstruowany i bez reszty wciągający.
  1. Premiera: 15 października
  2. Platforma: PC
  3. Nasza ocena: 9,5/10

Niezależnie od tego, co napiszę o Disco Elysium – i tak nie oddam temu arcydziełu sprawiedliwości. To gra tak wspaniale dziwaczna, tak odmienna od wszystkiego, co uważamy za normę w interaktywnej rozrywce, tak pełna własnego wyrazistego charakteru, że wymyka się tradycyjnym opisom. Debiutanckie dzieło estońskiego studia ZA/UM olśniewa odwagą, zachwyca pomysłowością i rozbraja niewymuszonym humorem, stanowiąc jedno z najlepszych RPG w historii.

Trudno jednoznacznie wskazać, gdzie kryje się największa siła tej produkcji. W starannie wykreowanym, pełnym politycznych zawiłości uniwersum? Może w fenomenalnie napisanych dialogach, które w kilkadziesiąt godzin zrobią z Was profesora anglistyki? W absurdalnej kreatywności przy rozwoju postaci, gdzie nazbyt dobrze wyszkolona umiejętność może kompletnie zdominować naszą osobowość? W możliwości prowadzenia rozbudowanych rozmów ze swoim pstrokatym krawatem? Albo w samej historii pewnego policjanta, w którego żyłach płynie krew o mocy denaturatu?

Pisarze wykazują się bogatym słownictwem, co rusz raczą gracza wysmakowaną metaforą, nie szczędzą też specjalistycznej terminologii z różnorakich dziedzin. Do tego dochodzi opis świata przedstawionego. Nim zajęli się produkcją gry, członkowie studia deweloperskiego spędzili kilkanaście lat (!), kreując uniwersum, w którym toczy się akcja Disco Elysium, w trakcie swoich sesji RPG – i widać to na każdym kroku.

Draug, recenzja gry Disco Elysium

Każdy doceni tutaj co innego, mnie jednak uwiodło to, w jaki sposób Disco Elysium nieustannie zachęca nas do podejmowania złych decyzji, wybierania pozornie głupich opcji dialogowych i ryzykowania brawurowymi działaniami. Tutaj to właśnie niepowodzenia piszą najbardziej szalone scenariusze, a im mniej przejmujemy się tym, co pomyślą o nas inne postacie, tym bardziej wyrazisty staje się nasz bohater. Tak jakby deweloperzy chcieli przypomnieć, że w RPG chodzi o odgrywanie ról, a w odgrywaniu ról w kolei najważniejsze jest to, by dobrze się przy tym bawić.

  1. Recenzja gry Disco Elysium
  2. Więcej o grze Disco Elysium

WYRÓŻNIENIE: SNIPER: GHOST WARRIOR CONTRACTS

  1. Premiera: 25 stycznia
  2. Platformy: PC, PlayStation 4, Xbox One
  3. Nasza ocena: 7/10
  4. Premiera: 22 listopada
  5. Platformy: PC, PlayStation 4, Xbox One

Z jednej strony – trochę szkoda, że CI Games po jednym niepowodzeniu ze Sniperem: Ghost Warriorem 3 uznało, że z tej mąki drugiego Far Crya nie będzie, i powróciło do średniobudżetowych korzeni cyklu. Z drugiej zaś – Contracts to zdecydowanie najlepsza odsłona serii. Historia schodzi tu na dalszy plan (i bardzo dobrze, bo sądząc po jakości fabuły, finansowe cięcia najmocniej dotknęły dział scenarzystów), ale rozgrywka oferuje masę frajdy. Formuła kontraktów zostaje wzbogacona o sporo aktywności i zadań pobocznych, poszczególne zlecenia potrafią sprawić trochę trudności, a nastawienie na mechaniki znane ze skradanek dodaje dreszczyku emocji. Zastępstwo dla Hitmana toto może nie jest, ale wydaje się, że po małym tożsamościowym kryzysie Sniper: Ghost Warrior wreszcie znalazł dla siebie odpowiednią postać.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Gdzie się podział Warcraft 3 Reforged? Gry, których zabrakło w 2019 roku
Gdzie się podział Warcraft 3 Reforged? Gry, których zabrakło w 2019 roku

Rok 2019 obrodził w ciekawe produkcje na setki godzin. Kilka mocnych premier – w tym Iron Harvest czy Diablo Immortal – przełożono jednak na 2020. Przyjrzyjmy się tej gromadce tytułów.

Gry 2018 roku – lista najlepszych tytułów tego roku
Gry 2018 roku – lista najlepszych tytułów tego roku

W tym na bieżąco aktualizowanym artykule będziemy przedstawiać gry wydane w 2018 roku, które naszym zdaniem zasługują na wyróżnienie, oraz w szybki sposób odsyłać Was do recenzji danych tytułów.