Gry 2019 roku – lista najlepszych produkcji bieżącego roku
W tym na bieżąco aktualizowanym artykule będziemy przedstawiać gry wydane w 2019 roku, które naszym zdaniem zasługują na wyróżnienie, oraz w szybki sposób odsyłać Was do recenzji danych tytułów.
Spis treści
- Gry 2019 roku – lista najlepszych produkcji bieżącego roku
- Kingdom Hearts III
- Metro Exodus
- Devil May Cry 5
- Sekiro: Shadows Die Twice
- Imperator: Rome
- Days Gone
- Rage 2
- Total War: Three Kingdoms
- Children of Morta
- Borderlands 3
- The Outer Worlds
- Planet Zoo
- Death Stranding
- Star Wars Jedi: Fallen Order
- Darksiders Genesis
Borderlands 3
- Premiera: 13 września
- Platformy: PC, PlayStation 4, Xbox One
- Nasza ocena: 8/10
Po pięciu latach wypatrywania przez graczy trzeciej części Borderlands deweloperzy z Gearbox Software musieliby naprawdę wspiąć się na wyżyny partactwa, by zaserwować coś, co diametralnie minęłoby się z oczekiwaniami fanów. Wystarczyło po prostu powielić rozwiązania z poprzednich odsłon cyklu, podlać je kolejną warstwą absurdalnego humoru i voila – murowany hit. I tylko troszeczkę nam smutno, że rzeczywiście postanowiono pójść po linii najmniejszego oporu, bo przez to Borderlands 3, choć zapewnia masę świetnej zabawy, traci nieco na wartości.
Dość powiedzieć, że jeśli ktoś ocknąłby się w tym momencie ze śpiączki, w którą zapadł tuż po premierze drugiej części serii, mógłby odnieść wrażenie, że to ta sama gra. Oczywiście „trójka” jest nieco ładniejsza, mimo że jej kreskówkowy styl nie ma startu do oprawy wizualnej konkurencji, ale widać, że została stworzona pod hasłem „więcej, lepiej, bez ryzyka”. Czy to źle? Niekoniecznie, bo przecież tęskniliśmy do tego zwariowanego, kolorowego cyklu, w którym bohaterowie rysowani są grubą kreską, a psychopaci otwarcie zachęcają do strzelenia im w twarz.
Do sprawdzonego i rozbudowanego rdzenia rozgrywki dochodzą także liczne udogodnienia, m.in. oznaczenie legendarnych typów broni na mapie, opcja szybkiej podróży z dowolnego miejsca, kupowanie pełnego zapasu amunicji jednym przyciskiem czy znane już automatyczne podnoszenie części lootu. Na pokładzie naszego statku mamy nawet maszynę zbierającą przeoczoną podczas rozwałki broń, byśmy nigdy niczego nie stracili.
Jaszczomb, recenzja gry Borderlands 3
Borderlands 3 powiela rozwiązania sprzed paru lat i oprócz scenariusza, będącego w rzeczywistości tylko pretekstem do strzelania i zdobywania nowych spluw, nie wprowadza praktycznie niczego nowego. Ale jak świadczy to o samej formule tej serii, skoro jesteśmy gotowi po raz kolejny wyłożyć pieniądze na grę będącą zaledwie niewielkim usprawnieniem względem swoich poprzedniczek? To po prostu świetna, absurdalnie zabawna strzelanka, a to, że jej deweloperzy nie próbują odkrywać koła na nowo, nie powinno być uznane za karygodne przewinienie.
Disco Elysium
- Premiera: 15 października
- Platforma: PC
- Nasza ocena: 9,5/10
Niezależnie od tego, co napiszę o Disco Elysium – i tak nie oddam temu arcydziełu sprawiedliwości. To gra tak wspaniale dziwaczna, tak odmienna od wszystkiego, co uważamy za normę w interaktywnej rozrywce, tak pełna własnego wyrazistego charakteru, że wymyka się tradycyjnym opisom. Debiutanckie dzieło estońskiego studia ZA/UM olśniewa odwagą, zachwyca pomysłowością i rozbraja niewymuszonym humorem, stanowiąc jedno z najlepszych RPG w historii.
Trudno jednoznacznie wskazać, gdzie kryje się największa siła tej produkcji. W starannie wykreowanym, pełnym politycznych zawiłości uniwersum? Może w fenomenalnie napisanych dialogach, które w kilkadziesiąt godzin zrobią z Was profesora anglistyki? W absurdalnej kreatywności przy rozwoju postaci, gdzie nazbyt dobrze wyszkolona umiejętność może kompletnie zdominować naszą osobowość? W możliwości prowadzenia rozbudowanych rozmów ze swoim pstrokatym krawatem? Albo w samej historii pewnego policjanta, w którego żyłach płynie krew o mocy denaturatu?
Pisarze wykazują się bogatym słownictwem, co rusz raczą gracza wysmakowaną metaforą, nie szczędzą też specjalistycznej terminologii z różnorakich dziedzin. Do tego dochodzi opis świata przedstawionego. Nim zajęli się produkcją gry, członkowie studia deweloperskiego spędzili kilkanaście lat (!), kreując uniwersum, w którym toczy się akcja Disco Elysium, w trakcie swoich sesji RPG – i widać to na każdym kroku.
Draug, recenzja gry Disco Elysium
Każdy doceni tutaj co innego, mnie jednak uwiodło to, w jaki sposób Disco Elysium nieustannie zachęca nas do podejmowania złych decyzji, wybierania pozornie głupich opcji dialogowych i ryzykowania brawurowymi działaniami. Tutaj to właśnie niepowodzenia piszą najbardziej szalone scenariusze, a im mniej przejmujemy się tym, co pomyślą o nas inne postacie, tym bardziej wyrazisty staje się nasz bohater. Tak jakby deweloperzy chcieli przypomnieć, że w RPG chodzi o odgrywanie ról, a w odgrywaniu ról w kolei najważniejsze jest to, by dobrze się przy tym bawić.
WYRÓŻNIENIE: SNIPER: GHOST WARRIOR CONTRACTS
- Premiera: 25 stycznia
- Platformy: PC, PlayStation 4, Xbox One
- Nasza ocena: 7/10
- Premiera: 22 listopada
- Platformy: PC, PlayStation 4, Xbox One
Z jednej strony – trochę szkoda, że CI Games po jednym niepowodzeniu ze Sniperem: Ghost Warriorem 3 uznało, że z tej mąki drugiego Far Crya nie będzie, i powróciło do średniobudżetowych korzeni cyklu. Z drugiej zaś – Contracts to zdecydowanie najlepsza odsłona serii. Historia schodzi tu na dalszy plan (i bardzo dobrze, bo sądząc po jakości fabuły, finansowe cięcia najmocniej dotknęły dział scenarzystów), ale rozgrywka oferuje masę frajdy. Formuła kontraktów zostaje wzbogacona o sporo aktywności i zadań pobocznych, poszczególne zlecenia potrafią sprawić trochę trudności, a nastawienie na mechaniki znane ze skradanek dodaje dreszczyku emocji. Zastępstwo dla Hitmana toto może nie jest, ale wydaje się, że po małym tożsamościowym kryzysie Sniper: Ghost Warrior wreszcie znalazł dla siebie odpowiednią postać.