Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 16 grudnia 2018, 11:30

Wtopy roku – oto 9 największych blamaży 2018 roku

Rok w rok branża daje nam co najmniej kilka powodów, by wątpić w dobre intencje wydawców. Minione dwanaście miesięcy nie były niestety wyjątkiem, a niektóre z antykonsumenckich praktyk i idiotycznych decyzji doprowadziły nas do szewskiej pasji.

Spis treści

Wszystkie grzechy Fallouta 76

Wszyscy wiemy, że produkcje firmy Bethesda Softworks rządzą się swoimi prawami i żeby w pełni się nimi cieszyć, należy wybaczyć im pokaźną porcję błędów oraz archaiczny silnik. W zamian zawsze dostawaliśmy jednak ciekawe otwarte światy z ogromem aktywności i niezwykłą atmosferą. I do pewnego momentu mogliśmy się łudzić, że w Falloucie 76, pierwszej skupionej na rozgrywce wieloosobowej odsłonie kultowego postapokaliptycznego cyklu, będzie tak samo – sporo niedociągnięć, ale za to frajdy co niemiara. Bethesda postanowiła jednak jeszcze przed premierą uświadomić graczy, żeby nie oczekiwali zbyt wiele, zaliczając iście epickie pasmo wizerunkowych wpadek.

  1. Recenzja gry Fallout 76 – zlepek wszystkiego i niczego
Fallout 76 może się „pochwalić” tytułem najgorzej ocenianej produkcji w historii Bethesdy. I pod tym względem zostawia całą konkurencję w tyle! - 2018-12-16
Fallout 76 może się „pochwalić” tytułem najgorzej ocenianej produkcji w historii Bethesdy. I pod tym względem zostawia całą konkurencję w tyle!

Błąd kasujący grę z dysku twardego, szybkość ataków zależna od liczby klatek na sekundę, spektakularne niedociągnięcia w trakcie testów, brak możliwości usunięcia bety bez kupienia pełnej wersji produkcji... Lista mniej lub bardziej absurdalnych niedoróbek w Falloucie 76 była długa jeszcze przed jego debiutem. A jeśli ktoś miał nadzieję, że Bethesda jakimś cudem zdoła uporać się z nimi do premiery, to grubo się przeliczył, bo wszystkie recenzje zgodnie wytykały grze katastrofalny stan techniczny. Za pełną cenę dostaliśmy tytuł o jakości wczesnego dostępu, którego wydawca w dodatku mocno utrudnia niezadowolonym klientom zwrot i odzyskanie wydanych pieniędzy.

NIE MAMY PANA TORBY I CO NAM PAN ZROBISZ?

Jakby mało było kontrowersji wokół zawartości i finalnego stanu samej gry, Bethesda dolała oliwy do ognia tym, jak potraktowane zostały osoby, które kupiły edycję kolekcjonerską. Wydawca postanowił bowiem na niej zaoszczędzić (co łatwo zrozumieć, biorąc pod uwagę fatalną sprzedaż Fallouta 76) i zamiast ładnej płóciennej torby wysłał graczom szeleszczący ortalionowy worek z logo korporacji West Tek. Tym, którzy postanowili zwrócić na to uwagę, przedstawiciele Bethesdy wyjaśnili, że płócienna torba byłaby zbyt kosztowna. Później, mocno przyciśnięci, w ramach rekompensaty zaoferowali 500 atomów – wirtualną walutę, której wartość wynosi w tym przypadku około... 5 dolarów. Prawdziwy pokaz klasy.

Na szczęście gracze wykazali się rozsądkiem i pokazali Bethesdzie, że takie traktowanie fanów nie przysporzy firmie korzyści. Sprzedaż tytułu w Wielkiej Brytanii spadła o 80% w stosunku do Fallouta 4 (dane nie uwzględniają dystrybucji cyfrowej) i gra została przeceniona o 33% w zaledwie 9 dni od premiery, w dodatku wydawcy grozi pozew zbiorowy za uniemożliwianie zwrotu cyfrowej wersji tej produkcji na PC. Deweloperzy muszą się teraz zastanowić, czy ich bardzo chłodno przyjęte dzieło jest jeszcze warte ratowania. Na razie Bethesda została ostro skarcona za aroganckie podejście do graczy, którzy pokazali, że nawet firmy z taką renomą muszą liczyć się z klientem.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Kupił(a)byś grę wiedząc, że jej twórcy byli traktowani nieuczciwie przez pracodawcę?

Tak
58,6%
Nie
25,6%
Nie mam zdania
15,8%
Zobacz inne ankiety
Parszywa dwunastka – 12 najgorszych gier 2018 roku
Parszywa dwunastka – 12 najgorszych gier 2018 roku

2018 rok przyniósł zarówno pozycje wybitne, jak i spektakularne klapy. O tych pierwszych pisaliśmy często i chętnie, teraz jednak pora rozprawić się z najgorszymi grami mijających dwunastu miesięcy. Porządnie sobie na to zasłużyły.

Wielcy nieobecni 2018 roku – gry, na które się nie doczekaliśmy
Wielcy nieobecni 2018 roku – gry, na które się nie doczekaliśmy

2018 rok przyniósł nam kilka naprawdę solidnych tytułów, ale nie brak było i takich, na których premierę liczyliśmy, i które zawiodły nasze nadzieje.

Krajobraz po apokalipsie. Czy Fallout 76 będzie darmowy?
Krajobraz po apokalipsie. Czy Fallout 76 będzie darmowy?

Informacje znalezione w plikach konfiguracyjnych niedawnych aktualizacji Fallouta 76 nie napawają optymizmem. Czy Bethesda spróbuje uratować swoją najgorzej ocenianą produkcję przejściem na model darmowy z lootboksami?