Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Kingdom Come: Deliverance PC

Kingdom Come: Deliverance to gra z gatunku RPG, której akcja została osadzona w Europie Środkowej na początku XV wieku. Grę cechuje realizm historyczny (twórcy określili ją żartobliwie jako Dungeons & No Dragons), a także nieliniowa fabuła, otwarta struktura świata, skomplikowany system walki i efektowna oprawa graficzna (tytuł korzysta z technologii CryEngine 3).

RPG, crafting, crowdfunding, FPP, historyczne, indie, RPG akcji, sandbox, średniowiecze.

Kingdom Come: Deliverance - screen - 2017-12-21 - 361905Kingdom Come: Deliverance - screen - 2017-12-21 - 361904Kingdom Come: Deliverance - screen - 2017-12-21 - 361903Kingdom Come: Deliverance - screen - 2017-12-21 - 361902Kingdom Come: Deliverance - screen - 2017-12-21 - 361901Kingdom Come: Deliverance - screen - 2017-12-21 - 361900Kingdom Come: Deliverance - screen - 2017-08-28 - 353998Kingdom Come: Deliverance - screen - 2017-08-28 - 353997Kingdom Come: Deliverance - screen - 2017-08-28 - 353996

wersja językowa:
PL napisy, EN napisy i dialogi

Data premiery gry Kingdom Come: Deliverance | PC

13lutego2018

13lutego2018

premiera PL

13lutego2018

Steam

PC Windows
Okładka Kingdom Come: Deliverance (PC)
Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance to wydane na PC Windows pierwszoosobowe RPG akcji, osadzone w historycznych realiach średniowiecznej Europy Środkowej. Za powstanie gry odpowiada niezależne czeskie studio Warhorse, w skład którego weszli m.in. autorzy popularnej Mafii, strategii Original War czy wydawanej w latach 2003-2007 trylogii UFO. Podczas prac nad swym debiutanckim tytułem, deweloperzy zza naszej południowej granicy czerpali inspiracje z szeregu kultowych pozycji w swoim gatunku, w efekcie czego pod względem mechaniki i otwartości świata ich produkcja przypomina nieco takie tytuły, jak The Elder Scrolls V: Skyrim czy cykl Mount & Blade. Wzorem dla trudnego i niezwykle wymagającego systemu walki stała się seria Dark Souls, zaś sam sposób prowadzenia fabuły budzić może skojarzenia z naszym rodzimym Wiedźminem. Kingdom Come: Deliverance zostało oficjalnie zapowiedziane w grudniu 2013 roku jako niezwykle rozbudowana produkcja, rozbita na trzy duże epizody, jednak ostatecznie zdecydowano się wydać ją jako jedną całość.

Fabuła

Fabuła gry osadzona została w Europie Środkowej na początku XV wieku. Akcja właściwa rozpoczyna się w roku 1403, a więc kilkanaście lat przed krwawymi wojnami husyckimi, które wstrząsnęły nie tylko Czechami, ale także Królestwem Niemieckim czy Polskim, rządzonym w owych czasach przez Władysława Jagiełłę.

W Kingdom Come: Deliverance wcielamy się w postać syna kowala, młodzieńca imieniem Henryk. Kiedy pewnego dnia jego wioska zostaje zrównana z ziemią przez przetaczające się armie wroga, protagonista poprzysięga wypełnić ostatnią wolę ojca i dokonać zemsty na sprawcach napaści. Kierowany chęcią odwetu Henryk szybko zostaje wplątany w wielką politykę oraz sieć intryg, co w konsekwencji postawi przed nim znacznie trudniejsze zadanie uratowania prawowitego władcy swego kraju i przywrócenia porządku w państwie. Realizacja tego celu zajmie naszemu bohaterowi dobrych kilka lat, podczas których odwiedzi on różne rejony Europy Środkowej i weźmie udział w całym szeregu wydarzeń historycznych oraz autentycznych bitew.

Mechanika

Rozgrywka w Kingdom Come: Deliverance na platformie PC Windows toczy się w rozległym, otwartym świecie średniowiecznej Europy Środkowej. Sama mechanika zabawy nie odbiega w znacznym stopniu od większości współczesnych RPG-ów akcji, tak więc podczas rozgrywki, obserwowanej z perspektywy pierwszej osoby, przychodzi nam walczyć, prowadzić rozmowy z postaciami niezależnymi, rozwijać umiejętności, parać się rzemiosłem i dbać o swoje wyposażenie, a także wykonywać rozmaite zadania główne i poboczne odznaczające się sporą swobodą realizacji, a co za tym idzie nieliniowego rozwijania fabuły. W toku gry do naszego bohatera dołączają też różni towarzysze, przez pewien czas wspierając go swoimi umiejętnościami w walce i wykonywaniu zadań.

W odróżnieniu od większości gier z tego gatunku, utrzymanych najczęściej w konwencji fantasy, Kingdom Come: Deliverance osadzone zostało w realiach historycznych. Podczas rozgrywki nie spotykamy więc żadnych potworów ani magicznych przedmiotów, a na czoło wysuwa się wierne przedstawienie epoki, co znajduje również odzwierciedlenie m.in. w systemie rozwoju bohatera. W grze zabrakło typowego systemu klasowego, a nasz protagonista – opisany czterema podstawowymi współczynnikami (siła, zręczność, witalność, retoryka) – może rozwijać się w różnych kierunkach, wykorzystując np. umiejętności wojownika, barda czy złodzieja. Henryk podnosi swoje umiejętności wykonując związane z nimi czynności, a dodatkowo może przyspieszyć ten proces poprzez czytanie odpowiednich książek czy opłacanie lekcji u nauczycieli.

Istotną rolę w grze pełni walka, której daleko do typowo zręcznościowego modelu. Twórcy dokładnie odtworzyli bowiem prawidła średniowiecznej szermierki, co zaowocowało realistyczną i niezwykle wymagającą mechaniką, z możliwością zadawania ciosów w różne części ciała, blokowania, parowania czy zbijania wrogiego oręża. Warto jednocześnie odnotować, że w toku rozgrywki nasz protagonista bierze udział nie tylko w indywidualnych pojedynkach, ale także w epickich oblężeniach, gdzie czekają nas starcia z udziałem wielu postaci. Na szczególną uwagę zasługuje także niezwykle rozbudowany system ekwipunku. Bohater zakłada na siebie aż szesnaście różnych elementów zbroi lub ubioru, które dodatkowo układają się w warstwy, co daje nam w sumie niezliczoną ilość kombinacji. Sporą część przedmiotów, a także szereg przydatnych wywarów Henryk wytwarza zaś samodzielnie, za sprawą zrealizowanego w formie minigier systemu rzemiosła.

Tryby gry

Produkcja studia Warhorse koncentruje się w całości na fabule w trybie rozgrywki jednoosobowej, tak więc w grze nie znajdziemy żadnej formy zabawy w wariancie multiplayer.

Kwestie techniczne

Wydany na platformie PC Windows Kingdom Come: Deliverance korzysta z zaawansowanego silnika graficznego CryEngine 3, znanego przede wszystkim za sprawą serii Crysis. Mimo relatywnie niskiego budżetu czeskim deweloperom udało się stworzyć wysokiej jakości oprawę, która równie dobrze prezentuje się na „blaszakach”, jak i na konsolach ósmej generacji. Wykreowany na potrzeby gry świat średniowiecznej Europy jest wyjątkowo żywy i autentyczny. Poszczególne lokacje charakteryzują się odmiennym stylem architektonicznym, będącym efektem ścierania się wpływów różnych kultur, zaś zamieszkujące je postacie niezależne obdarzone zostały zaawansowanymi algorytmami sztucznej inteligencji warunkującymi ich codzienny tryb życia, np. poprzez pracę czy ulubione sposoby spędzania wolnego czasu.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 7.885 / 10 na podstawie 441 ocen czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.5 / 10 na podstawie 2808 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 214,99 PLN

Klasyfikacja PEGI Kingdom Come: Deliverance

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Kingdom Come: Deliverance

Rekomendowane: Intel Core i7-3770 3.4 GHz / AMD FX-8350 4.0 GHz, 12 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 580, 30 GB HDD, Windows 7/8 64-bit
Minimalne: Intel Core i5-2500K 3.3 GHz / AMD Phenom II X4 940 3.0 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 lub lepsza, 30 GB HDD, Windows 7/8 64-bit

Do tej gry rekomendujemy

ASUS ROG Strix GL502VM Titanium Armor

Procesor: Procesor Intel® Core™ i7 7700HQ | Procesor Intel® Core™ i5 7300HQ
Pamieć: 8 GB DDR4 2133MHz SDRAM pamięć zintegrowana z płytą główną, 1 x SO-DIMM umożliwiająca rozszerzenie do 16 GB SDRAM
Grafika: NVIDIA® GeForce® GTX 1060 z 3GB/6GB VRAM
Wyświetlacz: 15.6" (16:9) z podświetleniem LED FHD (1920x1200) 60Hz 72% NTSC, przeciwodblaskowy z 178° szerokim kątem widzenia z G-Sync
Magazyn danych: Dysk twardy: 1TB 5400RPM SATA HDD / 1TB 7200RPM SATA HDD | SSD: 128GB/256GB/512GB SATA3 SSD / 256GB/512GB PCIE Gen3X4 SSD

Sprawdź ceny w:

* Uwaga! Specyfikacja może się różnić w zależności od modelu i sprzedawcy.

Recenzja gry Kingdom Come: Deliverance - między Gothikiem a Wiedźminem

Recenzja 13 lutego 2018, 09:00

Deweloperzy przygotowali nawet specjalne zadania, w trakcie wykonywania których zapoznajemy się z zamieszkującymi miasto rzemieślnikami i zasadami panującymi w grodach. Krawcy, płatnerze, kowale, zielarze i zwykłe przekupki tylko czekają na interes życia. W trakcie zakupów przydają się umiejętności związane z targowaniem się i postrzeganie nas przez ogół mieszkańców danej lokacji, o czym informuje wskaźnik reputacji. Cała aktywność ludności podporządkowana jest zmiennemu cyklowi dobowemu, co dodatkowo wpływa na immersję. Gdyby tylko dało się wyłączyć HUD-a, spokojnie można by kierować się czy to położeniem słońca, czy nocnym nieboskłonem. Niestety, jak na razie nie ma takiej opcji, nad czym niesamowicie boleję.

Komentarze Czytelników (2611)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
19.02.2018 16:51
📄
24
odpowiedz
2 odpowiedzi
azgan
26
Chorąży
7.0

Porady dotyczące wydajności oraz optymalizacji

Jak rozwiązać problem z doczytywaniem się textur w locie?

Gra działa wyraźnie lepiej po zainstalowaniu na dysku SSD więc jeśli masz taką możliwość zrób to.

Co zrobić jeśli nie mam dysku SSD a chciałbym zniwelować ten problem ?

Alternatywną metodą jest instalacja moda Texture streaming improvements - No more texture pop in https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/27

Znane sposoby na zwiększenie wydajności gry

Co zrobić by zwiększyć wydajność gry?

Jednym ze znanych sposobów na zwiększenie wydajności w gry jest wyłączenie efektu Global Illumination - SVOTI. Zabieg ten wiąże się z zauważalnym pogorszeniem grafiki ale zyskujemy do 30% wydajności.

Niestety nie da się tego wyłączyć w samych opcjach gry więc będziecie musieli zrobić to ręcznie za pomocą wpisania komendy e_svoti_apply 0 w konsoli poleceń dostępnej w grze po naciśnięciu klawisza ~

Możliwa jest też zmiana jakości okluzji otoczenia lub całkowitego jej wyłączania r_ssdo 0,1,2 do wyboru do koloru, 0 to wyłączenie.

Czynność trzeba powtarzać jednorazowo po każdym ponownym włączeniu gry.

Kolejnym znanym sposobem na poprawę wydajności jest wyłączenie V-Sync https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/25

Istnieje też modyfikacja zwiększająca ilość klatek od 15 do 20 dla silnika CryEngine 3 którym jest napędzany Kingdom Come: Deliverance

FPS Tweaks https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/77

Jakie opcje graficzne mają największy wpływ na wydajność?

Najbardziej zasobożernymi ustawieniami dla sprzętu są - oświetlenie, fizyka, jakość zaćmienia (shader) oraz cienie. Zmniejszenie tych ustawień gwarantuje wzrost wydajności. UWAGA! - Należy pamiętać o ponownym uruchomieniu gry po ich zmianie.

Czy mój procesor da radę i jakie ustawienia odpowiadają za moc CPU?

Ustawieniami które obciążają głownie procesor są tak zwane suwaki z zakresem rysowania obiektów itp.

[img]https://i.imgur.com/UTqBXpW.jpg[/img]

Im mocniej zmniejszacie dystans widoczności obiektów tym bardziej spada obciążenie procesora. Dodatkowym ustawieniem mającym wpływ na wydajność CPU jest fizyka

Pozostałe porady dotyczące gry

Mam mało czasu na grę i chciałbym ją zapisywać w dowolnym momencie jak to zrobić?

Istnieje modyfikacja która umożliwia zapisywanie gry w dowolnym miejscu i czasie https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/1

Nie podoba mi się otwieranie zamków w skrzyniach czy można temu jakoś zaradzić?

Istnieje modyfikacja która pomija mini-grę z otwieraniem zamków (nie zastępuje mechaniki gry) https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/3

Nie mam wprawy w celowaniu z łuku bez celownika jak go włączyć w grze?

Istnieje modyfikacja która pozwala na wyświetlanie celownika podczas celowania https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/13

Lubię grać immersywnie jak uzyskać lepszą kontrolę nad wyświetlaniem HUD?

Istnieje modyfikacja którą możecie znać z Skyrima lub Wiedźmina 3 https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/50

Nie lubię limitu udźwigu wole grac jak w Gothic i zbierać wszystko co może się przydać czy można temu jakoś zaradzić?

Istnieje modyfikacja która pozwala zwiększyć udźwig lub całkowicie go wył. https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/12

Konsola poleceń

lista komend:

wh_pl_showfirecursor 1 - wprowadza znacznik na środku ekranu pomagający przy celowaniu z łuku. Domyślnie gra nie wyświetla żadnego celownika i to na graczu ciąży odpowiedzialność wymierzenia trafienia. Aby z powrotem wyłączyć wspomaganie, należy wprowadzić komendę z „0” zamiast „1”. Aby zaszły zmiany w przypadku tego polecenia, należy jeszcze schować i ponownie wyciągnąć łuk.
wh_ui_showCompass 0 - chowa kompas umiejscowiony na górze ekranu i pokazujący aktualne cele. Gracz będzie musiał w takim przypadku polegać tylko na mapie aktywowanej konkretnym przyciskiem. Aby przywrócić kompas, należy zamienić „0” na „1”.
g_showHUD 0 - sprawia, że znika cały interfejs w grze. Może się przydać do robienia zdjęć lub do klimatycznych spacerów w lesie. Zmiana z „0” na „1” przywraca HUD.
r_vsync 0 - wyłącza synchronizację pionową. Wprowadzenie tej komendy może poprawić wydajność gry, kosztem jakości obrazu wyświetlanego na monitorze.
e_ViewDistRatio X - zmienia odległość pojawiania się obiektów w świecie gry. W miejsce „X” należy wprowadzić wartość. Domyślna wynosi 500.
e_ViewDistRatioVegetation X - podobna komenda, która zmienia odległość rysowania drzew i krzewów. Domyślną wartością ponownie jest 500.
e_MergedMeshesInstanceDist X - Zmienia promień widzenia animowanej trawy. Twórcy ustalili ją na 20.
e_VolumetricFog 1 - umożliwia włączenie dodatkowego efektu graficznego wolumetrycznej mgły.
e_svoti_apply 0 - pozwala na wyłączenie SVOTI.
r_ssdo 0,1,2 pozwala na wyłączenie lub zmianę jakości okluzji otoczenia (0 to wyłączenie).
sys_MaxFps = komenda do odblokowania ilości klatek wpisywać najlepiej wielokrotność odświeżania inne mogą nie działać.

Dodatkowe:

r_BatchType

0 - CPU friendly.
1 - GPU friendly.
2 - Automatic.

Ustawienie 1 podobno pomaga jeżeli mamy wąskie gardło ze strony CPU.

Upiększanie grafiki

Istnieje sposób na znaczne poprawienie zasięgu rysowania obiektów (LOD) wykraczający poza standardowe ustawiania Ultra.

Domyślne wartości dla ustawień Ultra wynoszą 500 limit ten można zwiększyć do 100000 powodują to jednak spadek k/s maksymalnie o 10.

Wciskamy ~ w czasie gry i wpisujemy

e_ViewDistRatio 100000
e_ViewDistRatioVegetation 100000
e_MergedMeshesInstanceDist 100000

Czy istnieją już jakieś modyfikacje poprawiające wygląd gry np. wyostrzające obraz, zmieniające oświetlenie, kolorystykę oraz dodające nowe efekty?

Tak. Jest już kilka takich modyfikacji

https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/61
https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/59
https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/52

Więcej cieni

https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/65

Modyfikacje dla słabszych PC'tów

Mam słaby komputer a chciałby w to zagrać czy da się temu jakoś zaradzić?

Tak. Powoli zaczynają się też pojawiać modyfikacje umożliwiające grę i poprawę klatek na słabszych maszynach.

Lepsza płynność i wygląd cieni na niskich ustawieniach https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance/mods/41

25.02.2018 00:36
6
odpowiedz
1 odpowiedź
W0L4K
7
Legionista
10

Wyszedłem z domu, sprzedałem luja wieśniakowi, spłonąłem w więzieniu. Polecam, 10/10 ale troche krótka jak na grę za 200zł.

post wyedytowany przez W0L4K 2018-02-25 00:39:02
30.03.2018 17:40
odpowiedz
2 odpowiedzi
Pietras4
1
Junior

Mam problem z misją z całą pobożnością, otóż nie pojawia się dzban(tam gdzie powinien być) do którego mam nalać wino. Ktoś ma jakieś pomysły jak to rozwiązać ? Czy zadanie przepadło ?

31.03.2018 20:47
odpowiedz
2 odpowiedzi
poniatovsky
6
Legionista

Patch 1.4 w kwestii optymalizacji nie wniósł kompletnie nic, co mnie dziwi, bo Daniel Vavra obiecał, że aktualizacja zajmie się poprawą wydajności na PC.
Plus za naprawę zadania u Łowczego Mikołaja z Talmberka.

01.04.2018 01:30
1
odpowiedz
Lateralus
69
Last Of The Wilds

01.04.2018 01:30
1
odpowiedz
Lateralus
69
Last Of The Wilds

01.04.2018 09:03
odpowiedz
pabloNR
45
Konsul

Po ostatniej aktualizacji gra odwala niezłe numery. O ile wcześniej było względnie ok tak teraz często wywala do pulpitu przy próbie wczytania save'a. Dodatkowo bugują mi się misje poboczne. W zadaniu "Zaloty" o ile przed aktualizacją mogłem zapytać Teresę czy chce iść na spacer (ostatnio zapraszałem ją do karczmy) tak teraz wogóle nie mam takiej opcji. Kolejne zadanie "Z całą pobożnością" gdzie idziemy na spotkanie z Ptaszkiem w łaźniach. Idę tam o 20/21, pukam, a ten krzyczy, że jeszcze chwilka po czym...chwilę później opuszcza pokój, wychodzi z budynku i wraca do Ratajów. Pomijam już to, że pomimo łatki 1.4.1 nadal nie działa mi zmiana fryzur i gra nadal się w tym momencie zawiesza.

01.04.2018 10:02
odpowiedz
3 odpowiedzi
Maverick0069
31
Pretorianin

Czy zgodne jest z prawem to ,że półtora miesiąca od premiery gra jest niegrywalna ??
Przecież ludzie zapłacili kasę jak za pełny produkt , a tu z tygodnia na tydzień wychodzą patche które coś naprawią coś popsują .... Nie ma za to jakichś kar?? Nikt tego nie kontroluje ?? Ten rynek jest w stylu "róbta co hceta"?
Z tego co zaobserwowałem na rynku usług klient jest najważniejszy i są konkretne terminy reklamacji, napraw, itp.itd.

01.04.2018 10:21
odpowiedz
2 odpowiedzi
DM
139
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

W końcu! Ile można było czekać!!!

01.04.2018 11:13
odpowiedz
werus81
29
Chorąży

Trafiłem na niezłego buga w misji zaraz przy drugim podejściu gdy chodziłem po domach zarażonych za pierwszym razem wszedłem do domu smoły załączyła się cutscenka wszystko było ok za drugim razem grę wywaliło do pulpitu i tak za każdym razem nawet gdy wczytałem save sprzed wyruszenia do merchojedów aktualnie pobieram grę raz jeszcze

01.04.2018 13:17
odpowiedz
1 odpowiedź
poniatovsky
6
Legionista
7.0

Gra ukończona. Zajęło mi to 110h (wątek główny + wszystkie zadania poboczne + aktywności poboczne). Gra dobra, mogłaby być bardzo dobra, a nawet świetna, ale niestety została wydana o jakieś pół roku za szybko. Katastrofalna optymalizacja i bugi nie pozwalają mi na wystawienie więcej niż siedmiu oczek.

Plusy:
+ Ciekawy i długi wątek fabularny, który miejscami potrafił wzruszyć oraz rozbawić.
+ Główny bohater i postacie, które da się polubić (świetnie ukazane relacje między Henrykiem, a Janem Ptaszkiem).
+ Pięknie wykonany świat. Widoki potrafią zachwycić oko, a las to czysta perfekcja.
+ Muzyka wpadająca w ucho, aczkolwiek po kilkudziesięciu godzinach rozgrywki chciałoby się usłyszeć coś nowego.
+ Ciekawy system walki.
+ Minigry przy otwieraniu zamków i kradzieży kieszonkowej.
+ Bogaty w zawartość kodeks, dzięki któremu możemy dowiedzieć się wielu faktów historycznych z tamtego okresu.

Minusy:
- Optymalizacja wołająca o pomstę do nieba.
- Bugi, wszechobecne bugi. ( Z patcha na patch eliminowane, ale jednak dały mi o sobie znać)
- Balans gry jest jakiś dziwny. Praktycznie na początku możemy znaleźć otwartą skrzynie, gdzie jest ekwipunek warty kilkanaście tysięcy groszy i w którym możemy spokojnie bujać się do samego końca.

post wyedytowany przez poniatovsky 2018-04-01 13:20:38
01.04.2018 15:32
👍
2
odpowiedz
7 odpowiedzi
Leczosek
5
Legionista

Ponieważ na liczniku mam dopiero 19 godzin gry, to nie chciałbym tutaj wydawać sądów ostatecznych i wystawiać grze ocenę, ale pragnę jednak napisać o kilku rzeczach, na które w mediach zwracano uwagę przed premierą i o których wciąż czyta się na różnych forach:

Pragnę też zaznaczyć, że nie grałem jeszcze po najnowszym patchu 1.14

W branży było szczególnie głośno o "nadmiernym realizmie" obecnym w tej grze objawiającym się podczas zwykłych czynności typu jedzenie i spanie oraz podczas rozbudowanej, skomplikowanej walki.
Zaspokajanie głodu i zmęczenia w tej grze nie jest IMO tak męczące jak nieraz można o tym wyczytać. W zasadzie to po ukończeniu prologu nie miałem z tym elementem żadnego problemu. Jest mnóstwo jedzenia w tym świecie, kociołki z których możemy się posilić znajdują się w każdej wiosce a nierzadko nawet w różnych obozach rozsianych po mapie gry. Zawsze można też się zaopatrzyć w suszone mięso czy owoce, których termin przydatności się nie kończy, a których cena w sklepie nie jest oszałamiająca. Dodajmy do tego spotkania losowe lub questy, w których możemy kogoś pokonać i zabrać jego żywność, możliwość gotowania dziczyzny i okradania ludzi oraz domów, w których też często znajduje się więcej żywności niż jesteśmy w stanie unieść. Naprawdę nie wiem jak ktokolwiek może mieć w tej grze problem z zaspokajaniem głodu.
Co do konieczności zaspokajania snu przez naszą postać to ten element też nie stanowi problemu, w praktycznie w każdej wiosce znajduje się karczma, w której za zaledwie 2 grosze możemy wykupić sobie nocleg i spokojnie dać odpocząć naszej postaci, jednocześnie zapisując grę i mogąc skorzystać ze skrzyni w celu przechowania naszych skarbów.

Dużo wpisów na forach dotyczyło także specyficznego systemu zapisu stanu rozgrywki obecnego w KC:D. Otóż podobno zbawienne sznapsy (które pozwalają zapisać gę w prawie każdym momencie rozgrywki) są tak niesamowicie drogie, a łóżek jest tak niedostatecznie mało, że jedyną opcją jest wgranie moda pozwalającego zapisać grę w dowolnym momencie.
Jest to wierutną bzdurą, bo po kilku godzinach rozgrywki można mieć w tej grze tyle pieniędzy, że można wykupić pół królestwa, a sznapsów zrobiłem sobie ponad 40 sztuk zapasu (mogłem mieć więcej, ale w pewnym momencie przestałem skupować kolejnych). Poza tym, w trakcie tych 19 godzin, które rozegrałem użyłem jakieś 4-5 sznapsów. Gra zapisuje się automatycznie na tyle często i łóżek umożliwiających zapis gry jest na tyle dużo, że po raz kolejny nie wiem jak gracze mogą mieć z tym problem. Jedyne co przychodzi mi do głowy to po prostu zbyt krótkie 10-15 minutowe sesje, podczas których możemy nie doświadczyć automatycznego zapisu lub nie znajdziemy łóżka. Ale kto siada do tej gry mając 15 minut wolnego czasu?

Co do zachwytów nad "realistycznym" systemem walki bronią białą to od razu mogę z całą stanowczością powiedzieć, że może i brzmi to dobrze w hasłach marketingowych, ale nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.
System walki bronią białą jest po prostu rozbudowany tak bardzo, jak pewnie w żadnym innym CRPGu do tej pory, ale w żadnej mierze realistyczny. Uwzględnia on kierunek, z którego przeciwnik zadaje nam czas jak i pozycję w jakiej trzymamy nasz miecz czy obuch. Ma to znaczenie podczas obrony jak i zadawania ciosów. Można stosować kombinacje, zwody, uniki... tyle że nie ma to za bardzo sensu.
W praktyce gdy spotkamy kogoś kto jest dobrym szermierzem, to niestety zderzymy się ze ścianą i wszelkie kombinacje wezmą w łeb. Nie da się wykonać żadnej kombinacji bo ta wymaga od nas kolejnych trafień przeciwnika, który będzie unikał bądź parował nasze ciosy, sam wymierzając nam mordercze combosy gdy choć na chwilę się odsłonimy. W praktyce najlepszą metodą walki w takich przypadkach jest markowanie uderzeń z jednej strony i szybkie przenoszenie kierunku ataku na stronę przeciwną. Jest to żmudne, czasochłonne, ale jest to też chyba jedyny sensowny sposób by wygrać walkę z dużo lepiej wyszkolonym/uzbrojonym przeciwnikiem i jest to też generalnie najlepszy sposób walki bronią białą z kimś mocniejszym niż zwykły chłop z kijem od miotły, który z szermierką ma tyle wspólnego co rządy Kim Dzong Una z demokracją.

Tak naprawdę najsensowniejszą metodą walki jest jednak łuk i o ile nie chodzi o rycerski pojedynek o honor, a o zwykłe wytłuczenie obozu bandytów to polecam metodę łapania aggro przeciwnika podczas podjeżdżania do niego konno, a następnie oddalania się od niego, strzelenie do niego z łuku, i ponowne oddalenie się od niego i tak aż do zabicia celu.
Polecam tę metodę tym bardziej, że walka w zwarciu z więcej niż jednym przeciwnikiem nie ma kompletnie sensu. Twórcy gry nie pomyśleli o tym aspekcie gry i nie da się skutecznie walczyć na miecze z nawet dwoma oponentami.
Mechanika strzelania z łuku pozbawiona jest standardowego w CRPGach celownika, przez co trzeba strzelać na czuja. I choć ja nauczyłem się już dość precyzyjnie posyłać strzały to jestem w stanie przyjąć do wiadomości, że wielu graczom sprawia to problem i tu faktycznie pomóc może mod dodający "kropeczkę" na środku ekranu.

Ostatnią poruszoną przeze mnie kwestią są zarobki w KC:C. O tym też można przeczytać wiele na różnych forach. Powiem tak: jeśli chcesz grać jak przystało na prawego, porządnego katolickiego obywatela średniowiecznych Czech, czyli nie zamierzasz kraść i rabować zwłok poległych, to faktycznie zdobywanie funduszy na zbawienne sznapsy czy jedzonko może sprawiać spory problem. Jednak grając w ten sposób pozbawiasz się drogi graczu duuuuuuuużej części zawartości tej gry, bo jest tu sporo questów, które polegają na jakiejś formie kradzieży, ponadto zamkniętych skrzyń jest tu też cała masa.
Jeśli jednak grasz "normalnie" przywłaszczając sobie zawartość cudzych skrzyń oraz ograbiając poległych oponentów to naprawdę nie wiem w jaki sposób miałbyś mieć problem z pieniędzmi.
Mechanika otwierania zamków też nie jest wcale niesamowicie trudna jak już się załapie o co w niej chodzi. Fakt, że kilka łatek wcześniej było dużo trudniej bo nie było tej graficznej nakładki na zamek, która wiele ułatwia. Narzekanie teraz na mechanikę otwierania zamków jest moim zdaniem nieco dziwne. Owszem, na początku złamałem kilka wytrychów, ale jak się przez pierwsze 7-8 godzin gry otwiera tylko bardzo łatwe i łatwe zamki to spokojnie można sobie radzić, teraz mam otwieranie zamków na 9 poziomie i co najwyżej czasem złamię 1 lub 2 wytrychy na bardzo trudnych zamkach.

Podsumowując: narzekania na nadmierny realizm są albo efektem nadmiernego każualowania gier od kilku(nastu?) ostatnich lat i przyzwyczajania graczy do zbyt wielu udogodnień, albo ktoś tu chce zrobić zły PR tej grze. Jedyne przejawy przesady w dążeniu do realizmu przez studio Warhorse to strzelanie z łuku "na czuja" i zbędne animacje przy niemalże każdej czynności podejmowanej przez naszą postać. Nawet proste, acz po pewnym czasie bardzo dochodowe zbieranie ziół też niepozbawione jest nudnej animacji która po 20-tym, 30-tym, 80-tym razie zaczyna być po prostu irytująca. To samo za każdym razem gdy otwieramy drzwi, siadamy na łóżku i robimy multum innych czynności.
Absolutnie nie zgadzam się ze stwierdzeniami, że gra jest trudna, wymagająca i z porównaniami do takich gier jak Gothic 1 i 2. To jest zupełnie inny poziom trudności, walka w Kingdom Come jest mimo wszystko dużo łatwiejsza i wystarczy załapać 2 proste tricki i nie ma z nią już tak dużego problemu. Poza tym walka w KC:D nie jest w przeiwieństwie do Gothiców głównym elementem rozgrywki. Te gry mają zupełnie inaczej rozłożone ciężary. Nie mówiąc już o tym, że świat Gothica jest światem fantastycznym, a KC:D nie.

Na ten moment jestem grą zachwycony, ale tak jak pisałem na wstępie: do ostatecznej oceny wstrzymam się do czasu aż ukończę grę.

post wyedytowany przez Leczosek 2018-04-01 15:35:16
03.04.2018 10:13
odpowiedz
5 odpowiedzi
Rem7
4
Chorąży

Witam Kingdom come wywala zaraz po przesłuchaniu bandyty we wsi merchojedy gra oryginał usunąłem i pobrałem od początku to samo co mam robić ta aktualizacja 1.4.1 chyba rozwaliła bo tak samo mam przy np. czekaniu zapraszam na kanał https://www.youtube.com/channel/UCFycqM6IGrjboZ0Nv5umtMQ

03.04.2018 18:58
odpowiedz
4 odpowiedzi
UrBan1212
8
Konsul

Gdzie mogę w Ratajach kupić wytrychy?

03.04.2018 20:59
odpowiedz
3 odpowiedzi
Kamen130
1
Junior
8.0

U mnie na patchu 1.4.1 jak zacząłem grę od nowa, po oddaniu rzeczy kowalowi do wykucia miecza, gra pomija filmiki. A wcześniej jak grałem było ok.

04.04.2018 00:16
odpowiedz
kacyk71
21
Chorąży

1.4.1 ani razu mnie nie wywalilo,co do misji nie wiem bo czesc mam zrobiona czesc jak byla zbugowana tak jest a zagram od nowa jak dadza dlc z 3 aktem
gra jak by mniej sie scina no i napewno lepiej mi wczytuje tekstury z tym miale czesto masakre a narazie jest ok czasem czegos noie doczyta
i5 gf gtx960 8 ram i jesli chodzi o grywalnosc widze roznice,prawie wszystko mam ustawione na wysokie a wczesnie na srednich owiele gorzej gra chodzila,jak bede mial wiecej czasu jeszcze pobawie sie z polepszeniem grafiki ale i tak jest oki fajerwerkow nie ma ale nie na tym sie skupiam
mimo niedorobek,bledeow itd itp ta gra ma cos ze chce sie grac,to cos jak gothici czy nawet ostatnio elex,narzekamy klniemy ale gramy:)

04.04.2018 11:10
odpowiedz
1 odpowiedź
pabloNR
45
Konsul

Czy ktoś też ma po nowym patchu problem z wywalaniem do windowsa po próbach wczytania save'a? U mnie ma to miejsce niemal non stop już teraz, kiedyś jeszcze szło coś wczytać. Teraz te crashe praktycznie uniemożliwiają grę. Chyba trzeba będzie odstawić grę na parę miesięcy. Ktoś wie kiedy kolejny patch jest szykowany? Wielka szkoda, wspaniała gra została spartolona koszmarną ilością bugów. Wydawać tak dziurawą grę pod względem technicznym to zwykłe chamstwo.

05.04.2018 20:44
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Abballah
9
Legionista

Fajnie jakby w tle w grze można by było podłożyć tą muzyczkę

https://youtu.be/uUylJVrH3og

06.04.2018 18:15
odpowiedz
lapatom
8
Legionista

Wywala mnie do windowsa zawsze z menu handlu gdy wrzucam coś do koszyka. Ma ktoś taki problem? Co z tym fantem zrobić?

06.04.2018 22:30
odpowiedz
3 odpowiedzi
Abballah
9
Legionista

Też macie buga w quescie w którym należy dostarczać Aleksowi mięso z zająców?
Mam świeżo kupione 17 mięs z zająców. Gra pokazuje mi że mam 17 z 90 mięs dla Aleksa ide do Aleksa a tu żadnej kwestii dialogowej aby mu je dać. A jak mija dzień mięso z zająca się psuje i gra resetuje ilość zajęcy potrzebnych do questa do zera

08.04.2018 12:55
odpowiedz
SpoconaZofia
14
Pretorianin

Patch 1.4.2 miał wyjść w ten weekend ale coś nie wyszło. Wyjdzie razem z patchem 1.4 na konsole. twitter.com/DanielVavra/status/982349545630674944?s=20

08.04.2018 20:22
odpowiedz
Abballah
9
Legionista

Nie orientujecie się czy istnieje jakiś mod który przyspiesza szybkie podróże i spanie bo ciągnie się to to niemiłosiernie

08.04.2018 22:30
odpowiedz
1 odpowiedź
Rem7
4
Chorąży

I jak naprawili już tą grę jest patch 1.4.2 czy nowszy?

09.04.2018 12:12
odpowiedz
3 odpowiedzi
PS3fan
84
Generał

Cyklicznie powracam tutaj z tym pytaniem, także po 1.4 zapytam znowu:
i5 4670 3.4 GHZ
8GB RAM
Geforce GTX 780ti

Pójdzie komfortowo na srednio-wysokich w FULL HD? Nie jestem jakimś frame-maniakiem, nie wymagam 60FPS, grunt żeby dało się komfortowo grać. Co myślicie?

post wyedytowany przez PS3fan 2018-04-09 12:23:23
09.04.2018 12:38
odpowiedz
1 odpowiedź
Heinrich07
5
Konsul

Jak po 1.4? Optymalizacja lepiej, czy nadal padaka?

09.04.2018 12:46
odpowiedz
1 odpowiedź
PS3fan
84
Generał

I mam jeszcze jedno pytanie:
http://allegro.pl/kingdom-come-deliverance-dlc-szkata-key-steam-pl-i7257884636.html

Powiedzcie mi co tutaj jest nie tak? Niby oryginalny klucz, bez VPN A jednak bite 50 zł taniej niż w innych ofertach. Myślicie że warto zaryzykować?

09.04.2018 20:14
odpowiedz
DM
139
AFO Neptune

GRYOnline.plTeam

Patch 1.4.2 - April 9th
Fixed issues:
• A major bug that crashed the game at various places has been fixed.
• Quests notably affected by this bug include Sport of kings, Pestilence, Questions and Answers.
• Fixed issue with missing Erik in the quest called The Die is Cast.
• Other minor bugfixes.

11.04.2018 21:23
odpowiedz
Abballah
9
Legionista

Niechaj naprawią szybkość szybkiej podróży i czasu spania

12.04.2018 07:17
odpowiedz
6 odpowiedzi
Atrycze
20
Chorąży

Czy w ostatnim patchu poprawili optymlizacje ?

14.04.2018 22:19
odpowiedz
Znawca1974
3
Legionista

Takie zabugowane badziewie na topie. Poziom wspolczesnych gier to szambo.

17.04.2018 19:47
odpowiedz
UrBan1212
8
Konsul

Wiadomo kiedy ma wyjść kolejny patch?

19.04.2018 09:38
odpowiedz
trebuh
1
Junior

Witam. Utknąłem w zadaniu "najeźdźcy" O ile pamiętacie to poboczne zadania których celem jest zabicie hersztów kumańskich obozów w okolicach Talmberka. Zaliczyłem już pierwsze obozy a kolejny z nich usytuowany jest na południe od miejscowości. Różnica jest taka że pojawia się sam znacznik lokacji zadania ale bez żółtego obszaru poszukiwań celu... Nie ma tam nic poza tym że czasem napotykam grupę strażników walczących z kumanami bądź bandytów vs kumani a do wypełnienia misji potrzebny jest hełm dowódcy kumanów... (takowych też przeszukiwałem po zabiciu ich w tym miejscu jak i po przeszukaniu pola walki po tym jak pozostawiłem ją samą sobie)
Odpowiadając na to co nasuwa się na myśl, zabrnąłem zbyt daleko od momentu podjęcia się tego zadania a do tego już nie mam sejwa aby cofnąć się o te kilka leveli by do tego wrócic.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze