Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 6 sierpnia 2018, 22:57

autor: Aquma

Wszystko o Pillars of Eternity 2: Deadfire (Beast of Winter, DLC, wymagania sprzętowe) - akt. #10

Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze Pillars of Eternity II: Deadfire, kontynuacji kickstarterowego klasycznego RPG autorstwa studia Obsidian Entertainment z 2015 roku.

Pillars of Eternity II: Deadfire – kompendium wiedzy - Wszystko o Pillars of Eternity 2: Deadfire (Beast of Winter, DLC, wymagania sprzętowe) - akt. #10 - wiadomość - 2018-08-06
Pillars of Eternity II: Deadfire – kompendium wiedzy

Aktualizacja #10 [6 sierpnia 2018 r.]: Premiera płatnego DLC – Beast of Winter. Zaktualizowano punkt „DLC”.

Aktualizacja #9 [29 czerwca 2018 r.]: Darmowe DLC Scalawags Pack oraz Beard and Hair Pack. Zaktualizowano punkt „DLC”.

Aktualizacja #8 [7 czerwca 2018 r.]: Darmowe DLC Critical Role Pack oraz Rum Runner’s Pack. Zaktualizowano punkt „DLC”.

Aktualizacja #7 [9 maja 2018 r.]: Premiera gry, odbiór medialny. Dodano punkt „Premiera”.

Aktualizacja #6 [25 kwietnia 2018 r.]: informacja o polskim wydawcy i DLC planowanych dla gry. Nowy trailer w sekcji „Multimedia”.

Aktualizacja #5 [14 marca 2018 r.]: zaktualizowano kompendium informacją o przesunięciu premiery na maj.

Aktualizacja #4 [26 stycznia 2018 r.]: dodano informację o dacie premiery.

Aktualizacja #3 [19 grudnia 2017 r.]: zaktualizowano podsekcję „Zamknięta beta” oraz sekcję „Multimedia” o materiały związane z zamkniętą betą, m.in. filmy przedstawiające rozgrywkę w grze w aktualnym stanie.

Aktualizacja #2 [21 listopada 2017 r.]: do kompendium dodaliśmy podsekcję „Wieloklasowość i podklasy” w sekcji „Mechanika” oraz „Zamknięta beta” w sekcji „Technikalia”. Piszemy szczegółowo o systemie podklas i łączenia klas, a także o zamkniętych beta-testach. Ponadto w dziale „Multimedia” pojawiły się dwa nowe filmy.

Aktualizacja #1 [21 czerwca 2017 r.]: w sekcji „Multimedia” pojawił się blisko 11-minutowy zapis rozgrywki z komentarzem deweloperskim.

Spis treści:
  • 1. Fabuła (1.1. Ciągłość postaci i wyborów; 1.2. Towarzysze; 1.3. Pomocnicy; 1.4. Frakcje; 1.5. Neketaka)
  • 2. Mechanika (2.1. Nowości i zmiany; 2.2. Wieloklasowość i podklasy; 2.3. Statek gracza; 2.4. Eksploracja)
  • 3. Technikalia (3.1. Wymagania sprzętowe; 3.2. Polska wersja językowa)
  • 4. Premiera
  • 5. DLC
  • 6. Multimedia

Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze Pillars of Eternity II: Deadfire, kontynuacji Pillars of Eternity z 2015 roku, produkcji RPG ufundowanej na drodze zbiórki finansowej w serwisie Kicksterter. Podobnie jak poprzednia odsłona serii, Pillars of Eternity II: Deadfire tworzone jest przez amerykańskie niezależne studio deweloperskie Obsidian Entertainment. Budżet na poczet produkcji zebrany został za pośrednictwem platformy crowdfundingowej Fig. Gra zmierza na komputery osobiste z systemami Windows, Linux oraz Mac OS i pierwotnie miała się ukazać 3 kwietnia 2018 roku, jednak w marcu studio Obsidian Entertainment poinformowało o przesunięciu premiery Pillars of Eternity II: Deadfire na 8 maja. W Polsce gra zostanie wydana przez firmę Cenega. Dostępne będą dwie edycje: standardowa oraz tzw. Obsidian Edition, zawierająca dodatkowo drukowaną mapę, pocztówki, etui, notatnik oraz kilka cyfrowych przedmiotów.

Pillars of Eternity II: Obsidian Edition.
Pillars of Eternity II: Obsidian Edition.

1. Fabuła

W Pillars of Eternity II: Deadfire gracze powracają do świata Eory, tym razem w region Archipelagu Martwego Ognia [oryg. Deadfire Archipelago], który znajduje się daleko na południe od Wschodnich Rubieży, gdzie rozgrywała się fabuła Pillars of Eternity. Więcej informacji na temat uniwersum gry można znaleźć w stosownej sekcji kompendium wiedzy o Pillars of Eternity.

Uznany za martwego Eothas, bóg odrodzenia i światła, powrócił, przyjmując formę tytana, jaki znajdował się w Bezkresnych Ścieżkach Od Nuy – 15-poziomowego megalochu z pierwszego Pillars of Eternity. Jak nietrudno się domyślić, przyjęcie tej formy fizycznej doprowadziło do zniszczenia Caed Nuy, twierdzy protagonisty jedynki, a jego samego niemal zabiło. Naszym celem jest odnalezienie Eothasa, uzyskanie od niego odpowiedzi na pytania, które „mogą wtrącić śmiertelników i bogów w stan chaosu”, a także ocalenie duszy głównego bohatera.

1.1. Ciągłość postaci i wyborów

Gra zaoferuje możliwość bezpośredniego zaimportowania zapisu gry z jedynki bądź dokonania kluczowych wyborów we wprowadzeniu do kampanii dwójki. Co istotne, Obserwator, tj. protagonista obu części serii, ponownie rozpoczyna przygodę na pierwszym poziomie. Import działa niezależnie zarówno od platformy dystrybucji, jak i platformy sprzętowej.

1.2. Towarzysze

W Pillars of Eternity II: Deadfire wystąpi siedmioro towarzyszy głównego bohatera, z czego troje gracze znają już z poprzedniej gry.

Powracający towarzysze

  • Aloth – elfi mag z Aedyru;
  • Edér – wojownik, weteran Wojny Świętego, niegdyś wyznawca Eothasa;
  • Pallegina – boska paladynka.

Jeżeli któraś z powyższych postaci nie została zrekrutowana w kampanii oryginału bądź zginęła w jej trakcie, naturalnie nie pojawi się ona w grze.

Nowi towarzysze

  • Maia Rua – łowczyni aumaua, siostra Kany Ruy z oryginału;
  • Serafen – dziki orlanin, barbarzyńca i zarazem enigmatyk trudniący się piractwem;
  • Tekehu;
  • Xoti – mniszka i kapłanka wyznająca Gauna. Jest człowiekiem pochodzącym z Readceras.

Jeśli suma pieniędzy wpłaconych przez wspierających projekt przekroczy 5 milionów dolarów, do ekipy dołączy ósmy towarzysz, Ydwin.

Z towarzyszami nawiążemy różnego rodzaju relacje (nawet miłosne bądź dokładnie odwrotne), które zależą od zachowania głównego bohatera, a także osobowości poszczególnych postaci (co lubią, czego nie itd.). Kompani będą reagować również na siebie nawzajem. Punkt kulminacyjny danej relacji może zaowocować dialogiem, skryptowaną interakcją, unikalnym talentem czy zdolnością, a nawet rzadkim przepisem czy przedmiotem.

1.3. Pomocnicy

Oprócz pełnoprawnych towarzyszy, w Pillars of Eternity II możemy dołączyć do drużyny pomocników [oryg. sidekicks]. Są to postaci będące niejako pomiędzy ręcznie tworzonymi awanturnikami z jedynki i kompanami „pełną gębą” – posiadają one swoje osobowości i są udźwiękowione, lecz nie są częścią systemu relacji, co czyni ich płytszymi od tych opisanych w powyższej sekcji. Zanim przyłączymy pomocnika do drużyny, musimy wypełnić związanego z nim questa.

1.4. Frakcje

  • Huana – rodzimi mieszkańcy Archipelagu Martwego Ognia. Są to przedstawiciele rasy aumaua, zorganizowani w różne plemiona. Choć Huana posiadają centralny rząd, to jego wpływy nie są jednakowe we wszystkich regionach Archipelagu. Huana oddają część przede wszystkim Ondrze, Hylei i Woedice. Wiele plemion uznaje Príncipi za ich zaprzysiężonych wrogów.
  • Królewska Kompania Martwego Ognia [oryg. Royal Deadfire Company] – KKMO to niejako przedłużenie wpływów Rauatai, mające na celu ucywilizowanie i przyłączenie regionu Archipelagu do ziem imperium. Przedstawiciele tej grupy gardzą tubylcami i poniekąd frakcją Príncipi. Vailianie i Vailiańska Kompania Handlowa również wzbudzają w nich negatywne odczucia. Królewska Kompania Martwego Ognia zorganizowana jest na wzór wojskowy.
  • Príncipi – ta grupa to w dużej mierze potomkowie uchodźców ze Starej Vailii [oryg. Old Vailia], choć w jej szeregach nie brakuje tubylców czy osób z innych części świata. Príncipi to przede wszystkim piraci, przemytnicy, najemnicy i szemrani kupcy. Ich relacje z innymi frakcjami są płynne; szczególnie „na pieńku” mają oni z ludem Huana i Vailiańską Kompanią Handlową. Príncipi nie założyli żadnych większych ośrodków – prowadzą życie głównie na statkach, tworząc jedynie półtrwałe osady mające na celu umożliwić dokonanie napraw, uzupełnienie zapasów czy odpocząć po morskich wojażach.
  • Vailiańska Kompania Handlowa [oryg. Vailian Trading Company] – VKH to organizacja handlowa. Jest to grupa skonfliktowana z Príncipi, którzy atakują jej statki i utrudniają przedsięwzięcia, oraz Królewską Kompanią Martwego Ognia. W przypadku tej drugiej frakcji istnieje kruchy rozejm, zapewniający pokój na terenie Neketaki (co nie powstrzymuje żadnej strony od sabotażu, szpiegostwa itp.), choć w innych regionach Archipelagu konflikty wybuchają przy każdej możliwej okazji.

1.5. Neketaka

Neketaka to jedyne duże miasto w grze. Będzie ono większe od zarówno od Zatoki Buntu, jak i Bliźniaczych Wiązów z jedynki, ale mniejsze od tych dwóch ośrodków połączonych w jeden. Metropolia ta wzniesiona została na terenie górskim, toteż kolejne dystrykty znajdują się jedne nad drugimi. Ich wygląd uzależniony jest od rasy czy kultury ich mieszkańców. Co więcej, zachowanie mieszczan zależy od ich planu dnia, co można wykorzystać do swoich celów.

Neketakę przemierzać będziemy za pomocą mapy miasta. W trakcie podróży mogą przytrafić się nam różnego rodzaju spotkania w formie skryptowanej interakcji bądź sekwencji rozegranej na specjalnych poziomach miejskich.

2. Mechanika

2.1. Nowości i zmiany

Pillars of Eternity II: Deadfire zaoferuje:

  • Wieloklasowość;
  • Podklasy – co najmniej trzy dla każdej klasy podstawowej, działające podobnie do tych z drugiej edycji systemu Advanced Dungeons & Dragons czy korzystającego z jego zasad Baldur’s Gate II;
  • Możliwość osiągnięcia 20. poziomu doświadczenia;
  • Niezależne zdobywanie punktów umiejętności aktywnych i pasywnych. Aktywne umiejętności zastosujemy w czasie rozgrywki, zaś pasywne (np. religia czy metafizyka) w dialogach i skryptowanych interakcjach;
  • Możliwość przydzielania konkretnego oręża i tarczy do wielu zestawów broni;
  • Klasowe błyskotki (na wzór grimuarów magów) i specjalne miejsce w ekwipunku na nie;
  • Personalizację skryptów sztucznej inteligencji;
  • Zamiast wielopoziomowego lochu, jak w przypadku poprzedniczki, gra oferuje podróż przez dziesięć wysp w ramach tzw. Podróży Fulvana [oryg. Fulvano’s Voyage];
  • Statek gracza;
  • Cykl dnia i nocy;
  • Dynamicznie zmieniającą się pogodę;
  • Dynamiczną mapę świata.

2.2. Wieloklasowość i podklasy

Nazwy poszczególnych kombinacji klas. - Wszystko o Pillars of Eternity 2: Deadfire (Beast of Winter, DLC, wymagania sprzętowe) - akt. #10 - wiadomość - 2018-08-06
Nazwy poszczególnych kombinacji klas.

Pillars of Eternity II oferuje zarówno podklasy, jak i możliwość dwuklasowania. W przypadku tych pierwszych jedynie paladyn i kapłan muszą obowiązkowo jakąś wybrać, gdyż dotyczą one przynależności do zakonu bądź kultu konkretnego bóstwa – części z nich nie można ze sobą łączyć. Wybranie podklasy ma zarówno korzyści, jak i wady. Dla przykładu: strzelec wyborowy [oryg. Sharpshooter], podklasa łowcy, otrzymuje premie do Przebicia i Celności w walce dystansowej kosztem obniżonej szybkości i niższego Odbicia. Każda klasa podstawowa ma co najmniej trzy podklasy; czarownik, kapłan i paladyn mają ich po pięć. W sumie wszystkich podklas w grze jest 39.

Dwuklasowość pociąga za sobą dwie konsekwencje: większą ogólną liczbę zdolności dwuklasowej postaci oraz powolniejszą progresję mocy poszczególnych klas składowych. Mag bojowy [oryg. Battlemage – połączenie czarownika i wojownika] otrzyma dostęp do kuli ognia na 7. poziomie doświadczenia, podczas gdy jednoklasowy czarownik skorzysta z tego czaru już na 5. poziomie.

Schemat progresji postaci jedno- i dwuklasowych. - Wszystko o Pillars of Eternity 2: Deadfire (Beast of Winter, DLC, wymagania sprzętowe) - akt. #10 - wiadomość - 2018-08-06
Schemat progresji postaci jedno- i dwuklasowych.

2.3. Statek gracza

Statek gracza służy jako środek transportu i mobilna baza wypadowa. Początkowo Obserwator dysponuje dyrwoodzkim slupem, „Zbuntowanym” [oryg. Defiant]. W czasie rozgrywki możemy zakupić, znaleźć, a nawet ukraść inne jednostki. Co więcej, statki będziemy modyfikowali zarówno pod względem estetycznym (przemalowywanie kadłuba, wywieszanie bander itp.), jak i praktycznym (np. przez wyposażenie go w potężniejsze armaty).

2.4. Eksploracja

Pillars of Eternity II wykorzystuje aktywną mapę świata, którą eksplorujemy płynnie za pomocą statku, zaś w przypadku większych wysp – także pieszo. Do już odwiedzonych lokacji udamy się standardowo za pomocą szybkiej podróży. W podobny sposób udamy się do najważniejszych lokacji zamkniętych w strefie miejskiej, bez konieczności ręcznego przebywania mapy dzielnic. Podczas eksploracji mogą nam się również trafić różnego rodzaju spotkania.

3. Technikalia

3.1. Wymagania sprzętowe

Choć oficjalne wymagania sprzętowe pozostają nieznane, deweloperzy stwierdzili, że są „dość pewni”, że Pillars of Eternity II będzie działać tak samo dobrze jak jedynka na identycznej konfiguracji sprzętowej.

3.2. Polska wersja językowa

Gra otrzyma kinowy przekład na język polski, tj. spolszczony interfejs oraz napisy. Głosy postaci pozostaną w oryginalnej, angielskiej wersji językowej.

3.3. Zamknięta beta

Zamknięte beta-testy dla osób, które wsparły zbiórkę funduszy odpowiednią kwotą pieniędzy, wystartowały 15 listopada 2017 roku. Beta dostępna jest przez platformy Steam i GOG.com. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi wrażeniami. Ponadto w poniższej sekcji dostępnych jest kilka filmików przedstawiających betę Pillars of Eternity II w ruchu.

4. Premiera

Premiera pecetowej wersji Pillars of Eternity 2: Deadfire odbyła się zgodnie z planem – 8 maja 2018 roku. Gra została bardzo ciepło przyjęta przez branżowe media. Recenzenci zachwycali się oprawą graficzną i docenili poprawki, których doczekała się mechanika rządząca rozgrywką. Nie wszystkim przypadł natomiast do gustu główny wątek fabularny.

Gry-Online – 9,5/10

Gra Obsidianu łączy rozmach Baldur’s Gate 2 i swobodę eksploracji Fallouta, serwując przy tym nowoczesną, niejednoznaczną opowieść z towarzyszami, którzy ferajnę z Mass Efecta i Dragon Age’a zjadają na śniadanie. Nowe Pillarsy w awanturniczych szatach sprzedają wiele niewygodnych tematów. A przy tym są prostu piękne. Innymi słowy... Witamy na pokładzie nowego czempiona – Hubert Sosnowski.

IGN – 8,5/10

Rozpinając żagle i odbywając podróż do kreatywnego i interesującego settingu, Pillars of Eternity 2: Deadfire znajduje żyzny grunt dla interesujących i zniuansowanych opowieści RPG. Główny wątek jest największą słabością, ale Deadfire znajduje swoją tożsamość wciągając gracza w otaczającą go sagę o skonfliktowanych wyspach i konkretnych ludziach walczących o nie. Ten archipelag oferuje niemało fantastycznych, taktycznych starć, fascynujących towarzyszy i egzotycznych miejsc do eksplorowania – DM Shmeyer.

PC Gamer – 88/100

Pillars of Eternity 2 to kolejne świetne RPG od Obsidianu, doskonale pokazujące umiejętności studia na polu sprawnego budowania światów, inteligentnego, ekspresyjnego pisarstwa i projektowania zróżnicowanych zadań. To wielkie, głębokie, pełne słów RPG w klasycznym stylu, ale z wystarczającą ilością nowych pomysłów, by być czymś więcej niż tylko powrotem do przeszłości. Żeglowanie jest jedyną rzeczą, w którą nie mogłem się zaangażować i sprawia wrażenie czegoś zrobionego trochę powierzchownie, w porównianiu do całej reszty gry. Ale jeśli szukasz erpega z całymi stronami świetnych, opisowych dialogów i z wielkim, otwartym światem do eksplorowania, Deadfire zapewni Ci to wszystko i jeszcze więcej – Andy Kelly.

5. DLC

5.1 Darmowe

Pillars of Eternity II: Deadfire otrzymało wsparcie popremierowe w postaci kilku darmowych pakietów DLC.

  • Critical Role Pack – paczka zawiera 8 nowych głosów dla bohatera gracza, a także 8 portretów. Nowości bazują na postaciach z kampanii Vox Machina, takich jak Grog, Kayleth, Percy, Vax, Vex, Scanlan, Pike i Gilmore.
  • Rum Runner’s Pack – w pakiecie udostępniono nowego sidekicka – Mirke, 6 nowych przedmiotów zużywalnych (chodzi o różne rodzaje alkoholu), a także nowe ustawienie osobowości, z którego możemy skorzystać tworząc postać: pijaka.
  • Beard and Hair Pack – pakiet dodaje do gry 4 nowe fryzury, 3 style zarostu oraz pozę (archetyp osobowości) Energetic (pol. Energetyczny).
  • Scalawags Pack – dzięki temu DLC otrzymaliśmy trzech nowych członków załogi, których możemy zrekrutować w tawernach. Dodatek obejmuje też 5 ulepszeń statku oraz nowy archetyp osobowości: Savage (pol. Brutalny).
  • The Deck of Many Things – dodatek zadebiutował wraz z patchem 2.0 i płatnym DLC Beast of Winter, wprowdzając do gry statek handlarzy posiadających w ofercie liczne magiczne przedmioty.

5.2 Płatne

Pillars of Eternity II: Deadfire otrzyma trzy dodatki, które będzie można zakupić oddzielnie (każdy z nich wyceniono na 10 dolarów, czyli ok. 35 zł), albo też razem – w ramach przepustki sezonowej (jej cena to z kolei ok. 84 zł, czyli jest szansa oszczędzić całkiem sporo). Będą to Beast of Winter, Seeker, Slayer, Survivor oraz The Forgotten Sanctum.

Beast of Winter

W rozszerzeniu Beast of Winter trafimy na wyspę zamieszkiwaną przez tajemniczny i groźny kult boga rozkładu Rymrganda, wierzący w nadejście rychłej apokalipsy Wyciągamy na światło dzienne skrywany przez kultystów sekret i odwiedzamy inny wymiar – tzw. The Beyond – by porozmawiać ze starożytnymi duszami i zmierzyć się z wyzwaniami.

DLC zadebiutowało 2 sierpnia 2018 roku i spotkało się z mieszanymi ocenami recenzentów. Wielu z nich chwali sobie interesujący i przewrotny wątek fabularny, a także imponujące graficznie i świetnie zaprojektowane lokacje. Z drugiej jednak strony, krytycy narzekają na niewystarczającą ilość nowego ekwipunku, brak nowości w warstwie mechaniki (np. klas czy podklas) oraz dość krótki czas rozgrywki.

Seeker, Slayer, Survivor

Drugi dodatek będzie skupiał się na walce. Kolejna, udostępniona przez twórców wyspa zaoferuje wiele intenstywnych i ciężkich starć. Nagrodą za poradzenie sobie z potężnymi przeciwnikami i wykazanie się sprawnym zmysłem taktycznym będą starożytne relikty.

The Forgotten Sanctum

W ostatnim z zapowiedzianych dodatków udzielimy pomocy magom zamieszkującym Eorę i odkryjemy sekrety, które zostały utracone wraz z pokoleniami... albo też zrobimy coś dokładnie odwrotnego. Wydarzenia, w których weźmiemy udział nie pozostaną bez wpływu na archipelag Deadfire.

6. Multimedia

Informacja pojawiła sie pierwotnie 24 kwietnia 2017, 16:59.