Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 8 listopada 2017, 17:45

autor: Michał Jodłowski

Pillars of Eternity – kompendium wiedzy [Aktualizacja #19: edycje Complete i Definitive, DLC Deadfire Pack]

W poniższym kompendium zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące Pillars of Eternity – klasycznej gry cRPG autorstwa Obisidian Entertainment. Będziemy na bieżąco je aktualizować i uzupełniać w miarę pojawiania się nowych materiałów.

Pillars of Eternity - Pillars of Eternity – kompendium wiedzy [Aktualizacja #19: edycje Complete i Definitive, DLC Deadfire Pack] - wiadomość - 2017-11-08
Pillars of Eternity
Spis treści:
  • 1. Fabuła
  • 2. Świat gry (2.1. Grywalne rasy; 2.2. Magia; 2.3. Technologia; 2.4. Bóstwa i religia; 2.5. Ważniejsze miejsca)
  • 3. Mechanika (3.1. Postać gracza i drużyna; 3.2. Grywalne klasy postaci; 3.3. Walka; 3.4. Witalność; 3.5. Rzemiosło i zaklinanie; 3.6. Twierdza; 3.7. Poziom trudności i dodatkowe tryby gry; 3.8. Inne elementy mechaniczne)
  • 4. Technikalia (4.1. Backer Beta; 4.2. Minimalne wymagania sprzętowe)
  • 5. Dodatki (5.1. The White March – Part I; 5.2. The White March – Part II; 5.3. Deadfire Pack)
  • 6. Patche
  • 7. Pozostałe informacje (7.1. Odbiór mediów i graczy; 7.2. Sprzedaż)
  • 8. Kompletne wydania (8.1. Pillars of Eternity: Complete Edition; 8.2. Pillars of Eternity: Definitive Edition)
  • 9. Materiały wideo

Pillars of Eternity (wcześniej Project Eternity) to klasyczna gra cRPG w nowoczesnym wydaniu autorstwa Obsidian Entertainment – studia zatrudniającego wielu weteranów gatunku, odpowiedzialnych za takie tytuły, jak chociażby seria Icewind Dale czy Planescape: Torment. Produkcja ta inspirowana jest największymi erpegami w historii branży, takimi jak Baldur’s Gate czy wcześniej wspomniane Icewind Dale i Planescape: Torment. Gra zadebiutowała 26 marca 2015 roku na komputerach osobistych z systemami operacyjnymi Windows, Linux oraz Mac OS X. Wydana została w czterech edycjach: pudełkowej zwanej Edycją Awanturnika (zawierającej m.in. płytę ze ścieżką dźwiękową, instrukcję, poradnik, mapę świata oraz etui do przechowywania tych elementów) oraz trzech cyfrowych: Hero Edition (standardowa), Champion Edition (kolekcjonerska) i Royal Edition (bogatsza kolekcjonerka).

W tym kompendium zebraliśmy wszystkie najważniejsze materiały i informacje dotyczące Pillars of Eternity, które będziemy na bieżąco aktualizować i modyfikować. Zapraszamy do lektury.

Aktualizacja #19 [edycje Complete i Definitive, DLC Deadfire Pack]: dodano informacje o dwóch kompletnych wydaniach gry, znaleźć je można w nowej sekcji „Kompletne wydania”. W sekcji „Dodatki” piszemy również o DLC Deadfire Pack. Ponadto kompendium zostało odświeżone i rozbudowane. Dane dotyczące sprzedaży i odbioru gry zostały zaktualizowane i umieszczone w odpowiednich podsekcjach sekcji „Pozostałe informacje”.

Aktualizacja #18 [premiera The White March – Part II, GOTY, sprzedaż i inne]: zaktualizowano sekcje „Dodatki”, „Patche” i „Pozostałe informacje”. W niniejszej aktualizacji piszemy m.in. o drugiej części dodatku The White March, edycji GOTY Pillars of Eternity i wynikach sprzedaży. Wszystkie zmiany wyróżnione zostały wytłuszczoną czcionką.

Aktualizacja #17 [opóźnienie premiery The White March – Part II]: data premiery drugiej części dodatku The White March została przeniesiona na 16 lutego 2016 roku. Do kompendium dodaliśmy najnowszy zwiastun.

Aktualizacja #16 [data premiery The White March – Part II, patch 3.0, wyniki sprzedaży]: kompendium zostało zaktualizowane o przybliżoną datę premiery drugiej części dodatku The White March (styczeń 2016 roku). Piszemy również o zawartości nadchodzącego patcha 3.0 i wynikach sprzedaży Pillars of Eternity (informacje na oba tematy znajdują się w sekcji „Pozostałe informacje”).

Aktualizacja #15 [data premiery dodatku The White March: Part I]: kompendium zostało wzbogacone o sekcję „1.1. The White March” poświęconą oficjalnemu dodatkowi do Pillars of Eternity.

Aktualizacja #14 [patch 2.0]: wraz z pierwszą częścią dodatku The White March zadebiutuje patch oznaczony numerem 2.0. Opis wprowadzanych przez niego nowości można znaleźć w sekcji „5. Pozostałe informacje”, natomiast filmik przedstawiający je w praktyce (wraz z deweloperskim komentarzem) znajduje się w sekcji „6. Materiały wideo”.

Aktualizacja #13 [oficjalny dodatek]: w czasie panelu tematycznego PC Gaming Show, jaki odbył się podczas tegorocznych targów E3, ujawniony został zwiastun i zawartość pierwszego dodatku do Pillars of Eternity pt. The White March. Jego opis tymczasowo znajduje się w sekcji „5. Pozostałe informacje”, natomiast trailer można obejrzeć w sekcji „6. Materiały wideo”.

Aktualizacja #12 [trzeci patch i fragment dokumentu]: wydany kilka dni temu trzeci patch, oznaczony numerem 1.05 wprowadza m.in. możliwość resetowania statystyk kanonicznych towarzyszy (użyteczne zwłaszcza na najwyższym poziomie trudności) oraz zmiany portretów i zestawu dźwięków postaci gracza i niekanonicznych kompanów. Oprócz tego pojawił się szereg zmian i poprawek w większości elementów gry. Warto też obejrzeć trzeci fragment dokumentu (sekcja „6. Materiały wideo”) Road to Eternity, który opowiada historię powstawania Pillars of Eternity, oraz krótki filmik przedstawiający najistotniejsze nowości wyżej wspomnianego patcha.

Aktualizacja #11 [odbiór w mediach, sequel, karcianka, RPG PnP]: w pierwszej popremierowej aktualizacji całość kompendium została odkurzona. Pojawiła się nowa sekcja „Pozostałe informacje”, w której zamieściliśmy m.in. oceny, jakie Pillars of Eternity zebrało od serwisów branżowych i internautów. Wiadomo także, że studio Obsidian Entertainment poważnie myśli o wydaniu gry karcianej i fabularnej typu pen ‘n’ paper („prawdziwy” erpeg rozgrywany przy użyciu kości, kart postaci itp.), obie osadzone w wykreowanym na potrzeby Pillars of Eternity świecie. Ponadto w fazie planowania znajduje się sequel. Niewykluczone, że powyższe inicjatywy zostaną sfinansowane przez zbiórkę na Kickstarterze.

Aktualizacja #10 [dodatek, wymagania sprzętowe, gameplay, dokument]: studio Obsidian Entertainment wraz z firmą Paradox Interactive poinformowały, że Pillars of Eternity osiągnęło status złoty, co oznacza, że prace nad grą dobiegły końca i zadebiutuje ona na rynku 26 marca zgodnie z zapowiedzią. Ponadto deweloperzy zdradzili, że we wczesnym stadium produkcji znajduje się dodatek do gry, który pod względem wielkości (ale niekoniecznie formy) odpowiadać będzie Opowieściom z Wybrzeża Mieczy. Poznaliśmy również najprawdopodobniej ostateczne wymagania sprzętowe Pillars of Eternity, z którymi zapoznać można się w sekcjach 4.2. oraz 4.3.

Na koniec warto zajrzeć do sekcji „6. Materiały wideo”, gdzie zamieściliśmy najnowszy gameplay z komentarzem twórców zademonstrowany podczas panelu studia Obsidian Entertainment na tegorocznej odsłonie imprezy branżowej Pax East. W tym samym miejscu dostępny jest też pierwszy fragment filmu dokumentalnego Road to Eternity, który opowiada o wydarzeniach bezpośrednio poprzedzających zbiórkę funduszy na Project Eternity [robocza nazwa gry – przyp. Meehow].

Aktualizacja #9 [szczegóły polskiego wydania pudełkowego]: firma Cenega – polski dystrybutor Pillars of Eternity – poinformowała, że pudełkowa edycja erpega Obsidian Entertainment, zwana Edycją Awanturnika, będzie dodatkowo zawierała płytę z wybranymi utworami ścieżki dźwiękowej, drukowaną instrukcję i poradnik, a także mapę świata. Wszystko to schowamy w specjalne etui. Warto zaznaczyć, że dostarczana tym sposobem wersja Pillars of Eternity jest powiązana z platformą Steam.

Aktualizacja #8 [ponad godzinny gameplay z komentarzem Josha Sawyera]: w sieci pojawił się zapis transmisji na żywo z serwisu Twitch, w której Josh Sawyer – kierownik projektu – zaprezentował wiele aspektów rozgrywki w wersji znacznie bliższej premierowej. Materiał jest wolny od większych spoilerów fabularnych, choć pojawiają się pomniejsze, jak np. lokalizacja piętnastopoziomowego mega-lochu. Rzeczony film dostępny jest w sekcji „6. Materiały wideo”.

Aktualizacja #7 [oficjalna data premiery, Royal Edition]: studio Obsidian Entertainment ogłosiło oficjalną datę premiery Pillars of Eternity: 26 marca 2015 roku. W ofercie pojawiła się także trzecia cyfrowa edycja gry, Royal Edition, która wzbogacona jest m.in. o mini-powieść autorstwa Chrisa Avellone, rozszerzającą historie kilku postaci napotykanych podczas rozgrywki. Jest to najbogatsze wydanie, zawierające wszystkie elementy Champion Edition i kilka ekskluzywnych gadżetów.

Aktualizacja #6 [przedsprzedaż, nowy zwiastun, wymagania minimalne]: ruszyła przedsprzedaż Pillars of Eternity. Zamówienie można złożyć m.in. na oficjalnej stronie internetowej gry, platformie GOG.com, a także w kilku polskich sklepach internetowych. Obsidian Entertainment przygotowało też na tę okazję nowy zwiastun, który można obejrzeć w sekcji „6. Materiały wideo”. Warto również zapoznać ze zaktualizowanymi wymaganiami sprzętowymi (sekcja 4.2), które okazują się stawiać większe wyzwanie pecetom, niż początkowo zapowiadano. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że wciąż nie znajdują one potwierdzenia na oficjalnej stronie internetowej Pillars of Eternity, gdzie do dziś nie zamieszczono żadnych danych na ich temat.

Aktualizacja #5 [przesunięcie premiery na 2015 rok]: studio Obsidian Entertainment przesunęło datę premiery Pillars of Eternity na początek 2015 roku. Decyzja ta została uzasadniona chęcią maksymalnego doszlifowania gry i zaimplementowania jak największej ilości zmian zaproponowanych przez darczyńców. Dokładny termin debiutu klasycznego erpega wciąż nie jest znany.

Aktualizacja #4 [prezentacja z gamescom 2014, beta-testy i koniec zbiórki funduszy]: podczas tegorocznych targów gamescom zaprezentowano gameplay z bety Pillars of Eternity dla darczyńców. Zapis prezentacji jest dostępny w sekcji „Materiały wideo”, natomiast o samych beta-testach można poczytać w nowopowstałej podsekcji „4.1. Backer Beta”. Ponadto pojawiły się nowe informacje odnośnie samej gry. Można zapoznać się z nimi w podsekcjach 3.1 i 3.8 sekcji „Mechanika”; zaznaczone zostały wytłuszczoną czcionką.

W piątek (tj. 22 sierpnia) dobiega końca zbiórka funduszy na grę. Po tym terminie nie będzie możliwe uzyskanie dostępu do wersji beta czy chociażby nabycie edycji kolekcjonerskiej.

Aktualizacja #3 [25-minutowy zapis rozgrywki z komentarzem Josha Sawyera]: w sieci pojawił się 25-minutowy zapis rozgrywki z Pillars of Eternity komentowany przez Josha Sawyera, kierownika projektu. W materiale można przyjrzeć się kreatorowi postaci, mechanice walki oraz eksploracji. Przedstawiony build posiadał także pełen interfejs graficzny. Filmik znajduje się w 5. sekcji tego kompendium.

Aktualizacja #2 [data rozpoczęcia beta-testów]: twórcy gry poinformowali, że 18 sierpnia wersja beta Pillars of Eternity zostanie udostępniona darczyńcom, którzy wsparli projekt kwotą co najmniej 110 dolarów.

Aktualizacja #1 [minimalne wymagania sprzętowe]: firma Obsidian Entertainment ujawniła minimalne wymagania sprzętowe Pillars of Eternity.

1. Fabuła

Fabuła Pillars of Eternity obraca się wokół wydarzeń w królestwie Wolnego Palatynatu Dyrwood, które toczy poważny problem: plaga dzieci rodzących się bez duszy. Postać gracza – z uwagi na wydarzenie, którego przypadkowo stał się świadkiem i uczestnikiem – ma możliwość większej niż przeciętna ingerencji w owe kłopoty ze względu na nabyte umiejętności i ostatecznego rozwiązania ich w taki czy inny sposób.

Gracze odwiedzają wiele lokacji w dziczy, a także dwa duże miasta – Zatokę Buntu i Bliźniacze Wiązy. Przyjdzie im również zawitać w pomniejszych miasteczkach/wioskach.

2. Świat gry

Świat Pillars of Eternity zwany jest Eorą. Przyjdzie nam odwiedzić obszar zwany Wchodnimi Rubieżami, mający rozmiar nieco mniejszy od dzisiejszej Hiszpanii. Eora pełna jest rozmaitych istot, miast, a także magii czy innych zjawisk nadnaturalnych. Setting Pillars of Eternity różni się jednak od legendarnych i bezsprzecznie najpopularniejszych Zapomnianych Krain i nie jest ich kalką.

2.1. Grywalne rasy

  • Aumauanie – półwodne humanoidy o wydłużonych głowach, różnorodnych wzorach na skórze oraz częściowo płetwiastych dłoniach i stopach. Wyróżniamy dwie podrasy aumauanów: przybrzeżnych oraz wyspiarskich.
  • Boscy – boscy to humanoidy obdarzone (lub przeklęte w zależności od wierzeń czy światopoglądów) boską cząstką, będące najczęściej potomkami ludzi. Domieszka bytów nadnaturalnych niemal zawsze manifestuje się w fizyczny sposób, nadając boskim cechy wyraźnie nieziemskie, takie jak szpony, rogi, skrzydła czy znamiona. Istoty te są różnie postrzegane w poszczególnych społeczeństwach; jedni są do nich nastawieni wyjątkowo przyjaźnie, inni wręcz otwarcie wrogo. Obecnie wyróżniamy pięć podras boskich: natury, śmierci, księżyca i ognia. Bywają porównywani do sferotkniętych z Dungeons & Dragons.
  • Elfy – jedna z „klasycznych” ras. Wyróżniamy dwie podrasy elfów: leśne oraz blade. Te pierwsze dzielimy na glanfatańskie, organizujące się w półkoczownicze plemiona strzegące ruin starożytnego królestwa Eír Glanfath, oraz aedyrskie, mocno zasymilowane z ludźmi, z którymi zamieszkują jedno królestwo – Imperium Aedyru. „Długouchy blade zamieszkują odległe krainy i rzadko nawiązują (i vice versa) kontakt ze światem zewnętrznym. Z ich leśnymi kuzynami łączy ich jedynie podobny wygląd, choć w przeciwieństwie do nich są albinosami, a także często posiadają zarost na twarzy.
  • Krasnoludy – kolejna klasyczna rasa; przez wielu uważane są za urodzonych eksploratorów – bardzo wcześnie zajęli się kolonizacją, choć założone przez nich kolonie z reguły spotykał mniej lub bardziej nieprzyjemny koniec. Wyróżniamy krasnoludy tundrowe oraz górskie.
  • Ludzie – najbardziej zróżnicowana etnicznie rasa świata Pillars of Eternity, zamieszkująca wiele jego ziem. Wyróżniamy następujące ludy: thyrtan, natlanie oraz calbandranie. Wszystkie różnią się językiem, kulturą, a także wyglądem.
  • Orlanie – niskie humanoidy o ogromnych, owłosionych uszach i dwubarwnej skórze. Przez swoją posturę często bywały represjonowane przez inne rasy, z którymi weszły w kontakt. Prześladowania przez wieki powodowały migrację orlan do obszarów leśnych, w związku z czym ciężko spotkać większe ich skupiska w miastach. Wiele plemion orlańskich stosuje brutalne taktyki walki partyzanckiej, używając często pułapek i trucizn, co sprawia, że często są postrzegane jako spragnieni krwi barbarzyńcy. Wyróżniamy orlan osiadłych oraz dzikich.

2.2. Magia

Magia i zdolności magiczne w Pillars of Eternity opierają się na wykorzystywaniu szeroko rozumianej mocy duchowej. Istnieje specjalna dziedzina nauk magicznych, zwana animacją, poświęcona wyłącznie zrozumieniu zasad działania dusz. Bywa ona nazywana także nekromancją, gdyż niektórzy animanci tworzą konstrukty przy użyciu „przechwyconych” duchów. Za nekromantów uważa się osoby, które próbują w jakikolwiek sposób ingerować w naturalny cykl życia i śmierci, a ich praca powszechnie spotyka się z mniejszą lub większą krytyką (czasami ze strachu przed tym, co może zostać odkryte).

Bardzo istotną rzeczą, wyróżniającą setting Pillars of Eternity, jest fakt, że w owym świecie istnieje bardzo niewiele magii leczniczej. Z jej pomocą opanowywano rozwój zaraz czy pomagano wyleczyć się z przewlekłych chorób, lecz nikomu nie udało się jeszcze pomóc ofiarom uderzenia toporem w głowę. Próżno więc szukać chociażby mikstur zdrowia.

Dusze mają fundamentalne znaczenie dla świata Pillars of Eternity. W zależności od ich jakości, a także od wyszkolenia danej postaci, mogą one zapewniać różne, często niezwykłe umiejętności.

2.3. Technologia

Choć istnieją ludy, które wciąż tkwią w epoce kamienia lub brązu, to większość znaczących kultur w Pillars of Eternity posiada poziom technologiczny odpowiadający naszemu późnemu średniowieczu, czasami z domieszką wczesnego renesansu. W praktyce oznacza to dostęp do wysoko rozwiniętych pancerzy, machin oblężniczych, różnorodnej broni białej, a także wczesnej czarnoprochowej broni palnej. Architektura największych cywilizacji stoi na poziomie gotyku. Nie wynaleziono jednak maszyny drukarskiej, więc książki są wciąż ręcznie pisane w skryptoriach i nie należą do tanich dóbr. Wiedza medyczna jest również mocno ograniczona.

2.4. Bóstwa i religia

Mieszkańcy świata Pillars of Eternity czczą wiele bóstw, choć ich pobudki bywają różne: jednymi kieruje tradycja, innymi wiara w korzyści z tego płynące, a jeszcze innymi strach. Bogowie mają swoje domeny, więc wyznawcy niejako wybierają sobie swojego opiekuna, nie stroniąc jednak od wznoszenia modłów do innych w zależności od sytuacji. Faktem jest, że bóstwom zależy na tym, aby śmiertelnicy nie posiedli pełnego zrozumienia działania dusz oraz cyklu życia i śmierci. W tym celu często „napuszczają” na siebie swoich wyznawców czy naukowców różnych dziedzin i sieją kosmologiczne kłamstwa, aby utrzymać swoją władzę.

2.5. Ważniejsze miejsca

  • Wolny Palatynat Dyrwood – państwo pokrywające cały las Dyrwood, które niepodległość uzyskało drogą rewolucji. Ustrojem panującym jest monarchia elekcyjna, zaś na populację owego królestwa składają się głównie ludzie, elfy i krasnoludy, choć da się tam również spotkać zasymilowanych orlan. Wolny Palatynat Dyrwood to ważne miejsce dla fabuły Pillars of Eternity i w dużym stopniu rozgrywają się tam wydarzenia kluczowe.
  • Ruiny Eír Glanfath – znajdujące się na wschód od Dyrwood ruiny nieistniejącego od dwóch tysięcy lat królestwa. Przez długi okres czasu ruiny przyciągały kolonistów i eksploratorów z innych krajów, którzy często dopuszczali się aktów plądrowania i bezczeszczenia. Obecnie tamtejsze tereny zamieszkują głównie elfy i orlanie, a także nieliczne krasnoludy.
  • Bezkresne Ścieżki Od Nuy – piętnastopoziomowy loch, będący podziemną częścią twierdzy Caed Nua. Jest to lokacja niemal całkowicie opcjonalna, gdyż główna część fabuły wymaga zwiedzenia jedynie pierwszego poziomu.
Pillars of Eternity pełne jest starannie wykonanych, klimatycznych lokacji. - Pillars of Eternity – kompendium wiedzy [Aktualizacja #19: edycje Complete i Definitive, DLC Deadfire Pack] - wiadomość - 2017-11-08
Pillars of Eternity pełne jest starannie wykonanych, klimatycznych lokacji.

3. Mechanika

3.1. Postać gracza i drużyna

Do wyboru mamy 6 ras (z dodatkowymi pochodzeniami etnicznymi) oraz 11 klas. Ustalamy ponadto atrybuty, sprzęt, portret oraz wygląd naszej postaci. Niektóre klasy dokonują dodatkowych wyborów, które dyktowane są ich specyfikacją. Drużyna gracza będzie się mogła składać z maksymalnie 6 postaci, a zasilić ją będzie mogło 8 kanonicznych towarzyszy i drugie tyle niekanonicznych, których można samodzielnie stworzyć w odpowiednich miejscach, np. tawernach. Punkty doświadczenia bohaterowie gry otrzymują wyłącznie za wykonywanie zadań oraz takie czynności, jak dodawanie wpisów do glosariusza, rozbrajanie pułapek czy otwieranie zamków.

3.2. Grywalne klasy postaci

  • Barbarzyńca – barbarzyńców można spotkać w większości mniejszych kultur na świecie. Od wojowników odróżnia ich sposób prowadzenia walki, polegający na brawurze, okrucieństwie i braku dyscypliny.
  • Druid – osoby posiadające silną więź z naturą, które potrafią przemieniać się w różne zwierzęta (dzięki czemu mogą być np. skuteczniejsze w walce wręcz), a także znają wiele zaklęć obszarowych.
  • Enigmatyk – są to psionicy posiadający dar manipulowania duszami i energią duchową. Jest to klasa ofensywna, używająca zasobu zwanego skupieniem do zasilania swoich zdolności specjalnych.
  • Kapłan – żarliwi wyznawcy jednego lub więcej bóstw. Ich siłą są modlitwy przybierające postać zaklęć bitewnych. Mogą to być błogosławieństwa lub klątwy, a także magia lecznicza lub święte ataki.
  • Łotrzyk – postaci polegające na zmysłach i sprycie. Jest to klasa postaci, której przedstawiciele zadają największe pojedyncze obrażenia, a także posiadają największy potencjał do skradania i innych działań w ukryciu. Łotrzykowie są całkiem nieźle obeznani ze wszelakimi urządzeniami mechanicznymi.
  • Łowca – prawdziwi snajperzy świata Pillars of Eternity, którzy opanowali do perfekcji używanie wszelkiej broni dystansowej. Posiadają ponadto potężnego zwierzęcego towarzysza, z którym dosłownie dzielą życie (posiadają wspólną pulę punktów witalności).
  • Mag – przedstawiciele tej klasy posiadają niezwykle bogate wykształcenie. Używają oni specjalnych grimuarów do rzucania obszarowych zaklęć ofensywnych lub pojedynczych czarów wspomagających wybranego sojusznika.
  • Mnich – wojownicy umartwiający ciało. Absorbują oni część otrzymywanych obrażeń i konwertują na specjalny zasób – Rany – który może zostać później użyty do aktywacji różnych zdolności specjalnych. Posiadają oni spory wachlarz ataków pojedynczych i grupowych.
  • Paladyn – niezwykle żarliwi i często fanatyczni wojownicy poświęceni konkretnej sprawie lub organizacji. Najefektywniej działają w grupie, którą wspomagają na różne sposoby swoimi umiejętnościami specjalnymi.
  • Pieśniarz – istne skarbnice mądrości ludowych i wszelakich opowieści. Swoją wiedzę wykorzystują głównie do formowania pieśni o różnorakich efektach; mogą one np. wspomagać ich sojuszników lub osłabiać wrogów.
  • Wojownik – osoby wyszkolone w używaniu rozmaitej broni do walki wręcz. Klasa ta cechuje się najwyższą wytrzymałością, przez co idealnie nadaje się do tzw. „tankowania” i utrzymywania pozycji.

3.3. Walka

System walki w Pillars of Eternity wzorowany jest na tych znanych z gier opartych o Infinity Engine. Innymi słowy: potyczki toczą się w czasie rzeczywistym, zaś gracz może w dowolnej chwili użyć aktywnej pauzy, aby zaplanować dalsze działania. Istnieje także możliwość spowolnienia przebiegu bitwy, dzięki czemu można komfortowo kontrolować jej przebieg bez konieczności całkowitego stopowania.

3.4. Witalność

Witalność [oryg. Vitality] reprezentuje ilość obrażeń, jakie może przyjąć dana postać, zanim zostanie zabita, okaleczona lub padnie nieprzytomna. Podzielona została ona na dwie części składowe: wytrzymałość oraz zdrowie.

  • Wytrzymałość [oryg. Stamina] – reprezentuje ona krótkotrwałe obrażenia i można ją względnie łatwo uzupełnić przy użyciu np. czarów czy przedmiotów (jedynie wojownicy posiadają jej automatyczną regenerację w czasie starć); gdy wytrzymałość postaci kończy się, traci ona przytomność do końca walki (chyba że wcześniej zostanie ocucona dzięki stosownym zdolnościom) i może umrzeć, jeśli nie otrzyma pomocy. Gdy potyczka dobiegnie końca, wytrzymałość regeneruje się bardzo szybko.
  • Zdrowie [oryg. Health] – reprezentuje ono długotrwałe obrażenia. Traci się je wraz z utratą wytrzymałości w stosunku 1:4 (czyli strata 100% wytrzymałości oznacza stratę 25% zdrowia). Postać, która utraciła całą pulę zdrowia, zostaje okaleczona i pada nieprzytomna. Przyjęcie kolejnych obrażeń spowoduje jej śmierć. Niektóre klasy posiadają inne systemy kalkulacji utraty zdrowia.

3.5. Rzemiosło i zaklinanie

Rzemiosło w Pillars of Eternity nie jest umiejętnością. Aby wykonać lub ulepszyć przedmiot, wystarczy wejść w posiadanie stosownego przepisu i materiałów, a następnie wybrać opcję rzemiosła lub zaklinania z poziomu ekranu ekwipunku. Nie zajmuje to również czasu. Niektóre przepisy wymagają od postaci gracza lub towarzysza posiadania konkretnych umiejętności bądź zdobycia pewnych rzadkich składników. Do zaklinania zawsze wymagane są trzy elementy: część zwierzęca, roślina/zioło oraz drogocenny kamień.

3.6. Twierdza

Już we wczesnym etapie gry (I akt) otrzymujemy do swojej dyspozycji twierdzę zwaną Caed Nua. Jest ona w opłakanym stanie, a naszym zadaniem jest ją odbudować i sprawić, by stała się nie tylko silną budowlą obronną, ale mogła także na siebie zarobić. Zarządzanie tego typu miejscem nie jest zadaniem łatwym, gdyż musimy dbać o odpowiednio wysokie współczynniki prestiżu i bezpieczeństwa. Od nich zależy, jak wysokie podatki uda się nam zebrać, a także jak wiele „dobrych” i „złych” wydarzeń losowych się nam przytrafi. Jako gospodarz możemy podejmować gości czy nawet brać jeńców w czasie przygód. Nasi towarzysze, którzy nie są w danym momencie w drużynie, mogą niezależnie brać udział w rozmaitych przygodach, na które wyślemy ich z poziomu twierdzy. Istotne jest też zatrudnianie najemników i innych osób, które pomogą dbać o prestiż i bezpieczeństwo, zwłaszcza pod naszą nieobecność. Twierdza może również zostać zaatakowana.

3.7. Poziom trudności i dodatkowe tryby gry

Pillars of Eternity posiada trzy podstawowe poziomy trudności: łatwy, normalny i trudny, które dodatkowo możemy podkręcić opcjami dodatkowymi, np. permanentną śmiercią towarzyszy, gdy ich wartość zdrowia spadnie do zera, czy ukrycie wszelkich wskaźników wpływu, reputacji itp. Sztuczna inteligencja pozostaje niezmienna, jedynie wrogowie są potężniejsi lub bardziej liczni. Rozgrywkę można urozmaicić dodatkowo przez aktywację dowolnej ilości poniższych trybów:

  • Tryb ekspercki – wyłącza wszelkie pomoce i ułatwienia rozgrywki. Postaci w trybie eksperckim umierają permanentnie.
  • Próba żelaza – gracz ma do dyspozycji wyłącznie jeden zapis gry, który zostanie usunięty w przypadku śmierci jego drużyny.
  • Ścieżka potępionych – w tym trybie wszyscy wrogowie ze wszystkich poziomów trudności pojawiają się na polu bitwy (czyli żaden przeciwnik nie zostanie wyłączony); w dodatku sama mechanika zostaje podkręcona tak, aby walki były jeszcze brutalniejsze.
  • Czas opowieści – specjalny poziom trudności wprowadzony w patchu 3.0, pozwalający na „szybsze poznawanie fabuły”. Liczba i rozłożenie przeciwników są w nim identyczne do stopnia normalnego, jednakże mechanika rozgrywki wyraźnie faworyzuje drużynę gracza.

3.8. Inne elementy mechaniczne

  • Drużyna posiada osobne reputacje w poszczególnych społecznościach i frakcjach. Dodatkowo postać gracza przez swoje czyny zdobywa punkty osobistej reputacji (np. za szczerość), co wpływa na to, jak reagują na nas mieszkańcy świata gry, a także zapewnia dodatkowe opcje dialogowe.
  • Odpoczynek trwa 8 godzin, regeneruje zdrowie, usuwa status okaleczenia, a także przywraca wszystkie zdolności, czary, talenty i ładunki przedmiotów. Odpoczywać można tylko w bezpiecznych lokacjach (np. dom gracza, tawerna czy inne miejsce, w którym nie występuje bezpośrednie zagrożenie). Drużyna może rozbić ograniczoną ilość obozów w obszarach dziczy (zależnie od poziomu trudności oraz posiadanych zapasów), w których nie musi się martwić o bycie zaatakowaną. Potwory w okolicy mogą się jednak „odrodzić”. Istotny jest fakt, że odpoczynek w gospodach zapewnia długotrwałe premie, których wysokość zależy od ceny, a więc i jakości wypoczynku, na który sobie pozwolimy.
  • Podobnie jak w Dungeons & Dragons, mechanika Pillars of Eternity przewiduje różne rodzaje obrony (np. odbicie), a także talenty oraz umiejętności ekskluzywne i nie ekskluzywne dla danej klasy.
  • Punkty doświadczenia rozdzielane są pomiędzy wszystkich członków drużyny, więc te mniej liczne ekipy szybciej awansują na kolejne poziomy. Postaci mogą osiągnąć maksymalnie 12. poziom doświadczenia.
  • W grze nie pojawiają się markery zadań, zaś postaci powiązane z questami nie są oznaczone w żaden szczególny sposób.
  • Grę można zapisać w dowolnym momencie rozgrywki za wyjątkiem trwającej walki.

4. Technikalia

Pillars of Eternity czerpie garściami z gier opartych o Infinity Engine (serie Baldur’s Gate i Icewind Dale oraz Planescape: Torment) i na nich jest wzorowane. Gra używa silnika Unity i dostępna jest na komputerach osobistych z systemami Windows, Mac OS oraz Linux. Edycje cyfrowe dystrybuowane są przez usługę Steam (standardowe zabezpieczenia platformy) oraz GOG.com (bez zabezpieczeń).

4.1. Backer Beta

Wersja beta dla darczyńców przewidziana była dla graczy, którzy wsparli projekt kwotą co najmniej 110 dolarów w czasie kampanii kickstarterowej lub wykupili dostęp osobno w okresie późniejszym. Przedstawiała ona fragment gry wolny od spoilerów i nieistotny dla motywu głównego. Beta-testy przeprowadzone zostały wyłącznie przez platformę Steam. Początkowo wspierano tylko systemy operacyjne Windows, z czasem dodając buildy dla pozostałych. Gracze tworzyli postaci, które zaraz po rozpoczęciu rozgrywki mogą awansować na 5. poziom doświadczenia. Maksymalnie można było osiągnąć 8. level. Beta-testy trwały od 18 sierpnia 2014 roku do premiery gry.

W Pillars of Eternity nie zabrakło smoków w różnych rozmiarach, kolorach i… humorach. - Pillars of Eternity – kompendium wiedzy [Aktualizacja #19: edycje Complete i Definitive, DLC Deadfire Pack] - wiadomość - 2017-11-08
W Pillars of Eternity nie zabrakło smoków w różnych rozmiarach, kolorach i… humorach.

4.2. Minimalne wymagania sprzętowe

  • System: Windows Vista
  • Procesor: Intel Core i3-2100T (2.5 GHz) lub AMD Phenom II X3 B73
  • Karta grafiki: Radeon HD 4850 lub GeForce 9600 GT
  • Pamięć RAM: 4 GB
  • Dysk twardy: 14 GB wolnej przestrzeni dyskowej

4.3. Zalecane wymagania sprzętowe

  • System: Windows Vista lub nowszy
  • Procesor: Intel Core i5-2400 (3.1 GHz) lub AMD Phenom II X6 1100T
  • Karta grafiki: Radeon HD 7700 lub GeForce GTX 570
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Dysk twardy: 14 GB wolnej przestrzeni dyskowej

5. Dodatki

5.1. The White March – Part I

Oficjalny dodatek, pod tytułem The White March, opowiada historię toczącą się po wydarzeniach z podstawowej wersji gry. Odwiedzamy w nim tytułowy region, w polskiej wersji zwany Białą Marchią, gdzie splądrujemy opuszczoną krasnoludzką cytadelę, pełną skarbów i niebezpieczeństw, a także skrywającą sekret legendarnej stali durgańskiej. Przyjdzie nam dołączyć dwóch nowych towarzyszy do drużyny (prawdopodobnie mnicha i łotrzyka), jak również zdobyć nowe zdolności i talenty. Ponadto wzrośnie maksymalny poziom doświadczenia postaci. Istotny jest też fakt, że rozszerzenie jest podzielone na dwie części. Pierwszy epizod zadebiutował 25 sierpnia 2015 roku.

Rozszerzenie spotkało się z ciepłym przyjęciem. W naszej recenzji pierwsza część The White March otrzymała znakomitą ocenę: 9/10. Czytelnicy serwisu gry-online.pl ocenili ją jednak nieco chłodniej – 7,3/10.

5.2. The White March – Part II

Drugi epizod rozszerzenia zadebiutował 16 lutego 2016 roku. The White March – Part II zwieńcza historię rozpoczętą przez poprzednika i pozwala nam przyłączyć nowego towarzysza do drużyny: barbarzyńcę (a raczej panią barbarzynkę) imieniem Maneha. Deweloperzy przygotowali również zestaw nowych zdolności dla wszystkich klas, z czego część dostępna jest już od 7. poziomu doświadczenia. Kilka najciekawszych przykładów przedstawiono w tym filmiku.

Część druga dodatku The White March została słabiej oceniona w naszej recenzji: 7,5/10; dokładnie taka sama jest średnia nota wystawiona przez czytelników serwisu gry-online.pl.

Dodatek The White March oferuje przygodę w klimatach Icewind Dale. - Pillars of Eternity – kompendium wiedzy [Aktualizacja #19: edycje Complete i Definitive, DLC Deadfire Pack] - wiadomość - 2017-11-08
Dodatek The White March oferuje przygodę w klimatach Icewind Dale.

5.3. Deadfire Pack

Deadfire Pack to małe DLC zawierające nowe przedmioty i portrety bohaterów o tematyce związanej z Pillars of Eternity II: Deadfire. Jej debiut nastąpi 15 listopada, wraz z premierą wydania Pillars of Eternity: Definitive Edition, i będzie ona darmowa dla posiadaczy podstawowej wersji gry.

6. Patche

  • Patch 1.0.5 – po zaktualizowaniu gry do łatki o numerze 1.0.5 statystyki postaci kanonicznych można jednokrotnie zresetować. Pojawiła się ponadto możliwość dowolnej zmiany portretu i zestawu dźwięków protagonisty oraz towarzyszy niekanonicznych. Rzeczone zmiany z deweloperskim komentarzem zaprezentowane zostały w niniejszym filmiku.
  • Patch 2.0 – ukazał się wraz z pierwszą częścią dodatku The White March i wprowadził do gry kilka większych usprawnień, m.in. opcjonalne drużynowe SI (towarzysze sami będą wybierać cel, używać umiejętności itp.), ulepszony system skradania (wykrycie jednego członka drużyny nie zdekonspiruje wszystkich), funkcję wyraźnego nakreślania zasięgu czarów i umiejętności, a także wskaźnik prawdopodobieństwa trafienia przeciwnika. Patch mogą pobrać wszyscy posiadacze Pillars of Eternity, nawet jeśli nie posiadają wyżej wspomnianego rozszerzenia. Zmiany w łatce prezentuje dodatkowo ten filmik.
  • Patch 3.0 – wydany przy okazji premiery rozszerzenia Pillars of Eternity: The White March – Part II. Wprowadza on do gry szereg zmian i nowości, m.in. nowe questy i wydarzenia w Twierdzy, bonusy wynikające z umiejętności Atletyki (samoleczenie się) i Przetrwania (premie przy odpoczynku poza gospodami), opcjonalne utrudnienie gry w postaci długotrwałych kar (Ran) dla postaci „znokautowanych” w walce, a także zwiększenie poziomu trudności w końcowych etapach Pillars of Eternity (Wybrzeże Wiązów wprzód) i zmiany w skalowaniu leveli przeciwników dla osób, które grały w The White March. Z kolei gracze chcący skupić się na poznawaniu fabuły mogą skorzystać z nowego stopnia trudności: Czas opowieści. Obszerniej na temat zmian w patchu 3.0 pisaliśmy w Serwisie Informacyjnym; łatkę 3.0 przedstawia również ten filmik.

7. Pozostałe informacje

  • Studio Obsidian Entertainment planuje stworzenie gry karcianej i fabularnej typu pen ‘n’ paper w oparciu o świat Pillars of Eternity. Obie inicjatywy najprawdopodobniej zostaną sfinansowane przez platformę Kickstarter.
  • W produkcji znajduje się kontynuacja gry, Pillars of Eternity II: Deadfire.

7.1. Odbiór mediów i graczy

W serwisie Metacritic Pillars of Eternity posiada średnią ocenę 8,9/10 w oparciu o 71 recenzji serwisów branżowych oraz niewiele niższą, bo 8,3/10, wystawioną przez użytkowników. Gambrinus w swojej recenzji ocenił Pillars of Eternity na 9,5/10. Na Steamie 84% graczy oceniających grę (ponad 6300 osób) poleca ją. Uśredniona nota wystawiona omawianemu tytułowi przez czytelników serwisu gry-online.pl wynosi 8,1/10. Powyższe statystyki opisują stan na listopad 2017 roku.

7.2. Sprzedaż

W ciągu niecałych siedmiu miesięcy od premiery Pillars of Eternity rozeszło się w nakładzie ponad 500 tysięcy kopii na całym świecie (wliczając w to osoby, które wsparły Project Eternity na Kickstarterze). Do początku lutego 2016 r., a więc mniej więcej 10 miesięcy po premierze, Pillars of Eternity znalazło ponad 700 tysięcy nabywców. Według danych serwisu SteamSpy w listopadzie 2017 roku Pillars of Eternity miało w bibliotece 1,12 miliona użytkowników Steama.

Według informacji udzielonych przez polskiego dystrybutora, firmę Cenega, połowa premierowego nakładu Pillars of Eternity rozeszła się w przedsprzedaży.

8. Kompletne wydania

8.1. Pillars of Eternity: Complete Edition

Pillars of Eternity: Complete Edition to wydanie przeznaczone na konsole PlayStation 4 i Xbox One, zawierające podstawową grę, a także obie części dodatku The White March. Swoją premierę miało ono 29 sierpnia 2017 roku. Complete Edition zebrało bardzo dobre oceny od recenzentów – w serwisie Metacritic wersje na PS4 i XONE otrzymały odpowiednio uśrednione 8,5/10 i 8,6/10.

8.2. Pillars of Eternity: Definitive Edition

Pillars of Eternity: Definitive Edition to pełne wydanie Pillars of Eternity na komputery osobiste. W jego skład wchodzi podstawowa gra, obie części rozszerzenia The White March, a także wszystkie cyfrowe dodatki edycji Royal Edition, a więc ścieżka dźwiękowa, opowiadanie autorstwa Chrisa Avellone'a, książka kolekcjonerska, almanach i mapa świata, poradnik, tapety i dzwonki oraz wysokiej jakości grafiki koncepcyjne. Definitive Edition trafi do sprzedaży 15 listopada 2017 roku.

9. Materiały wideo