Data wydania: 1 maja 2002
Trzecia część epickiego cyklu gier RPG akcji. Fabuła TES III: Morrowind przenosi nas ponownie do świata Tamriel. Wcielamy się w więźnia, który zostaje uwolniony przez cesarza i wysłany z tajną misją. Wkrótce okazuje się, iż jest wcieleniem legendarnego bohatera Nerevara.
Gracze
Steam
The Elder Scrolls III: Morrowind to trzecia odsłona bestsellerowego cyklu gier RPG akcji pod tytułem The Elder Scrolls, nad którym pieczę sprawuje firma Bethesda. Seria została zapoczątkowana w 1994 roku grą o podtytule Arena. Przez lata marka doczekała się statusu kultowej, przede wszystkim za sprawą rozległych otwartych światów i wolności oferowanej graczom, fascynującego uniwersum, a także... licznych bugów.
Morrowind zabiera nas na wulkaniczną wyspę Vvardenfell w tytułowym Morrowind będącym jedną z prowincji cesarstwa Tamriel. Sprawujący tu rządy triumwirat nieśmiertelnych boskich istot toczy nierówną walkę ze swoim niedawnym sojusznikiem – Dagoth Urem – który nie tylko sam stał się nieśmiertelny, lecz także zamierza wypędzić stąd imperialne wojska, posługując się swoimi wyznawcami (tak zwanym Szóstym Rodem) oraz stworzoną przez siebie chorobą znaną jako spaczenie. Postać, w którą się wcielamy, jest natomiast byłym więźniem ułaskawionym na rozkaz samego cesarza – Uriela Septima VII. Choć początkowo nic na to nie wskazuje, ma ona odcisnąć trwałe piętno na losach zarówno samej wyspy, jak i całego imperium.
W TES 3: Morrowind akcję możemy obserwować z oczu (FPP) lub zza pleców postaci (TPP). Zabawę rozpoczynamy od krótkiej rozmowy z innym więźniem i opuszczenia pokładu statku, na którym przybyliśmy do Vvardenfell. Następnie czekają nas konwersacje z cesarskimi urzędnikami. Odpowiadając na ich pytania, tworzymy swoją postać, nadając jej imię, decydując o jej płci, rasie, wyglądzie, klasie (którą możemy wybrać z listy lub stworzyć samodzielnie) oraz znaku, pod którym się urodziła. Dokonane na tym etapie wybory są o tyle ważne, że rzutują na jej statystyki i umiejętności. Następnie świat gry staje przed nami otworem.
Wyspa Vvardenfell jest rozległa. Znajdziemy na niej nie tylko miasta (Balmora, Vivec, Ald’ruhn, Ebonheart) i niewielkie osady (jak obozy Popielnych bądź wioski pokroju portu Seyda Neen, gdzie rozpoczyna się nasza przygoda), lecz również rozmaite kopalnie oraz jaskinie, twierdze i forty, a także wszelkiej maści ruiny, w których można się natknąć zarówno na cenne przedmioty, jak i liczne niebezpieczeństwa. Motorem gry są zadania popychające do przodu fabułę, którym towarzyszy zatrzęsienie misji pobocznych; te drugie wykonujemy zarówno dla zwykłych mieszkańców Vvardenfell, jak i dla gildii (w których szeregi możemy wstąpić i stopniowo piąć się po szczeblach kariery) oraz innych ugrupowań.
Eksplorację oraz realizację zleceń często utrudniają nam przeciwnicy, wśród których znajdziemy zarówno wrogo nastawionych ludzi i przedstawicieli innych ras, jak i wszelkiej maści potwory oraz maszyny pozostawione przez antyczną cywilizację Dwemerów. Starcia toczą się w czasie rzeczywistym, a wrogów eliminujemy, robiąc użytek z broni białej i dystansowej oraz rozmaitych zaklęć. Poszczególne umiejętności naszej postaci rozwijamy, po prostu z nich korzystając lub pobierając lekcje u nauczycieli; dotyczy to zarówno posługiwania się bronią (z podziałem na jej poszczególne rodzaje) oraz magią (j.w.), jak i bardziej prozaicznych rzeczy pokroju szybkości biegu (atletyka) bądź wysokości i odległości wykonywanych skoków (akrobatyka). Po rozwinięciu dziesięciu zdolności nasza postać awansuje natomiast na kolejny poziom doświadczenia, co z kolei daje nam możliwość rozwoju statystyk. Ponadto potencjał bojowy herosa rozwijamy, zdobywając coraz lepsze wyposażenie; nowe przedmioty znajdujemy bądź nabywamy u handlarzy. Dodatkowo jedną ze zdolności dostępnych w grze jest alchemia, dzięki której możemy tworzyć różnego rodzaju mikstury.
W roku 2002 oprawa graficzna gry The Elder Scrolls III: Morrowind mogła się podobać; wrażenie robiła zwłaszcza realistycznie animowana woda. Choć gra dość wyraźnie się zestarzała, dzisiaj zwraca uwagę głównie za sprawą unikalnej atmosfery. Próbę czasu doskonale zniósł natomiast klimatyczny soundtrack, pod którym podpisał się słynny Jeremy Soule.
Do pecetowej edycji The Elder Scrolls III: Morrowind dołączony jest zestaw narzędzi nazwany The Elder Scrolls Construction Set. Pozwala on na tworzenie własnej zawartości – począwszy od zadań, przez postacie, potwory i obiekty, skończywszy na własnych światach. Dzięki niemu na przestrzeni lat liczba modów do tej produkcji urosła do niebotycznych rozmiarów.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 1 maja 2002
Xbox 6 czerwca 2002
Producent: Bethesda Game Studios
Wydawca: Bethesda Softworks
Gry podobne:
19GIER
Seria gier action-RPG w realiach high-fantasy, zaliczana do ścisłej czołówki tego gatunku. Cykl rozwijany jest przez firmę Bethesda Softworks i stanowi jedną z kluczowych marek w portfolio wydawniczym tej firmy.
Recenzja GRYOnline
Kontynuacja jednej z największych serii gier cRPG The Elder Scroll III: Morrowind to już trzecia epicka przygoda rozgrywająca się w olbrzymim świecie imperium Tamriel.
Aktualizacja: 18 kwietnia 2012
Kompletny opis misji oraz zadań zlecanych przez wszystkie gildie i organizacje występujące w grze The Elder Scrolls III: Morrowind.
26 lutego 2025
Kolejny rok nowego wieku i kolejny wysyp gier, które na zawsze zostały w naszej pamięci albo zapoczątkowały kultowe serie. Zapraszamy Was w nostalgiczną podróż do okresu, gdy kinowa adaptacja Władcy Pierścieni była gorącą nowością.
20 sierpnia 2024
Morrowind to klasyka gier cRPG, ale jak został przyjęty przez krytyków zaraz po premierze? Sprawdziliśmy, czy gra Bethesdy wzbudziła wtedy podobne zachwyty jak lata później najpopularniejsza część cyklu – Skyrim.
29 października 2022
Są takie gry, które da się przejść, nie robiąc nikomu krzywdy. I to nawet wtedy, gdy stający nam na drodze do celu złole to bezwzględni dranie z prawdziwego zdarzenia. A są takie, w których uśmiercić można dosłownie każdego.
4 września 2022
Era wszędobylskich remake'ów nadal trwa, ale nadal nie doczekaliśmy się odświeżonych wersji wielu wybitnych, kulturowo uznanych gier RPG. Jakie "klasyki" powinny zostać jak najprędzej odrestaurowane? Oto nasze propozycje.
17 stycznia 2022
W niektórych grach fabularnych, jak tytuły z cyklu Deus Ex czy Fallout, wcale nie musicie uciekać się do przemocy, aby je przejść. Co więcej, tzw. „pacifist run” często okazuje się o wiele ciekawszy lub bardziej wymagający od zwykłej walki.
Chutliwa Argoniańska Pokojówka trafiła do Morrowinda praktycznie przez przypadek. Jeden z twórców wykorzystał nieuwagę Todda Howarda, który był przeciwnikiem humoru w grach.
gry
Zuzanna Domeradzka
15 września 2025
Fan legendarnego Morrowinda postanowił przenieść świat gry do Elden Ringa. Mod, choć ambitny i czasochłonny, już teraz robi wrażenie skalą i klimatem.
gry
Danuta Repelowicz
1 września 2025
Start mojej przygody z RPG z otwartym światem to męczarnia związana z błądzeniem i szukaniem celów misji. Począwszy od Obliviona, sytuacja uległa jednak zmianie, dzięki czemu eksploracja stała się dla mnie prawdziwą przyjemnością.
opinie
Krystian Pieniążek
11 sierpnia 2025
Silnik OpenMW, popularny wśród fanów Morrowinda, doczekał się dużej aktualizacji. Wersja 0.49.0 wprowadza liczne usprawnienia oraz eksperymentalne wsparcie dla innych gier studia Bethesda.
gry
Krzysztof Kałuziński
6 lipca 2025
Moderzy pracujący nad projektem Tamriel Rebuilt do The Elder Scrolls III: Morrowind ogłosili datę premiery następnej wersji moda. Wprowadzi ona m.in. masywną nową krainę oraz kilkaset dodatkowych przygód.
gry
Adrian Werner
25 kwietnia 2025
Ukazała się pierwsza pełna wersja Project Cyrodiil: Abecean Shores, czyli moda, który dodaje do The Elder Scrolls III: Morrowind nowy region i ponad 160 autorskich przygód.
gry
Adrian Werner
26 grudnia 2024
W trakcie Creation Mod Con wyświetlono prawie dwugodzinną transmisję z gameplayem z moda Skywind, czyli fanowskiego projektu będącego remakiem The Elder Scrolls III: Morrowind.
gry
Adrian Werner
26 sierpnia 2024
Twórcy Skywinda udostępnili prawie półgodzinny materiał wideo z powstającej modyfikacji. Projekt to gry The Elder Scrolls 3: Morrowind na silniku Skyrima.
gry
Adrian Werner
2 maja 2024
Dzięki modom The Elder Scrolls III: Morrowind da się przeobrazić w zaskakująco dobrą grę kooperacyjną.
Pliki do gier
Adrian Werner
31 stycznia 2024
Bethesda doceniła polską modyfikację do Morrowinda, dodającą do RPG-a polski dubbing. Autorzy otrzymali gratulacje od firmy na jej oficjalnym profilu facebookowym.
gry
Wojciech Bilicki
30 listopada 2023
Popularne pliki do pobrania do gry The Elder Scrolls III: Morrowind.
mod The Elder Scrolls III: Morrowind - Morrowind Rebirth v.7.1 - 8 września 2025
mod The Elder Scrolls III: Morrowind - Morrowind Overhaul v.3.0 - 13 marca 2016
mod The Elder Scrolls III: Morrowind - Morrowind Code Patch 2.4 - 6 lipca 2020
mod The Elder Scrolls III: Morrowind - Morrowind 2011 - 4 stycznia 2011
mod The Elder Scrolls III: Morrowind - Morrowind Graphics Extender (MGE XE) XE v.0.18.0 - 5 marca 2025
mod The Elder Scrolls III: Morrowind - On the rocks 1.1 - 30 stycznia 2013
mod The Elder Scrolls III: Morrowind - Better Bodies v.2.2 - 12 marca 2016
trainer The Elder Scrolls III: Morrowind - Mega Trainer - 16 lipca 2002
addon The Elder Scrolls III: Morrowind - - 13 maja 2002
mod The Elder Scrolls III: Morrowind - Sword of the Perithia - v1.41 - 5 maja 2003
Wymagania sprzętowe gry The Elder Scrolls III: Morrowind:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Procesor Pentium III 800 MHz (lub kompatybilny), 256 MB RAM, karta graficzna GeForce 2 GTS (lub kompatybilna), Windows 98/Me/2000/XP.
Lista dodatków do gry The Elder Scrolls III: Morrowind:
Dodatek
3 czerwca 2003
RPG
Kolejny dodatek do popularnej gry role-playing pt. The Elder Scrolls III: Morrowind. The Elder Scrolls III: Bloodmoon przenosi nas na mroźną wyspę Solstheim, gdzie Imperium buduje nową kolonię wydobywczą.
GRYOnline
Gracze
Dodatek
7 listopada 2002
RPG
The Elder Scrolls III: Tribunal jest oficjalnym rozszerzeniem do gry cRPG The Elder Scrolls III: Morrowind. Fabuła dodatku koncentruje się wokół bogów, którzy tworzą tytułową trójcę rządzącą kontynentem Tamriel. Deweloperzy ze studia Bethesda Softworks zadbali o solidną porcję nowości, w tym nowe miasta, bestie, lokacje i przedmioty. Zmiany objęły także interfejs oraz dziennik postaci.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 12496 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 20935 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Jacek Piekara
Recenzent GRYOnline.pl
2002.12.16
Kontynuacja jednej z największych serii gier cRPG The Elder Scroll III: Morrowind to już trzecia epicka przygoda rozgrywająca się w olbrzymim świecie imperium Tamriel.
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Morrowind to kamień milowy dla gier RPG z otwartym światem. Do tego ta część serii ma najbardziej klimatyczny i oryginalny setting.
boy3
Gracz
2018.01.30
Czas na podsumowanie Morrowinda świeżo po przejściu gry, czy gra wciąż jest warta zagrania? Jak najbardziej, dla mnie liczą się konkrety niż ściany tekstu więc szybko wymienię zalety i wady z perspektywy czasu gry+Fabuła/Wątek główny+Nieograniczona swoboda w grze+System rozwoju postaci, crafting i zaklinanie, oraz tworzenie czarów+Świetny i piękny świat+Ciekawe, oraz wyróżniające się unikalnym zaprojektowaniem universum powiązane z wątkiem głównym +Dialogi +Bardzo klimatyczne oraz robiące wrażenie lokacje, czy to krasnoludzka twierdza czy ruiny jakiegoś miasta, w TES Oblivion i Skyrim żadne lokacje poboczne nie zrobiły takiego wrażenia jak w morku+/- WALKA taka nijaka-Podróżowanie między miastami, gdy z jednego łazika możemy ledwo co podróżować między 3-4 miasta, to samo z łódkami i gildią magów, czemu nie mamy wszystkich miast do wyboru? Nie mam pojęciaBrak szybkiej podróży między miastami też boli-Zbyt mało złota u kupców, przez co nie możemy sprzedać najlepszej broni i również bronie epickie są zbyt drogie, brak lepszego wyposażenia do kupienia u kupców, przez co nie da się wydawać złota na bieżąco, a najlepsze bronie możemy TYLKO znajdywać w świecie gry- Cały interfejs, zbyt się zestarzał- System dialogów, polegający na klikaniu wybranych pojęć, oraz brak dubbingowanych kwestii -Questy poboczne oraz wątki pobocznych gildii prezentujące się naprawdę średnio, oraz nie powiązane z wątkiem głównym (brakowało mi tego)- Zbyt dużo questów na awans mistrza danej gildii - Ograniczenie danej umiejętności i atrybutu na 100 Nie zmienia to faktu, że na swój rok wydania gra wciąż zachwyca światem i robi wrażenie bardzo rozbudowany system rozwoju postaci i craftingu Najlepszy, najciekawszy i najdłuższy wątek główny z całej trójcy nowych The elder scrolls pozwala mi mianować morrowinda najlepszym TES Bethesdy
Adam Królak
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Szymon Rusnarczyk
GRYOnline.pl Team
2024.10.08
Rafał Sankowski
GRYOnline.pl Team
2021.11.12
ArtystaPisarz
Ekspert
2019.08.13
Orzech
Ekspert
2019.01.04
Radosław Wasik
GRYOnline.pl Team
2017.10.19
ogórekdamian
Ekspert
2016.05.29
Aleksander Kozłowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.20
czorny50
Ekspert
2016.03.19
Jacek Winkler
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Izabela Budzyńska
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (20 935)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
plejstocen Legionista
RPG wszech czasów.
plusy:
1. Najsensowniejszy system levelowania jaki widział ten gatunek. Szkoda czasu, żeby to opisywać - każdy musi go zrozumieć na własną rękę. A gdy już się zrozumie - to granie w morka to czysta przyjemność.
2. Logika świata i jego wiarygodność. Świat się nie zawala pod własnym ciężarem. Wszystko jest spójne i znajduje się w grze bo pełni w niej jakąś funkcję. Nie ma tutaj zbędnych dekoracji, tj jakichś bzdurnych rzeczy z check listy tego co powinno się znaleźć w grze rpg.
3. Immersja. To jak gra rzuca nas na głęboką wodę to po prostu poezja. Dziennik jako taki jest, ale przypomina właśnie prawdziwy dziennik - papierowy, a nie komputerowy. Szybka podróż jako taka jest, ale wymaga znajomości świata - musimy znać kursy łazików i łodzi, możemy odblokować portale do dunmerskich twierdz, możemy dołączyć do gildii magów i teleportować się między siedzibami gildii i wreszcie - możemy wykorzystać czary dostępne w grze takie jak oznaczenie i przeniesienie, żeby się teleportować niczym w diablo 2. Jeśli ktoś mówi, że w tej grze nie ma dziennika i szybkiej podróży ten po prostu nie ogarnia. Te systemy są in game - mają sens z pozycji samej logiki gry.
4. System walki. Tak, wymieniam go jako zaletę. To zaś dlatego, że system jest w całości RPGowy i minimalizuje aspekt zręcznościowy niemal do minimum. To co widzimy na ekranie to tylko graficzna reprezentacja tego co tak naprawdę się odbywa - a odbywa się liczenie statystyk i niewidzialne rzuty kośćmi - to jest gra RPG, a nie hack n slash w stylu gothica 2nk. Jeśli masz problem z walką to skopałeś swoją postać - może podpakuj atrybut zwinności, żeby częściej trafiać.
5. Narracja jest fenomenalna. Historia świata przedstawionego jest nam opowiadana poprzez liczne książki ze świata gry, czy plotki - często sprzeczne ze sobą, bo opowiadane z różnych perspektyw. To gracz musi sam odnaleźć się w tym świecie i połączyć kropki. Dużo rzeczy jest w domyśle. To inne podejście niż zasypanie gracza nieprzyzwoitą ilością cutscenek w celu objaśnienia lore.
Minusy:
Setting. Za mało zieleni. Niestety, ale najcieplej wspominam te miasta, które zostały założone przez Cesarskich - takie jak Caldera czy Pelagiad. A to dlatego, że zabudowa przypominała mi trochę to co widzę za oknem, to były klasyczne osady fantasy bazujące na europejskiej architekturze. To co wielu uważa za zaletę morrowinda czyli setting - jak dla mnie jest na dłuższą metę wadą. Poza tym - ten motyw wielkich Grzybów zamiast drzew został ściągnięty z Ultimy, z tego co pamiętam 7 części.
Reasumując - powtórzę to - Morrowind to RPG wszech czasów, któremu klasyczne baldury mogą buty czyścić. Wszystkie zalety Morka, które wymieniłem można sprowadzić do jednego zamysłu, a jest nim - role playing. To ty odgrywasz rolę, ta gra jest o tobie w tym świecie. Nie jest to opowieść o jakimś wiedźminie, nie jest to opowieść o jakimś bezimiennym - to jest opowieść o tobie. I będzie tak ciekawa, jak ciekawe jest twoje podejście do tej gry. Główny wątek fabularny jest w zasadzie na dalszym planie, co w tej części TES ma szczególny sens, bo działamy pod przykrywką, i sam Caius na początku nam mówi, że naszą rolą jest zaklimatyzowanie się w świecie. W Obku i Skyrimie pomimo podobnego rozwiązania to było to zwyczajnie mniej wiarygodne. Oto świat czeka zagłada, a my jak gdyby nigdy nic mamy to odłożyć na bok i oddać się swobodnej eksploracji? :P
I mógłbym tak bez końca, bo jest jeszcze masa rzeczy do omówienia, jak np niesamowicie rozbudowany system tworzenia czarów z jakim nie spotkałem się w żadnej innej grze. Kto grał ten wie do jakich absurdów może doprowadzić kreatywność gracza.
Król jest jeden i zajmuje wszystkie miejsca podium naraz. Bo stawiać Morka obok jakichś innych gierek rpg to po prostu nie wypada. To Morrowind spełnia w 100% wymogi gatunku. Jest grą role playing. I to mu wystarcza.
Darat Generał
Z nowości dla Morrka:
https://www.tamriel-rebuilt.org/
Firemoth Rekindled update
oraz
https://www.youtube.com/watch?v=Ys09ASlNy4U
https://www.nexusmods.com/morrowind/mods/44922/
Jeśli ktoś szuka okazji, żeby odpalić znowu Morrka, to jest to dobry moment :)
A jak ktoś ma obejrzeć coś zabawnego to polecam ten kanał, który ma sporo filmów z Morrka (subskrybuje od niedawna):
zanonimizowany1408085 Pretorianin
Gra przeciętna i archaiczna pod każdym względem, przyzwoita grafika, niezła muzyka, mnóstwo klas do wyboru, ogromna ilość zadań i gildii, watek głowny takie sobie, ale obecnie gra nie przetrwała próby czasu, animacje walki są słabe, prostackie, i strasznie źle się zestarzały, animacje postaci są mega drewniane, potop nudnych wywodów-dialogów gdzie ich 70% przeklikamy i tak, brak szybkiej podroży, brak profesjonalnego dziennika zadań, niemy bohater i 80% NPC, raz miałem nagrane ok 45h i dałem sobie spokój, później kilka razy odbiłem się po ok 15-20h grania, przeciętna gra pod każdym względem, żaden król RPG.
rafalgames Centurion
Klasyka stara dobra gra. Czekam na remake. Przeważnie się mówi o Morrowind i Skryim. O oblivionie mało się mówi. Skryim ulepszona wersja morrowind, nowoczesna.