World of Warships: Kapitanowie
Aktualizacja:
Kapitanowie
Kapitanowie są charakterystycznym elementem rozgrywki dla World of Warships. Są nie tylko dowódcami okrętów, ale także zapewniają im określone, dosyć przydatne bonusy podczas bitwy. Zdobywają oni za każdą bitwę doświadczenie, które skutkuje po pewnym czasie osiągnięciem kolejnego poziomu. Za każdy poziom kapitan otrzymuje jeden punkt, który może wydać na "nauczenie" się nowej zdolności.

Kapitanowie mogą mieć maksymalnie 20 poziom doświadczenie, przy czym zaczynamy od pierwszego, a więc samych awansów mamy jedynie 19. W związku z tym ogólna liczba możliwych do wydania punktów umiejętności wynosi właśnie 19. Musimy więc bardzo ostrożnie nimi dysponować, tak aby odpowiednio je wydać i wybrać te umiejętności, które najbardziej nam się przydadzą. Poniżej przedstawiony zostanie przykładowy "build" kapitanów dla każdego typu okrętów - niszczycieli, krążowników, pancerników oraz lotniskowców. Oczywiście nie ma jednej słusznej ścieżki, w zależności od stylu gry lub nacji możecie wybrać inne zdolności. Podane poniżej będą najbardziej uniwersalne, tak aby pasować do większości okrętów z danego drzewka.

Drzewko umiejętności dla niszczycieli
W przypadku niszczycieli kluczowe są umiejętności, które zwiększą naszą szybkość, zwrotność oraz przeżywalność na polu bitwy. Nie możemy także zapominać o naszej głównej broni - torpedach.
![]() | Rozeznanie w sytuacji | Jeśli okręt został wykryty przez statek lub samolot wroga wyświetlany jest wskaźnik. |
![]() | Ekspert uzbrojenia torpedowego | -10% do czasu przeładowania wyrzutni torpedowych. |
![]() | Nadzorca | +1 ładunek do wszystkich rodzajów sprzętu eksploatacyjnego zamontowanego na okręcie. |
![]() | Ostatni bastion | Okręt pozostaje zdolny do ruchu, nawet gdy silnik lub śruby są zniszczone. |
![]() | Ekspert w kamuflażu | -10% do wykrywalności niszczycieli. |
![]() | Podstawy żywotności | -15% do czasu naprawy, gaszenia pożaru i zwalczania zalania. |
![]() | Stan podwyższonej gotowości | -10% do czasu przeładowania sprzętu eksploatacyjnego Grupa Naprawczo-Ratunkowa. |
Drzewko umiejętności dla krążowników
Krążowniki są jednymi z najbardziej uniwersalnych okrętów. Podczas wybierania umiejętności dla kapitana najlepiej skupić się na dwóch aspektach - sile ognia oraz zwrotności.
![]() | Podstawy żywotności | -15% do czasu naprawy, gaszenia pożaru i zwalczania zalania. |
![]() | Ostrzeżenie o nadchodzącym ogniu przeciwnika | Indykator nadchodzącego ognia artylerii dalekiego zasięgu. |
![]() | Stan podwyższonej gotowości | -10% do czasu przeładowania sprzętu eksploatacyjnego Grupa Naprawczo-Ratunkowa. |
![]() | Zaawansowany trening artyleryjski | +20% do zasięgu uzbrojenia o kalibrze do 155mm włącznie; +20% do zasięgu uzbrojenia przeciwlotniczego. |
![]() | Wszechstronność | -10% do czasu przeładowania całego sprzętu eksploatacyjnego. |
![]() | Ostatni bastion | Okręt pozostaje zdolny do ruchu, nawet gdy silnik lub śruby są zniszczone. |
Drzewko umiejętności dla pancerników
Głównym celem umiejętności kapitana pancerników jest zneutralizowanie największej wady tego typu okrętów - niskiej prędkości i podatności na atak torpedowy oraz bombowy.
![]() | Podstawy żywotności | -15% do czasu naprawy, gaszenia pożaru i zwalczania zalania. |
![]() | Przeciwdziałanie pożarom | -7% do ryzyka wybuchu pożaru. |
![]() | Nadzorca | +1 ładunek do wszystkich rodzajów sprzętu eksploatacyjnego zamontowanego na okręcie. |
![]() | Ostatni bastion | Okręt pozostaje zdolny do ruchu, nawet gdy silnik lub śruby są zniszczone. |
![]() | Wszechstronność | -10% do czasu przeładowania całego sprzętu eksploatacyjnego. |
![]() | Czujność | +20% do zasięgu wykrywania torped. |
![]() | Ekspert w ładowaniu | -30% do czasu przeładowania, kiedy zmieniany jest rodzaj pocisku. |
Drzewko umiejętności dla lotniskowców
W przypadku kapitana dla lotniskowców musimy się oczywiście skupić na takich zdolnościach, które dadzą największe bonusy naszym samolotom. Nie warto marnować żadnych punktów na artylerię czy ruchliwość.
![]() | Biegłość tylnego strzelca | +10% do skuteczności uzbrojenia defensywnego samolotów z tylnymi strzelcami. |
![]() | Rozeznanie w sytuacji | Wskaźnik jest wyświetlany jeśli okręt został wykryty przez samolot lub statek wroga. |
![]() | Przeciwdziałanie pożarom | -7% do ryzyka wybuchu pożaru. |
![]() | Ekspert w walce powietrznej | Zwiększa skuteczność bojową myśliwców. |
![]() | Ekspert w obsłudze samolotów | +5% do żywotności samolotów; -10% do czasu serwisowania wszystkich samolotów. |
![]() | Przewaga powietrzna | +1 bombowiec; +1 myśliwiec. |
![]() | Stan podwyższonej gotowości | -10% do czasu przeładowania sprzętu eksploatacyjnego Grupa Naprawczo-Ratunkowa. |
Komentarze czytelników
michael151 Legionista
Poradnik jest ogólnie dobrze zrobiony, ale niestety nie do tej wersji gry. Jest już mocno przestarzały. Przykładowo:
- Torpedy o zasięgu 10km są już na poziomie 5 (Minekaze), choć według mnie, standardowe 7 km torpedy są lepsze (znacznie szybsze). Również Tier 6 posiada 10km torpedy
- Bogue nie jest pierwszym lotniskowcem jakiego dostajemy, już na 4 poziomie jest Langley (jak dobrze pamiętam nazwę)
- co do mechaniki gry, a konkretnie strzelania: na duże odległości (w miarę blisko maksymalnego zasięgu dział) warto strzelać z pocisków przeciwpancernych. Pociski wtedy spadają z góry i z łatwością przebijają pokład. Szczególnie dobrym przykładem jest Furutaka, japoński krążownik 5 poziomu. Bez tej taktyki, gra nim może być bardzo uciążliwa
- South Carolina nie jest tragicznym pancernikiem. Gra nim może nie jest najłatwiejsza, ale po opanowaniu kilku zasad typu: nie płyń po linii prostej blisko wysp czy zasłon dymnych oraz odpowiedniego doboru amunicji do sytuacji gra tym statkiem daje dużo przyjemności
Po takim sporej krytyce dodam, że ogólnie informację w tym poradniku są w porządku. Szczególnie zgadzam się z określeniem, że amerykańskie niszczyciele są lepsze, ale nie dla początkujących. Co prawda do 5. poziomu sporą przewagę mają japońskie, ale potem czekanie nawet 2 minuty na przeładowanie torped, którymi i tak się nie "strzela" na 15 czy 20 km, bo one na 80% i tak spudłują, jest nudne. Amerykańskimi można przynajmniej postrzelać, ale i tak trzeba być bardzo ostrożnym.
Ps. Czekam na solidną aktualizację i korektę tego poradnika. Dziękuję :)
el.kocyk Legend
nie zapominajmy tez o dosc sporym bledzie jakim jest ponizsze:
Poradnik do gry World of Tanks zawiera:
:)
michael151 Legionista
Teraz widać, że poradniki tutaj pisze się metodą "kopiuj-wklej" :)
Do mojego wcześniejszego komentarza dodam też, że po przeczytaniu całości odnoszę wrażenie, że gdy redakcja Gry-Online dostała dostęp do alfy, albo zamkniętej bety na siłę przydzielili do gry kogoś, kto jest tym średnio zainteresowany, ale skoro płacą to trzeba poradnik machnąć... :)
kwiść Generał
@michael151
Dzięki za tak szczegółowy komentarz. Na pewno weźmiemy go pod uwagę przy poprawkach :)
Autor nie był zmuszany do pisania poradnika. Sam się zgłosił i możesz mi wierzyć, że nie robił go na siłę ;) WoW jest bardzo świeżym tytułem i jego dobre rozpracowanie na pewno zajmie nam trochę czasu. Zaczęliśmy prace nad poradnikiem od bardzo wczesnej wersji gry, stąd pewnie różnice w niektórych statystykach. Postaramy się wyłapać tego typu błędy i je poprawić jak najszybciej.
@el.kocyk
Dzięki za zwrócenie uwagi. Już poprawione ;) Taki głupi błąd wynika z prostego faktu, że pierwsze strony naszych poradników staramy się robić według określonego szablonu i niestety podmieniając w nim najważniejsze informacje czasami zapomina się o pewnych "drobnostkach" ;) Nie. Całych poradników nie piszemy metodą "kopiuj-wklej" ^^
Knudarr Legionista
@michael151
Dzięki za uwagi, część ewidentnych błędów zostało już przeze mnie poprawionych i wysłanych do aktualizacji (zasięg torped Minekaze oraz błąd przy lotniskowcu Bogue). World of Warships jest grą dosyć nową, niestety nie wiemy jeszcze jak działają niektóre mechaniki, np. system obrażeń i penetracji. Musieliśmy bazować więc na dużej ogólności. Poradnik ma na celu przede wszystkim zapoznanie nowych graczy z produkcją, a tym średniozaawansowanym dać uniwersalne porady na temat zachowania na polub bitwy różnymi okrętami. W przyszłości poradnik z pewnością zostanie zaktualizowany o bardziej zaawansowane mechaniki rządzące grą.
- Co do strzelania z pocisków przeciwpancernych na maksymalnych dystansach. Owszem, pocisk trafiający w przeciwnika prawdopodobnie przebije wtedy pancerz i zada większe obrażenia niż odłamkowo-burzący. Niestety na tam dużo odległości nie możemy w ogóle celować. Sprawia to, że część pocisków w ogóle nie trafi, część odbije się od boku okrętu, a część trafi w wystające elementy, nadbudówki, kominy, działa i również nie zada obrażeń. Dużo lepszy efekt daje pocisk HE, chociaż należy się wtedy nastawić, że bazujemy nie na zadawaniu obrażeń, a na podpaleniu przeciwnika. Oczywiście, tak jak wspomniałem wcześniej, musimy bazować na pewnych ogólnikach. W przypadku poszczególnych okrętów są różnice w zasięgu strzelania a także kącie pod jakim leci pocisk. Bardziej zaawansowani gracze sami poprzez próby dojdą co na danym okręcie najbardziej się opłaca.
- Przechodząc do pancernika South Carolina, muszę utrzymać, że jest to tragiczny okręt. Może nie sam w sobie, ale w porównaniu do każdego innego. Mała mobilność, zwrotność, niewielki zasięg dział i najważniejsze, ich liczba. Oczywiście, z pewnością znajdą się osoby, którym gra nim będzie sprawiała przyjemność, ale z obiektywnego punktu widzenia to jest po prostu słaby okręt.
- Do poradnika nie byłem zmuszany, sam się zaoferowałem do jego napisania ;)
Dr_Wycior Pretorianin
napiszcie więcej o działaniu artylerii dodatkowej. W części o pancernikach nazywacie je raz krążownikani
kwiść Generał
@Dr_Wycior
Pancerniki już poprawione. Dzięki :)
Co do artylerii, to będziemy o tym pamiętać podczas przygotowywania pierwszej aktualizacji.
joyyyyy Junior
Poradnik Kapitanowie do wywalenia już jest, po 2 nigdy nie wybiera sie perka Ostatni Bastion a bardziej zainteresować się PLOT dla krażowników i pancernikow u amerykanskich , niby niewiele a potrafi uratowac
JanuszTankMaster Chorąży
Już minął ponad rok od ostatniej aktualizacji poradnika, od czasów początku OBT. Wiele informacji jest już nieaktualnych lub mylących. Przydałoby się aby ktoś kto solidnie ogrywał i gra nadal (np. od Alpha/BW/CBT do teraz), bo taki gracz wie co się zmieniło, ogółem się zna na grze i okrętach. Więc jak coś to wiecie do kogo się zgłosić ;)
oli_2004 Junior
Witam
Jak przejść do kolejnych poziomów jeśli przeszło się już wszystkie możliwe w darmowo pobranej wersji - poziom 14? Będę wdzięczna za wskazówki
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.



























