World of Warships: Celowanie i strzelanie

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Celowanie i strzelanie

Aby zadać przeciwnikowi obrażenia musimy w niego trafić. Wydaje się to być banalne, celujemy w sylwetkę okrętu wroga i naciskamy spust. Podejście takie sprawdzi się na minimalnych odległościach, jednak jeśli statek przeciwnika znajduje się 15 km od nas, a pocisk leci około 8 sekund musimy myśleć z dużym wyprzedzeniem. Pod uwagę należy wziąć kierunek, w którym płynie statek, jego prędkość, a nawet typ okrętu, który powie nam wiele o ewentualnym zachowaniu przeciwnika.

Celowanie

W przypadku celowania, najważniejszą rzeczą, którą musimy wziąć pod uwagę, jest odległość przeciwnika od naszego okrętu oraz z jaką prędkością się porusza. Po przełączeniu w tryb snajperski (domyślnie klawisz shift) musimy wymierzyć pewną odległość przed samym statkiem. Nasz pocisk może lecieć nawet kilka sekund. Warto na początku wystrzelić z jednego działa aby sprawdzić czy dobrze wycelowaliśmy, jeśli tak możemy śmiało puścić całą serię. Niestety nie ma tutaj jednej uniwersalnej zasady dotyczącej celowania na duże odległości. Musimy po prostu dużo ćwiczyć, a z czasem będziemy instynktownie szacować gdzie musimy posłać pocisk. Bardzo dobrym pomysłem będzie gra na krążowniku St. Luis, który ma bardzo dużą liczbę dział szybko ładujących kolejne pociski. W ciągu minuty możemy posłać kilkadziesiąt pocisków. Nie ma lepszego treningu strzeleckiego. Z własnych doświadczeń mogę również poradzić, aby pociskami odłamkowo-burzącymi strzelać lekko ponad sylwetkę okrętu wroga, podczas gdy pociskami przeciwpancernymi w linię wody lub tuż ponad nią.

Skuteczne trafienie w cytadelę skutkuje zadaniem maksymalnych obrażeń. Źródło obrazka: oficjalna strona gry. - Celowanie i strzelanie w World of Warships | Mechanika gry - World of Warships - poradnik do gry
Skuteczne trafienie w cytadelę skutkuje zadaniem maksymalnych obrażeń. Źródło obrazka: oficjalna strona gry.

Gdy już nauczymy się trafiać w okręt wroga warto skupić się na konkretnych jego częściach. Pociskami odłamkowo-burzącymi powinniśmy strzelać w dziób lub rufę statku, mniej więcej do miejsca, w którym znajduje się pierwsza wieżyczka artylerii głównej. Pancerz w tym miejscu jest stosunkowo cienki, powinniśmy więc zadawać sporo obrażeń. W przypadku amunicji HE dobrym rozwiązaniem będzie również strzelanie w nadbudówki, działa, kominy itp. Nie będziemy wtedy zadawać ogromnych obrażeń, ale mamy dużą szansę na uszkodzenie jakiegoś ważnego modułu lub podpalenie okrętu. Strzelając z pocisków przeciwpancernych powinniśmy celować tylko i wyłącznie w kadłub okrętu, najlepiej na linii wody. Jeśli używasz dział o niewielkim kalibrze to celuj tak jak w przypadku pocisków HE w przód oraz tył statku przeciwnika. Jeśli masz sporą penetrację, a przeciwnik ustawiony jest do ciebie bokiem powinieneś spróbować strzelić w tzw. cytadelę. Cytadela to część okrętu, w której znajdują się kluczowe pomieszczenia np. maszynownia. Przeważnie cytadela znajduje się pomiędzy pierwszą a ostatnią wieżyczką artylerii głównej, mniej więcej od linii wody do połowy wysokości kadłuba. Jeśli mamy taką możliwość powinniśmy strzelać pod kominy okrętu w kadłub na linii wody. Jeśli przebijemy pancerz i zaliczone nam zostanie trafienie w cytadelę zadamy maksymalne obrażenia jakie mają nasze pociski. Kilka takich strzałów potrafi posłać na dno nawet pancernik.

Strzelanie

Gdy już odpowiednio wycelujemy nasze działa przyjdzie czas na wystrzał. Wbrew pozorom także tutaj mamy do wyboru kilka opcji strzelania. Klikając jeden raz wystrzelimy z jednej wieżyczki. Jest to przydatne w momencie oddawania pierwszego strzału do oddalonego przeciwnika. Zobaczymy w ten sposób czy dobrze wycelowaliśmy i gdzie wylądowały pociski. Przytrzymując lewy przycisk myszki będziemy strzelać ogniem sekwencyjnym, kolejne wieżyczki będą się aktywować w odstępie mniej więcej pół sekundy. Ogień ten jest przydatny w przypadku strzelania do blisko znajdującego się celu, gdy pocisk nie leci zbyt długo. Możemy w ten sposób na bieżąco korygować lot kolejnych pocisków.

Trzecim trybem strzelania jest ogień jednoczesny ze wszystkich dział (dwukrotne kliknięcie lewego przycisku myszki). Powinien być on używany w przypadku gdy mamy pewność dobrego wycelowania. Po oddaniu salwy przez kilka lub kilkanaście sekund jesteśmy bezbronni. Powinien być on używany także na niszczycielach oraz szybkich krążownikach. Po oddaniu salwy możemy nagle zmienić naszą pozycję lub kierunek płynięcia.

Torpedy

Rozważnie korzystaj z dwóch trybów strzelania torpedami. Każdy sprawdzi się w innych sytuacjach. - Celowanie i strzelanie w World of Warships | Mechanika gry - World of Warships - poradnik do gry
Rozważnie korzystaj z dwóch trybów strzelania torpedami. Każdy sprawdzi się w innych sytuacjach.

Torpedy są specjalnym rodzajem uzbrojenia. Zadają ogromne obrażenia, mogą wywołać nabieranie wody przez okręt, ale bardzo trudno nimi trafić. Pierwszą rzeczą na jaką należy zwrócić uwagę są dwa tryby wystrzału - szeroki oraz wąski. Różnią się one rozproszeniem poszczególnych torped w jednej salwie. Z trybu szerokiego korzystać powinniśmy w przypadku strzelania "w ciemno", na duże odległości lub gdy przeciwnik jest zwrotny i szybko się porusza. Z trybu wąskiego korzystamy strzelając w bardzo powolne okręty jak pancerniki czy lotniskowce oraz na bardzo bliskie dystanse.

Nie traktuj szarego pola pomagającego w celowaniu jak wyroczni. Jest ono bardzo nieprecyzyjne i nie uwzględnia wielu czynników. - Celowanie i strzelanie w World of Warships | Mechanika gry - World of Warships - poradnik do gry
Nie traktuj szarego pola pomagającego w celowaniu jak wyroczni. Jest ono bardzo nieprecyzyjne i nie uwzględnia wielu czynników.

Gdy przełączymy się w tryb celowania torpedami naszym oczom ukaże się obok zasięgu obrotu naszym wyrzutni także szary pas. Jest to pomocniczy celownik, który nakierowuje się na najbliższego wroga i pokazuje jak wystrzelić torpedy aby w niego trafiły. Oczywiście jest to maksymalnie uproszczone narzędzie ułatwiające nam celowanie. Wystarczy, że przeciwnik minimalnie zmieni swój kurs aby nasze torpedy po prostu obok niego przepłynęły, jest to jednak przydatne w początkowej fazie gry, gdy uczymy się samego celowania oraz strzelania.

World of Warships

17 września 2015

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Symulacyjne
2015-08-04
20:15

michael151 Legionista

Poradnik jest ogólnie dobrze zrobiony, ale niestety nie do tej wersji gry. Jest już mocno przestarzały. Przykładowo:
- Torpedy o zasięgu 10km są już na poziomie 5 (Minekaze), choć według mnie, standardowe 7 km torpedy są lepsze (znacznie szybsze). Również Tier 6 posiada 10km torpedy
- Bogue nie jest pierwszym lotniskowcem jakiego dostajemy, już na 4 poziomie jest Langley (jak dobrze pamiętam nazwę)
- co do mechaniki gry, a konkretnie strzelania: na duże odległości (w miarę blisko maksymalnego zasięgu dział) warto strzelać z pocisków przeciwpancernych. Pociski wtedy spadają z góry i z łatwością przebijają pokład. Szczególnie dobrym przykładem jest Furutaka, japoński krążownik 5 poziomu. Bez tej taktyki, gra nim może być bardzo uciążliwa
- South Carolina nie jest tragicznym pancernikiem. Gra nim może nie jest najłatwiejsza, ale po opanowaniu kilku zasad typu: nie płyń po linii prostej blisko wysp czy zasłon dymnych oraz odpowiedniego doboru amunicji do sytuacji gra tym statkiem daje dużo przyjemności

Po takim sporej krytyce dodam, że ogólnie informację w tym poradniku są w porządku. Szczególnie zgadzam się z określeniem, że amerykańskie niszczyciele są lepsze, ale nie dla początkujących. Co prawda do 5. poziomu sporą przewagę mają japońskie, ale potem czekanie nawet 2 minuty na przeładowanie torped, którymi i tak się nie "strzela" na 15 czy 20 km, bo one na 80% i tak spudłują, jest nudne. Amerykańskimi można przynajmniej postrzelać, ale i tak trzeba być bardzo ostrożnym.

Ps. Czekam na solidną aktualizację i korektę tego poradnika. Dziękuję :)

Komentarz: michael151
2015-08-04
20:42

el.kocyk Legend

nie zapominajmy tez o dosc sporym bledzie jakim jest ponizsze:
Poradnik do gry World of Tanks zawiera:

:)

Komentarz: el.kocyk
2015-08-05
01:53

michael151 Legionista

Teraz widać, że poradniki tutaj pisze się metodą "kopiuj-wklej" :)

Do mojego wcześniejszego komentarza dodam też, że po przeczytaniu całości odnoszę wrażenie, że gdy redakcja Gry-Online dostała dostęp do alfy, albo zamkniętej bety na siłę przydzielili do gry kogoś, kto jest tym średnio zainteresowany, ale skoro płacą to trzeba poradnik machnąć... :)

Komentarz: michael151
2015-08-05
03:27

kwiść Generał

kwiść
👍

@michael151
Dzięki za tak szczegółowy komentarz. Na pewno weźmiemy go pod uwagę przy poprawkach :)

Autor nie był zmuszany do pisania poradnika. Sam się zgłosił i możesz mi wierzyć, że nie robił go na siłę ;) WoW jest bardzo świeżym tytułem i jego dobre rozpracowanie na pewno zajmie nam trochę czasu. Zaczęliśmy prace nad poradnikiem od bardzo wczesnej wersji gry, stąd pewnie różnice w niektórych statystykach. Postaramy się wyłapać tego typu błędy i je poprawić jak najszybciej.

@el.kocyk
Dzięki za zwrócenie uwagi. Już poprawione ;) Taki głupi błąd wynika z prostego faktu, że pierwsze strony naszych poradników staramy się robić według określonego szablonu i niestety podmieniając w nim najważniejsze informacje czasami zapomina się o pewnych "drobnostkach" ;) Nie. Całych poradników nie piszemy metodą "kopiuj-wklej" ^^

Komentarz: kwiść
2015-08-06
06:35

Knudarr Legionista

Knudarr

@michael151
Dzięki za uwagi, część ewidentnych błędów zostało już przeze mnie poprawionych i wysłanych do aktualizacji (zasięg torped Minekaze oraz błąd przy lotniskowcu Bogue). World of Warships jest grą dosyć nową, niestety nie wiemy jeszcze jak działają niektóre mechaniki, np. system obrażeń i penetracji. Musieliśmy bazować więc na dużej ogólności. Poradnik ma na celu przede wszystkim zapoznanie nowych graczy z produkcją, a tym średniozaawansowanym dać uniwersalne porady na temat zachowania na polub bitwy różnymi okrętami. W przyszłości poradnik z pewnością zostanie zaktualizowany o bardziej zaawansowane mechaniki rządzące grą.
- Co do strzelania z pocisków przeciwpancernych na maksymalnych dystansach. Owszem, pocisk trafiający w przeciwnika prawdopodobnie przebije wtedy pancerz i zada większe obrażenia niż odłamkowo-burzący. Niestety na tam dużo odległości nie możemy w ogóle celować. Sprawia to, że część pocisków w ogóle nie trafi, część odbije się od boku okrętu, a część trafi w wystające elementy, nadbudówki, kominy, działa i również nie zada obrażeń. Dużo lepszy efekt daje pocisk HE, chociaż należy się wtedy nastawić, że bazujemy nie na zadawaniu obrażeń, a na podpaleniu przeciwnika. Oczywiście, tak jak wspomniałem wcześniej, musimy bazować na pewnych ogólnikach. W przypadku poszczególnych okrętów są różnice w zasięgu strzelania a także kącie pod jakim leci pocisk. Bardziej zaawansowani gracze sami poprzez próby dojdą co na danym okręcie najbardziej się opłaca.
- Przechodząc do pancernika South Carolina, muszę utrzymać, że jest to tragiczny okręt. Może nie sam w sobie, ale w porównaniu do każdego innego. Mała mobilność, zwrotność, niewielki zasięg dział i najważniejsze, ich liczba. Oczywiście, z pewnością znajdą się osoby, którym gra nim będzie sprawiała przyjemność, ale z obiektywnego punktu widzenia to jest po prostu słaby okręt.
- Do poradnika nie byłem zmuszany, sam się zaoferowałem do jego napisania ;)

Komentarz: Knudarr
2015-08-06
08:53

Dr_Wycior Pretorianin

napiszcie więcej o działaniu artylerii dodatkowej. W części o pancernikach nazywacie je raz krążownikani

Komentarz: Dr_Wycior
2015-08-11
16:56

kwiść Generał

kwiść
😊

@Dr_Wycior
Pancerniki już poprawione. Dzięki :)
Co do artylerii, to będziemy o tym pamiętać podczas przygotowywania pierwszej aktualizacji.

Komentarz: kwiść
2016-02-22
01:31

joyyyyy Junior

Poradnik Kapitanowie do wywalenia już jest, po 2 nigdy nie wybiera sie perka Ostatni Bastion a bardziej zainteresować się PLOT dla krażowników i pancernikow u amerykanskich , niby niewiele a potrafi uratowac

Komentarz: joyyyyy
2016-09-04
22:03

JanuszTankMaster Chorąży

JanuszTankMaster

Już minął ponad rok od ostatniej aktualizacji poradnika, od czasów początku OBT. Wiele informacji jest już nieaktualnych lub mylących. Przydałoby się aby ktoś kto solidnie ogrywał i gra nadal (np. od Alpha/BW/CBT do teraz), bo taki gracz wie co się zmieniło, ogółem się zna na grze i okrętach. Więc jak coś to wiecie do kogo się zgłosić ;)

Komentarz: JanuszTankMaster
2017-05-10
16:34

oli_2004 Junior

Witam
Jak przejść do kolejnych poziomów jeśli przeszło się już wszystkie możliwe w darmowo pobranej wersji - poziom 14? Będę wdzięczna za wskazówki

Komentarz: oli_2004

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl