Metro Exodus: Porady na start
Aktualizacja:
Metro Exodus potrafi być bezlitosną grą - szczególnie na wyższych poziomach trudności. Przygotowaliśmy dla was zestaw porad, które ułatwią rozgrywkę i pozwolą wam dotrzeć do końca przygód Artema. Zapoznaj się z poniższą stroną poradnika, by przygotować się na niebezpieczeństwa świata Metro.
- Ucieczka często jest bardziej wskazana niż walka
- Celuj w głowę
- Masz wpływ na los niektórych towarzyszy
- Uważaj na punkty karmy
- Wiatrówka jest dobra na słabszych przeciwników
- Czyść broń i regularnie odnawiaj zasoby
- Wykonuj poboczne zadania
- Zmieniaj porę dnia pod aktualne zadania
- Do raz odwiedzonych lokacji nie możesz powrócić
- Nie spiesz się w walce
- Eksploruj świat
- Zbieraj surowce
- Możesz powtórzyć rozdziały z menu gry
- Granaty i koktajle Mołotowa nie są zbyt efektywne
- Na otwartych mapach korzystaj z broni snajperskiej
- Zwiedzaj pociąg i słuchaj radia
- Gdy odwiedzisz Morze Kaspijskie...
Ucieczka często jest bardziej wskazana niż walka

Nie musisz zawsze zabijać potworów, bandytów i innych wrogów w świecie gry. Bardzo często, najlepszym rozwiązaniem jest po prostu ucieczka, szczególnie, gdy masz mało amunicji, apteczek, czy po prostu walka w danym momencie się nie opłaca. Zabijanie potworów często jest marnotrawstwem zasobów, gdyż nie znajdziesz nic przy ich zwłokach.
Celuj w głowę

Celowanie w głowę pozwoli ci szybko wyeliminować wrogów - nawet tych większych. Staraj się więc zawsze mierzyć w głowę i pozwalaj niektórym potworom podchodzić blisko, by szybko je zabić i oszczędzić przy tym sporo amunicji.
Masz wpływ na los niektórych towarzyszy

Ominiemy spoilery i napiszemy ogólnikowo. Zaczynając od Wołgi, będziesz miał w grze kilka momentów, w których będziesz mógł "po cichu" uporać się z wrogami, czy uciec z określonego miejsca. Jeśli zależy ci na dobrym zakończeniu i przeżyciu towarzysza, zawsze staraj się rozwiązać konflikt bez rozlewu krwi. Wpłynie to za finalne wydarzenia w danym regionie gry.
Uważaj na punkty karmy

W grze jest niewidzialny system karmy i dobrych/złych uczynków. Co jakiś czas, twoi wrogowie np. podniosą ręce i spróbują się poddać - jeśli ich zabijesz, ekran na chwilę przyciemni się i usłyszysz charakterystyczny dźwięk. To znak, że gra odnotowała, że postąpiłeś niemoralnie. Analogicznie, dobre postępki również są zapisywane przez grę - ma to znaczenie w finale danego rozdziału, więc miej na uwadze, że twoje postępowanie ma znaczenie.
Wiatrówka jest dobra na słabszych przeciwników

Staraj się używać wiatrówki na najsłabszych przeciwników, gdyż o amunicję do tej broni relatywnie najłatwiej - jest ona łatwo dostępna i wszędzie można ją znaleźć. Nie warto marnować cennych zasobów, gdy walczymy z kilkoma mutantami.
Czyść broń i regularnie odnawiaj zasoby

Po dotarciu do Wołgi, w grze pojawią się warsztaty, przy których możesz tworzyć różne przedmioty. Gdy korzystasz z warsztatu, możesz czyścić broń, która przy użyciu się stopniowo brudzi i traci swoją sprawność. Zawsze gdy miniesz warsztat, postaraj się sprawdzić stan zasobów, stworzyć apteczki, wytworzyć amunicję i wyczyścić broń.
Wykonuj poboczne zadania

Oprócz misji fabularnych (oznaczonych X na mapie), co jakiś czas dowiesz się o interesujących punktach na mapie. Warto badać tego typu obszary, gdyż często znaleźć możesz tam ulepszenia do ekwipunku i inne cenne przedmioty. W Wołdze dla przykładu, dość szybko możesz znaleźć strzałkę od kompasu, która wskazuje ci kierunek następnego zadania fabularnego.
Zmieniaj porę dnia pod aktualne zadania

Możesz zmieniać porę dnia, gdy dotrzesz do łóżka i prześpisz się w nim. Niektóre bestie grasują tylko nocą, ale z kolei jesteś mniej widoczny - idealne rozwiązanie wtedy, gdy musisz gdzieś się wkraść. Staraj się więc dobierać porę dnia pod swoje aktualne preferencje - w dzień przeciwnicy mają lepsze pole widzenia.
Do raz odwiedzonych lokacji nie możesz powrócić

Moskwa, Jantau, Wołga i inne lokacje odwiedzasz tylko raz i nie możesz później wrócić do nich. Tym samym, warto dokładnie zbadać lokacje i upewnić się, że mamy z niej już wszystko, co aktualnie potrzebujemy.
Nie spiesz się w walce

Wrogowie potrafią być zabójczy i bardzo celni. Najlepiej spokojnie planować swoje ruchy i w miarę możliwości neutralizować część wrogów z ukrycia. Pozwoli ci to oszczędzić sporo amunicji i zasobów, oraz ułatwi walkę z innymi. Zabijanie wszystkiego co widzisz przejdzie tylko na niższych poziomach trudności.
Eksploruj świat

Zawsze warto dokładnie badać okolicę. W grze jest wiele miejsc, chatek, odnóg od głównych korytarzy, których zaliczanie nie jest obowiązkowe, a zawierają one przydatne przedmioty i ulepszenia. Pamiętaj jednak, że zawsze priorytetem jest twoje przetrwanie - nie warto ryzykować, gdy jesteś mocno poturbowany.
Zbieraj surowce

Koniecznie zbieraj surowce z ciał i rozmontuj wszystkie leżące bronie, nawet jeśli nie zamierzasz ich wymieniać. Z rozmontowanych broni wypadają ulepszenia (pomarańczowe fragmenty), surowce i amunicja. Zawsze staraj się przeszukiwać dokładnie lokacje w której się znajdujesz.
Możesz powtórzyć rozdziały z menu gry

Możesz powtórzyć wcześniej rozegrane rozdziały, jednak przy okazji twój autozapis zostanie nadpisany. To dobre rozwiązanie, gdy już ukończysz raz i po prostu chcesz jeszcze raz zagrać w jakiś etap gry, wykonać osiągnięcie, czy wrócić się po znajdźkę.
Granaty i koktajle Mołotowa nie są zbyt efektywne

Granaty i koktajle Mołotowa nie są tak efektywne, jak mogłoby się wydawać. Tworzenie ich to marnowanie surowców. Wielu wrogów zdąży uciec, a walka w wąskich pomieszczeniach jest stosunkowa rzadka.
Na otwartych mapach korzystaj z broni snajperskiej

Broń snajperska jest bardzo efektywna na otwartych mapach (Wołga, Morze Kaspijskie), bo pozwala eliminować ludzi z bardzo dużych odległości, a Ci nie odradzają się. W tych etapach zawsze warto mieć snajperkę w standardowym wyposażeniu.
Zwiedzaj pociąg i słuchaj radia

W Aurorze zawsze bardzo dużo się dzieje. Możesz przesłuchać wiele dialogów, wziąć udział w ciekawych scenkach i lepiej poznać całą załogę - możesz nawet użyć klaksonu w . Podczas przejażdżek pociągiem warto posiedzieć przy radiu. Dzięki transmisjom poszerzysz wiedzę na temat bohaterów, świata lub aktualnej sytuacji.
Gdy odwiedzisz Morze Kaspijskie...

Po rozpoczęciu pobytu w Morzu Kaspijskim koniecznie udaj na koniec wagonu pasażerskiego, bo dostaniesz pociski zapalające do Tichara. Jest to również jedyny moment na tym etapie rozgrywki, gdzie będziesz mógł skorzystać z warsztatu.
Samochód UAZ nie jest potrzebny do niczego, przyspiesza on jedynie wędrówkę w Morzu Kaspijskim. Jeśli jakimś cudem zablokujesz go tak, że nie będziesz mógł nim ruszyć, nie martw się. Wraz z postępami w fabule, samochód zostanie automatycznie podstawiony do niektórych lokacji.
0
Komentarze czytelników
matmafan Senator

U mnie podobnie, zrobiłem misję poboczne na morzu kaspijskim w statku otworzyłem klatkę, moje z wodą i baronem robiłem po cichu tylko ogłaszałem wrogów a mimo to damir został. Kniaź też został w Wołdze, więc z automatu będzie źle zakończenie :(. Może jeszcze kiedyś raz się spróbuję przejść na spokojnie z dobrym zakończeniem.
michaeld Junior
Jestem poirytowany ponieważ po wydostaniu się z wołgi dowiedziałem się że Kniaza można było uratować. Wczytałem więc ostatni manualny zapis, musiałem nadrobić 2 zadania poboczne i ukraść drezyne jeszcze raz po to aby zrobić wszystko po cichu. Oczywiście uciekłem z obozu kultystów po cichu, po cichu ukradłem barke i po cichu dotarłem na platformę odblokowując przejaz, a mimo to kzniaz i tak nie przeżył.... ???? Dzięki czemu straciłem ponad godzinę życia. Pozdrawiam
Twister Junior
wiem że gra jest stara ale jest zapytanie jesli Nie zabiłem zadnego zwolenika oraz nie ogłuszyłem zadnego uratowałem kilku ludzi to dlaczego kinaż nie przeżył?
luigion Junior
W rozdziale Moskwa, wewnątrz bazy wroga. Jest inna, pewniejsza droga, niewymagająca dużych umiejętności. Po odbiciu Anny, wychodzimy na dwór. Schodzimy po schodach i idziemy w lewo. Gdy dojdziemy do płotu idziemy w prawo, aż do samego rogu. Przeskakujemy tam przez dziurę w płocie i słyszymy jak strażnik próbuje naprawić bezpieczniki. Na prawo od niego jest drabina. Czekamy na koniec dialogu i wchodzimy na górę. Przechodzimy po rusztowaniu do następnej wieżyczki i eliminujemy strażnika. Schodzimy potem z wieżyczki i trzymamy się prawej ściany. Przesuwamy się unikając wzroku strażników i na samym końcu jest dziura w ścianie z której można skorzystać.
Gdy jesteśmy w środku schodzimy do zajezdni i kierujmy się w prawo. Czekamy aż strażnik zejdzie po drabinie i idziemy za nim (gasząc światło). Skręcamy w lewo i eliminujemy strażnika przy lokomotywie. Przechodzimy na drugą stronę lokomotywy i idziemy wzdłuż ściany aż do usłyszenia komunikatu o ataku wartowników. Chwilkę czekamy i wchodzimy po drabinie uwolnić maszynistę.
Geralt25 Junior
Witam,
W rozdziale Wołga mimo zabijania kultystów z bronią(tylko tych co atakowali i ogłuszania poddających się) Kniaź przeżył.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.