Poziomy 11-13: The Tomb (Grobowiec), The Prison (Więzienie), The Cementery (Cmentarzysko) | Opis przejścia
Aktualizacja:
Poziomy 11-13: The Tomb (Grobowiec), The Prison (Więzienie), The Cementery (Cmentarzysko)

W przypadku ostatnich trzech poziomów Grimrocka pozwoliłem sobie na połączenie ich w jedną całość. Zrobiłem tak, ponieważ z praktycznego punktu widzenia jest to jeden, przeciętnej wielkości poziom, którego akcja dzieje się na trzech kondygnacjach. Gracz ciągle (celowo, niechcący lub też z konieczności) skacze między wszystkimi piętrami za pomocą zapadni i portali, ponieważ tak skonstruowana jest akcja na końcu gry. Dzięki połączeniu opisów unikniemy chaosu związanego z ciągłym skakaniem między stronami poradnika oraz wielu niepotrzebnych odniesień.
![]() | Ta część poziomu 11 to jedynie "przełączka" między poziomem 10 a 12. W alkowie między schodami znajdziesz tylko zwój z informacją, że ten poziom jest zamknięty. Możesz wracać do tego punktu, aby spokojnie odpocząć między walkami na niższym poziomie, ale tylko do czasu. |
![]() | Na 12 poziomie na początku spotkasz tylko Goromorgi patrolujące okolicę. Ci widmowi strażnicy wciąż się tutaj pojawiają, więc możesz wykorzystać to aby trochę podkoksać postaci - jest to ostatnia okazja aby zrobić to w miarę spokojnie. ![]() Gdy zbliżysz się co filarów w punkcie (15) zostaniesz zaatakowany przez nowy typ przeciwnika, a mianowicie czterech Strażników. Te konstrukty to najtwardsze z dotychczasowych bestii, więc wywabiaj je pojedynczo. Walczą bardzo podobnie do Ogrów, a więc i taktyka przeciw nim jest identyczna. Praktycznie zawsze podczas walki z nimi w okolicy zacznie kręcić się Goromorg, więc staraj się oddalać od niego dopóki nie zdemontujesz golema - walka z tymi przeciwnikami na raz może być brzemienna w skutki. |
![]() | W tym miejscu znajduje się zapadnia, która zabierze Cię do pożądanego punktu na poziomie 13. Oczywiście możesz do tego celu użyć każdej innej zapadni (i może Ci się to później jeszcze nie raz przydać), ale dla zachowania porządku w poradniku wybrałem właśnie tę. |
![]() | Z zapadni w punkcie (3) wylądujesz właśnie tutaj. Poziom 13 jest pełen Shrakk Torrów, Macek, olbrzymich Pająków, a na jego końcu znajdzie się również i kilka Krabów. Znajdziesz też tutaj zapasy jedzenia i ziół, które pewnie masz już na wykończeniu, więc odwiedzaj każdy zaułek i przeczesuj każde rumowisko. Na dobry początek wciśnij znajdujący się na ścianie obok przycisk, aby otworzyć dostęp do portalu, który prowadzi z powrotem na poziom 12. Drugi przycisk służący do tego samego celu znajduje się obok portalu, po drugiej stronie. |
![]() | Tutaj znajdziesz pierwszą z części, które będą Ci potrzebne do uruchomienia zepsutej maszynerii w punkcie (15). ![]() Stalowa Zębatka (Steel Gear) Tuż obok, na północnej ścianie znajdziesz również przycisk, który musisz wcisnąć aby otworzyć bramę w punkcie (11). |
![]() | Na półce w tym pomieszczeniu znajdziesz kolejną niezbędną część maszynerii. ![]() Ruda (Ore) Tuż obok leży worek, w którym znajdziesz kilka pochodni. Idąc dalej na wschód, zaraz obok drzwi znajdziesz również Kolcze Rękawice. |
![]() | Na kolejnej półeczce czeka na Ciebie trzeci z wymaganych podzespołów. ![]() Wlew (Infusor) |
![]() | Ostatnia część znajduje się w tym szerokim korytarzu. ![]() Zębatka Ostrzowa (Bladed Gear) |
![]() | W alkowie na południowym-wschodzie odszukaj przycisk na ścianie. Otwiera on pierwsze z sekretnych pomieszczeń na tym poziomie. Znajdziesz tam zapas jedzenia oraz Ogniste Bomby. |
![]() | W ślepym zaułku za otwieraną kratą znajdziesz kolejny przycisk, otwierający następne sekretne pomieszczenie. Znajdziesz w nim Drewnianą Skrzynię, a w niej zapas składników alchemicznych. |
![]() | Strefę Ograniczonego Dostępu otworzyłeś już w punkcie (5), więc powinna stać dla Ciebie otworem. W znajdujących się tu korytarzach spotkasz pająki, a na samym końcu kraby. |
![]() | Aby otworzyć znajdujące się tutaj pomieszczenie, musisz najpierw odszukać przycisk na ścianie zaułku po przeciwnej stronie korytarzy. Znajduje się tutaj przedostatni ze Skarbów w grze: Glob Tethariona. |
![]() | W tej okolicy zaczną pojawiać się kraby. Jeden z nich upuści Złoty Klucz, więc miej oczy otwarte. |
![]() | Nareszcie, Kryształ Życia. Być może będziesz musiał skorzystać z niego kilka razy podczas nadchodzącej finałowej walki. Pamiętaj, że z poziomu 12 możesz wrócić tutaj w każdej chwili używając jednej z zapadni. ![]() To nie wszystko! Jak widzisz znajduje się tutaj - ostatnia już - skarbnica. Jeżeli zabiłeś wszystkie kraby, to na pewno masz już Złoty Klucz, który potrzebny jest do otwarcia jednej z trzech krat. Oto co znajduje się za poszczególnymi bramkami:
Po skorzystaniu z dobrodziejstw skarbnicy oraz kryształu, udaj się do portalu w punkcie (4) i wróć na poziom 12. |
![]() | Przyszła pora na zreperowanie urządzenia znajdującego się w zamknięciu między czterema filarami. Aby naprawić machinę, wystarczy, że przeciągniesz odpowiednie komponenty (te same, które znalazłeś na poziomie 13) w odpowiednie miejsca. Dobrze przyjrzyj się gdzie wkładasz każdą z części, ponieważ będzie to bardzo ważne podczas nadchodzącej walki. Przed naprawieniem mechanizmu zapisz grę i upewnij się, że nic ważnego nie zostawiłeś na wyższych poziomach, ponieważ zostaniesz od nich odcięty. Jeżeli ominąłeś jakieś sekrety lub znajdźki na poziomach 1-11, będzie to ostatnia okazja, aby je odnaleźć. Poniższe zrzuty ekranu pokazują dokładnie, do jakich slotów pasują poszczególne części: ![]() Strona Wschodnia: Zębatka Ostrzowa ![]() Strona Północna: Ruda ![]() Strona Zachodnia: Zębatka ![]() Strona Południowa: Wlew Po włożeniu wszystkich części we właściwe miejsca machina zwana Nieśmiertelnym (Undying) ożyje i z wdzięczności będzie miała chrapkę, aby zrobić z twojej drużyny naleśnik. Dodatkowo, cały poziom 12 wypełnią potwory spotykane na ostatnich kilku poziomach. Na południe od filarów w punkcie (15) zaczną się co jakiś czas pojawiać steki z jaszczurów oraz Więzienne Klucze, potrzebne do otwarcia pomieszczeń w punktach (24), (25) i (26), co jest oczywiście całkowicie opcjonalne, ale zalecane. W tej chwili nie będziesz w stanie zrobić piekielnej "kostce" absolutnie nic. Pobiegnij do nowo otwartego portalu w punkcie (16). |
![]() | Portal, który się tutaj pojawił zabierze Cię na niedostępny do tej pory poziom 11, gdzie znajdziesz broń, która pozwoli Ci na ponowne rozmontowanie kostki. |
![]() | Tutaj wylądujesz po przejściu przez powyższy portal. Jest to spokojne miejsce gdzie nic Ci nie grozi. W każdej chwili możesz opuścić pole bitwy za pomocą portalu i tutaj zregenerować siły przed kolejnym podejściem. Udaj się do schodów (S4). |
![]() | ![]() W tym miejscu napotkasz podejrzanie wyglądający korytarz z płytą dociskową na środku. Po wdepnięciu na nią korytarz zamknie się po obu stronach i zostanie wypełniony trującymi oparami. Aby przejść bezpiecznie na drugą stronę musisz zlokalizować trzy przyciski na ścianach korytarza: jeden przy wejściu i dwa przy wyjściu. Chmury gazu będą Ci utrudniać ich zlokalizowanie, dlatego mam radę: zanim jeszcze wdepniesz na płytę, ustaw myszkę w miejscu gdzie znajduje się pierwszy przycisk, wejdź na płytę bokiem (nie poruszając myszki), wróć szybko do przycisku, kliknij, przesuń się na koniec korytarza (wciąż nie poruszając myszką) i kliknij w dwa pozostałe przyciski. Każdy przycisk znajduje się w dokładnie tym samym miejscu na twoim monitorze. |
![]() | Po przejściu przez nieszczęsny korytarz odpocznij w pomieszczeniu z filarem na środku. Po jego drugiej stronie znajdują się zamknięte drzwi, do otworzenia których będą Ci potrzebne dwa Ozdobne Klucze znajdujące się w punktach (20) i (21). |
![]() | W korytarzu prowadzącym do pierwszego klucza trafisz na dwie otwarte zapadnie. Aby zamknąć pierwszą z nich najpierw musisz przerzucić jakiś obiekt na płytę dociskową po drugiej stronie obu zapadni. Sprawę utrudnia portal, który wciąż włącza się i wyłącza. Musisz rzucić/strzelić w stronę platformy w momencie gdy portal jest nieaktywny, inaczej obiekt zostanie cofnięty. Po zamknięciu pierwszej zapadni wejdź na nią i zbadaj zachodnią ścianę obok portalu. Znajduje się tam ukryty przycisk. Wyczuj moment w którym portal się wyłącza, szybko podejdź do przycisku i wciśnij go zanim portal cofnie Cię do pozycji startowej. Gdy już tego dokonasz i obie zapadnie będą zamknięte, z łatwością dostaniesz się po klucz. Jeżeli podczas tych zabaw wpadniesz do otwartej zapadni nie przejmuj się, poniżej znajduje się tylko jeden komar i portal powrotny. |
![]() | Drugiego klucza strzegą demoniczne głowy, pod którymi znajdują się trzy płyty dociskowe. Przejście do klucza jest możliwe od ręki, a pułapka aktywuje się dopiero gdy go podniesiesz. Teraz droga powrotna jest już bardzo niebezpieczna, ponieważ wdepnięcie na każdą z płyt powoduje wyplucie pocisków przez znajdujące się nad tą płytą głowy. Aby tego uniknąć, użyj byle jakich przedmiotów aby obciążyć płyty zanim na nie wejdziesz. |
![]() | ![]() Zanim opuścisz korytarz z demonicznymi głowami, zbadaj południową ścianę w poszukiwaniu kamienia z wyrytym runicznym symbolem. Wciśnij go, a w nagrodę otrzymasz ostatni z siedmiu Skarbów Góry Grimrock: Miniaturowego Goromorga. |
![]() | Otwórz znalezionymi kluczami bramę w punkcie (19) i wejdź do znajdującego się po drugiej stronie Grobowca. Poza dwoma zwojami nie znajduje się tutaj pozornie nic wartościowego, ale tylko pozornie. ![]() Zdejmij pochodnię ze ściany i zgaś światło, którego sam używasz, a na piedestale w komnacie pojawi się Broń Mocy (Weapon of Power), czyli jedyne narzędzie pozwalające na rozmontowanie opętanej kostki na poziomie 12. Kiedy podniesiesz broń, za Tobą otworzy się portal, który zabierze twoją drużynę z powrotem na pole bitwy. Walka z Nieśmiertelnym powinna być już teraz tylko formalnością. Wyposaż wszystkich członków swojej drużyny w bronie dystansowe, najlepiej umagicznione elektrycznością (bomby, różdżki itp). Magowie w miarę możliwości powinni używać czaru błyskawicy, ponieważ to właśnie na ten typ magii Kostka jest najbardziej podatna. W pierwszej fazie walki kostka będzie zaiste nieśmiertelna. Najpierw musisz wymontować z niej podzespoły, które sam niedawno w niej zamontowałeś. Używaj Broni Mocy aby unieruchomić na kilka chwil Nieśmiertelnego - w tym czasie podejdź do niego i wyciągaj po kolei wszystkie części tak samo jak je włożyłeś, poprzez kliknięcie w komponent i wyrzucenie go. W rozpoznaniu części powinny pomóc Ci screeny w punkcie (15). Cały czas będą Cię atakować również inne potwory, które pojawiają się tutaj w nieskończoność, a więc nie ma nawet sensu marnować na nie czas. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, kiedy potwór zablokuje Ci drogę ucieczki przed Nieśmiertelnym. Kiedy wymontujesz już wszystkie cztery części z kostki, ta zacznie świecić pomarańczowym światłem i od tej pory stanie się jak najbardziej śmiertelna. Zniszczenie jej nie powinno Ci zająć wiele czasu - kilka bomb, zaklęć, pocisków z Broni Mocy i po sprawie. Pamiętaj tylko, aby trzymać się od niej z dala i nie pozwolić potworom zapędzić się do narożnika. Pamiętaj, że w razie śmierci jednego z członków twojej drużyny możesz zawsze zeskoczyć na poziom 13 za pomocą którejkolwiek zapadni i skorzystać z Kryształu Życia. Nic nie stoi również na przeszkodzie, abyś taktycznie wycofał się z walki w celu podleczenia używając portalu w punkcie (16). ![]() Po skończonej walce Nieśmiertelny zatrzyma się, zgrzytnie, sypnie iskrami i rozpadnie się na kawałki. Od tej chwili pozostaje Ci unikanie wrogów jeszcze przez kilka chwil, dopóki nie zobaczysz końcowej scenki obrazkowej oraz napisów. Gratulacje, ukończyłeś właśnie grę Legend of Grimrock. |
![]() | Jak wcześniej wspominałem, klucze do trzech poniższych pomieszczeń pojawiają się w różnych miejscach podczas walki z kostką.
Z moich obserwacji wynika, że najczęściej pojawiały się one w okolicach zapadni na południe od punktu (15). Są dość trudne do zauważenia, ponieważ mają kolor zbliżony do metalu z którego wykonane jest całe pomieszczenie, a na dodatek czasem skrywają się pod stekami z jaszczurów! Miej oczy otwarte. Być może najważniejsze pomieszczenie to właśnie numerek (24), ponieważ znajduje się tutaj przydatna w walce z kostką Rózga Błyskawic. |
![]() | W tym pomieszczeniu znajdziesz worek z zapasem Mikstur Leczenia. |
![]() | Ostatni pokoik skrywa w sobie cztery Elektryczne Bomby, również przydatne w finałowej walce. |
![]() | Schody na poziom 10. |
![]() | Schody na poziom 12. |
![]() | Schody na poziom 11 i 10. |
![]() | Schody do Grobowca Projektantów na poziomie 11. |
![]() | Schody na poziom 12. |
0
- Legend of Grimrock - poradnik do gry
- Legend of Grimrock - poradnik do gry
- Opis przejścia
- Poziom 1 - Into The Dark (W Ciemność) | Opis przejścia | Dragon Age II
- Poziom 2 - Old Tunnels (Stare Tunele) | Opis przejścia | Dragon Age II
- Poziom 3 - Pillars of Light (Filary Światła) | Opis przejścia | Dragon Age II
- Poziom 4 - Archives (Archiwa) | Opis przejścia | Dragon Age II Dziedzictwo
- Poziom 5 - Hallways (Korytarze) | Opis przejścia | Dragon Age II Dziedzictwo
- Poziom 6 - Trapped (W Potrzasku) | Opis przejścia | Dragon Age II Dziedzictwo
- Poziom 7 - Ancient Chambers (Starożytne Komory) | Opis przejścia | Dragon Age II
- Poziom 8 - The Vault (Krypta) | Opis przejścia | Dragon Age II Dziedzictwo
- Poziom 9 - Goromorg Temple I (Świątynia Goromorga I) | Opis przejścia
- Poziom 10 - Goromorg Temple II (Świątynia Goromorga II) | Opis przejścia
- Poziomy 11-13: The Tomb (Grobowiec), The Prison (Więzienie), The Cementery (Cmentarzysko) | Opis przejścia
- Opis przejścia
- Legend of Grimrock - poradnik do gry
Komentarze czytelników
zanonimizowany840080 Junior
ponawiam pytanie gdzie można obczaić jakie się ma osiągnięcia ??
zanonimizowany839390 Legionista
Osiągnięcia są na steamie, (shift + Tab) i pojawi ci się okienko steama i tam jest zakładka osiągnięć ;) a jak jest bez steama to kliknij w grze Esc, i tam są statystyki
zanonimizowany935094 Junior
Jak mogę zdobyć klucz do pokoju "25"?
bistrobob Legionista
Generalnie bardzo dobry i szczegółowy poradnik - gratuluję. Jednak znalazłem błąd na poziomie 4. Przy opisie sekretu w punkcie 17, po wciśnięciu guzika w niszy, zamykają się 2 zapadnie po lewej stronie w głównej sali ze zwojami. Biegniemy nimi do końca i na ścianie po lewej jest kolejny guzik i dopiero po jego wciśnięciu znika centralny portal i można zeskoczyć w dół. Dotąd na razie doszedłem. Jak znajdę coś więcej napiszę - pozdrawiam.
MrocznyWędrowiec Generał
Na poziomie 5 (Hallways) w punkcie 22 (Brace of Fortitude) jest w ścianie ukryty przycisk o którym nie wspomniałeś (na tej samej platformie co ten przedmiot) - robi on coś (co)?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.














































