Porady ogólne do Final Fantasy XV

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Porady ogólne

Final Fantasy XV posiada kilkunastominutowy samouczek, który wprowadza gracza i wyjaśnia najbardziej podstawowe mechanizmy rozgrywki, jednak ma jedną wadę - robi to w sposób pobieżny, często nie wyczerpując tematu, czy pomijając zupełnie niektóre aspekty. W tym rozdziale znajdziesz szereg porad, które znacząco ułatwią ci rozgrywkę. Szczegółowe wyjaśnienie poszczególnych mechanizmów rozgrywki znajdziesz w dedykowanych rozdziałach.

Podstawy

1. Nie pomijaj samouczka! W momencie rozpoczynania rozgrywki będziesz mieć możliwość rozegrania kilku etapów treningowych. Warto je rozegrać, gdyż wyjaśniają najważniejsze mechanizmy rozgrywki i pozwalają poznać nowy system walki.

2. Spożywanie posiłków jest bardzo ważne. Nie ma w grze co prawda żadnego wskaźnika głodu, jednak zjedzony posiłek wzmacnia całą twoją drużynę, oferując różnorakie premie. Zyskać można potężny bonus do punktów zdrowia, zadawanych obrażeń, czy nawet zdobywanego doświadczenia. Posiłki jeść można tak w restauracjach, jak i podczas nocowania "w dziczy".

3. Sen jest kolejnym bardzo ważnym elementem. Jest to jedyna metoda na to, by wykorzystać zmagazynowane punkty doświadczenia by zwiększyć poziomy twoich postaci. Spać można pod namiotem, a także w miastach. Druga metoda jest płatna, jednak oferuje premię do punktów doświadczenia, mnożąc je. Jeśli udało ci się odłożyć sporo punktów doświadczenia, warto zainwestować przynajmniej w premię rzędu 1.5x.

4.Pamiętaj, iż prócz zadań głównych związanych z wątkiem fabularnym w grze dostępnych jest cała masa dodatkowych aktywności. Zadania poboczne czy polowania na potwory pozwolą zdobyć ci olbrzymie ilości punktów doświadczenia i unikalnych przedmiotów. Pełen opis zadań pobocznych i polować znajdziesz w oddzielnych rozdziałach tego poradnika.

5. Nie samą walką człowiek żyje. W grze, prócz walki i eksploracji, czas można spędzać także na łowieniu ryb. Łowiska oznaczone są na mapie specjalną ikonką, a sama czynność łowienia da chwilę wytchnienia, a także pozwoli zyskać składniki do gotowania, jak i unikalne skarby, które można potem spieniężyć.

6. Warto odpowiednio wydawać punkty AP służące do rozwoju postaci. O ile można wykorzystywać je w dowolny sposób, o tyle warto zainteresować się kilkoma zdolnościami już na wczesnym etapie. Są to przede wszystkim Roadrunning i Chocobump - pierwsza da ci dodatkowe punkty AP za dłuższe przejażdżki Regalią, druga za to samo, tyle, że na grzbiecie Chocobo. Wskazówki odnośnie sugerowanego rozwoju postaci znajdziesz w oddzielnym rozdziale tego poradnika.

7. Nie sprzedawaj wszystkich przedmiotów! Większość rzeczy można bez wahania spieniężyć, jednak warto też trzymać część z nich. Nie dość, iż niektóre z nich można wykorzystać do wzmacniania zaklęć (więcej w rozdziale o magii), to dodatkowo niektóre przydają się do ulepszania ekwipunku, a także do wymiany na inne dobra. Wszystkie "unikalne" przedmioty zostaną opisane w oddzielnym rozdziale poradnika.

8. Staraj się wchodzić w interakcję ze wszystkim, z czym da się wejść w interakcję. Mogą to być książki, nagrania czy transmisje radiowe. Dzięki temu poznasz lepiej historię świata, dowiesz się kilku ciekawostek, a niektóre informacje mogą mieć także wymierne korzyści - na przykład odblokowując nową potrawę do gotowania.

9. Zapisuj grę ręcznie! W grze jest, co prawda, mechanizm auto zapisu, jednak nie warto polegać wyłącznie na nim. Często może się okazać, iż po śmierci czeka cię kilkadziesiąt minut spaceru i przedzierania się przez przeciwników, by wrócić do miejsca zgonu.

Eksploracja

1. Podróżowanie i eksploracja odbywa się tak na nogach, jak i przy pomocy środka transportu. O ile możliwość szybkiej podróży przy pomocy Regalii jest z pewnością kusząca, warto w miarę możliwości przemieszczać się na piechotę. W ten sposób nie ominą cię ukryte w grze skarby, grupy przeciwników, czy złoża, z których pozyskać można materiały rzemieślnicze.

2. Przemieszczając się przy pomocy Regalii masz możliwość szybkiej podróży - kosztuje to niewielką sumkę gil, jednak automatycznie przenosi cię do wskazanego miejsca. Jeśli nie zależy ci nadmiernie na czasie, warto przemaszerować wymagany dystans - po drodze znaleźć możesz wcześniej nieodkryty skarb, czy unikalnego przeciwnika. Jest to też warte z innego powodu - można doświadczyć zabawnych i tych bardziej poważnych interakcji między bohaterami.

3. Podczas dłuższych podróży Regalią warto wykorzystać możliwość dokonania zakupów bez wysiadania z auta - w ten sposób da się uzupełnić zapasy nawet wtedy, gdy przed wyruszeniem w trasę się o tym zapomniało.

4. Pamiętaj, iż gra korzysta z systemu dnia i nocy. Większość rozgrywki, a więc wykonywanie zadań, polowania i przemieszczanie się dzieje się w ciągu dnia - czynności te są także łatwiejsze ze względu na dobrą widoczność. W późnych godzinach wieczornych zapada jednak mrok, a na mapie pojawiają się potężni przeciwnicy - przez pierwsze kilka godzin rozgrywki warto ich unikać i "przesypiać" noc.

5. Gdy odwiedzasz nowe miasto, warto wybrać się do miejsca, w którym możesz się pożywić - oznaczony specyficzną ikonką sztućców na mapie. Oprócz jedzenia znaleźć tam możesz opcję "pogadania' (talk). Po aktywowaniu jej na mapie (w obrębie danego miasta) oznaczone zostaną wszystkie ważne lokacje - miejsca z ukrytymi skarbami i złożami, miejsca parkingowe.

Walka

1. Każda wygrana przez twoją drużynę walka jest oceniana. Otrzymujesz rangę za Time, Finesse i Offense. Są to odpowiednio długość walki (im szybciej wybijesz wrogów, tym ranga wyższa), poziom "efekciarstwa" (korzystając z bardziej wyszukanych i różnorodnych ataków zwiększysz końcową ocenę) i obrona - ostatnia wzrasta, gdy umiejętnie korzystasz z bloku i uda ci się sparować kilka ataków wrogów. Więcej na ten temat w rozdziale poświęconym walce.

2. Do wyboru są dwa sposoby prowadzenia walki - active i wait. W pierwszym trybie walka trwa cały czas, w drugim zaś akcja zatrzymuje się, gdy twoja postać przestanie się poruszać. W trybie wait możesz spokojnie zaplanować kolejny ruch i monitorować pole walki. Więcej na ten temat znajdziesz w rozdziale poświęconym walce.

3. Tryb wait ma jeszcze jedną ważną cechę - pozwala Noctisowi korzystać ze zdolności Libra. Owa zdolność to po prostu badanie przeciwników. Wystarczy przestać się poruszać by gra się zatrzymała, a następnie przytrzymać przycisk R1 / RB (PS4/Xone). Po kilku sekundach na ekranie wyświetlona zostanie informacja o przeciwniku, przede wszystkim bronie / zaklęcia, na które jest wrażliwy. Warto korzystać z tej zdolności za każdym razem, gdy spotkasz nowego wroga.

4. Pamiętaj, iż każda z broni czy zaklęć przydaje się na inny rodzaj wroga, zadając dodatkowe, (jeśli wróg jest na daną broń słaby) bądź zmniejszone, (gdy jest odporny) obrażenia. Niektórzy przeciwnicy będą otrzymywać dodatkowe obrażenia od zaklęć ognia, inni z kolei od ataków sztyletami, będąc przy tym odpornymi na pozostałe.

5. Przed przystąpieniem do walki warto ocenić swojego przeciwnika (bądź ich grupę). Jeśli wrogowie są o kilka poziomów wyżej od twojej drużyny, walka z nimi może być trudna (a czasami niemożliwa) lub po prostu będzie trwać zbyt długo, by się to opłacało.

6. Na część wrogów można się bardzo łatwo przyczaić. Przed rozpoczęciem starcia na ekranie pojawi się czerwony pasek, który przedstawia "poziom wykrycia". Wrogowie z początku są kompletnie nieświadomi twojej obecności - możesz to wykorzystać, by, na przykład, rzucić na zbitą w kupkę grupę wrogów potężne zaklęcie, które odbierze im sporą cześć punktów zdrowia.

7. Pamiętaj, by korzystać ze zdolności współtowarzyszy. By to zrobić, wystarczy przytrzymać przycisk L1/LB (PS4/Xone), a następnie wybierz interesującą cię zdolność za pomocą "krzyżaka" na padzie. Ze zdolności nie można korzystać jednak cały czas - potrzebują one czasu na odnowienie się, a także kosztują jeden (lub więcej) segment paska postępu, który widoczny jest w lewym rogu ekranu.

8. Nie zapomnij też, iż w momencie, gdy twój współtowarzysz trafi wroga jedną ze swoich zdolności, na ekranie pojawi się informacja o możliwości "przyłączenia się" do ataku. Jeśli uda ci się wcisnąć wskazany na ekranie przycisk w odpowiednim momencie, główny bohater zaatakuje wroga, często zadając olbrzymie obrażenia.

9. Eksperymentuj z różnymi zdolnościami twoich współtowarzyszy. Oferują one różne efekty i przydają się w walce z innymi typami przeciwników - niektóre doskonale sprawdzą się w walce z pojedynczym i potężnym wrogiem, inne będą doskonałe przeciwko grupie słabych przeciwników.

10. Nie zapominaj o zdolności specjalnej Noctisa, Warp. Pozwala ona bohaterowi teleportować się na krótkie dystanse, tak do wskazanego miejsca, a także by zaatakować wroga i zadać dość pokaźne obrażenia - im dłuższy dystans, tym większe obrażenia. Dzięki tej zdolności możesz także podczepić się bądź wskoczyć na wzniesienie (przytrzymując klawisz) - będziesz bezpieczny przed większością wrogich ataków, a także natychmiastowo zregenerujesz punkty MP.

11. Monitoruj stan punktów MP Noctisa. Wymagany on jest, by korzystać ze zdolności Warp. Jeśli pasek MP (znajdujący się pod poziomem zdrowia bohatera) się wyczerpie, Noctis wejdzie w stan Stasis, który znacząco zmniejszy jego mobilność i nie pozwoli ci korzystać ze zdolności specjalnej. Punkty MP regenerują się samoczynnie po upływie kilkunastu sekund od ostatniego wykorzystania Warp, po podczepieniu się na wzniesienie (patrz punkt wyżej), czy podczas chowania się za osłoną (o czym w kolejnym punkcie).

12. Jeśli podczas walki Noctis utracił sporo punktów zdrowia, pasek MP się wyczerpał, bądź nastąpiło jedno i drugie, możesz wykorzystać możliwość schowania się za osłoną, by znacznie szybciej zregenerować siły. Wystarczy stanąć za przeszkodą terenową (np. kamieniem) i przytrzymać wskazany na ekranie przycisk. Bohater schowa się i zacznie bardzo szybko regenerować zdrowie i MP.

13. Nie zapominaj, by podczas walki wykorzystywać przedmioty. Mikstury leczące, Eliksiry (przywracające zdrowie i MP), czy specyfiki usuwające negatywne efekty mogą znacznie ułatwić ci trudne starcie - nie zawsze jest też możliwość bezpiecznego zregenerowania zdrowia.

14. Staraj się atakować wrażliwe części ciała wrogów - przykładem może być tutaj róg, który można roztrzaskać. Dzięki temu wróg zostanie znacząco osłabiony, a ty będziesz mieć szanse na pozyskanie rzadkiego surowca. Więcej o tym znajdziesz w rozdziale poświęconym walce.

15. Jeśli walka nie idzie po twojej myśli, bierz nogi za pas. Na minimapie będziesz w stanie zauważyć czerwony okrąg - symbolizuje on po prostu arenę walki. Jeśli uda ci się wyjść po za wspomniane koło, walka dobiegnie końca, gdyż wróg przestanie się tobą interesować. Pamiętaj jednak, iż przeciwnicy zregenerują zdrowie do pełna, gdy przerwiesz starcie - lepsze to jednak niż potencjalna śmierc.

Magia

1. Na pierwszy rzut oka system zaklęć w grze nie wygląda zachęcająco - jedynie 3 rodzaje (ogień, lód i błyskawice) do wyboru. Nic bardziej mylnego! Podczas tworzenia zaklęć można dodać do "mieszanki" jeden z przedmiotów z ekwipunku. Dzięki temu zaklęcia zyskają nowe właściwości - kilkukrotne rzucenie czaru, możliwość nałożenia jednego z negatywnych statusów, czy po prostu rzucenia zaklęcia o większej sile. Więcej na ten temat znajdziesz w rozdziale poświęconym magii.

2. Jeśli przebiegasz akurat koło źródeł magii (oznaczone na mapie przy pomocy symbolów ognia, płatka śniegu i błyskawicy), nie ignoruj ich i udaj się tam, by uzupełnić zapasy. Dzięki temu będziesz w stanie wytworzyć potężne zaklęcia, które niejednokrotnie pozwolą ci zmienić losy starcia.

3. Pamiętaj, by na bieżąco tworzyć zaklęcia i nie trzymać "zbiorników żywiołów" pełnych. Jeśli któryś z rezerw żywiołów zapełni się (99/99), wykorzystaj go, by wytworzyć zaklęcie i opróżnić go. W ten sposób zyskasz czar, a także możliwość dalszego czerpania mocy ze źródła żywiołów.

4. Uważaj, gdzie rzucasz zaklęcia, gdyż mogą one ranić także twoich współtowarzyszy. Nie będą w stanie zadać tak olbrzymich obrażeń jak te, które ty spowodujesz u wroga, jednak w dalszym ciągu nakładać będą różne nieprzyjemne efekty - jak trucizna czy podpalenie. Efekty te mogą wyrządzić więcej szkody, niż samo zaklęcie przyniesie pożytku.

5. Pamiętaj, iż twoi towarzysze także mogą korzystać z zaklęć. Nawet, jeśli sam nie chcesz zajmować miejsca w ekwipunku na jeden z czarów, zawsze możesz obdarować nim któregoś z twoich towarzyszy podróży.

Wyposażenie

1. Dobieraj wyposażenie w zależności od twojego stylu walki. Jeśli zależy ci na jak najwyższych obrażeniach i doskonale radzisz sobie z unikaniem wrogich ciosów, nie warto inwestować w przedmioty, które zwiększają obronę, bądź punkty życia twojego bohatera. Pamiętaj jednak, by nie przesadzać - jakiś wróg od czasu do czasu i tak zdoła cię trafić, lepiej więc nie zginąć od jednego ciosu.

2. Pamiętaj, by wyposażać nie tylko twoją postać, ale także trójkę towarzyszy - potyczki wszak wygrywane są także dzięki nim. Im mocniejsza twoja drużyna, tym większa szansa na wygranie starcia i ujście z niego z życiem.

3. Nie zapomnij o możliwości ulepszania sprzętu. Gdy znajdziesz broń z ikonką krzyżyka/plusa obok jej nazwy oznacza to, iż dany oręż można wzmocnić. Wystarczy udać się wtedy do Cid'a, porozmawiać z nim, a on da ci znać jaki przedmiot będzie potrzebny, by ulepszyć broń. Dzięki temu da się w znaczący sposób poprawić statystyki danego oręża.

4. Staraj się odwiedzać sklepy w każdym nowo odkrytym mieście. Znajdziesz tam nowe elementy wyposażenia, często znacznie mocniejsze niż te, z których korzysta twoja drużyna. Możesz też sprzedać tam niepotrzebne przedmioty, by zyskać trochę gil.

5. Pamiętaj, by regularnie uzupełniać zapasy. Mikstury leczące i przywracające MP, specyfiki pozwalające usunąć jeden uciążliwy efekt (bądź wszystkie) z postaci to rzeczy, które warto zawsze mieć przy sobie. Dodatkowo, nie zapominaj o tym, iż zakupy możesz także robić podczas podróży Regalią.

Podobało się?

0

Final Fantasy XV

29 listopada 2016

PlayStation Xbox
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2017-01-12
18:11

DrGreenton Legionista

Bedzie cos jak zdobyc najlepszy ekwipunek itp ? :)

Komentarz: DrGreenton
2017-01-16
17:44

ryszardro Junior

Jak aktywowac Armiger chain ???

Komentarz: ryszardro
2017-01-17
20:10

seeb37 Junior

poprawilibyście rozdział o moogle charm ;)

Komentarz: seeb37
2017-01-19
16:35

DrGreenton Legionista

czemu nie moge zdobyc Ulric's Kukris zabijam ifria potem wracam do pierwszej lokacji i nie ma Psychomancera tylko cały czas pojawia sie Iseultalon

Komentarz: DrGreenton
2017-01-24
22:52

Diablos8 Junior

Diablos8

Czy poradnik został zakończony.

Komentarz: Diablos8
2017-01-29
16:33

Devi$ant Junior

😉

Kiedy będzie można pobrać poradnik?

Komentarz: Devi$ant
2017-02-19
15:20

seeb37 Junior

witam , jeśli poradnik jest ukończony to gdzie są misje związane z niszczeniem baz wroga , ja skończyłem juz dwie ,misje te pojawiaja się jak na niebi widać wielki statek magitecku, jak przegapiłem to w poradniku to przepraszam

Komentarz: seeb37
2017-03-03
14:01

kropard Junior

Witam wszystkich czy kto ktokolwiek wie jak wrocic do altissia city on the sea? niechcacy wrocilem na lad i nie wiem jak wrocic tam by dokaczyc Qesta z glownego watku.Odrazu pisze ze motorowka nie da sie plync drugi raz chyba ze czegos nie wiem heh.Prosze o pomoc bez tego moge zapomniec o ukonczeniu finala ktorego tak kochamy.

Komentarz: kropard
2017-12-07
11:01

kriss8409 Junior

Witam wszystkich,

może ktoś pomoże... Gram w FF XV na Xbox One S i mam problem z pokonaniem ostatniego bossa, tj. Ifrit. Kiedy HP spada mu do minimum i wgląda jakby zaraz miał być koniec to potem mogę tak naście minut go atakować i nic :(

Pozdr.

Komentarz: kriss8409
2018-05-05
00:05

kenem Junior

kenem

Gra się zmieniła - rozdział 10 - są 2 zadania poboczne, których nie ma opisanych w poradniku.
Rozdział 13 - jest wersja alternatywna, w której sterujemy pozostałą 2 bohaterów
Rozdział 14 został całkowicie przemodelowany - zadania poboczne (3), nowi wrogowie i nowe przedmioty
Poradnik wymaga sporej aktualizacji

Komentarz: kenem

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl