autor: Damian Pawlikowski
Strzelanki wszech czasów - 100 najlepszych shooterów zdaniem redaktorów i czytelników GRYOnline.pl
Oto on - ranking najlepszych strzelanin wszech czasów, wybrany wspólnie przez czytelników serwisu GRYOnline.pl, a także jego współpracowników i redaktorów. Która gra okazała się najlepsza w zestawieniu? Sprawdźcie sami.
Spis treści
- Strzelanki wszech czasów - 100 najlepszych shooterów zdaniem redaktorów i czytelników GRYOnline.pl
- 100. PlanetSide 2
- 90. GoldenEye 007
- 80. Star Wars: Dark Forces
- 70. Soldier of Fortune
- 60. Titanfall
- 50. Operation Flashpoint: Cold War Crisis
- 40. Gears of War
- 30. SWAT 4
- 20. S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla
- 19. Battlefield: Bad Company 2
- 18. Max Payne 3
- 17. F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon
- 16. Counter-Strike: Global Offensive
- 15. Battlefield 2
- 14. Half-Life
- 13. Crysis
- 12. Max Payne
- 11. Medal of Honor: Allied Assault
- 10. Doom
- 9. Battlefield 4
- 8. Far Cry 3
- 7. Quake III Arena
- 6. Call of Duty 2
- 5. Unreal Tournament
- 4. Battlefield 3
- 3. Wolfenstein: The New Order
- 2. Call of Duty 4: Modern Warfare
- 1. Half-Life 2
10. Doom
Tak, doskonale wiemy, że wielu z naszych czytelników z wywieszonymi językami oczekuje na premierę najnowszego Dooma, jednak to pierwsza część legendarnego cyklu – mająca na karku prawie dwie i pół dekady – przypadła nam oraz znacznej części Was do gustu na tyle, by dumnie (doomnie?) otworzyć dziesiątkę najlepszych strzelanin wszech czasów. Kto w latach dziewięćdziesiątych był na tyle dorosły, by dosięgać do komputera i odpalać znajdujące się na nim oprogramowanie, pamięta zapewnie wysyp znakomitych gier FPS, zwanych niekiedy potocznie jako „doomopodobne”. I nie działo się tak bez powodu, albowiem to właśnie pierwszy Doom autorstwa id Software wprowadził masę rozwiązań, uznawanych w późniejszych latach za nienaruszalny standard. Dość powiedzieć, że grafika stanowiła wówczas kamień milowy, nie tylko w świecie shooterów, a połączenie semi-trójwymiarowych map z biegającymi po nich bitmapami demonów z Marsa robiło nie mniejsze wrażenie, niż – dajmy na to – Crysis w 2007 roku. Rozgrywka w singlu oraz multiplayerze również stanowiła zupełnie nową jakość, z kolei podstawowy arsenał naszego protagonisty (pistolet, strzelba, mini-gun, karabin plazmowy, wyrzutnia rakiet i kastet) momentalnie stał się bazą dla kolejnych przedstawicieli gatunku. A wszystko to – i dużo, dużo więcej – dostępne było już w 1993 roku… dacie wiarę?