Podwodne frustracje w Narcosis. Strach zaczyna się poniżej 1000 metrów. O grach, które każą nam zanurzyć się w głębiny

Krystian Pieniążek

Podwodne frustracje w Narcosis

W poszukiwaniu podobnych wrażeń można zwrócić się ku Narcosis, czyli innemu podwodnemu horrorowi psychologicznemu, wypuszczonemu w marcu 2017 roku. Niestety moim zdaniem zespół Honor Code nie sprostał wyzwaniu, bowiem choć „na papierze” Narcosis ma wszystko, czego potrzebuje, by zostać drugą SOMĄ, to jednak wiele podjętych przez twórców decyzji projektowych uważam za całkowicie nietrafione.

Narcosis pozwala nam wcielić się w zawodowego nurka ubranego w ciężki skafander typu ADS (Atmospheric Diving Suit), umożliwiający mu pracę na dużych głębokościach. Po tym, jak dochodzi do tragicznego w skutkach wypadku, oceaniczna głębia zmienia się dla niego w jedno wielkie i przytłaczające więzienie; mniejszym stał się jego kombinezon „pieszczotliwie” nazywany „chodzącą trumną”. Narcosis potęguje wrażenie przebywania w głębinach, nieustannie zmuszając nas do uzupełniania zapasu tlenu. Ponadto otaczająca nas woda sprawia, że każdy krok i każda wykonana przez nas czynność wyraźnie wymaga wysiłku.

To ostatnie sprawia jednak, że rozgrywka jest dość ślamazarna; sytuacji nie ratuje nawet możliwość skorzystania ze swoistego „dopalacza” odpychającego bohatera na kilka metrów do przodu. Przyczepić się można również do tego, iż zdecydowanie zbyt często autorzy pozwalają nam się zgubić, co początkowo służy budowaniu atmosfery, jednak z czasem może stać się powodem frustracji.

Na tym jednak nie kończą się problemy Narcosis. Przeciwnicy w postaci ryb identyfikujących się jako facehuggery z Obcego, a także krabów pacyficznych z pancernymi odnóżami zdolnymi przebić gruby kombinezon bohatera zdecydowanie częściej działają nam na nerwy niż straszą. Czarę goryczy przelewa fakt, że mniej więcej od połowy gry naszej podwodnej przeprawie zaczyna towarzyszyć narrator, co ma absolutnie destrukcyjny wpływ na klimat odosobnienia. Niestety wszystko to sprawia, że Narcosis nie potrafię opisać inaczej niż zmarnowany potencjał. Niemniej potrafię sobie wyobrazić, że ktoś może przymknąć oko na te bolączki i dobrze się tu bawić, tak jak ja dobrze się bawiłem mniej więcej przez pierwszą godzinę rozgrywki.

W Narcosis strach może łatwo ustąpić miejsca frustracji. Źródło: Honor Code. - Strach zaczyna się poniżej 1000 metrów. O grach, które każą nam zanurzyć się w głębiny - dokument - 2025-11-06
W Narcosis strach może łatwo ustąpić miejsca frustracji. Źródło: Honor Code.
Subnautica

Subnautica

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 23 stycznia 2018

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

8.4

Gracze

9.7

Steam

8.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

2

Krystian Pieniążek

Autor: Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl