Na barkach tytanów. RPG mają się lepiej niż kiedykolwiek, nawet jeśli ostatnio zawodzą

Hubert Sosnowski

Na barkach tytanów

Tak czy inaczej, to z tego nurtu wyłonił się absolutny kolos i monumentalne osiągnięcie, czyli Baldur’s Gate 3. RPG Larianów zrobiło to, co parę ładnych lat wcześniej Wiedźmin 3. Weszło, przewróciło stoliczek i wyznaczało standardy, do których teraz ciężko będzie komukolwiek doskoczyć. I to wszystko przy rzucie izometrycznym, tonie opcji dialogowych i mechanik erpegowych, po prostu podane w bombastycznej oprawie, z wielką miłością i przy wsparciu gigantycznych funduszy oraz tytanicznego wysiłku.

Po drugiej stronie stołu zasiadają ci bardziej akcyjniakowi reprezentanci, jak choćby Cyberpunk 2077 ze świetnym Phantom Liberty. Jasne, gra RED-ów miała okropny start, ale po odgruzowaniu z tony bugów i dopracowaniu mechanik „Cyberek” stał się produkcją wybitną. Wtórują mu obie części Kingdom Come Deliverance, przy czym „dwójka” to chyba jedna z bardziej wyjątkowych i unikatowrych premier ostatnich lat. Gdzieś pomiędzy okopały się też soulslike’i po prowadzonej przez Dark Souls i Elden Ringa (w którego przy odrobinie uporu da się grać jak najbardziej RPGowo) skutecznej szarży na główny nurt gatunku i gamingu w ogóle. Zresztą, mariaże z azjatyckim podejściem wprowadzają do gier fabularnych sporo świeżości, co pokazuje emocjonalny niszczyciel z Francji – Clair Obscur: Expedition 33. Tę grę będziemy jeszcze długo przeżywać, odchorowywać i zachwycać się, po otarciu łez.

Clair Obscur: Expedition 33, Kepler Interactive, 2025.

A wiecie, co jest najlepsze? Że gatunek znalazł się w takim miejscu, że obok gigantów z linii frontu mamy też miejsce na produkcje przeciętne, nieco niedopracowane, ale intrygujące i trafiające do mniejszego grona – nawet jeśli powstały za spory (lub mniejszy) budżet. Dotarliśmy do momentu, w którym spokojnie wypatrujemy kolejnych gigantów (Wiedźmin 4…), dzieł nieco mniejszych, ale z ogromnym potencjałem (The Blood of Dawnwalker), jak i tych, które budzą-nieco-wątpliwości-ale-zobaczymy (Mass Effect 5, Gothic Remake).

The Outer Worlds 2

The Outer Worlds 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 29 października 2025

Informacje o Grze
7.3

GRYOnline

7.0

Gracze

7.9

Steam

8.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

2

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl