Magia przeciętniaków. RPG mają się lepiej niż kiedykolwiek, nawet jeśli ostatnio zawodzą

Hubert Sosnowski

Magia przeciętniaków

W międzyczasie możemy zaś ogrywać nowe tytuły, które mają swoje problemy, ale jednocześnie trochę ciekawych rozwiązań. Tainted Grail: The Fall of Avalon, które ładnie żeniło skyrimowy gameplay z porządną fabułą i soulsową estetyką, choć powstało za niewielkie pieniądze; The Outer Worlds 2 pozytywnie zaskakuje (jeśli pominiemy cenę…) złożonością gameplayu i roleplayowych opcji oraz generalnie ilością rzeczy do zrobienia. Bloodlines 2 może nie dorasta do pięt „jedynce”, ale okazuje się przyjemną wampiryczną historyjką z archaicznym, lecz znośnym gameplayem w stylu Dishonored.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2, Paradox Interactive, 2025.

I wiecie co? Przy całym zawodzie, jaki te gry mogły przynieść (że o Dragon Age: The Veilguard nie wspomnę) – ich obecność oznacza jedno. Gatunek może sobie na takie średniaki spokojnie pozwolić. „Zbawcy” RPG już się pojawili, sprawili, że konwencja stoi pewnie na czterech łapach, zgarnęła uwagę graczy, a to pewnie nie ostatni duży tytuł tej epoki na rynku. W międzyczasie spokojnie możemy cieszyć się dziełami mniejszymi, mniej dopracowanymi (albo po prostu robić czternaste przejście Baldur’s Gate 3 – tym razem na pewno dotrzemy do finałowej walki!). One też mają swoją wartość, nawet jeśli startują ze zbyt wysokiej półki cenowej jak na to, co oferują. Tak, nawet The Veilguard miało trochę pozytywów, które oczywiście można zmarginalizować w dyskusji, jeśli tylko chce się dopasować do tezy.

Takie The Outer Worlds 2 nie ustępowało pod względem rozbudowania rozgrywki Falloutowi New Vegas, całkiem przyzwoicie, choć umownie, implementowało elementy skradankowe i bawiło się dosyć otwartą strukturą plansz, a nawet dorzucało proste i urozmaicające rozgrywkę zagadki środowiskowe. Tainted Grail zaskakiwało naprawdę dobrą, poruszającą historią, w której angażowaliśmy się w losy postaci i odkrywanie przeszłości króla Artura.

Tainted Grail: The Fall of Avalon, Awaken Realms, 2025.

The Outer Worlds 2

The Outer Worlds 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 29 października 2025

Informacje o Grze
7.3

GRYOnline

7.0

Gracze

7.9

Steam

8.3

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

2

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl