Nic o mnie beze mnie. Odkopałem zapomniane mechaniki hack’n’slashów

Rafał Sankowski

Nic o mnie beze mnie

Diablo 4, Blizzard Entertainment, 2023 - Odkopałem najlepsze zapomniane mechaniki hack’n’slashów - dokument - 2023-04-15
Diablo 4, Blizzard Entertainment, 2023

Inni również próbowali urozmaicać gameplay. Czy nazwiemy to źródłem inspiracji, czy przestrogi – pozostawiam Waszej ocenie, drodzy młodzi deweloperzy, do których, rzecz jasna, w tekście się zwracam. Można w grze dodać np. sekwencje tower defense (The Incredible Adventures of Van Helsing), wprowadzić elementy survivalowe (Vikings: Wolves of Midgard) albo też postawić wszystko na jedną kartę i oprzeć całą rozgrywkę na jednej klasie, powiedzmy – nekromancie (Undead Horde) lub bardzie (The Bard’s Tale: Opowieści barda).

Kończąc moją przydługą eskapadę myślową, przytoczę jeszcze jeden przykład. W końcu tekst o hack’n’slashach i tak mało o Diablo? Jak to tak? Tak się nie godzi... No to proszę. Niejako na potwierdzenie moich przypuszczeń i teorii, że w mrokach dziejów kryją się wspaniałe, acz zapomniane mechaniki, pojawia się Diablo 4. Blizzard przyzwyczaił nas, że każda kolejna część jego serii action RPG niemal zawsze wspinała się po trupach konkurentów na piedestał, destylując z gatunku to, co najlepsze, i dorzucając własne ingrediencje do tej wybuchowej mikstury.

Na podstawie bety i doniesień prasowych można stwierdzić, że i tym razem Blizzard zbiera tylko najwyższej próby rozwiązania, wykrystalizowane i okrzepłe w gatunku, po czym wprowadza do swojej gry, czyniąc ją możliwie aktualną i będącą najlepszym możliwym wariantem tego, co oferują hack’n’slashe w roku 2023. Jak się okazuje – nie tylko. Sięga bowiem też po wiele patentów, które – nie inaczej – zachwycały niegdyś, by dziś nikt o nich nie pamiętał. To, co zdołałem wyhaczyć przy okazji bety, to m.in. otwarty świat z Sacreda oraz możliwość przemierzania go na rumakach, rozwój przez praktykę w przypadku barbarzyńcy i jego zbrojowni czy w końcu rozwój poprzez eksplorację. Czy będzie tego więcej? Przekonamy się niebawem.

Podobało się?

21

Rafał Sankowski

Autor: Rafał Sankowski

Para się publicystyką; jego teksty ukazują się zarówno na GRYOnline.pl, jak i na łamach CD-Action. W grach ceni przede wszystkim uniwersa, których może stać się częścią i uwierzyć w ich autentyzm. Patrzy na świat z dystansem. Gdy nie gra, spaceruje po lasach, śpi pod namiotem, słucha muzyki Jeremy’ego Soule’a i narzeka, że w lesie nie podają ramenu, za którym przepada.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl