4. Danych ci 100 punktów życia strzeż…. 10 przykazań, które Doom dał FPS-om

Krzysztof Mysiak

4. Danych ci 100 punktów życia strzeż…

I Pan powiedział: „Wpierw podnieść musisz świętą Apteczkę, potem masz zliczyć do stu, nie mniej, nie więcej. Sto ma być liczbą, do której liczyć masz, i liczbą tą ma być sto. Do dwustu nie wolno ci liczyć (chyba że power-up podniesiesz) ani do pięcdziesięciu. Masz tylko policzyć do stu. Trzysta jest wykluczone”.

Podawania informacji o zdrowiu bohatera w 100-punktowej skali trzymali się latami praktycznie wszyscy spadkobiercy Dooma, nawet tacy odstępcy jak Half-Life. Dopiero Call of Duty 2, którego rządy nastały w 2005 roku, dopuściło się wielkiej herezji i wygnało paski życia wraz z apteczkami, by sprowadzić na ich miejsce automatyczną regenerację sił witalnych postaci.

Na szczęście w następnej dekadzie sytuacja zaczęła wracać do uświęconej normy – w dużej mierze za sprawą zjednoczonych wysiłków, które podjęły reinkarnacje Wolfensteina i Dooma. Dzięki temu dziś obie tradycje odmierzania zdrowia bohaterów koegzystują we względnym pokoju. Nawet Call of Duty w końcu zwróciło honor apteczkom, przywracając je w WWII.

5. …a jeśliś skilla pozbawion, pancerzem się osłoń

Suplement do czwartego przykazania jest w gruncie rzeczy jedynie przedłużeniem tradycji odmierzania zdrowia. Tak jak 100 (i więcej) punktów życia było dane bohaterowi, tak i w 100 (i więcej) punktów pancerza mógł się zaopatrzyć. Zdobywanie kawałków zbroi było przy tym trudniejsze – nierzadko wiązało się z odkrywaniem sekretów – i przeto bardziej satysfakcjonujące.

Idea szeroko pojętego pancerza trafiała obowiązkowo do strzelanek przez lata od premiery Dooma, chyba dopiero w XXI wieku zaczęto szerzej kwestionować to przykazanie. A i tak bywało, że przyswajały je sobie nawet gry, które z dziełem id Software nie miały – wydawać by się mogło – nic wspólnego. Za przykład niech posłuży Escape from Tarkov, w którym wątłe życie postaci można dodatkowo chronić rozmaitymi typami opancerzenia. Ot, zasługa zbiegu okoliczności między wybujałą wyobraźnią chłopaków z id Software a zasadami panującymi na prawdziwym polu walki.

6. Wzmacniać się wzmocnieniami nie wahaj

Na tym polu naśladowcy Dooma wykazali się chyba największą inwencją twórczą… A może to Doom okazał się niewystarczająco kreatywny, by go wiernie kopiować? W każdym razie power-upy na stałe wpisały się w krajobraz strzelanek lat 90. – a i niejedna późniejsza gra je przemycała w takiej czy innej postaci, nawet jeśli deklarowała mniej lub bardziej wierne trzymanie się rzeczywistości. Przykładem Far Cry 3, w którym rozmaite czasowe premie do statystyk bohatera przemycono pod postacią zastrzyków, wkomponowanych w system craftingu. (Z kolei różne cuda i dziwy zaserwowano pod przykrywką snów i narkotycznych wizji, więc może nie przesadzajmy z tym realizmem…)

Doom

Doom

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 13 maja 2016

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

8.2

Gracze

9.5

Steam

8.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

24

Krzysztof Mysiak

Autor: Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl