Bazylika San Lorenzo. Top 10 lokacji z całej serii Assassin's Creed

Krystian Pieniążek

Bazylika San Lorenzo

Co to takiego? Kościół będący jednym z najważniejszych symboli renesansowej Florencji.

Gdzie można zobaczyć? Bazylika San Lorenzo pojawiła się w Assassin’s Creed II. Ewentualna wycieczka do Florencji pozwoliłaby natomiast na sprawdzenie, jak dobrze poradzili sobie z jej odtworzeniem projektanci z Ubisoftu.

Bazylika San Lorenzo to budynek, na którego szczyt spoglądamy z tęsknotą w trakcie pierwszych kilkunastu minut w Assassin’s Creed II. Nim jednak główny bohater gry, czyli sławny Ezio Auditore da Firenze, może się tam udać, gracz musi poczynić dość znaczne postępy w rozgrywce, ucząc się systemu wspinaczki i kilku sztuczek, na czele z tak zwaną „wspinaczką z wyskoku”. Posty z prośbami o pomoc, na które można natknąć się, przeglądając fora internetowe poświęcone tej produkcji, jednoznacznie świadczą o tym, że nie jest to zadanie dla początkujących asasynów.

Warto przypomnieć, że chcąc przekonać się o tym, jak prezentuje się San Lorenzo, a także zobaczyć z bliska wspaniałości czekające wewnątrz bazyliki, posiadacze konsol PlayStation 4 i Xbox One nie muszą od razu wybierać się w podróż do Włoch. O ile gracze komputerowi oraz osoby dysponujące PlayStation 3 i Xboksem 360 mają ułatwione zadanie (wszak mowa o platformach, na których zadebiutowała pierwsza odsłona przygód Ezia Auditore), tak pozostałych fanów cyklu niewątpliwie cieszy fakt, że w zeszłym roku do sprzedaży trafiło Assassin’s Creed: The Ezio Collection, w skład którego wchodzi między innymi Assassin’s Creed II. Nim przejdziemy zatem do omówienia właściwej bazyliki San Lorenzo, rzućmy okiem na to, jak spisali się projektanci z Ubisoftu.

San Lorenzo we Florencji to spełnienie marzeń każdego Asasyna. - 2017-11-12
San Lorenzo we Florencji to spełnienie marzeń każdego Asasyna.

Morze pieniędzy

Usytuowana w centrum florenckiego rynku bazylika San Lorenzo należy do najwyższych kościołów wzniesionych w tym mieście. Z pomysłem jej budowy wyszedł w 1419 roku Giovanni di Bicci de’ Medici, z kolei wyzwania jej zaprojektowania podjął się Filippo Brunelleschi, uważany za jednego z wiodących architektów epoki renesansu. Niestety, proces budowy trwał aż do lat osiemdziesiątych XV wieku, przez co twórca nie mógł ujrzeć na własne oczy swego dzieła. Dlaczego sprawa aż tak bardzo się przeciągnęła?

Cóż, jeśli nie wiadomo, o co chodzi, jak zwykle chodzi o pieniądze – około 1440 roku gotowa była w zasadzie wyłącznie zakrystia (znana obecnie jako stara zakrystia), której ufundowanie wziął na swoje barki sam Medici. Dopiero dwa lata później postanowił on sfinansować resztę kościoła. Po śmierci Brunelleschiego w 1446 roku pałeczkę głównego architekta przejął Antonio Manetti lub Michelozzo (na podstawie historycznych źródeł nie można jednoznacznie stwierdzić, który z nich). Kiedy w 1459 roku do Florencji przybył papież Pius II, kościół był niemal gotowy. Niemal, bo kolejne kaplice dobudowywano jeszcze w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XV wieku.

Nie, to nie screenshot z remastera Assassin’s Creed II, a zdjęcie prawdziwej bazyliki San Lorenzo. Jak sami widzicie, autorzy dołożyli wszelkich starań, by oddać wszelkie smaczki widoczne na fasadzie tej budowli.

Opisywana budowla to koronny przykład renesansowej architektury. Jak się jednak okazuje, nie jest to pierwszy kościół zbudowany w tym punkcie – bazylika powstała bowiem na miejscu romańskiej świątyni konsekrowanej w 393 roku, która – co ciekawe – znajdowała się wówczas poza murami miasta. Przez trzysta kolejnych lat stanowiła ona siedzibę biskupa. Jako ciekawostkę należy też dodać, że w kaplicach znajdujących się pod słynną kopułą, pochowane są ciała blisko pięćdziesięciu członków rodziny Medici (Medyceuszy). Spoczywa tam również Lorenzo de’ Medici, znany także jako Wawrzyniec Wspaniały, którego Ezio miał przyjemność poznać w Assassin’s Creed II.

Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 27 października 2017

Informacje o Grze
7.9

GRYOnline

7.9

Gracze

8.6

Steam

8.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

27

Krystian Pieniążek

Autor: Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2017-11-13
01:26

FanGta Generał

FanGta

Myślałem, że dacie najciekawsze miasta.. No ale dobra, z budynków największe wrażenie zrobiła na mnie spektakularna, monumentalna katedra w Paryżu, a miasto jako takie najfajniejsze było w Revelations, Konstantynopol. Jedyna odsłona do której wracam tylko po to żeby pobawić się tym co było solą serii - bieganie po dachach i zabójstwa z powietrza, i graficznie nieźle to wygląda w przeciwieństwie do drugiej części, która zestarzała się okrutnie

Komentarz: FanGta
2017-11-13
01:49

yadin Legend

yadin

Pierwsza część i tak zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Bliski Wschód wydawał mi się ciekawie pokazany. Pamiętam Jade Raymond, która na konferencjach prasowych osobiście prezentowała gameplay. Ludzie byli bardzo podnieceni możliwością wspinania się Altaira. Mi się podobała sama pani Raymond. Miała wtedy 32 lata.

Komentarz: yadin
2017-11-13
07:44

mago_81 Centurion

Wydaje mi się, że w tekście jest błąd. Autor podaje, że we Florencji były problemy z wejściem na San Lorenzo. Moim zdaniem był to Santa Maria del Fiore. Kościół o kolorowej fasadzie z niemal identyczną kopułą (to mogło zmylić autora), oraz okazałą wieżą (chyba dzwonniczą). Po tej właśnie wieży wchodziliśmy aby następnie przeskoczyć na sam kościół. Kopuła Santa Maria del Fiore jest wyższa niż ta w San Lorenzo.

Komentarz: mago_81
2017-11-13
14:02

zanonimizowany982452 Chorąży

Nie wierzę, że na tej liście nie znalazły się tak wspaniałe miejsca/obiekty jak: Katedra Santa Maria del Fiore z Dzwonnicą Giotta, Wenecja, Konstantynopol czy Hawana. Co do reszty się zgadzam, choć po pierwsze kościół San Lorenzo może i jest ładny, ale nie jakiś oszołamiający (niewykluczone, że autor pomylił go z Santa Maria del Fiore, co zresztą zauważył kolega wyżej), a po drugie w Origins jeszcze nie grałem, więc odnośnie pustynii i Cyreny się po prostu nie wypowiem. Choć na screenach wyglądają naprawde okazale.

Komentarz: zanonimizowany982452
2017-11-15
16:57

deton24 Pretorianin

deton24

Bardzo mi się podobał artykuł.
Ostatnio właśnie marzyłem o przeczytaniu czegoś podobnego.

Osobiście wpadłem na pomysł stworzenia podobnego artykułu prezentującego wszystkie różne sandboxy GTA-podobne, i ich miasta.

Zróbmy sobie wycieczkę:
Mafia III - Nowy Orlean
Watch_Dogs - Chicago
Watch_Dogs 2 - San Francisco (+Driver)
GTA Vice City - Miami
Driver III - Miami, Nicea, Istambuł
GTA IV - Nowy Jork (+Driver Parallell Lines)

GTA V - Los Angeles:
https://gtaist.com/grand-theft-auto-in-real-life/
(Ktoś już zrobił podobną analizę)

Coś pominąłem?

Komentarz: deton24

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl