A Way Out. 9 gier dla osób, które wcześniej nie grały w gry
Aleksandra Sokólska
- 9 gier dla osób, które wcześniej nie grały w gry
- Night in the Woods
- Life Is Strange
- Animal Crossing: New Horizons
- Journey
- A Way Out
- Brothers: A Tale of Two Sons
- Transistor
- Reigns: Her Majesty
A Way Out

- Data premiery: 2018
- Gatunek: kooperacyjna przygodowa gra akcji
- Platformy: PC, PlayStation 4, Xbox One
- To pozycja dla: osób, które chcą zagrać z bardziej doświadczonym graczem i nie czuć się kulą u nogi
Jeśli jedno z Was gra, a drugie chce spróbować, z czym to się je i nie czuć się jak kula u nogi, a przy tym dobrze się bawić, to A Way Out jest idealnym tytułem do wspólnej rozgrywki. To dwuosobowa gra kooperacyjna, którą można przejść, siedząc obok siebie na kanapie lub łącząc się z drugą osobą za pośrednictwem sieci.
Wcielacie się w Vincenta i Leo, dwójkę skazańców odmiennych jak woda i ogień, którzy postanawiają razem uciec z więzienia. Odwracanie uwagi strażników, skoordynowane podkradanie sprzętu do ucieczki i wspólne przygody oczywiście zbliżają bohaterów, jak to zwykle w takich historiach bywa. Fabuła brzmi pretekstowo, ale całość została dobrze napisana, dzięki czemu odgrywanie dwóch przestępców sprawia sporo radości. Poza tym – umówmy się – czołganie się przez szyby wentylacyjne, dyskretne piłowanie krat i ucieczka z więzienia to jeden z tych oklepanych motywów, który nigdy się nie starzeje.
Największą zaletę A Way Out w kontekście tego artykułu stanowi z pewnością tryb rozgrywki. Proste sterowanie, chodzenie i wykonywanie zadań w momencie, kiedy kumpel zagaduje strażnika, oraz synchroniczne klikanie odpowiednich przycisków jest relatywnie łatwe, jednak atmosfera gry sprawia, że w trakcie większości wyzwań czuć dreszczyk emocji. Niezależnie od tego, co robicie i gdzie się znajdujecie, kamera zawsze śledzi obie postacie. Jeśli się rozdzielicie, ekran również się podzieli i umożliwi obserwowanie każdego bohatera osobno. Dzięki temu bardziej doświadczony gracz może podpowiadać mniej doświadczonemu, jak grać i co dalej robić, bez odbierania mu poczucia sprawczości. W końcu nie ma nic gorszego niż wyrywanie pada z okrzykiem: „Daj, ja to zrobię, bo ty nie umiesz!”...
ZASADA 5
Jeśli chcesz pokazać komuś, że gry są fajne, zagraj razem z nim.