Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 kwietnia 2025, 15:29

Doom 3 – „nie jest do końca tym, co było obiecywane”. 10 najlepszych gier 2004 roku

Spis treści

Doom 3 – „nie jest do końca tym, co było obiecywane”

Data premiery: 3 sierpnia

Producent: id Software

Gatunek: strzelanka FPP

Platformy: PC Windows, Linux, Mac OS X

[...] id Software postawiło sobie zadanie zgoła niewykonalne. Przebić oryginalnego Dooma, którego przewaga polega m.in. na fakcie, iż jest on już legendą, to raczej porywanie się motyką na słońce. [...]

Najnowsza wersja Dooma 3 raczej nie zatrzęsie w posadach światem elektronicznej rozrywki – i to nie dlatego, że jest grą nieudaną. Po prostu nie znajdziesz w tej grze żadnego rozwiązania, którego nie mógłbyś znaleźć w innym tytule tego typu – żadnych fundamentalnych zmian w dziedzinie rozgrywki czy sposobu komunikacji programu z użytkownikiem. Można rzec, że w niektórych momentach Doom 3 staje się zastanawiająco tradycyjny, żeby nie powiedzieć wręcz – archaiczny. [...] Mówiąc krótko, Doom 3 nie jest do końca tym, co było obiecywane. [...] Doom 3 wywołał we mnie uczucia jak najbardziej ambiwalentne – obok patentów absolutnie miażdżących pojawiają się tu też i takie, które – powiedzmy sobie szczerze – można byłoby zrealizować nieco inaczej, nieco lepiej.

Recenzja gry Doom 3, „Click!” nr 09/04, ocena: 5-/6

Długo, bo aż dekadę, musieli czekać fani Dooma na kolejną pełnoprawną odsłonę króla FPS-ów, który rozpoczął legendę jednego z najpopularniejszych gatunków w historii gier. Doskonale pamiętam atmosferę i szum w sieci, gdy prezentowano materiały z tej produkcji, pokazujące niesamowitą oprawę graficzną i grę świateł – filmik z drepczącym po pogrążanej w półmroku ubikacji demonem Pinky oglądało się po sto razy ze szczęką na podłodze.

Ale gdy gra się wreszcie pojawiła, nie obyło się bez kontrowersji. Bo choć zyskała ogólne uznanie i dobre recenzje – był to już zupełnie inny Doom, inna filozofia rozgrywki niż w dwóch poprzednich, klasycznych częściach. „Trójka” była pierwszym restartem serii, idącym w nieco innym kierunku. Kolorowe demony i mapy z relatywnie dużymi przestrzeniami oraz szybką akcją z bieganiem i strzelaniem zastąpiono realistyczną grafiką, elementami survival horroru i ciasnymi, ciemnymi korytarzami. Rozgrywka okazała się znacznie wolniejsza, a fabuła pełna postaci NPC odgrywała nieporównywalnie większą rolę. Mimo ogromnego sukcesu Dooma 3 i niesamowitej oprawy graficznej w sieci panuje dość powszechna opinia, że był on jednak gorszą grą od klasycznych odsłon tego cyklu.

Wspomina Filip „fsm” Grabski

No dlaczego nie mogę strzelać i świecić latarką jednocześnie? No dlaczego, panie Carmack? Ja wiem dlaczego – „bo atmosfera”. Trzeci Doom, wyczekiwany od ponad dekady, miał to nieszczęście, że pojawił się w tym samym roku co Far Cry i Half-Life 2. Zrobił wrażenie, ale zapewne mniejsze, niż powinien. Bo stojąca u jego podstaw technologia była imponująca, a rozgrywka odpowiednio ekscytująca. Pamiętam cię, Doomie 3. Zostaniesz w mym serduszku na zawsze.

  1. Więcej o grze Doom 3

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która premiera roku 2004 była dla Ciebie najważniejsza?

Half-Life 2
33,9%
GTA: San Andreas
26,1%
Far Cry
5,5%
World of Warcraft
9,6%
Doom 3
1,8%
Fable
3,2%
Rome: Total War
4,6%
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
2,3%
LotR: The Battle for Middle-Earth
6,4%
Full Spectrum Warrior
1,8%
inna - dodaj w komentarzu
4,6%
Zobacz inne ankiety
Poza dobrem i złem Max Payne upada pod piaskami czasu - 10 najlepszych gier 2003 roku
Poza dobrem i złem Max Payne upada pod piaskami czasu - 10 najlepszych gier 2003 roku

Tylko jeden rok 2003 i aż trzy topowe gry jednego wydawcy – Ubisoftu! Takie to były wtedy czasy. Zapraszamy Was w kolejną nostalgiczną podróż do złotych lat gamingu. Przed Wami nasza lista najlepszych gier 2003 roku.

Szturm aliantów i Sama Fishera na mafię w Morrowind - 10 najlepszych gier 2002 roku
Szturm aliantów i Sama Fishera na mafię w Morrowind - 10 najlepszych gier 2002 roku

Kolejny rok nowego wieku i kolejny wysyp gier, które na zawsze zostały w naszej pamięci albo zapoczątkowały kultowe serie. Zapraszamy Was w nostalgiczną podróż do okresu, gdy kinowa adaptacja Władcy Pierścieni była gorącą nowością.

Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku
Dante i Claude płaczą na gotyckim, cichym wzgórzu - 10 najlepszych gier 2001 roku

Wejście w XXI wiek w historii gier to istny zalew kultowych, rewolucyjnych tytułów, których legenda albo trwa do dziś, albo ich najnowsze odsłony są na liście najbardziej popularnych lub najbardziej wyczekiwanych produkcji. Trudno było wybrać tylko 10!