Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 13 stycznia 2010, 08:00

autor: Adrian Werner

Wysokie koszty produkcji współczesnych gier

Wczoraj donosiliśmy o badaniach analitycznej grupy M2 Research dotyczących masowych zwolnień, jakich doświadczyła branża gier w zeszłym roku. Kolejny raport tej firmy koncentruje się na jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy, czyli szybkim wzroście kosztów produkcji.

Wczoraj donosiliśmy o badaniach analitycznej grupy M2 Research dotyczących masowych zwolnień, jakich doświadczyła branża gier w zeszłym roku. Kolejny raport tej firmy koncentruje się na jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy, czyli szybkim wzroście kosztów produkcji.

 

Wysokie koszty produkcji współczesnych gier - ilustracja #1

Lost Planet- 20 mln dolarów na produkcję i drugie tyle na reklamę.

 

Według danych zebranych przez M2 Research budżety współczesnych gier (zwłaszcza tych, które tworzone są z myślą o wielu platformach) oscylują w granicach 18-28 mln dolarów. Co więcej, w przypadku pierwszoligowych tytułów koszty te często przekraczają pułap 40 mln dolarów. Wystarczy przytoczyć przykłady takie jak Gran Turismo 5 , z budżetem około 60 mln dolarów, czy też Call of Duty: Modern Warfare 2 , którego produkcja miała pochłonąć 50 mln dolarów.

Tak szybki wzrost kosztów produkcyjnych jest oczywiście powodem do zmartwień dla deweloperów i wydawców. W udzielonym w zeszłym roku wywiadzie Robert Walsh (prezes australijskiego Krome Studios) stwierdził, że wszyscy ekscytują się 10% wzrostem sprzedaży w ciągu roku, zapominając jednocześnie, że wyprodukowanie gry kosztuje obecnie nawet trzy razy więcej niż za czasów PlayStation 2.

 

Wysokie koszty produkcji współczesnych gier - ilustracja #2

Modern Warfare 2- jeden z rekordzistów

 

Należy pamiętać, że powyższe liczby dotyczą tylko produkcji samej gry. W przypadku Modern Warfare 2 po doliczeniu dodatkowych kosztów (m.in. kampanii reklamowej oraz dystrybucji pudełek) okazało się, że firma Activision wydała na ten tytuł łącznie aż 200 milionów dolarów. Oczywiście zwróciło jej się to z nawiązką, lecz sytuacja ta dobrze obrazuje, jak drogie jest obecnie tworzenie i wydawania gier konsolowych.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej