Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 kwietnia 2018, 15:03

autor: Kamil Zwijacz

Wszystko o Call of Duty WW2 (DLC The War Machine) - akt. 7

W kolejnym kompendium wiedzy zebraliśmy informacje o Call of Duty: WWII - następnej odsłonie serii Call of Duty, której akcja tym razem rozgrywa się w czasach II wojny światowej.

Aktualizacja #7 (11 kwietnia 2018): premiera dodatku The War Machine (dział 7.2).

Aktualizacja #6 (30 stycznia 2018): premiera dodatku The Resistance (dział 7.1).

Aktualizacja #5 (9 listopada 2017): informacje popremierowe (dział 6).

Aktualizacja #4 (11 października 2017): wyciek informacji z plików PC-towej bety (dział 4.3).

Aktualizacja #3 (27 lipca 2017): informacje o multiplayerze (dział 4).

Aktualizacja #2 (25 lipca 2017): informacje o trybie Nazi Zombies (dział 3).

Aktualizacja #1 (21 czerwca 2017): informacje z E3 2017 (działy 2, 4, 5.1 i 6).

1. Informacje ogólne

Spis treści:
  • 1. Informacje ogólne (1.1. Termin premiery, 1.2. Deweloper, 1.3. Oficjalna zapowiedź)
  • 2. Kampania
  • 3. Nazi Zombies
  • 4. Multiplayer (4.1. Wojna, 4.2. Dywizje, 4.3. Informacje z plików PC-towej bety)
  • 5. Kwestie techniczne (5.1. Wymagania sprzętowe)
  • 6. Informacje popremierowe (6.1. Odbiór mediów, 6.2. Sprzedaż gry)
  • 7. Dodatki (7.1. The Resistance, 7.2. The War Machine)
  • 8. Inne (8.1. Beta-testy, 8.2. Zamówienia przedpremierowe)
  • 9. Multimedia

Call of Duty: WWII to kolejna odsłona serii Call of Duty. Cykl od dłuższego czasu podążał w stronę futurystycznych klimatów, ale wielu fanów domagało się powrotu do korzeni serii i konfliktów z przeszłości. Opisywana produkcja jest spełnieniem ich życzeń, gdyż jest to pierwsza od czasu Call of Duty: World at War z 2008 roku część rozgrywająca się podczas II wojny światowej.

1.1. Termin premiery

Premiera produkcji odbyła się 3 listopada 2017 roku. Gra ukazała się na konsolach Xbox One i PlayStation 4 oraz na komputerach osobistych.

1.2. Deweloper

Gra została stworzona przez studio Sledgehammer Games – założone w 2009 roku przez Glena Schofielda i Michaela Condreya, którzy odeszli z Visceral Games (wcześniej EA Redwood Shores). Deweloper ten znany jest fanom cyklu przede wszystkim z Call of Duty: Advanced Warfare. Firma współpracowała także z zespołem Infinity Ward przy Call of Duty: Modern Warfare 3.

1.3. Oficjalna zapowiedź

Plotki o Call of Duty: WWII pojawiły się kilka miesięcy przed oficjalną zapowiedzią, jednak dopiero w kwietniu 2017 roku firma Activision zdecydowała się zaprezentować pierwszy zwiastun i podzielić się kilkoma szczegółami. Powrót do II wojny światowej zachwycił fanów, którzy wyrazili swoją radość setkami tysięcy „lajków” pod trailerem w serwisie YouTube.

Wszystko o Call of Duty WW2 (DLC The War Machine) - akt. 7 - ilustracja #1

2. Kampania fabularna

Call of Duty: WWII wiernie ukazuje historyczne realia z perspektywy amerykańskiego żołnierza „Reda” Danielsa, walczącego w jednym z oddziałów 1 Dywizji Piechoty (Big Red One). Oprócz niego w grze kierujemy też innym bohaterem – Robertem Zussmanem. To jednak nie wszystkie grywalne postacie, gdyż podczas zabawy wcielamy się też w przywódczynię francuskiego ruchu oporu o imieniu Rousseau.

W trakcie kampanii fabularnej odwiedzamy kilka słynnych lokacji i bierzemy udział w znanych bitwach, np. lądowaniu w Normandii, ofensywie w Ardenach czy też marszu na Berlin. Podczas walki nie odgrywamy superbohatera, którego kule się nie imają. Zamiast tego współpracujemy m.in. z kolegami z jednostki, żołnierzami brytyjskimi oraz członkami francuskiego ruchu oporu.

Rozgrywka w kampanii fabularnej trzyma się ustalonych przez serię standardów – jest więc szybko i efektownie. Pojawiły się jednak pewne nowości, czy też raczej powrót do korzeni, jak np. w przypadku regeneracji zdrowia. Nasz podopieczny nie leczy się bowiem z automatu, a musi korzystać z apteczek. Co ciekawe, gdy pozbędziemy się wszystkich, możemy wezwać na pomoc medyka, który poratuje nas opatrunkiem. Na podobnej zasadzie działa zwiadowca – wystarczy na niego popatrzeć i wcisnąć jeden z przycisków, by ten odnalazł i zaznaczył pobliskich wrogów.

3. Nazi Zombies

Jak w każdym Call of Duty z ostatnich lat, tak i w Call of Duty: WWII znajduje się przeznaczony do współpracy tryb zombie, w którym wraz z innymi graczami staramy się przetrwać kolejne fale atakujących trupów. Studio Sledgehammer Games postanowiło jednak zmienić koncepcję tej formy rozrywki, gdyż nie zawsze miała ona mroczny wydźwięk. W Infinite Warfare trafialiśmy bowiem do parku rozrywki Spaceland, gdzie czwórka aktorów walczyła z nieumarłymi nasłanymi przez zwariowanego reżysera. Żywe trupy w Black Ops III utrzymane były w klimatach noir, w Advanced Warfare nosiły egzoszkielety, a w Ghosts w ogóle zabrakło zombie – zamiast nich walczyliśmy z kosmitami. W tym przypadku jest straszniej i poważniej.

Nazi Zombies oferuje historię niepowiązaną z trybem fabularnym gry, ale osadzoną w czasach II wojny światowej. Gracze trafiają do bawarskiej wioski w Mittelburgu, z misją odzyskania skradzionych dzieł sztuki. Na miejscu okazuje się jednak, że miejscowość skrywa nie tylko utracone skarby, ale też pewną mroczną tajemnicę.

Tryb jest częściowo oparty na faktach, gdyż np. w czasie II wojny światowej i po niej działał program „Monuments, Fine Arts, and Archives”, mający na celu ochronę kultury i dzieł sztuki – stąd wyprawa na poszukiwania zaginionych dzieł sztuki. Zombie w grze też nie wzięły się znikąd, gdyż w tamtych czasach nauka bardzo się rozwinęła i prowadzone były rozmaite badania związane z atomami, fizyką i nie tylko. Deweloperzy postanowili rozwinąć ten temat, tworząc alternatywną wersję historii, w której Niemcom udało się wykorzystać wiedzę do przywrócenia sprawności układu nerwowego i ożywienia zwłok poległych żołnierzy, którzy mieli walczyć z aliantami.

Bohaterami Nazi Zombies są: złodziej Drostan Hynd (grany przez Davida Tennanta), historyczka i specjalistka od broni Olivia Durant (Elodie Yung), doktor Peter Glucksbringer Straub (Udo Kier), żołnierz i uczony Jefferson Potts (Ving Rhemes) oraz inżynier Marie Fischer (Katheryn Winnick).

4. Multiplayer

Multiplayer Call of Duty: WWII nie odbiega od tego, do czego nas przyzwyczajono i oferuje szybką akcję oraz szereg rozmaitych trybów. W odróżnieniu od kampanii fabularnej, w jego przypadku deweloperzy nie trzymają się kurczowo realiów historycznych, dając graczom swobodę m.in. w dostosowywaniu postaci. W związku z tym w zabawie wieloosobowej po stronie Państw Osi, mogą pojawić się żołnierze o czarnym kolorze skóry itd. Twórcy starali się jednak uchwycić brutalność II wojny światowej, jednocześnie zachowując rozrywkowy klimat multiplayera. Oczywiście pojawiły się pewne nowinki, w tym Kwatery (Headquarters), czyli miejsca spotkań dla 48 graczy. Jak to wszystko wygląda w akcji, obejrzycie na poniższych fragmentach rozgrywki zarejestrowanych podczas targów E3 2017.

4.1. Wojna

Jedną z największych atrakcji multiplayera Call of Duty: WWII jest nowy tryb Wojna. Zabawa polega w nim na odtwarzaniu najważniejszych bitew z II wojny światowej, w których nacieramy na wyznaczone cele, np. działa przeciwlotnicze, lub ich bronimy. Po drodze należy wykonywać dodatkowe zadania, np. naprawić most, wysadzić magazyn wroga czy bronić czołgu.

4.2. Dywizje

W grze dostępnych jest pięć dywizji, które zastąpiły tradycyjny podział na klasy postaci. Każda z nich dysponuje unikalnym treningiem bojowym i umiejętnościami. O ile drugiego określenia wyjaśniać nie trzeba, to w treningu chodzi o ulepszanie klasy poprzez granie nią. Dzięki temu z czasem zyskujemy dodatkowe możliwości. Żołnierze w Call of Duty: WWII należą do następujących kategorii:

  • Opancerzona – jednostki o dużej sile ognia. Umiejętnością tych wojaków jest możliwość rozstawienia karabinu maszynowego. Trening wpływa ochronę od obrażeń zadawanych przez ogień i materiały wybuchowe.
  • Góra – żołnierze specjalizujący się w skradaniu i strzelaniu z dużych odległości. Podczas posyłania kul w stronę wroga potrafią niejako odizolować się od otoczenia, uzyskując wspomaganie celowania. Dzięki treningowi poruszają się ciszej i stają się niewidzialni dla zwiadu lotniczego.
  • Powietrzna – dzielni wojownicy walczący w pierwszej linii. Sprawdzają się podczas przejmowania i utrzymywania obiektów. Ich umiejętność zapobiega wyświetlaniu się na mapie przeciwników miejsc wystrzałów, ale za to redukuje zasięg broni. Trening zwiększa dystans pokonywany podczas sprintu, jego szybkość, a także pozwala sprawniej pokonywać przeszkody.
  • Piechota – uniwersalni żołnierze, z dużymi umiejętnościami strzeleckimi. Potrafią korzystać z bagnetu, a trening umożliwia im dodawanie elementów do broni głównej. Ponadto mogą nosić więcej magazynków i poruszać się szybciej podczas celowania.
  • Ekspedycyjna – taktyczne postaci przeznaczone do walki na krótkim dystansie, infiltracji oraz używania materiałów wybuchowych. Posiadają specjalne naboje do strzelby, podpalające wrogów. Trening pozwala im szybciej i dalej rzucać zaopatrzeniem, także podczas sprintu. Ponadto umożliwia odzyskiwanie zaopatrzenia z ciał pokonanych wrogów.

4.3. Informacje z plików PC-towej bety

W dniach 29 września – 2 października odbyły się otwarte beta-testy Call of Duty: WWII na komputerach osobistych. Okazało się, że w plikach gry znalazło się wiele ciekawych informacji związanych z zawartością pełnej wersji. Oto one.

Mapy do multiplayera:

  • Aachen – miejska lokacja inspirowana Bitwą o Akwizgran;
  • Pointe du Hoc – ciasna mapa z bunkrami i okopami stworzona na podstawie D-Day;
  • Flak Tower – Flakturm, czyli bunkier w kształcie wieży;
  • Ardennes Forest – las ardeński;
  • Gibraltar – twierdza na szycie Skały Gibraltarskiej;
  • Wolfslair – baza Hitlera w lasach znajdujących się na terenie Prus Wschodnich;
  • Sainte Marie du Mont – francuska wioska;
  • Carentan – Bitwa o Carentan;
  • U.S.S. Texas – mapa osadzona na pancerniku;
  • Gustav Cannon;
  • London Docks;
  • Paris;
  • U-Turn.

War Mode (przebieg walki):

  1. Operation Aachen (Operacja Akwizgran) – nasza drużyna musi najpierw przejąć pociąg i w międzyczasie powstrzymywać przeciwników starających się nam przeszkadzać. Następnie trzeba zabrać materiały wybuchowe i zniszczyć czołg (albo go bronić, jeżeli gramy po przeciwnej stronie);
  2. W Operation Griffin (Operacja Griffin) – trzeba przedostać się przez broniony most, eskortować czołgi, zabrać paliwo i ochronić most przed zniszczeniem;
  3. Operation Breakout (Operacja Breakout) – najpierw należy zniszczyć działa przeciwlotnicze, później przejąć punkt obserwacyjny, zbudować most, wysadzić skład amunicji i eskortować opancerzone pojazdy;
  4. Operation Neptune (Operacja Neptun) – trzeba przejąć dwa bunkry, odprowadzić inżynierów do dział i bronić się przed kontratakiem przeciwników.

Bronie (tryb zombie)

Pistolety:

  • Luger
  • M1911
  • M712
  • Launchers
  • Fliegerfaust

Karabiny szturmowe:

  • FG-42
  • M1 Garand
  • M1941
  • M1A1
  • STG-44
  • SVT-40
  • Volkssturmgewehr
  • B.A.R.

Karabiny snajperskie:

  • Kar98k
  • Karabin
  • Enfield
  • Springfield

Ręczne karabiny maszynowe:

  • Lewis
  • MG15
  • MG42
  • Bren

Strzelby:

  • Double Barrel (dubeltówka)
  • Trench Gun
  • Toggle Action
  • Model 21

Pistolety maszynowe:

  • MP28
  • MP40
  • PPSh-41
  • Thompson
  • Type 100

Broń do walki wręcz:

  • Trench Shovel (saperka)
  • Bloodraven Sword

„Cudowne bronie”:

  • Jack-in-the-Box
  • Bloodthirst
  • Reaper
  • Hurricane
  • Midnight

Umiejętności klas postaci w trybie zombie

W trybie zombie dostępne są cztery klasy postaci: Offense, Control, Support i Medic. Pierwsza z nich korzysta ze zdolności Freefire, dzięki której nie tracimy amunicji i możemy strzelać nawet mając pusty magazynek. Przedstawiciele drugiej z klas dysponują umiejętnością Shellshock, wytwarzającą niewielki wybuch, odtrącający znajdujących się w pobliżu zombie, zadający małe obrażenia oraz oszałamiający potwory. Wsparcie korzysta z Frontline, które przyciąga wszystkie zombie w naszą stronę, a podczas strzelania zadajemy dwa razy większe obrażenia. Medyk dysponuje umiejętnością Camouflage, która sprawia, że przeciwnicy nas ignorują.

Perki #1:

  1. Heilblitz – zwiększa maksymalne zdrowie postaci,
  2. Kugelblitz – daje lepszą siłę ognia,
  3. Schnellblitz – skraca czas przeładowania magazynku,
  4. Panzerblitz – maszyna wstrzykuje nam energię, która chroni przed utratą zdrowia w ciężkich sytuacjach,
  5. Schildblitz – odpowiada za wyładowanie elektryczne raniące przeciwników podczas przeładowywania broni,
  6. Lebenblitz – trzy razy przywraca nas do życia, gdy gramy sami i przyspiesza reanimację kolegów, gdy bawimy się w co-opie,
  7. Laufenblitz – szybszy i nieograniczony sprint,
  8. Random Blitz Machine (Wunderfizz) – daje losowego Blitza, czyli jedną z opisanych już umiejętności.

Perki #2

Te perki wybiera się z menu i wyposaża w nią postać:

  • Dutiful Medic – nie otrzymuje się obrażeń od pierwszego ataku podczas reanimowania towarzysza;
  • Exploit Weakness – oszołomieni przez Shellshock przeciwnicy otrzymują potrójne obrażenia;
  • Fiery Burst – przeciwnicy trafieni Shellshockiem zostają podpaleni;
  • Flak Jacket – brak obrażeń od własnych wybuchów;
  • Gung Ho! – strzelanie podczas sprintu;
  • Long Lasting – przedłużone działanie power-upów;
  • Mobilization – szybsze poruszanie się podczas korzystania z umiejętności Camouflage;
  • Pack Mule – można nosić trzy bronie główne;
  • Resourceful – zwiększona szansa na otrzymanie power-upu po zabiciu wroga;
  • Ammo Carrier – znajdujący się w pobliżu towarzysze otrzymują amunicję podczas korzystania ze zdolności Freefire.

Skrzynki zombie (Zombie Crates)

W trybie zombie Call of Duty: WWII pojawią się Zombie Crates, czyli skrzynki z rozmaitą zawartością, które będziemy zdobywać podczas zabawy oraz kupować. Dostępne będą cztery warianty: pospolite (jedno użycie w trakcie meczu), rzadkie (dwa), legendarne (trzy) i epickie (cztery).

Zawierać mają zniżki na zakupy perków, gwarancje broni (np. MG15 Guarantee zapewnia dostęp do karabinu maszynowego MG 15), klucze (zniżka na zakup bram oraz Jolt i Mystery Box), specjalne bronie (potężne narzędzia dostępne tymczasowo, np. miotacz ognia, czy wyrzutnia rakiet), zwykłe bronie oraz następujące power-upy:

  1. Elektromagnet – dwa razy więcej punktów przez określony czas,
  2. Full Meter – zwiększa pasek specjalnej zdolności każdego gracza,
  3. Reaper Strike – przez krótki czas przeciwnicy giną od jednego strzału,
  4. Max Ammo – uzupełnienie amunicji dla wszystkich graczy,
  5. Eclipse – osłabieni wrogowie natychmiast umierają.

Rozgrywka

W grze pojawią się codzienne wyzwania, notatnik, ukryte scenki przerywnikowe dotyczące postaci, Photobooth, w którym odzyskamy swoje bronie po śmierci oraz Mystery Box, czyli pudełka, w których znajduje się losowe bronie po uiszczeniu pewnej opłaty.

5. Kwestie techniczne

5.1. Wymagania sprzętowe

Minimalne:

  • Procesor: Intel Core i3 3225 3.3 GHz lub AMD Ryzen 5 1400
  • Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 660 / GTX 1050 2 GB lub ATI Radeon HD 7850 / AMD RX 550 2GB
  • Pamięć: 8 GB RAM
  • Twardy dysk: 90 GB dostępnej przestrzeni
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7

Zalecane:

  • Procesor: Intel Core i5-2400 lub AMD Ryzen R5 1600X
  • Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 970 / GTX 1060 6GB lub AMD Radeon R9 390 lub AMD RX 5
  • Pamięć: 12 GB RAM
  • Miejsce na dysku: 90 GB dostępnej przestrzeni
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7

6. Informacje popremierowe

6.1. Odbiór mediów

Call of Duty: WWII zostało ciepło przyjęte przez media. Niektórym recenzentom nie przypadły do gustu niewielkie mapy w multiplayerze czy mały wpływ realiów historycznych na rozgrywkę, która wypada bardzo podobnie, jak w poprzednich odsłonach. Większość osób jest jednak zadowolona z tego, co dostała. Na plus wypada przede wszystkim efektowna i podchodząca poważnie do tematu kampania fabularna. Bardzo dobrze, o ile nie najlepiej, wyszedł tryb zombie. W porównaniu do jego poprzednich wcieleń, tym razem jest całkiem mroczny i ma jaśniej nakreślone cele. Natomiast multiplayer, jak to multiplayer w Call of Duty – jest szybki i zręcznościowy. Twórcy przygotowali sporo form zabawy, nowy system dywizji sprawdził się „w praniu”, tak samo jak tryb Wojny. Krótko pisząc, Call of Duty: WWII to udana gra, o czym mówią same oceny:

6.2. Sprzedaż gry

Gra osiągnęła ogromny sukces. Niedługo po premierze firma Activision Blizzard opublikowała komunikat, w którym poinformowała, że tytuł wygenerował ponad pół miliarda dolarów przychodu z globalnej sprzedaży podczas pierwszy trzech dni od momentu debiutu. Na ten rezultat składa się sprzedaż wersji pudełkowych i w cyfrowej dystrybucji. Call of Duty: WWII zostało też najlepiej sprzedającą się grą na PlayStation 4 w dniu premiery w ramach cyfrowej dystrybucji. Według szacunków Activision Blizzard, 500 milionów dolarów to lepszy rezultat niż ten uzyskany łącznie w pierwszych dniach obecności w kinach filmów Thor: Ragnarok i Wonder Woman.

7. Dodatki

7.1. The Resistance

30 stycznia 2018 roku na konsoli PlayStation 4 (na XOne i PC-tach miesiąc później) ukazało się pierwsze rozszerzenie, zatytułowane The Resistance. Wyceniony na około 60 zł pakiet zawiera trzy nowe mapy do zabawy wieloosobowej. Pierwszą z nich jest lokacja Anthropoid, którą umiejscowiono w Pradze. Valkyrie to miejscówka znajdująca się w lasach Prus Wschodnich, a Occupation pozwala przenieść się do Paryża.

Jedną z nowości oferowanych przez Call of Duty: WWII jest tryb Wojny. W pierwszym dodatku pojawiło się jego rozszerzenie, w postaci operacji Intercept. Wraz z nią trafiamy do francuskiego miasteczka Saint-Lô, gdzie, w zależności od strony konfliktu, musimy albo przeprowadzić, albo powstrzymać atak na pociąg przewożący członków ruchu oporu.

The Resistance to także nowy rozdział do trybu zombie. The Darkest Shore, bo taki nosi tytuł, rozgrywa się kilka dni po wydarzeniach ukazanych w „podstawce”. Znani już bohaterowie wyruszają na wysepkę na północy Niemiec, szukając złego doktora Petera „Glucksbringera” Strauba.

7.2. The War Machine

10 kwietnia 2018 roku odbyła się premiera drugiego dodatku do gry Call of Duty: WWII, zatytułowanego The War Machine. Rozszerzenie wprowadza trzy mapy do multiplayera – Dunkirk, Egypt i V2. Pierwsza to plaże Dunkierki, druga to lokacja w Gizie, a ostatnią jest ośrodek rakietowy znajdujący się na niemieckiej prowincji.

Tryb Wojny otrzymał misję nazwaną Operation Husky, w której dołączamy do aliantów podczas inwazji na Sycylię. W trakcie zabawy należy ukraść dane o celach, a także pilotować myśliwiec osłaniający bombowce.

Pakiet uzupełnia nowy rozdział do trybu Nazi Zombies. W Tronie Cieni trafiamy do płonącego Berlina, którym musimy zmierzyć się z potworną armią doktora Strauba.

The War Machine zadebiutowało najpierw na konsoli PlayStation 4, a miesiąc później na Xboksie One i PC-tach.

8. Inne

8.1. Beta-testy

Beta-testy multiplayera zostały przeprowadzone w dniach 25-28 sierpnia na konsoli PlayStation 4 i 1-4 września na Xboksie One oraz komputerach osobistych. Gwarantowany udział w zabawie maiały osoby składające zamówienia przedpremierowe.

8.2. Zamówienia przedpremierowe

Gra dostępna była w przedsprzedaży na konsolach Xbox One i PlayStation 4 oraz na PC-tach. W ramach cyfrowej dystrybucji dostępne były dwie wersje – standardowa oraz Deluxe. Druga z wymienionych, oprócz oczywiście samej produkcji, zawiera też karnet sezonowy.

Wszystko o Call of Duty WW2 (DLC The War Machine) - akt. 7 - ilustracja #2

9. Multimedia