Tworzenie gier wideo jest „praktycznie nieprzewidywalne”, dlatego pogoń dużych korporacji za kwartalnymi zyskami nie ma sensu, twierdzi wydawca Manor Lords

Wydawca Manor Lords, odnosząc się do masowych zwolnień w branży gier, obarczył winą za nie strategię dużych korporacji.

Zuzanna Domeradzka

Tworzenie gier wideo jest „praktycznie nieprzewidywalne”, dlatego pogoń dużych korporacji za kwartalnymi zyskami nie ma sensu, twierdzi wydawca Manor Lords, źródło grafiki: Hooded Horse.
Tworzenie gier wideo jest „praktycznie nieprzewidywalne”, dlatego pogoń dużych korporacji za kwartalnymi zyskami nie ma sensu, twierdzi wydawca Manor Lords Źródło: Hooded Horse.

Coraz głośniej jest o trudnej sytuacji w branży gier, na którą w ostatnich latach składają się liczne, często masowe zwolnienia, zamykanie studiów deweloperskich czy anulowanie niewydanych projektów. W nawiązaniu do kryzysu, jaki przechodzi wiele firm – w tym chociażby Humble Games – na łamach serwisu GamesIndustry.biz udostępniono rozmowę z wydawcami niezależnych produkcji.

Pogoń za zyskiem

Jedną z firm, która zabrała głos w sprawie obecnej sytuacji na rynku, jest Hooded Horse, wydawca polskiej strategii Manor Lords. Dyrektor finansowy tej spółki, Snow Rui, twierdzi, że wiele cięć w branży wynika ze zmiany priorytetów dużych korporacji, które dążą do uzyskania jak najlepszych wyników sprzedażowych. Ma to kłócić się z trudnym i złożonym procesem tworzenia gier, którego nie da się w pełni przewidzieć:

Uważam, że istnieje nieodłączne napięcie między dążeniem spółek publicznych do uzyskania konkretnych przychodów w ostępach kwartałowych i rocznych, a rzeczywistością tworzenia gier, które jest praktycznie nieprzewidywalne pod względem czasu [wymaganego do uzyskania odpowiednich przychodów – dop. red.], jak i wyników.

Problemy dużych wydawców

Pozostali uczestnicy wywiadu są zgodni co to tego, że duże firmy mają obecnie problem z ustaleniem priorytetów i odpowiednim dotarciem do graczy, co mogłoby pomóc poszczególnym produkcjom zarobić na siebie, a w efekcie pozwoliłoby uniknąć zwolnień. Samo przewidywanie przed premierą, jak dana gra faktycznie poradzi sobie na rynku i ile jej kopii sprzeda się w krótkim czasie, jest natomiast bardzo trudne.

John Clarke, CEO Curve Digital (m.in. Dungeons of Hinterberg, Human: Fall Flat, For the King II), sądzi natomiast, iż mniejsze zespoły mają aktualnie większą szansę na zgromadzenie wokół swoich dzieł zgranej społeczności:

Relatywnie nowi wydawcy, jak Kepler [Interactive, m.in. Scorn, Flintlock: The Siege of Dawn – dop. red.] i Hooded Horse, wywierają silny wpływ na to, co jest odświeżające. Ich mniejsze zespoły wydają się być dobrze zorganizowane, blisko gier i deweloperów, z bardzo jasnym zrozumieniem swojej niszy.

Współczesny self-publishing

Z drugiej jednak strony, dyrektor finansowy Hooded Horse twierdzi, że w tych czasach coraz bardziej istotny staje się tzw. self-publishing, a więc wydawanie gier na własną rękę. Snow Rui uważa, że deweloperzy, którzy chcą wypuścić swoją produkcję, powinni spróbować zrobić to samodzielnie, gdyż nie jest to trudne, a współpraca z dużymi korporacjami pochłania więcej zasobów, niż ostatecznie okazuje się to warte.

Tim Bender, CEO Hooded Horse, także dawał rady mniejszym twórcom gier, aby dokładnie sprawdzali wydawców, z którymi zamierzają rozpocząć współpracę, a także uważali na tzw. „klauzule zwrotu”.

Manor Lords

Manor Lords

PC Xbox
wczesny dostęp

Data wydania: 26 kwietnia 2024 Wczesny dostęp

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

7.1

Gracze

8.5

Steam

7.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Review bombing popularnej strzelanki na Steam wywołał zażarty spór wśród graczy. Jedni bronią twórców, inni twierdzą, że nie dotrzymali oni słowa społeczności Hunt: Showdown

Następny
Review bombing popularnej strzelanki na Steam wywołał zażarty spór wśród graczy. Jedni bronią twórców, inni twierdzą, że nie dotrzymali oni słowa społeczności Hunt: Showdown

Premiera Final Fantasy XVI na PC za niecały miesiąc, demo już dostępne. Gra ma zaskakująco niską cenę i niskie wymagania sprzętowe

Poprzedni
Premiera Final Fantasy XVI na PC za niecały miesiąc, demo już dostępne. Gra ma zaskakująco niską cenę i niskie wymagania sprzętowe

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl