Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 24 maja 2024, 19:04

autor: Michał Harat

Twórca The Last of Us i Uncharted w ogniu krytyki deweloperów. Chcą zobaczyć, jak Neil Druckmann używa AI do „przesuwania granic w tworzeniu fabuły w grach”

Kontrowersyjne wypowiedzi reżysera The Last of Us na temat AI nie zostały zbyt dobrze przyjęte przez niektóre osoby z branży. Krytyczny głos w sprawie zabrał m.in. David Gaider - współtwórca serii Dragon Age.

Źródło fot. GameInformer.com
i

W ostatnim wywiadzie udzielonym przez Neila Druckmanna padło wiele wzmianek na temat używania AI przy tworzeniu gier. Twórca The Last of Us podkreślał „rewolucyjny” charakter tej technologii i stwierdził nawet, że pozwoli ona „przesunąć granice w tworzeniu fabuły w grach”. Pozytywny stosunek dewelopera do sztucznej inteligencji spotkał się jednak z krytyką ze strony niektórych osób z branży.

Współtwórca Dragon Age’a ponownie krytykuje AI

Krytyczny głos w sprawie stanowiska Druckmanna na temat korzystania z narzędzi opartych na AI zabrał m.in. David Gaider, weteran RPG szerzej kojarzony z Baldur’s Gate 2 i serią Dragon Age. Należy podkreślić, że nie jest to pierwszy raz, kiedy Gaider wyraża swoją niechęć w stosunku do zachwytów nad sztuczną inteligencją. Ostatnio przy podobnej okazji nie pozostawił suchej nitki na szefie Electronic Arts.

Gaider zwrócił uwagę przede wszystkim na fragment wypowiedzi Druckmanna dotyczący pisania dialogów i tworzenia postaci. Warto ją przytoczyć:

AI pozwoli nam kreować zniuansowane dialogi i postacie, rozszerzając możliwości twórcze. Kluczowe jest jednak precyzyjne pokierowanie tymi narzędziami, aby osiągnąć zamierzone efekty.

Zdaniem współtwórcy Dragon Age’a Druckmann sprowadza wszystko do reżyserii; do tego, że przy odpowiednich „wskazówkach” AI poradzi sobie z tym, co do tej pory robili kreatywni i pełni pasji pisarze. Jak podkreśla Gaider:

Wszyscy ci ludzie […] są w głębi serca opowiadaczami, którzy kochają gry, a nie utrudnieniem, którego można się pozbyć dla „potakiwacza AI” (ang. „AI Yes Man)”.

Gaider skwitował swoją wypowiedź stwierdzeniem, że AI to nie jest „jakaś magiczna różdżka”.

Kiedy jeden mem wyraża więcej niż tysiąc słów

Nie wszyscy byli tak wylewni jak David Gaider. Reżyser Fallouta: New Vegas, Josh Sawyer, jako komentarz do wspomnianego wywiadu opublikował na swoim profilu w serwisie X kultowy już mem. Widocznie zniesmaczony José Mourinho wyraża więcej niż tysiąc słów.

Głosem krytyki zasługującym na uwagę jest także wypowiedź Nessy Cannon, scenarzystki pracującej obecnie nad grą Star Trucker. Pisarka powiedziała, że chętnie zobaczyłaby filmik, na którym Druckmann prezentuje, jak używa AI do „przesuwania granic w tworzeniu fabuły w grach”. Jej zdaniem bowiem treści generowane np. przez ChatGPT są wynikiem połączenia zawartości „podręczników do pisania” i „kradzionych tekstów” – i nie ma w tym nic „rewolucyjnego”.