Torment: Tides of Numenera zaoferuje turowy system walki

Produkcja Torment: Tides of Numenera, która ma być duchowym następcą kultowego Planescape Torment, będzie miała turowy, czyli inny od oryginalnego, system walki. Głosowanie w tej sprawie wśród społeczności niemal zakończyło się remisem, a system turowy zwyciężył z minimalną przewagą.

Adam Zechenter

Piękne lokacje były znakiem firmowym Planescape Torment. Duchowy następca ma kontynować tę dobrą tradycję. - Torment: Tides of Numenera zaoferuje turowy system walki - wiadomość - 2013-12-09
Piękne lokacje były znakiem firmowym Planescape Torment. Duchowy następca ma kontynować tę dobrą tradycję.
W SKRÓCIE:
  • Torment: Tides of Numenera to duchowa kontynuacja kultowego RPG-a Planescape Torment.
  • Po zakończeniu ankiety twórcy zdecydowali o wprowadzeniu turowego systemu walki.
  • W ankiecie głosy za systemem turowym i walką w czasie rzeczywistym osiągnęły niemal ten sam wynik.

Torment: Tides of Numenera to duchowa kontynuacja bardzo popularnego RPG sprzed lat – Planescape Torment. Zarazem jest to jedna z sensacji serwisu Kickstarter: twórcy ogłosili swój projekt w kwietniu 2013 roku i poprosili o wsparcie w wysokości 900 tys. dolarów – ostatecznie otrzymali grubo ponad 4 miliony. Ostatnio, po zakończeniu ankiety wśród społeczności, producenci zdecydowali, że w grze pojawi się turowy system walki.

Przypomnijmy, że jednym z charakterystycznych elementów Planescape Torment, ale także innych RPG-ów ze stajni Black Isle Studios, był system walki w czasie rzeczywistym z możliwością taktycznej pauzy. Powstaje więc pytanie, czy taka zmiana nie zniechęci fanów do projektu Torment: Tides of Numenera, którego popularność bierze się właśnie z ogłoszonej przez twórców chęci kontynuowania dobrych tradycji RPG-ów sprzed lat.

Pytanie jest tym bardziej interesujące, że głosowanie w ankiecie de facto nie ujawniło zwycięzcy – sami producenci nazwali je „remisem”. Przy łącznej liczbie 15 tys. oddanych głosów, system turowy zwyciężył raptem dwustoma (1,3%). Warto dodać, że decydować mogli tylko ci, którzy wsparli wcześniej projekt. Zainteresowanie wyraziło 20% z tych osób, a pod ankietą pojawiło się ponad 2000 komentarzy.

W obszernym wpisie twórcy tłumaczą, dlaczego zdecydowali się ostatecznie na wprowadzenie tego systemu walki:

Skłaniamy się ku walce turowej, gdyż – jak wierzymy – bardziej pasuje ona do taktycznego zaawansowania naszego systemu Crisis. Uważamy, że pozwoli to na lepsze wprowadzanie do walki elementów fabularnych, takich jak dialogi z NPC-ami.

W dalszej części wpisu twórcy odpowiedzieli na kilka podstawowych zarzutów, takich jak sugestie, że turowy system walki jest nudny, nierealistyczny czy szkodliwy dla imersji. Odrzucili zarazem możliwość pogodzenia obu stron i wprowadzenia dwóch trybów.

  1. Torment: Tides of Numenera – gra RPG, która przebija Tormenta?

Torment: Tides of Numenera to dzieło tworzone przez studio inXile entertainment, odpowiedzialne także za drugi bardzo popularny kickstarterowy projekt – Wasteland 2, którego beta testy ruszyć mają w tym tygodniu. Możliwe, że wprowadzając tryb turowy do Tides of Numenera producenci chcieli sobie ułatwić życie, gdyż podobne rozwiązanie (czy będzie ono identyczne, to się dopiero okaże) znalazło się właśnie w Wasteland 2. Duchowego następny Planescape Torment należy spodziewać się dopiero w 2015 roku.

Torment: Tides of Numenera zaoferuje turowy system walki - ilustracja #2Planescape Torment, który ukazał się w 1999 roku, to jedna z kilku produkcji powstałych na silniku Baldur's Gate. Gra zdobyła sobie ogromną popularność dzięki pięknej oprawie graficznej (do dzisiaj sprawiającej dobre wrażenie), ciekawemu głównemu bohaterowi (czyli budzącemu się w kostnicy Bezimiennemu), przede wszystkim jednak dzięki świetnie napisanemu scenariuszowi. Pozwalał on na sporą swobodę czy np. możliwość unikania większości walk w grze poprzez dobrze poprowadzoną rozmowę.

  1. Kickstarter projektu Torment: Tides of Numenera
  2. Oficjalna strona gry Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 28 lutego 2017

Informacje o Grze
8.2

GRYOnline

7.5

Gracze

7.2

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Adam Zechenter

Autor: Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 do 2025 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego; szefował też działowi wideo i prowadził podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2013-12-09
19:40

zanonimizowany674990 Pretorianin

Szkoda, że wybrano system turowy, który i owszem dobry jest ale (IMO) do gier strategicznych. Nie ma to jak czekać pół dnia, aż przeciwnik skończy dłubać w nosie zanim walnie mu się w łeb ognistą kulą...

Drendron
"I nie, system aktywnej pauzy nie był pożądany, bo niewiele wcześniej wyszły Fallouty z dużo lepszym systemem turowym."
System turowy był dużo lepszym dla kogo? A z aktywną pauzą nie pożądanym przez kogo? Nie przypominam sobie żebym czerpał przyjemność z pierwszego i narzekał na drugi.

Komentarz: zanonimizowany674990
2013-12-09
19:44

zanonimizowany869910 Legend

Z jednej strony Fallout (turowy system walki), z drugiej Baldurs Gate (aktywna pauza). I tu, i tu wyszło świetnie. Nie rozumiem więc tych narzekań, bo do c-rpgów oba systemy są odpowiednie. Zobaczymy jak to będzie wyglądać w praniu.

Ale (zawsze musi być jakieś "ale") istnieją drobne niuansiki. Tam gdzie dominującą bronią jest broń palna lepiej sprawdza się rozwiązanie turowe. Tam gdzie mamy do czynienia ze światem fantasy (broń biała, walka wręcz, czary) chyba lepszym rozwiązaniem byłaby jednak aktywna pauza.

Komentarz: zanonimizowany869910
2013-12-09
21:34

zanonimizowany307509 Legend

😁

@Drendron Nie wiem... Ale na pewno masz odmienny gust. Nie pisz źle za dużo o Baldur's Gate, Icewind Dale, Planescape Torment, skoro tak ponad 90% graczy dali pozytywne oceny (nie mówię o Edycja Rozszerzona). Tracisz tylko czas, choć masz prawo do wyrażenia opinia. Po prostu te gry nie są dla Ciebie i to twój problem, a nie nasz. Albo brakuje Ci wyobraźni w walki aktywne pauzy. Ja na te gry byłem bardzo zadowolony tak jak inni i to wszystko. Ciesz się, że nowy "Torment" będzie turowe walki. Ja też nie jestem wybredny na tym, bo mam już doświadczenie z Fallout 1-2 i inne turowe cRPG.

Komentarz: zanonimizowany307509
2013-12-10
07:52

Drendron Generał

Drendron

Piotrek.K ->

I nie, system aktywnej pauzy nie był pożądany, bo niewiele wcześniej wyszły Fallouty z dużo lepszym systemem turowym.
I to czekanie az cale miasto w koncu wykona swoj ruch. taaa, rzeczywscie pozadany.

Cóż, to faktycznie była jego wada.

Wyeliminowana właśnie w ToEE, gdzie całe miasto wykonywało swój ruch jednocześnie, a nie jeden-po-drugim.

Marco Polo ->

"I nie, system aktywnej pauzy nie był pożądany, bo niewiele wcześniej wyszły Fallouty z dużo lepszym systemem turowym."
System turowy był dużo lepszym dla kogo? A z aktywną pauzą nie pożądanym przez kogo? Nie przypominam sobie żebym czerpał przyjemność z pierwszego i narzekał na drugi.

No wiesz, przez autora tego posta, czyli mnie. I przez większość backerów nowego Tormenta, jak się okazuje.

Sir Xan ->

@Drendron Nie wiem... Ale na pewno masz odmienny gust. Nie pisz źle za dużo o Baldur's Gate, Icewind Dale, Planescape Torment, skoro tak ponad 90% graczy dali pozytywne oceny (nie mówię o Edycja Rozszerzona).

Czemu miałbym nie pisać źle o grach, które miały kiepskie elementy? I nie obchodzi mnie, ile graczy dało oceny pozytywne. Świętość jakaś?

Tracisz tylko czas, choć masz prawo do wyrażenia opinia. Po prostu te gry nie są dla Ciebie i to twój problem, a nie nasz.

Wiesz, że to forum dyskusyjne, co?

Komentarz: Drendron
2013-12-10
09:01

zanonimizowany307509 Legend

Nie martwcie się. Torment nie będzie miał "trash mobs" czyli losowane walki z zwykli przeciwnicy. Takie było decyzje twórcy Torment. I tak nie będzie gra akcji i walka nie jest nawet głównym aspektem, a tylko fabuła i eksploracja świata jest najważniejsza. Podobnie jak Planescape Torment.

@Drendron Nie traktuję te gry "świętość", nie jestem aż taki fanatyk. ;) Po prostu nie gustujesz w walki z aktywną pauzą, a ja i inni tak. Pozdrawiam.

Komentarz: zanonimizowany307509

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl