Tegra X1 – mobilny superprocesor na architekturze Maxwell zaprezentowany

Podczas tegorocznych targów CES, firma NVIDIA zaprezentowała mobilny procesor oparty o architekturę Maxwell – Tegra X1. Jest to pierwszy na świecie mobilny układ, który przekroczył barierę 1 teraflopa.

futurebeat.pl

Michał Jodłowski

NVIDIA Tegra X1 - Tegra X1 – mobilny superprocesor na architekturze Maxwell zaprezentowany - wiadomość - 2015-01-05
NVIDIA Tegra X1

Podczas tegorocznej imprezy CES w amerykańskim Los Angeles (a właściwie jeszcze przed jej oficjalnym, jutrzejszym startem), firma NVIDIA w osobie Jen-Hsun Huanga zaprezentowała swoją najnowszą innowację – mobilny SoC [ang. System-on-a-chip] Tegra X1, oparty o architekturę Maxwell, będący następcą Tegry K1. Ów potworek jest pierwszym w historii przenośnym układem, który przekroczył magiczną barierę 1 teraflopa [jednostka mierzenia wydajności komputera – przyp. Meehow] przy zużyciu energii na poziomie 10 watów. Dla porównania: 15 lat temu najszybszy komputer świata, ASCI Red, miał te same osiągi, jednak jego apetyt na prąd był astronomiczny, bo według różnych źródeł mogło to być nawet (!) 850 kilowatów, nie licząc chłodzenia! Odkładając jednak ciekawostki na bok, Tegra X1 wyposażona jest w 256 rdzeni graficznych CUDA i ośmiordzeniowe, 64-bitowe CPU. Huang zaznaczył, że daje to możliwość płynnego odtwarzania obrazu w 60 klatkach na sekundę w rozdzielczości 4K. Poniżej możecie zapoznać się z wynikami porównawczego testu wydajności, w którym Tegra X1 w zasadzie miażdży zarówno poprzedniczkę, jak i konkurenta:

Tegra X1 w porównaniu z Tegrą K1 i A8X (iPad Air 2) - Tegra X1 – mobilny superprocesor na architekturze Maxwell zaprezentowany - wiadomość - 2015-01-05
Tegra X1 w porównaniu z Tegrą K1 i A8X (iPad Air 2)

Jaki wpływ na mobilne technologie będzie miała premiera Tegry X1? Jeśli wierzyć Huangowi, rzeczony układ zapewni urządzeniom przenośnym wystarczającą moc, aby można było na nich grać w tytuły next-genowe, a przynajmniej o zbliżonej do nich jakości. Zaprezentowano również demo technologiczne silnika Unreal Engine 4 (Elemental Tech Demo), choć według niektórych relacji, jakość grafiki i liczba wyświetlanych klatek na sekundę była widocznie ograniczona. Huang poświęcił też sporo uwagi zastosowaniu Tegry X1 w tzw. samochodach przyszłości (wiecie, tych które mają prowadzić się same i zamiast okien mieć ekrany).

Rozwój wydajności serii Tegra - Tegra X1 – mobilny superprocesor na architekturze Maxwell zaprezentowany - wiadomość - 2015-01-05
Rozwój wydajności serii Tegra

Nie wiadomo jeszcze, kiedy na rynek trafi pierwsze urządzenie mobilne wyposażone w Tegrę X1.

Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

styczeń
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2015-01-05
21:18

Mastyl Legend

Mastyl

Do phabletów jak znalazł.

Zaraz... do czego?

Komentarz: Mastyl
2015-01-05
21:19

Lutz Legend

No, jak znalazl, ciekawe tylko czy beda radiatory, czy wentylatory.

Komentarz: Lutz
2015-01-06
00:10

zmudix Senator

zmudix

Do tabletów będzie jak znalazł. :)

Komentarz: zmudix
2015-01-06
00:35

Lutz Legend

lol

w tabletach max to 4 waty, przeciez wystarczy troche ruszyc glowa i sprwdzic specyfikacje a potem odrobine pomyslec.

nie ma szans.

Komentarz: Lutz
2015-01-06
01:38

TRX Generał

TRX

Taki układ może mieć nawet milion teraflopsów a i tak bez sensownego ich wykorzystania to tylko głupie cyferki. Na Nexusowej Tegrze 3 bawię się do dziś tak samo dobrze, jak na o wiele mocniejszym komórkowym Snapdragonie 800. A grafika wcale nie jest jakoś porażająco lepsza, bowiem tylko i wyłącznie ona się może zmienić. Fajnie gdyby model X1 usuwał mikropłatności albo nie powodował już ścinania połowy nakładek na Androida, a tak będzie to jedynie ciekawostka - tym bardziej, że Tegra K1 właściwie na rynku nie istnieje.

"Postęp", "nekst dżenerejszyn", "4K (którego de facto na świecie nie ma)" -> to wszystko puste słowa niestety. Jakoś iOS potrafi dobrze działać na dwóch rdzeniach, a Windows Phone na 512MB RAM.

Proponuję najpierw optymalizację, potem wydajność. Bowiem w tym momencie to wszystko idzie donikąd, a już na horyzoncie widać ograniczenia natury ludzkiego oka, fizyki czy w ogóle zdrowego rozsądku.

Komentarz: TRX

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl