Stellar Blade jest zablokowane w 130 krajach na Steam, korzysta z Denuvo i ma limit aktywacji, ale i tak sprzedaje się świetnie
Firma Sony postanowiła trochę popsuć radość z nadchodzącej premiery pecetowej wersji Stellar Blade, wyposażając ją w DRM Denuvo oraz blokując możliwość zakupy gry w 130 krajach.

Aktualizacja (16 maja, godz. 19:40)
Twórcy Stellar Blade poinformowali, że prowadzą szeroko zakrojone dyskusje z wydawcą na temat blokad regionalnych, by „rozwiązać problem tak szybko, jak to możliwe”. Podzielili się też grafiką prezentującą średnią liczbę klatek na sekundę przy aktywnym zabezpieczeniu Denuvo i bez niego (poniżej) – ma to przekonać graczy, że jego obecność nie wpłynie na wydajność produkcji. Co więcej, deweloper obiecuje, że modyfikacje będą działały „bez żadnych ograniczeń”.
Oryginalna wiadomość (16 maja, godz. 10:22)
Zeszłoroczna premiera Stellar Blade na PS5 okazała się dużym sukcesem, więc masa osób wypatruje teraz pecetowej wersji tego przeboju. Niestety radosną atmosferę oczekiwania lekko popsuły dziwne rzeczy, jakie dzieją się z tą grą na Steamie.
- Wczoraj wystartowały preordery dla pecetowej wersji Stellar Blade na Steamie oraz w Epic Games Store. Gracze z zaskoczeniem odkryli, że dostępność produkcji jest mocno ograniczona terytorialnie. Gry nie można bowiem kupić w 130 krajach.
- Winowajcą wydaje się być firma Sony (pecetowa wersja ukaże się pod szyldem PlayStation Publishing), bo dokładnie takie same problemy były z wieloma wcześniejszymi grami tej firmy.
Jednakże w przypadku poprzednich sytuacji tego typu powodem był wymóg posiadania konta PlayStation Network, bo ta usługa nie jest dostępna w tych 130 krajach. Natomiast twórcy Stellar Blade już potwierdzili, że wersja pecetowa nie wymaga konta PSN.
- Autorzy gry wydają się mocno zaskoczeni tą sytuacją. W serwisie X, gdy wielu graczy informowało o tym, że nie mogą kupić preordera, twórcy dopytywali się bowiem, w jakich krajach żyją Ci gracze.
- Wygląda to tak, jakby Sony nie uprzedziło studia Shift Up, że zablokuje możliwość zakupu Stellar Blade w wielu regionach.
Niektórzy gracze spekulują, że chodzi tutaj o dodatkowy strój, który odblokowany zostanie po połączeniu kont Steam i PlayStation Network. Możliwe więc, że cała sytuacja jest wynikiem błędu Sony i jeszcze ulegnie zmianie.
Stellar Blade na PC z Denuvo i dodatkami
To jednak nie jedyna kontrowersja związana z pecetową wersją Stellar Blade. Wraz ze startem preorderów w karcie gry w sklepach dystrybucji cyfrowej pojawiła się bowiem informacja, że produkcja będzie posiadała DRM Denuvo (z limitem pięciu aktywacji dziennie).
Studio Shift Up stara się uspokoić obawy graczy, zapewniając, że wykorzystanie tego systemu nie wpłynie negatywnie na wydajność.
Duża popularność na Steamie
Mimo przeciwności losu, gra cieszy się dużą popularnością na Steamie. Aktualnie plasuje się na drugim miejscu globalnych bestsellerów platformy. Wyprzedza ją tylko najnowszy Doom.
Pecetowe Stellar Blade zadebiutuje na przełomie 11 i 12 czerwca. W porównaniu z wersją konsolową gra zaoferuje dodatkowego bossa, którego pokonanie nagrodzone zostanie nowym kostiumem. W sumie wydanie PC wprowadzi 25. dodatkowych kostiumów. Co ważne, autorzy potwierdzili już, że wszystkie te nowości zostaną także wprowadzone do edycji konsolowej za pośrednictwem darmowej aktualizacji.

GRYOnline
Gracze
OpenCritic
- PSN / PlayStation Network
- zabezpieczenia (DRM i inne)
- Denuvo
- Sony Interactive Entertainment
- PC
Komentarze czytelników
plolak Generał
Zwykły użytkownik który kupi grę musi ją aktywować kilka razy dziennie A te nieszczęsne limity robią mu syf. A jeśli nie to o co chodzi.
Tego nie znałem być może dlatego że nie można ukryć prawdziwej przyczyny pod pozorem złego denuvo. Rzeczywiście spełnia swoją funkcję utrudnia lub uniemożliwia piracenie.
plolak Generał
Czekałem na to mimo że mam ps5 A to dlatego że to jedna z tych gier gdzie może być konieczne granie z ulatwiaczem.
Ostatnio pc rządzi jeśli chodzi o gry.
Być może denuvo ma w tym swój udział.
neXus Senator

Taka cicha podpowiedź - są sklepy zewnętrzne sprzedające kody na steam z normalnym przelicznikiem (SL wychodzi tam jakieś 240 zł)
Chris4132 Konsul
Wszystko jest wliczone w koszta, tylko to nie jest taki oczywisty rachunek jak się wydaje. Ostra polityka mogłaby zmniejszyć zyski zamiast je zwiększyć.
PCMREpic Konsul
Dlatego napisąłem, że najlepszym rozwiązaniem jest limit aktywacji do 2 - tak jak u Sony. Wprowadzili to przy PS4 i od tej pory nie ma na tych konsolach piractwa. Oczywiście nie mowie o złamaniu konsoli, bo to niewielki promil.
MS też coś jakiś czas temu wprowadził, ale nie ma tak rygorystycznych i handel kwitnie w najlepsze. Tak samo na PC - we wszystko pogra pirat, a uczciwy gracz, tylko musi się wkurzać na różne duperele z tym związane.