Premiera i recenzje GreedFall
W sieci pojawiły się pierwsze recenzje gry GreedFall. Ocen nie ma zbyt wielu, ale te, które są, zdradzają jedno: to najlepsza gra studia Spiders. Nie oznacza to oczywiście, że jest to produkcja bez wad.
Konrad Serafiński

Nadszedł dzień, na który wielu z nas czekało. Dziś premierę na PC, PlayStation 4 oraz Xboksie One ma GreedFall, czyli najnowsze RPG od studia Spiders (odpowiedzialnego między innymi za gry The Technomancer oraz Bound by Flame). Czy produkcja sprostała wymaganiom? Przypomnijmy, że sami twórcy nie bali się górnolotnych porównań do jednych z najlepszych gier w tym gatunku. W połowie sierpnia prezes studia, Jehanne Rousseau, stwierdziła, że GreedFall postara się zapełnić lukę po dawnych odsłonach serii Mass Effect czy Dragon Age. Osoby, które mają zamiar zagrać na PC, zachęcamy do sprawdzenia wymagań sprzętowych. Graczy zapewne ucieszy także wiadomość o braku zabezpieczeń Denuvo (a nieco mniej, że zabraknie również DLC oraz wsparcia dla modów).
Wybrane recenzje gry
- The Games Machine - 8/10
- GameWatcher - 8/10
- Wccftech - 7,5/10
- DualShockers - 6,5/10
- God is a Geek - 7/10
- IGN - 8/10
Na ten moment liczba recenzji nie jest imponująca, ale wynika to prawdopodobnie z faktu, że to produkcja RPG, której trzeba poświęcić nieco więcej czasu. Jeśli czekacie na naszą recenzję, to nie martwcie się - niebawem pojawi się na stronie. Co do samej gry, to trzeba przyznać, że studio Spiders raczej stanęło na wysokości zadania. GreedFall jest najwyżej ocenianą grą w dorobku firmy w serwisie Metacritic z wynikiem 77/100 na PC oraz 75/100 na PS4 (wyniku na XOne nie podano, gdyż liczba recenzji na tej platformie jest zbyt mała). To zdecydowanie najciekawsza pozycja w portfolio Spiders, pytanie tylko, czy to dobra gra?

Według serwisu The Games Machine GreedFall to czarująca gra RPG z pięknym, otwartym światem i angażującą fabułą, ale brak jej ostatnich szlifów. Ten zarzut można postawić właściwie wszystkim RPG-om studia - najnowsza produkcja nie jest tutaj wyjątkiem. Szkoda, bo gdyby twórcy „dopieścili” swój produkt, moglibyśmy mieć do czynienia z naprawdę wybitną grą. Zauważa to redakcja serwisu PC Invasion, na łamach którego możemy przeczytać, że GreedFall ma problemy z różnorodnością i wtórnością, ale mimo to historia jest świetna. Według recenzenta dobrze wypadł również system walki (co jest dosyć istotne, biorąc pod uwagę, że starcia są tam na porządku dziennym).
Wspomniałem o ostatnich szlifach, których istotnie brakuje. O tym samym możemy przeczytać w nieco mniej pochlebnych recenzjach. Krytycy zauważają, że gra stara się wyrwać z przeciętności (która była drugim imieniem Technomancera), ale czyni to z ogromnym wysiłkiem i nadal nie do końca się jej to udaje. Najlepszym podsumowaniem GreedFall są słowa T.J. Hafera z IGN:
GreedFall wciąż ma glicze, brzydkie modele postaci, powtarzające się assety, a także ogólny brak szlifu, w efekcie czego gra nie potrafi rzucić wyzwania Geraltowi. [...] Mogę jednak śmiało przyznać, że ta produkcja jest stworzona dla osób, które ciągle z nostalgią wspominają, jak gatunek RPG osiągnął swój szczyt 10 lat temu.

Jak sami widzicie, mamy tutaj do czynienia z doświadczeniem w stylu studia Spiders, ale po liftingu. Ta gra jest jak Golf po tuningu - wygląda świetnie, dobrze brzmi i potrafi pozytywnie zaskoczyć, ale to nadal Golf. Z drugiej strony warto odnotować, że studio naprawdę się rozwija i z każdą produkcją serwuje większą porcję dobrej zawartości. Dla fanów RPG to raczej pozycja obowiązkowa, bo to zwyczajnie dobra gra z niedociągnięciami wynikającymi z mniejszego budżetu.
- Oficjalna strona internetowa gry GreedFall
- Na PC nadchodzi wiele fajnych gier. Część z nich znajdziecie tutaj
Więcej:Płyta z The Outer Worlds 2 to właściwie dekoracja dla fanów. Na dysku niemal nie ma żadnych danych
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
zanonimizowany714315 Legend
Jeszcze trochę i w ogole nie bedzie pudełek na PC
Troche mnie to dziwi, bo jednak czesto ludzie kupuja gry w jakims markecie na przyklad
zanonimizowany1294535 Pretorianin
No nie, nie mogę się zgodzić recenzjami. Od strony technicznej, optymalizacja jest niezła, nie napotkałem na żadne glicze ani błędy, zero!!! Watek główny i misje poboczne są naprawdę ciekawe, nierzadko trzeba pogłówkować. Postaci są ciekawe, miasta maja klimat i są ciekawie zaprojektowane, jedynie lokacje poza miastem nie robią wrażenia. Jak na razie jestem zachwycony.
dark_souls_fanatic Centurion
na gameplayach ta gra wyglada mega słabo, mega nudno.
utnapishtim Junior
Optymalizacja, o poziomie jakości porównywalnym do MHW, raczej dobra. Gra nieco mniej drewniana od Technomancera, ale sam gameplay i lore całkowicie do mnie nie przemawiają, kiedy TM wciągnął mnie na wiele godzin. Mam około 5 godzin rozgrywki, ale chyba na tym się skończy. Chciałbym dać szansę grze, żeby zmienić zdanie na poniższe zagadnienia, jednak... żal mi czasu na udowadnianie sobie jakichś przekonań. Dotychczas:
Graficznie: 7/10 - nie jest źle, ale nie wykracza poza absolutny standard
Audio: 2/10 - dźwięki są; ciekawostką jest dla mnie, że gra wymusza dźwięk przez HDMI kiedy gram na telewizorze, zamiast lecieć z zestawu audio przy PC, niezależnie od ustawień w Windzie
Interfejs: 6/10 - pospolicie, choć napisy pojawiają się chyba Arialem 12pkt, co jest nieprzyjazne podczas gry na dużym ekranie
Walka: 3/10 - festiwal drewna i miałkości (wybrałem maga), porównywanie do Gothica prawdopodobnie szkodzi drugiemu; bardzo mało skillów (na początku gry dwa różne ataki, bo dwa rodzaje broni i jeden aktywowany debuff), mając dalej rozwiniętą postać to się prawdopodobnie zwiększy do 2 ataków i 3-5 aktywowanych. Uniki i odskoki właściwie nie wiem jakie mają zadanie, bo przed dużymi przeciwnikami trzeba chyba ze trzy razy odskoczyć żeby uciec od ich zasięgu. Ta gra może chciałaby być mechanicznym soulslikiem, nie wiem.
Eksploracja: 3/10 - wtórne, nieatrakcyjne i pozbawione charakteru lokacje, naprawdę nie trzeba więcej dodać; utrudnione bieganie z prymitywnych powodów, np. zwisający lampion zawadzając o czapkę nie puści postaci do przodu, podobnie każda inna stercząca przeszkoda i idący/stojący NPC
Sterowanie: 3/10 - nie jestem pewien, czy ta gra aby na pewno miała dobrze się prezentować na padzie; ciągle mam wrażenie, że obserwuję input laga
Lore i fabuła: 2/10 - jest bardzo płytko, jeśli ktoś czyta w życiu książki, będzie przeklikiwał się przez dialogi czerpiąc jedynie z gameplayu, który raczej nie zachęca do czerpania; fabuła jest taka sama jak w każdym casualu; lore, frakcje i postaci są tak sztampowe, że aż boli. Ten podpunkt był moim największym zawodem, bo mógł uratować grę.
Ogółem: ~4/10