Popularne mody do GTA III, Vice City i San Andreas usunięte przez Take-Two

Wydawca serii GTA - firma Take-Two - postanowił wymusić usunięcie z sieci najpopularniejszych modyfikacji wykorzystujące GTA III, Vice City i San Andreas.

Paweł Musiolik

Popularne mody do GTA III, Vice City i San Andreas usunięte przez Take-Two.
Popularne mody do GTA III, Vice City i San Andreas usunięte przez Take-Two.
W SKRÓCIE:
  1. Z sieci zniknęły popularne modyfikacje do GTA III, Vice City i San Andreas.
  2. Fani podejrzewają, że może to mieć związek z remasterami gier, o których się plotkuje.

Na początku tego roku pojawił się projekt re3, który wykorzystując inżynierię wsteczną, rozebrał GTA III i GTA: Vice City na części pierwsze, co pozwoliło na przeniesienie obu gier na kolejne platformy (w tym Switcha). Take-Two szybko projekt skasowało, ale po kilku miesiącach wrócił on do żywych.

Jak się jednak okazało, to nie koniec walki z fanowskimi projektami. Od kilkunastu godzin w sieci pojawiają się doniesienia o usuwaniu modyfikacji stworzonych do GTA III, GTA: Vice City i GTA: San Andreas. Kasowane zostają mody istniejące od kilkunastu lat, co nieźle pokazuje absurd tej całej sytuacji. Skoro przez taki okres nikomu one nie przeszkadzały, to dlaczego znikają właśnie teraz? Fani zrzeszeni wokół tych produkcji podejrzewają, że może to mieć coś wspólnego z remasterami, o których plotkuje się od dłuższego czasu.

Lista ofiar działań wydawcy serii Grand Theft Auto obejmuje m.in. Vice City Overhaul (modyfikacja do GTA V), konwersję trzeciej części na silnik Vice City w postaci GTA: Liberty City, Vice Cry, które implementowało tekstury wysokiej rozdzielczości i poprawione modele w GTA: Vice City. Do tego należy dodać GTA: Underground łączące wszystkie trzy części wydane na PS2 wraz z kilkoma innymi grami firmy (Bully, seria Manhunt) w jednym tytule. Zniknęły także modyfikacje przenoszące do GTA: San Andreas wypuszczone wyłącznie na konsolach Sony dwie odsłony - Liberty City Stories i Vice City Stories.

Warto tu podkreślić, że mody zostają zdejmowane z wykorzystaniem ustawy DMCA, pozwalającej na kasowanie treści łamiących prawa autorskie. Poinformował o tym autor GTA: Underground. Daje to możliwość odwołania się od decyzji Take-Two, z czego prawdopodobnie będą korzystać autorzy.

Na forum poświęconym serii GTA fani zauważyli, że Rockstar Games po cichu zmieniło zapis w zasadach korzystania ze swoich gier dotyczący ich modyfikacji. Do 2019 roku widniała tam informacja o tym, że firma zezwala na modyfikowanie swoich gier, jeśli dotyczy one zawartości dla jednego gracza. W nowszej wersji artykułu zastąpiono ją notką, w której znajduje się fragment podkreślający, że zezwolenie nie ma zastosowania do wykorzystywania ważnych dla Take-Two marek, tworzenia nowych gier, historii, map i misji.

Z tego też powodu społeczność sądzi, że to kolejna wskazówka potwierdzająca, iż Rockstar Games pracuje nad odświeżeniem GTA III, Vice City i San Andreas. Inni wskazują, że może to być związane z GTA 6, o którym ostatnio pisaliśmy, że do sprzedaży powinno trafić w okolicach 2025 roku. Jak jest naprawdę (być może któryś z pracowników działu prawnego poczuł się zbyt pewnie), dowiemy się być może w ciągu najbliższych kilku-kilkunastu dni.

  1. Grand Theft Auto 3 - recenzja gry
  2. Grand Theft Auto: Vice City - recenzja gry
  3. Grand Theft Auto: San Andreas - recenzja gry
Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas

PC PlayStation Xbox Mobile
po premierze

Data wydania: 25 października 2004

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.9

Gracze

9.2

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

13

Paweł Musiolik

Autor: Paweł Musiolik

Pisać o grach zaczynał na łamach serwisu SquareZone. Później pisał i szefował na nieistniejącym PSSite.com, zaś aktualnie prowadzi swojego bloga o grach. Nie napisał jeszcze tekstu, z którego byłby w 100% zadowolony. Przygodę z grami zaczął w wieku 3 lat, gdy udało mu się namówić ojca na kupno komputera C64. Rozbudzona przez Flimbo's Quest miłość do elektronicznej rozrywki rozkwitła podczas pierwszych przygód z Heroes of Might & Magic, osiągając apogeum po zakupie pierwszego PlayStation. Wraz z rosnącym wiekiem zaliczał kolejne kontakty z konsolami przenośnymi Nintendo, wrócił też na łono PC jako dodatkowej platformy do grania. Kolekcjonuje gry, jest fanem emulacji.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2021-07-18
18:33

BIGPSFANBOY Generał

BIGPSFANBOY

Nawet jeżeli to będzie remaster to wiemy że to będzie gunwo skoro usuwają projekt dot. reverse engineering i wszelkie projektu nijako remasterujący starą gre na starym silniku to wiemy ze i tak będzie to remaster na takim poziomie jak port na IOS i Androida.

Komentarz: BIGPSFANBOY
2021-07-18
22:32

KUBA1550 Generał

KUBA1550
😃

Zaraz jakiś maniak modów GTA się wkurzy i zrobi z nimi porządek jak w ataku na Charlie Hebdo :D Amerykańców lepiej nie wkurzać mają sporo pukawek na wyciągnięcie ręki ;)

Komentarz: KUBA1550
2021-07-19
19:53

defenencjał Generał

defenencjał

Jeśli tym sposobem chcą zwiększyć wpływy z gta online to może najpierw należałoby rozprawić się z plagą cziterów w tej ich wspaniałej produkcji.

Komentarz: defenencjał
2021-07-20
16:15

Korniki+7 Legionista

Nie żebym się czepiał - dziś usuwanie fanowskich misji, zmodyfikowanych map, tekstur obiektów; jutro fanowskie serwery do GTA 3/VC/SA/IV/V na PC... Już pomijam niezależne serwery dla konsol (które R* pewnie nie pominie).
Jeśli dobrze zrozumiałem - w tym zbanowanie modów zmieniający FIKCYJNE pojazdy na te PRAWDZIWE...
Moim zdaniem dostali buló* czterech liter jak zobaczyli, że moderzy sami zrobili sobie LSC i VCS na SA (które były tylko na konsole i "połowicznie" na telefony komórkowe) i to nawet z niezależnymi lokalizacjami językowymi.

*buló - napisałem specjalnie

PS 1. Właśnie strzeli sobie pseudosepuku (bezsensowna śmierć) - teraz każdy ucieknie w inne gry i ich modowanie, a w przyszłości raczej będą mieli problem z szukaniem pracowników. Oczywiście jeśli postawią na swoim. Dział HR i Prawnicy wzięli niestety przykład z Kena Rosenberga w czasie pandemii. Przebili tym ruchem Ubisoft - który robi problem dopiero jak ktoś używa cheatów w trybie online.
PS 2. GTA Underground zawierało też mapy z gier Bully i innych gier Rockstar?

Komentarz: Korniki+7
2021-07-29
20:55

Wilk1999 Generał

Wilk1999

Z tego co zdołałem się dowiedzieć dzięki redakcji TVGry, to w kwestii modów społeczność graczy zawsze była niezwykle wrażliwa na działalność deweloperów wymierzoną właśnie w same mody (można by tu nawet sparafrazować jedną ze słynnych kwestii z filmu Braveheart: Waleczne Serce: „Mogą nam zabrać wiele, ale nie odbiorą nam naszych modów!”) i tu deweloperzy nawet posiadając prawa własności intelektualnej powinni uważać, aby niepotrzebnie nie zniechęcić graczy do samych siebie (poza przypadkami, gdy mody mogły być szczególnie kontrowersyjne, tu społeczność graczy jest podzielona), jednak takie działania Take-Two mogą zdradzać ich konkretne plany, więc raczej, jeśli szykują remaster dla trylogii lub zwyczajnie chcieli pozbyć się potencjalnej konkurencji dla GTA VI tak w najbliższym czasie będą czuli na sobie spojrzenie sporej ilości graczy, którzy domagać się będą odpowiedzi w tej kwestii.

Komentarz: Wilk1999

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl