Microsoft kupuje silnik i oprogramowanie z rodziny Havok
Spółka Microsoft ogłosiła właśnie, że nabyła prawa do silnika fizycznego oraz oprogramowania deweloperskiego z rodziny Havok. Używana przez nie technologia od kilkunastu lat wykorzystywana jest w niezliczonych grach, począwszy od produkcji mobilnych, a skończywszy na wysokobudżetowych pecetowych oraz konsolowych hitach.
Microsoft ogłosił właśnie, że nabył silnik fizyczny oraz oprogramowanie z rodziny Havok, należące do irlandzkiej firmy o tej samej nazwie. Jej poprzednim właścicielem był Intel, który kupił ją w 2007 roku za 110 milionów dolarów. Gigant z Redmond nie podał jednak ile musiał zapłacić za całą spółkę, która od czasu pierwszego przejęcia rozwinęła znacząco katalog oferowanego software'u i technologii, a także nawiązała współpracę z niezliczonymi partnerami. Przedstawiciele amerykańskiego giganta zapewniają, że nie zmienią polityki ani kierunku rozwoju Havoka i nie ograniczą wykorzystania opracowanych przez firmę rozwiązań jedynie do platform wspieranych przez Microsoft. Jednym z nowych aspektów, którymi mają zająć się inżynierowie Havoka, będzie jednak wykorzystanie serwerów w chmurze do obliczeń fizycznych w grach, takich jak Crackdown 3.
Firma Havok powstała w 1998 roku. Opracowana przez nią pierwsza komercyjna wersja narzędzi deweloperskich Havok ujrzała światło dzienne w 2000 roku. Pozwalały one na zaawansowane jak na tamte czasy symulowanie fizyki obiektów i interakcji pomiędzy nimi w czasie rzeczywistym. Wraz z udoskonalaniem oprogramowania i wprowadzaniem nowych funkcji Havok stawał się coraz bardziej popularny wśród producentów gier. Jedną z pierwszych produkcji, która w widowiskowy sposób i na szeroką skalę używała oferowanych przez niego rozwiązań był wydany w 2004 roku Half-Life 2. Od tamtego czasu technologie fizyczne Irlandczyków stały się integralną częścią blisko 200 tytułów największych producentów i wydawców, takich jak Electronic Arts, Activision Blizzard, Square-Enix, Ubisoft, Nintendo, Microsoft czy Sony. Z czasem zaczęli korzystać z nich także mniejsi deweloperzy, w tym ci którzy wyspecjalizowali się w aplikacjach mobilnych. Co więcej, technologie Havok są również popularne na co dzień w przemyśle filmowym przy opracowywaniu efektów specjalnych w największych kinowych blockbusterach.
Komentarze czytelników
zanonimizowany943726 Generał
Czy gdziekolwiek wcześniej pisało, że havok należy od Intela? Nie, tak samo pewnie będzie i tym razem, wiec pewnie będziesz rozczarowany fanboju z pierwszego posta
wcogram Generał
Był też system Karma stał się integralną częścią silnika Unreal.
Nvidia ma swój silnik fizyczny physX.
Coraz mniej deweloperów korzysta z Havocka.
FB od EA ma tam jakiś swój wbudowany destrukcja + fizyka.
zanonimizowany619836 Generał
@portalgta sam jestes mała popierdółka.
kaszanka9 Legend

Havok najlepszy, ma nadzieję, że nie wpłynie na rezygnację z tego rozwiązania przez twórców gier.
PortalGta Generał
@LordSettlers
Takie są fakty, nazwa "gigant z Redmond" nie wzięła się bez przyczyny, tak samo nie bez przyczyny Gates jest najbogatszym człowiekiem na świecie . Nie ma co się buldupić swoim fanbojstwem. To, że np. wolę Naszą Klasę, to nie oznacza, że muszę sobie wmawiać, że jest potężniejszą firmą od Facebook'a.
Przez MS (windows) przechodzą wszystkie gry, a co najważniejsze programy sprzedające gry (Origin, Uplay). Już widzę, jak EA daje się wchłonąć konkurencyjnej platformie Steam... Poza tym gracze chcą wygody, a nie przełączania się pomiędzy systemami dla pogrania w inną grę lub po prostu pogrania w jakąkolwiek grę.
Jeśli Valve wypuściłoby system konkurujący z windowsem pod każdym względem (nie tylko growym) to, jak najbardziej można o takiej przesiadce myśleć, no ale jakich na to potrzeba pieniędzy...