Lumberyard – Amazon wypuścił darmowy silnik oparty na CryEngine
Firma Amazon udostępniła darmowy silnik Lumberyard, który bazuje na różnych technologiach (w tym CryEngine) i może być wykorzystany nawet do tworzenia sieciowych gier AAA na PC, PS4 i XOne. Z czasem narzędzia zaczną obsługiwać więcej platform sprzętowych.
- Rozbudowany silnik od firmy Amazon
- Dostępny za darmo (niewielkie opłaty pojawiają się po wdrożeniu funkcji sieciowych)
- Oparty na różnych technologiach, w tym CryEngine
- Oferuje łatwą implementację funkcji sieciowych dzięki usługom Amazona (GameLift) oraz integrację z serwisem Twitch
- Obsługuje platformy PC, PS4 i XOne (z czasem dojdą do nich urządzenia mobilne i VR)
Amazon coraz śmielej poczyna sobie na rynku gier wideo. Już od dłuższego czasu słyszymy o planach tworzenia wysokobudżetowych gier, a teraz handlowy gigant wypuścił własne narzędzia do game-developingu, skupione wokół silnika Lumberyard. Jest to kompleksowe oprogramowanie, które składa się m.in. z rozwiązań opracowanych przez studio Double Helix oraz technologii CryEngine (tym samym wyjaśniło się, czego dotyczyła warta co najmniej 50 milionów dolarów umowa z Crytekiem, o której głośno było prawie rok temu). Obecnie Lumberyard pozwala projektować gry na komputery osobiste (Windows Vista, 7, 8 i 10) oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One, ale z czasem – w ciągu kilku miesięcy – lista obsługiwanych platform sprzętowych ma wydłużyć się o urządzenia mobilne i gogle VR.

Korzystanie z omawianego silnika jest darmowe – opłaty pojawiają się dopiero, gdy deweloper postanowi zaimplementować w swoim dziele funkcje sieciowe (choć i tak mowa tu o raczej niewysokich kwotach, zależnych od ruchu na serwerach gry). Na rzecz wygodnej obsługi tych ostatnich przygotowano usługę GameLift, opartą na Amazon Web Services. Ponadto Lumberyard oferuje integrację z serwisem Twitch (kupionym przez Amazon w 2014 roku za prawie miliard dolarów). Uwidacznia się ona przede wszystkim w funkcji ChatPlay – jest to opcja kontrolowania gry przez czat podczas strumieniowania rozgrywki (jakiś czas temu publiczność po wielu trudach przeszła w ten sposób Dark Souls).
Na razie nie przedstawiono żadnych gier korzystających z silnika Lumberyard, aczkolwiek można oczekiwać, że użytek z niego zrobi Amazon Game Studios, tworząc swój niezapowiedziany jeszcze tytuł na PC (o ile nadal jest on w planach). Najpewniej korzysta też z niego studio Gunfire Games (twórcy Darksiders II: Deathinitive Edition), którego członkowie wystąpili na filmiku widocznym na początku tej wiadomości. Szczegółowe informacje o omawianej technologii znajdziecie pod tym adresem.
- Amazon
- narzędzia deweloperskie
- Amazon Game Studios
- darmowe programy
- Lumberyard
- PC
- PS4
- XONE
Komentarze czytelników
Sandro Legend

Społeczność Gamasutry wychwyciła fajny kwiatek w zasadach użytkowania Lumberyarda, polecam lekturę :)
57.10 Acceptable Use; Safety-Critical Systems. Your use of the Lumberyard Materials must comply with the AWS Acceptable Use Policy. The Lumberyard Materials are not intended for use with life-critical or safety-critical systems, such as use in operation of medical equipment, automated transportation systems, autonomous vehicles, aircraft or air traffic control, nuclear facilities, manned spacecraft, or military use in connection with live combat. However, this restriction will not apply in the event of the occurrence (certified by the United States Centers for Disease Control or successor body) of a widespread viral infection transmitted via bites or contact with bodily fluids that causes human corpses to reanimate and seek to consume living human flesh, blood, brain or nerve tissue and is likely to result in the fall of organized civilization.