HTC Vive droższe od Oculus Rift - za urządzenie zapłacimy 4000 zł
Firma HTC właśnie zafundowała entuzjastom wirtualnej rzeczywistości zimny prysznic. Tajwański gigant poinformował, że okulary VR HTC Vive kosztować będą 799 dolarów, czyli o 200 dolarów więcej niż Oculus Rift. Pre-ordery ruszą 29 lutego, a na początku kwietnia gogle trafią do sprzedaży.

Na początku stycznia dowiedzieliśmy się, że Oculus Rift kosztować będzie 599 dolarów (niemal 2400 złotych netto, a po dodaniu VAT ok. 3000 zł). Cena zaskoczyła i nie została przyjęta zbyt ciepło przez graczy czekających na domową wirtualną rzeczywistość. Wielu z nich z nadzieją zaczęło spoglądać w stronę konkurencyjnego HTC Vive, licząc na tańszą propozycję. Te nadzieje uległy teraz wręcz spopieleniu, gdyż okazało się, że sprzęt wyceniony został na 799 dolarów (blisko 3200 zł netto). Produkt zadebiutuje na rynku na początku kwietnia w dwudziestu czterech krajach, wśród których znalazła się także Polska. Preordery ruszą 29 lutego i wtedy zapewne poznamy dokładną polską cenę, która dzięki podatkowi VAT będzie zapewne oscylowała wokół 4000 zł.
Przez pewien czas sprzęt sprzedawany będzie w komplecie z grami Job Simulator and Fantastic Contraption. Dla porównania do Oculus Rift dołączane mają być pełne wersje EVE: Valkyrie oraz Lucky’s Tale i oferta ta nie będzie ograniczona czasowo. Aby cieszyć się dobrej jakości wirtualną rzeczywistością, użytkownicy HTC Vive będą potrzebowali kart Nvidia GeForce GTX 970 / AMD Radeon R9 290 lub mocniejszych. Producenci pecetowego sprzętu mają w planach sprzedaż zestawów obejmujących komputery z dołączonym okularami VR, co może pozwolić zaoszczędzić trochę grosza, ale na razie nie podano żadnych konkretów w tej kwestii.
- Cena: 799 USD.
- Premiera: początek kwietnia 2016 r.
- Start preorderów: 29 lutego 2016 r.
- Dołączane gry: Job Simulator i Fantastic Contraption.
HTC Vive kosztujące 200 dolarów więcej niż Oculus Rift jest zapewne dla wielu osób niemiłym zaskoczeniem, ale w rzeczywistości ta różnica nie powinna dziwić. Druga z tych technologii finansowana jest przez firmę Facebook, która jest obecnie zainteresowana głównie wypromowaniem idei wirtualnej rzeczywistości, podczas gdy dla tajwańskiego HTC celem jest osiągnięcie zysku już teraz. Ponadto warto pamiętać, że w pudełku z Vive znajdziemy nie tylko same okulary, ale także kontroler ruchowy. Natomiast do Oculus Rift dołączany będzie tylko pad Xboksa One, a właściwy kontroler, nazwany Oculus Touch, zadebiutuje kilka miesięcy później. Nie znamy jego ceny, więc ostatecznie oba konkurencyjne systemy mogą w rzeczywistości kosztować tyle samo dla osób chcących doświadczyć systemów sterowania zaprojektowanych specjalnie z myślą o wirtualnej rzeczywistości.
Z trzech dużych systemów VR czekamy teraz już tylko na ujawnienie ceny PlayStation VR, choć według plotek to urządzenie może również kosztować sporo więcej niż Oculus Rift. Wydaje się więc, że pierwsze generacje współczesnych technologii wirtualnej rzeczywistości będą bardzo drogie. Bez wątpienia z czasem te rozwiązania zaczną jednak tanieć. Wydaje się, że obecnie producenci zakładają, że lepiej jest wystartować z kosztownym sprzętem o jakości na tyle wysokiej, aby przekonać ludzi do VR, niż ryzykować tworzenie tańszych, ale rozczarowujących produktów, które mogłyby na dobre odstraszyć klientów od tej kategorii.
Więcej:Steam w 5 lat podwoił bazę użytkowników. Najnowszy rekord to ponad 41 milionów graczy jednocześnie
Komentarze czytelników
Koktajl Mrozacy Mozg Legend

Ja sie zgodze z Hydro2 - VR to jest ten krok do przodu, zadne ekrany 4k, 144hz, 3D Stereo Nvidia czy inne bajery. Nadal to bedzie taka sama gra jak Doom3 na Xbox1 a Doom4 na 4k n a PC. Roznice w grafice, wiadomo im dalej tym lepiej (rocznik) ale czy ten Doom daje cos nowego? Nie mowie tu o silniku, technologi ale odczuciach z gry - jest dalej sieka w ktorej patrzysz na ekranie.
Gralem na DK1 w Doom3 i mimo braku rozdzielczosci, gralo mi sie swietnie - czulem iz bylem w grze bo gdzie nie spojrzalem glowa, widzialem baze UAC. Obiecywano Doom3BFG na DK2 ale Bethesta sie wypiela i nie bylo. Jak sprzedalem DK2 wraz z Hydra to pojawila modyfikacja pod wlasnie wymienione urzadzenia i dziki nimi mamy wieksza kontrole w srodowisku gry.
https://www.youtube.com/watch?v=p1SuZaPdTJY Doom3 + Hydra
https://www.youtube.com/watch?v=9zJISM7hDzs HL2 + Hydra
Jak dla mnie taki HL2 z Hydra byl zajebisty! Szkoda ze na D3 sie nie zalapalem ale HL2 mimo iz to klasyk sprzed 11 lat to sie sprawdzal idealnie. W grze bylo troche strzelania, troche jakis zagadek, troche zwiedzania a wrazenie trudne do opisania. By przeladowac rewolwer trzeba bylo machnac by otworzyc komore, druga reka podac ammo, nastepnie zamknac komore enegicznym gachnieciem, no curwa, zadne X to reload!
Dla mnie to wlasnie byl postep, gdyz w wiekszy sposob uczestnicze w grze, podobnie Alien Isolation na DK2, akurat jakies DLC oferowalo szybka potyczke z obcym ale odczucia zdecydowanie prawdziwsze - czujesz strach, rozgladasz sie, spogladasz na radar. Potem probowalem ten sam etap na ekranie, ani to straszne, ani jakies interesujace zas w VR na sluchawkach, 15min gry bylo wysmienite, wyczekuje obcego bo widze radar pulsuje za drzwami, ten je otwiera, ja naciskam spust, raz, drugi, fakk, nie ma amunicji i ja umarlem.
nagytow Legend

Ja sie nie sklaniam ku zadnemu rozwiazaniu, poczekam na rozwoj sytuacji. Pre-orderowanie sprzetu jest tak samo glupie jak kupowanie gier przed premiera, early adopters zawsze dostaja po dupie ;) Ciesze sie, ze sa dwa rozwiazania (a wkrotce trzy), bo konkurencja zawsze sluzy klientowi.
Co do ceny to juz wyzej pisalem, ze 5k za OR to niezla przebitka, ktos cie ladnie podliczyl. Twoje posty odbieram jako probe przekonania samego siebie, ze warto bylo zaplacic. Prowadzisz tu taki marketing jakby ci za to placili.
W Valve pracuja madrzy ludzie, wiec Vive na pewno nie bedzie odstawal od OR pod wzgledem oferty gier. Na Vive tez pojawi sie oprogramowanie pozwalajace odpalic wszystko w 3D, ostatecznie roznice beda tylko w marketingu i specyfikacji technicznej.
zanonimizowany146624 Legend
Napisałem ogólnie cena i tak, trzeba będzie chodzić, by wykorzystać potencjał urządzenia. Poza tym musisz czekać na dedykowane gry czyli zanim te się ppjawią to sprzęt Ci się znudzi, a Ty powiesz : dla pięciu gier wydałem 5 tysi. Ja tyle wydam, ale pogram we wszystko co istnieje a nie w 5 gier. To wychodzi jedna gra za 1000zł. Na prawdę warto, nie ma co ;)
nagytow Legend

Zapomniales dodac w minusach Oculusa dodanie pada od XO, co podnosi cene. Na co mi trzeci?
Vive mozna uzywac siedzac, lezac, stojac i w kazdej innej pozycji jaka ci przyjdzie do glowy. Wymagania przestrzeni dotycza tylko gier, gdzie mozna (nie trzeba) bedzie chodzic. Ten podlinkowany tekst z pclaba jest niedokladny.
https://twitter.com/chetfaliszek/status/625555717232029697
zanonimizowany146624 Legend
A co to za przyjemność chodzenia po domu i wypraszanie zwierząt. Rozumiem, że żadnego nie masz. Ja mam 2. No i zapomnij o graniu w horrory w nocy, chyba że mieszkasz sam i tak lubisz to przepraszam. W ogóle zapomnij o graniu w nocy chodząc. Ja np nie gram w ogóle w dzień, bo nie mam czasu. Najszybciej zaczynam granie przed 23cią a to i tak rzadkość. Najczęściej tak ok 23.50 - 0.20, to mw średni czas operacyjny kiedy włączam grę i powiedz mi: jak mam tego dokonać na HTC w grach "chodzonych"? Kolejna sprawa: Mówisz, że nie czekasz na gry niededykowane pod VR? A na czym je odpalałeś, bo na pewno nie na Vorpie, chyba że nie umiałeś go skonfigurować, (bo często idealny efekt uzyskamy dopiero po kilkudzisięciu minutach) to nie dziwne, że nie czekasz na grę pod VR. Akurat w Alien Isolation i GTA (podobnie jak w 90% gier fpp) kompletnie nie ma różnicy (przy dobrym skonfigurowaniu Vorpa) od gry dedykowanej pod VR. Jakby było inaczej to by ten "sterownik" nie kosztował prawie 200zł. Pewnie testowałeś Aliena albo na jakimś autorskim modzie albo (o zgrozo) na Tridefie3D, który rzekomo obsługuje Rifta. Jeśli to drugie to w ogóle się Tobie nie dziwię taliej decyzji. Testowałem Tridefa na Rifcie i wyglądało to jak kupa nie mówiąc o wygodzie. Na Vorpie Alien wygląda nieziemsko ;)