Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 18 czerwca 2022, 11:15

Hot Wheels w FH5 to dla mnie porażka, ale Forza Motorsport ratuje dzień - Motoprzegląd Drauga

Dzisiejszy przegląd został bezapelacyjnie zdominowany przez gry Forza Motorsport i Forza Horizon 5. Nie myślcie jednak, że w tekście nie znajdziecie nic poza nimi. Mam dla Was też tonę wieści o F1 22, F1 Managerze 2022, SBK 22, AC Competizione czy BeamNG.drive.

Microsoft nie zawiódł naszych oczekiwań – pokaz Xbox & Bethesda Games Showcase rzeczywiście wywołał samochodówkowe trzęsienie ziemi, dostarczając przełomowych wieści o obu członach serii Forza (i była to, rzecz ciekawa a znamienna, jedyna część „pseudo-E3”, w której znalazło się miejsce dla gier wyścigowych). Lecz nie tylko studia Playground Games i Turn 10 miały dla nas wielkie nowiny w ostatnich dwóch tygodniach. Zapraszam na ponadprzeciętnie obfity przegląd.

Forza Motorsport rozbudza hajp

Doczekaliśmy się. Wydarzenie Xbox & Bethesda Games Showcase przyniosło drugi zwiastun oraz pierwszą prezentację rozgrywki z nowej Forzy Motorsport (oba materiały zamieściłem poniżej). Poznaliśmy też termin premiery – wiosna 2023 roku – oraz szereg innych informacji.

  1. Turn 10 Studios nie zamierza ustępować Gran Turismo 7 – też obiecuje dynamiczne pory doby i warunki pogodowe (na wszystkich trasach), wraz z takimi detalami jak zmiany temperatury asfaltu i gromadzenie się na nim gumowych drobin z opon, które wpłyną na przyczepność kół.
  2. Dość zaskakująca w dzisiejszych czasach – i radująca – jest deklaracja twórców, że kładą nacisk na realistyczny i zaawansowany system zniszczeń pojazdów. Obiecują „nowe symulacyjne szczegóły w kierunkowości uszkodzeń” (nie pytajcie, też tego nie rozumiem), precyzyjne odpryskiwanie lakieru i powstawanie rys (również na felgach) oraz bardziej wiarygodne gromadzenie się brudu. Już po trailerze widać, że nie ma co liczyć na destrukcję na miarę np. Race Drivera: GRID-a z 2008 roku (wgniecenia karoserii nadal są czysto symboliczne), ale cieszy mnie, iż zwraca się jeszcze uwagę na ten aspekt gier wyścigowych. Czy Polyphony Digital to słyszy?
  3. Symulacja fizyki samochodów ma być 48-krotnie bardziej zaawansowana niż w poprzednich odsłonach (liczba odnosi się głównie do obliczeń związanych z oponami – pisałem o tym w ubiegłym roku).
  4. Potwierdzono parę nowych gameplayowych opcji, o których słyszeliśmy już wcześniej: praktyka i kwalifikacje przed wyścigiem, zarządzanie oponami i paliwem oraz stosowanie różnych mieszanek ogumienia.
  5. Intrygująco brzmi „nowe, dogłębne budowanie samochodów” (wymienione razem z powyższymi elementami gry) – ale nie pociągnięto dalej tego tematu.
  1. Poznaliśmy pięć torów, które znajdą się w grze. Do znanych fanom serii obiektów Maple Valley (bohatera poniższej prezentacji), Laguna Seca i Spa-Francorchamps dołączą nowe: południowoafrykański Kyalami oraz fikcyjny Circuit Hakone w Japonii („wysokoprędkościowy tor grand prix zbudowany po to, by pokazać zaawansowaną technicznie immersję gry” – w taki niezbyt rzeczowy sposób opisało tę miejscówkę Turn 10 Studios). Z czasem zostanie ujawnionych więcej nowości.
  2. „Stare” tory zostały kompletnie przeobrażone – twórcy przyłożyli się do otoczenia, modelując je m.in. z pomocą fotogrametrii. Dodatkową poprawę wrażeń wizualnych ma zapewnić wszechobecny ray tracing (tj. widoczny podczas wyścigów, a nie tylko na powtórkach czy w menu).
  3. Przez prezentację przewinęło się 37 modeli samochodów – twórcy byli uprzejmi wszystkie wylistować. Po zestawieniu widać, że Turn 10 Studios zachowa dużą różnorodność pojazdów z poprzednich odsłon Forzy Motorsport, ale też sięgnie po wozy wprowadzone przez Playground Games w Forzie Horizon (np. najświeższe Porsche 911 GT3), jak i doda niemało aut od siebie.
  4. Potwierdzone nowości w parku maszyn to: 2018 Acura NSX GT3, 2020 Acura ARX-05 DPi, 2018 Audi R8 LMS GT3, 2021 Audi RS e-tron GT, 2021 Cadillac DPi-V.R, 2020 Chevrolet Corvette C8.R, 2019 Ginetta G60-LT-P1, 2018 Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo, 2019 McLaren Senna GTR, 2018 Mercedes-AMG GT3 i 2019 Nissan 370Z Nismo. A to ponoć tylko wstęp do długiej listy niewidzianych wcześniej wozów. Brzmi obiecująco.

Zostaje jeszcze dyskusyjna kwestia docelowych platform sprzętowych. Wprawdzie na zwiastunie obok PC (Steam) widnieją „konsole Xbox”, co mogłoby sugerować zarówno XSX/S, jak i XOne, ale według wszelkiego prawdopodobieństwa Forza Motorsport ukaże się wyłącznie na sprzęcie dziewiątej generacji. Chyba że wersja na „past-geny” zostałaby drastycznie okrojona lub byłaby uruchamiana poprzez streaming.

Forza Horizon: Hot Wheels 2

Dodatek Forza Horizon 5: Hot Wheels stał się faktem – i jestem tym faktem rozczarowany. Owszem, spodziewałem się, że jedno z dwóch rozszerzeń do FH5 będzie miało taki „arkadowy” charakter – tak jak w było w poprzednich odsłonach – ale nie sądziłem, że dotknie to już pierwszy dodatek i że nastąpi w nim recykling motywu użytego już raptem pięć lat wcześniej, w Forzie Horizon 3: Hot Wheels.

Nie przeczę, Playground Games zapewne dostarczy kupę dobrej zabawy, tak samo jak pięć lat temu – ale mnie jazda po tych zakręconych plastikowych torach z beczkami, dopalaczami i inszymi durnotami nie cieszy. Gram w Forzę Horizon po to, by prowadzić prawdziwe samochody po prawdziwych drogach, a nie bawić się resorakami – innymi słowy, nie jestem „targetem”.

No dobrze… wylawszy żal, mogę przedstawić szczegóły nt. Forzy Horizon 5: Hot Wheels.

  1. Premiera nastąpi 19 lipca.
  2. Główną atrakcją będzie oczywiście nowa mapa – Horizon Hot Wheels Park. To plac zabaw wzniesiony pośród chmur nad Meksykiem, w fantazyjnych górach, gdzie oprócz ponad 200 km zakręconych tras właściwych dla Hot Wheels znajdziemy też sporo atrakcji dla miłośników off-roadu. Plansza zostanie podzielona na cztery biomy: kanion olbrzyma, lodowy tygiel, leśne wodospady i Horizon Nexus.
  3. W ramach kariery w Hot Wheels Academy będziemy stopniowo piąć się na wyżyny prędkości, przesiadając się kolejno do coraz szybszych maszyn (od klasy B do X).
  4. Dodatek wprowadzi 10 nowych samochodów: 2018 Chevrolet Hot Wheels COPO Camaro, 2012 Hot Wheels Bad to the Blade, 2013 Hot Wheels Baja Bone Shaker, 2000 Hot Wheels Deora II, 2021 Hennessey Venom F5, 2019 Brabham BT62, 2006 Mosler MT900 GT3, 2020 Sierra Cars #23 Yokohama Alpha, 2018 Subaru WRX STI ARX Supercar. Dziesiąty samochód pozostaje chwilowo zagadką: na liście najpierw widniał 2019 Italdesign DaVinci, potem zmieniono go po cichu na 1993 Schuppan 962CR, a teraz nie ma i jego. Chyba Playground Games jeszcze się nie zdecydowało.
  5. Wykonując bliżej niesprecyzowane misje, będziemy odblokowywać specjalne wydarzenia o równie mało konkretnej nazwie Hot Wheels Heats. Do tego dojdzie nowa, pięcioodcinkowa opowieść, w której zgłębimy historię Hot Wheels.
  6. Laboratorium zawodów (EventLab) dostanie potężny zastrzyk w postaci Hot Wheels Creation Kit – 80 nowych modułów do konstruowania tras. Będą się one automatycznie ze sobą łączyć, więc budowanie tras Hot Wheels powinno być łatwiejsze niż tych „normalnych”.

Aha, jako bezpłatnych samochodów dodanych w kolejnej aktualizacji – tj. w Serii 9 – też możecie spodziewać się resoraków Hot Wheels (przywracanych z poprzednich części Forzy Horizon). Na szczęście poza nimi będą również „normalne” samochody, w tym ostatnie trzy modele udostępniane w ramach Car Passa (a wśród nich m.in. ponętny Aston Martin DBX). Innych atrakcji także nie zabraknie. Po szczegóły odsyłam do swojej wczorajszej wiadomości:

  1. Nie tylko dodatek – Forza Horizon 5 dostanie też darmowe Hot Wheels

F1 22 odkrywa swe wdzięki

W sieci w ostatnim czasie zaroiło się od zapisów rozgrywki z F1 22 – nic dziwnego, do premiery zostało raptem kilkanaście dni (nastąpi 1 lipca, a wybrani gracze rozpoczną zabawę już 28 czerwca). Jeśli chcecie je pooglądać, zajrzyjcie po prostu na YouTube i wybierzcie sobie coś z listy. Możecie też zerknąć na dwa oficjalne filmy dewelopera z ostatnich dni: o fizyce jazdy oraz o nowych funkcjach w grze (np. VR).

Swoim zwyczajem zwrócę uwagę na materiał, który prezentuje najciekawszy dla mnie element tej gry: supersamochody. Niezawodny kanał MotoGamesTV pokazał w akcji kilka modeli takich wozów – i wyznam, że podoba mi się to, co widzę. Na oko fizyce jazdy zdecydowanie bliżej jest do serii Project CARS niż GRID. Zapowiada się więc niezła sposobność, by pojeździć paroma ekskluzywnymi autami sportowymi – jak Ferrari Roma czy McLaren Artura – przynajmniej do czasu, aż pojawią się np. w którejś Forzie czy Gran Turismo 7.

Twórcy F1 Managera chcą preorderów

Deweloperzy gier wykonują kolejny krok, by nakłonić graczy do składania preorderów – a przynajmniej wykonuje go studio Frontier Developments. Poniższy zwiastun jest o tyle ciekawy, że nawet nie zobaczycie w nim właściwej daty debiutu F1 Managera 2022. Podany tam 25 sierpnia to dzień, w którym zagrać będą mogły osoby kupujące grę przed premierą. Reszcie przyjdzie czekać aż pięć dni dłużej – do 30 sierpnia – ale informacji na ten temat, podanej małym druczkiem, trzeba szukać głębiej. Fajna polityka, czyż nie?

Nie mam zresztą wątpliwości, że wiele osób rzuciło się po kartę płatniczą, zobaczywszy ten trailer. Stanowi on pierwszą okazję, by zobaczyć F1 Managera w akcji – i trudno nie zgodzić się, że tytuł ten wygląda wręcz zjawiskowo jak na strategię. Do sieci równolegle trafiły dłuższe zapisy rozgrywki; zajrzyjcie tutaj, jeśli macie ochotę przyjrzeć im się z bliska.

BeamNG.drive nie da sobie zdjąć korony

BeamNG.drive otrzymuje nową zawartość zaledwie raz na kilka miesięcy – i za każdym razem, gdy się to dzieje, nastaje wielkie święto. Nie inaczej jest teraz, przy okazji udostępnienia aktualizacji 0.25.

  1. Główną atrakcją jest nowy samochód – supersportowa Civetta Scintilla. Występuje w kilkunastu odmiennych wariantach, ma silniki V8 i V10 oraz różnorodne tryby jazdy do wyboru, a także dysponuje otwieranymi drzwiami, aktywnymi elementami aerodynamicznymi, konfigurowalnymi cyfrowymi zegarami i innymi bajerami, które nie wystąpiły dotąd w żadnym pojeździe w grze. Koniecznie zobaczcie poniższy film!
  2. Wprowadzono prawie 100 nowych misji, w tym niewidziane wcześniej ich typy. Ponadto kampania treningu kierowcy została odświeżona, rozbudowana i zintegrowana z systemem misji. Dodano też lokalne rankingi dla wszystkich misji.
  3. Tryb garażu został gruntownie przemodelowany. Można w nim przyglądać się samochodom i bawić się nimi w sposób podobny do tego, co oferuje ForzaVista w serii Forza.
  4. Przebudowano system ruchu ulicznego. Cywilnym pojazdom można teraz wyznaczać różne role, do tego ich wirtualnych kierowców wyposażono w bardziej zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji.
  5. Poczyniono dalsze postępy w graficznym odświeżaniu map – tekstury dróg, ziemi i skał są upiększone już prawie na wszystkich mapach.

Do tego dochodzi tona mniejszych poprawek we wszelkich aspektach gry. Pełną listę zmian, jak zwykle suto doprawioną filmikami czy screenami porównawczymi, znajdziecie tutaj.

SBK 22 to wcale-nie-zrzynka z MotoGP

Studio Milestone jesienią 2016 roku wydało RIDE 2, jesienią 2018 roku wydało RIDE 3, jesienią 2020 roku wydało RIDE 4 (niestety), a jesienią 2022 roku wyda… nie, nie RIDE 5. Zamiast tego deweloper po 10-letniej przerwie zgotuje nam powrót cyklu SBK, czyli oficjalnego symulatora wyścigów motocyklowych z serii Superbike World Championship.

Zastanawiacie się, jaka będzie różnica między SBK a MotoGP? Dobre pytanie. Milestone obiecuje realistyczną fizykę jazdy, system AI ANNA oraz rozbudowany tryb kariery, w którym stworzymy własny zespół, zatrudnimy fachowców na różne stanowiska, zadbamy o rozwój technologiczny etc. – czyli to samo, co oferuje MotoGP.

Oczywiście muszą wystąpić różnice w prowadzeniu motocykli, bo maszyny używane w SBK odbiegają od tych z zawodów MotoGP (są bliższe pojazdom przeznaczonym do ruchu po publicznych drogach… czyli takim jak te z cyklu RIDE). Również tory występujące w obu seriach pokrywają się tylko częściowo – Milestone musiało zadać sobie trud odtworzenia paru dodatkowych obiektów, jeśli w grze ma się znaleźć komplet 12 lokalizacji z sezonu 2022.

Tym niemniej po ustach błąka mi się drwiący uśmieszek i utwierdzam się w przekonaniu, że włoski deweloper wyrasta na mistrzów filozofii „zarobić, ale się nie narobić”. Może jestem niesprawiedliwy – przekonamy się o tym już za kwartał. SBK 22 zadebiutuje 15 września na PC (Steam), PS5, XSX/S, PS4 i XOne.

Motokurier (Gran Turismo, ACC, GRID)

  1. Zgodnie z moimi przypuszczeniami, zanosi się na to, że kolejna większa aktualizacja Gran Turismo 7 pojawi się dopiero pod koniec miesiąca. Po drodze dostaliśmy jednak chociaż patch 1.16, który naprawił garstewkę pomniejszych niedoróbek. Po listę zmian odsyłam tutaj.
  2. Przy okazji: powstaje film Gran Turismo, reżyserowany przez słynnego Neilla Blomkampa. Obraz przedstawi prawdziwą historię kariery młodzieńca, który zaczynał od e-sportowej rywalizacji w GT Academy, dzięki czemu zyskał szansę udziału w prawdziwych wyścigach i wystartował nawet w Le Mans. Premierę zaplanowano na sierpień 2023 roku.
  3. 30 czerwca Assetto Corsa Competizione otrzyma na PC kolejne DLC, nazwane The Land of the Free. Na razie pokazano tylko teaser trailer (poniżej), z którego wynika, że w dodatku znajdą się trzy amerykańskie tory wyścigowe: Circuit of the Americas, Watkins Glen i Indianapolis (acz w istocie może być ich więcej).
  4. iRacing dostał kolejny mocny zastrzyk zawartości w ramach trzeciego sezonu 2022 roku. Są w nim trzy samochody: Mercedes-AMG GT4 i GT3 (2020) oraz Radical SR10. Do tego dochodzą trzy tory: znany japoński Fuji International Speedway, mniej znany australijski Sandown Motor Raceway oraz amerykański Port Royal Speedway (kolejny szutrowy owal). Te i inne nowinki możecie obejrzeć na filmie niżej, na YouTube znajdują się też filmy prezentujące dokładniej poszczególne atrakcje.
  1. W RaceRoom Racing Experience pojawił się nowy tor wyścigowy: sławny brazylijski Interlagos (aka Autodromo Jose Carlos Pace), który współprojektował jeszcze sławniejszy Ayrton Senna. Jego cena wynosi 4,98 euro.
  2. Niedawno rFactor 2 otrzymał potężny pakiet zawartości, a Studio 397 już zapowiada kolejne atrakcje. W listopadzie w grze pojawi się tor Bahrain International Circuit. Po drodze powinien czekać nas jeszcze „zrzut zaopatrzenia” na trzeci kwartał, którego spodziewam się w sierpniu.
  3. Pierwsze DLC do GRID Legends jest tuż za rogiem – pojawi się 21 czerwca. Teasery wrzucone przez twórców na Twittera sugerują, że dodatek skupi się na rozwałce a la Destruction Derby (a może DiRT Showdown?). Z kolei według przecieku z PS Store znajdą się w nim cztery trasy i pięć wozów. Na marginesie: abonenci Amazon Prime Gaming będą mogli odebrać GRID Legends w dniach 12-13 lipca.
  4. Zapowiedź dodatku Hot Wheels do Forzy Horizon 5 z pewnością popsuła humor studiu Milestone, tym niemniej rozwój Hot Wheels Unleashed trwa. W grze rozpoczął się sezon Jurassic World, w ramach którego można zdobyć samochodziki inspirowane dinozaurami. Pojawiła się też garść mniejszych DLC, np. autko He-Mana. Nie śpimy, płacimy!
  5. Wbrew moim obawom, przejęcie studia Orontes Games przez twórców iRacing nie oznacza porzucenia DRAG. Deweloper przygotowuje rozmaite ulepszenia tej gry, a gdy skończy, jego dzieło wyląduje na konsolach PlayStation i Xbox (a także zapewne opuści wczesny dostęp na PC). Potem zaś zajmie się opracowywaniem nowego tytułu z użyciem swojego autorskiego silnika.

Jeśli chcecie nadrobić – bądź przypomnieć sobie – poprzednie Motoprzeglądy, zapraszam Was tutaj. Pod linkiem znajdziecie chronologiczną listę tekstów.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej