Remaster GTA 3 okiem Digital Foundry: „ogromne rozczarowanie”

Redakcja Digital Foundry testuje Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition. I nie jest zachwycona tym, co zobaczyła w odświeżonym GTA 3.

Jakub Błażewicz

Remaster GTA 3 okiem Digital Foundry: „ogromne rozczarowanie”.
Remaster GTA 3 okiem Digital Foundry: „ogromne rozczarowanie”.
W SKRÓCIE:
  1. GTA: Trilogy – Definitive Edition stało się obiektem analizy redakcji Digital Foundry;
  2. testy odświeżonej wersji GTA 3 pokazują, że remaster – choć miejscami poprawny z technicznego punktu widzenia – wygląda fatalnie (stylistycznie gorzej od wydania z PlayStation 2);
  3. trylogia wypada też zadziwiająco kiepsko pod względem płynności animacji na konsolach, nawet PS5 i XSX/S.

Remastery kultowych tytułów sprzed lat zwykle wzbudzają emocje fanów, aczkolwiek nie zawsze pozytywne. Czasem bowiem nowe, odświeżone wydanie wypada uznać jedynie za bezczeszczenie pamięci o ukochanych przez graczy tytułach. Niestety, tak właśnie jest w przypadku Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition. Przynajmniej zdaniem graczy. A jak wypada trylogia remasterów GTA w teście technicznym redakcji Digital Foundry?

W idealnym (a przynajmniej nieco lepszym niż naszym) świecie odpowiedzią mogłoby być: „nie jest tak źle”. Na nasze nieszczęście Digital Foundry wypowiada się na temat remasterów Rockstara niewiele bardziej pozytywnie od co bardziej zawiedzionych graczy. Redakcja nie twierdzi, że praca studia Groove Street Games poszła zupełnie na marne, ale nie ukrywa też, iż GTA: The Trilogy – The Definitive Edition wypada fatalnie i wydaje się nieprawdopodobne, by gra przeszła przez kontrolę jakości. Co gorsza, nie chodzi tu o jeden czy dwa problemy.

GTA: The Trilogy – The Definitive Edition i mobilne błędy

Zacznijmy od kwestii portu. Nowe wydanie trylogii nie mogło być oparte na oryginalnym silniku RenderWare, który od dawna pozostaje de facto martwy. Zamiast tego Groove Street Games wykorzystało Unreal Engine 4, co samo w sobie można uznać za dobrą decyzję. Sęk w tym, że deweloperzy oparli się na mobilnych wydaniach GTA III, GTA: Vice City oraz GTA: San Andreas.

Te nie tylko okazały się gorsze wizualnie (brakuje w nich pewnych efektów graficznych), ale też słyną z istnej nawałnicy błędów. Jak to przełożyło się na działanie gry – niech świadczą opinie graczy. Dość wspomnieć o deszczu wyglądającym gorzej niż w oryginale na PS2 (który przecież nie wypadał pod tym względem dobrze na tle innych tytułów z przełomu wieków).

Konflikt stylu oraz „nowego” i „starego” w GTA

Niestety, na problemach rodem z mobilnych wersji nie kończą się bolączki odświeżonej trylogii. Digital Foundry uważa, że „maszynowe” zmodernizowanie warstwy wizualnej odbiło się czkawką Rockstarowi. Jak czytamy, wiele elementów oryginalnego wydania GTA III (bo na tym tytule skupia się omawiana analiza DF) było celowym zabiegiem artystycznym, a nie tylko efektem obchodzenia ograniczeń technologicznych sprzed 20 lat.

W efekcie poprawki remasterów zbyt często przekładają się na coś może i lepszego z technicznego punktu widzenia, ale prezentującego się gorzej niż GTA 3 z PlayStation 2. Tak choćby kanciaste, lecz charakterystyczne modele postaci z oryginału zostały „zaokrąglone”, co w połączeniu z innymi „ulepszeniami” sprawiło, że bohaterowie wyglądają jak zrobieni z plastiku. Z kolei nowe lub podbite tekstury nie zawsze pasują do otoczenia, co skutkuje też znakami z „literówkami”. W rezultacie – jak czytamy w artykule Digital Foundry – zbyt często odnosi się wrażenie, że cały świat w grze jest pełen niedopasowanych kawałków.

Nextgeny nie dały rady GTA 3

Jakby tego było mało, definitywne wydanie trylogii zawodzi także pod względem płynności działania. Nawet GTA 3 – tytuł wydany przecież w 2001 roku – działa bardzo słabo na konsolach. Na wszystkich platformach Digital Foundry odnotowało problemy z wydajnością, niezależnie od trybu graficznego. Nawet w teorii najlepsza pod tym względem wersja na konsolę Xbox Series X nie zawsze jest w stanie utrzymać stabilne 60 klatek na sekundę (z rzadka zdarzają się spadki aż poniżej 40 fps). Nie liczcie też na stałe 30 fps w trybie wydajnościowym – we wszystkich wydaniach konsolowych opcja ta pozostawia wiele do życzenia.

Listę zarzutów można by znacząco wydłużyć, omawiając wersję na Switcha (krótko: zabawa w trybie przenośnym to nie jest dobry pomysł) lub rozpisując się o takich czy innych zgrzytów. Niestety, na razie Rockstar był zajęta innym problemem związanym z GTA: The Trilogy – The Definitive Editioni za łatanie gry musieli wziąć się sami gracze.

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

PC PlayStation Xbox Mobile Nintendo
po premierze

Data wydania: 11 listopada 2021

Informacje o Grze
5.3

GRYOnline

3.2

Gracze

5.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

102

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2021-11-15
23:59

>WaskiPL< Centurion

>WaskiPL<

Gdyby tylko R* mógł dogadać się z ludźmi tworzących najlepsze mody to by było całkiem inaczej ale T2 jest tak pazerne że nawet nie przedłużyli praw autorskich do piosenek zawartych w oryginalnych wersjach. Dali stare dobre gry jakimś patałachom którzy przepuścili gry z mobilnych wersji przez program z automatu wyszło im gówno za chorą kasę.

Komentarz: >WaskiPL<
2021-11-16
07:38

ManieonPL Pretorianin

Czyli teraz zamiast sami robić recenzje po prostu dajecie newsa o tym, jak dany tytuł zrecenzował inny portal?

Komentarz: ManieonPL
2021-11-16
08:37

Uruk-Hai666 Generał

Uruk-Hai666
😂

Groove Shit Games.

Komentarz: Uruk-Hai666
2021-11-16
13:16

GosuRALF Konsul

GosuRALF

dziwni jesteście nie wiem na co liczyliście ze jakieś podrzędne studio zrobi to dobrze?

Komentarz: GosuRALF
2021-11-16
16:21

sasuke284 Generał

sasuke284

https://gtaforums.com/topic/977270-phill-cassidys-first-mission-is-broken/
błąd nie pozwala przejść vice city nawet legalnym graczom XD

to tylko udowadnia że nikt tych gier nie tetował, nikt ich nie przeszedł ani razu i prawdopodobnie nawet oni nie wiedzą co w tych grach działa a co nie XD

Komentarz: sasuke284

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl