Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 10 listopada 2011, 11:31

autor: Marek Oramus

Coraz większe znaczenie produkcji free to play - raport na temat rynku MMO w 2011 roku

Firma NewZoo opublikowała raport dotyczący rynku gier MMO w 2011 roku. Wynika z niego, że znacznie zwiększył się udział dochodów generowanych przez produkcje oparte na modelu free to play.

Firma NewZoo, która zajmuje się badaniem rynku gier, opublikowała najnowszy raport dotyczący popularności produkcji MMO opracowany na podstawie danych z 13 państw. Wynika z niego, że szacunkowo w 2011 roku w porównaniu z zeszłym rokiem w znacznym stopniu wzrosną dochody generowane przez produkcje MMO wykorzystujące model free to play.

Coraz większe znaczenie produkcji free to play - raport na temat rynku MMO w 2011 roku - ilustracja #1

Darmową wersję raportu możecie pobrać tutaj. Z zaprezentowanych danych wynika, że w tym roku w Stanach Zjednoczonych gracze wydadzą na produkcje opierające się na mikrotransakcjach około 1,2 miliarda dolarów, co stanowi 47 procent dochodów z wszystkich tytułów z gatunku MMO. Dla porównania w 2010 roku ten udział wynosił 39 procent. W przypadku pozostałych państw produkcje F2P uszczkną jeszcze większy kawałek tortu, gdyż przykładowo w Europie zagarną 53 procent rynku MMO.

Zgodnie z przypuszczeniami, wśród graczy największą popularnością cieszą się tytuły przeglądarkowe – korzysta z nich, w zależności od analizowanego państwa, około 80-90 procent miłośników produkcji MMO. Niewiele ponad połowa badanych osób spędza czas przy grach opartych na osobnym kliencie.

Coraz większe znaczenie produkcji free to play - raport na temat rynku MMO w 2011 roku - ilustracja #2

Jak w każdym raporcie tego typu, nie mogło zabraknąć danych demograficznych. Wynika z nich, że w Europie blisko 80 procent graczy lubiących tytuły MMO ma poniżej 35 lat, a blisko 3/4 z nich to mężczyźni. Pod względem udziału kobiet znacznie lepiej prezentuje się tendencja na pozostałych obszarach, z państwami wschodzącymi (Brazylia, Meksyk, Rosja) na czele – 39 procent.

Wśród najszybciej rozwijających się produkcji sieciowych w Stanach Zjednoczonych przoduje League of Legends, w Europie World of Tanks, a w Ameryce Łacińskiej Shaiya. W Chinach i Korei Południowej pod względem gatunkowym dominują tytuły RPG oraz gry akcji/przygodowe, a preferowane stylistyki to realizm oraz science-fiction.