„Byłem samotnym i nieszczęśliwym człowiekiem”. Legenda Rockstar Games w prosty sposób wyjaśnia, dlaczego GTA 4 jest tak mroczną grą

Współzałożyciel Rockstara, Dan Houser, przyznał, że mroczny ton Grand Theft Auto IV jest odbiciem jego osobistych doświadczeń i nastroju, gdy mieszkał w Nowym Jorku.

Kamil Kleszyk

„Byłem samotnym i nieszczęśliwym człowiekiem”. Legenda Rockstar Games w prosty sposób wyjaśnia, dlaczego GTA 4 jest tak mroczną grą, źródło grafiki: Rockstar Games.
„Byłem samotnym i nieszczęśliwym człowiekiem”. Legenda Rockstar Games w prosty sposób wyjaśnia, dlaczego GTA 4 jest tak mroczną grą Źródło: Rockstar Games.

Podczas rozmowy z Lexem Fridmanem współzałożyciel Rockstar Games, Dan Houser, zdradził, że mroczny klimat Grand Theft Auto IV jest w dużej mierze odzwierciedleniem jego własnego stanu emocjonalnego z okresu powstawania gry. Jak się okazuje, praca nad jedną z najbardziej ponurych odsłon serii zbiegła się z okresem osobistych zawirowań w życiu twórcy.

Mieszkałem w Nowym Jorku od kilku lat. Nie byłem pewien, czy jestem szczęśliwy. Jak zwykle przechodziłem przez wiele osobistych dramatów. I właśnie dlatego ostatnio ponownie zagłębiłem się w GTA IV i zrozumiałem, że jest ono naprawdę mroczne. Pomyślałem: „Ach, to dlatego”. Byłem samotnym i nieszczęśliwym człowiekiem, i nie miałem pewności, czy chcę zostać w Stanach Zjednoczonych. Moje życie było pełne zmian – tłumaczył Houser.

Twórca dodał, że niepewność towarzyszyła mu nie tylko prywatnie, ale i zawodowo. Studio Rockstar Games wciąż odczuwało skutki słynnej afery Hot Coffee z czasów GTA: San Andreas. Dla przypomnienia – skandal narodził się po tym, jak w produkcji z 2004 roku odkryto minigrę, która pozwalała CJ-owi na odbywanie stosunków z niektórymi kobietami, co doprowadziło do pozwów sądowych, przesłuchań w Kongresie USA i wycofania gry ze sprzedaży.

Scenariusz czwartej części serii powstawał więc w atmosferze niepokoju i refleksji. Houser chciał uchwycić „ciemną stronę Nowego Jorku” i jednocześnie opowiedzieć o doświadczeniu imigranta, choć – jak sam przyznał – nie jest pewien, na ile trafnie oddał to zjawisko w realiach 2008 roku.

Proces pisania nie był typowo biurowy – współzałożyciel Rockstar Games sporo czasu spędzał na ulicach miasta, rozmawiając z ludźmi, a nawet towarzysząc nowojorskiej policji podczas patroli.

Zbierałem mnóstwo notatek, coraz więcej i więcej, tak naprawdę uciekając od pracy. Muszę przyznać, że jest to część mojego procesu, jeśli w ogóle istnieje jakiś proces, który nie polega na pracy – dodał.

Podczas tego samego wywiadu Houser podzielił się również kilkoma ciekawostkami z tworzenia Red Dead Redemption i innych projektów Rockstar Games, a także opowiedział, dlaczego jego zdaniem niektóre kultowe marki gier wideo – takie jak GTA czy Fallout – są nierozerwalnie związane ze Stanami Zjednoczonymi.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto IV

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 29 kwietnia 2008

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

8.4

Gracze

8.3

Steam

9.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Kamil Kleszyk

Autor: Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

Reżyser Kingdom Come: Deliverance ostro skrytykował twórców The Outer Worlds 2. W przyszłości wymaga od nich dwóch rzeczy

Następny
Reżyser Kingdom Come: Deliverance ostro skrytykował twórców The Outer Worlds 2. W przyszłości wymaga od nich dwóch rzeczy

Ubisoft zbroi się, zanim nadjedzie Forza Horizon 6, próbując zająć miejsce po serii NFS. The Crew Motorfest rozszerzy się we wszystkie strony w 3. roku rozwoju

Poprzedni
Ubisoft zbroi się, zanim nadjedzie Forza Horizon 6, próbując zająć miejsce po serii NFS. The Crew Motorfest rozszerzy się we wszystkie strony w 3. roku rozwoju

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl