Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 30 sierpnia 2025, 11:20

Weteran kultowych odsłon GTA szczerze przyznał, że nikt w Rockstar Games nie zwracał uwagi na tę pozornie ważną rzecz. Remaster GTA 4 „nie będzie łatwy”

Weteran serii GTA ponownie odniósł się do kwestii remastera uwielbianej „czwórki”. Obbe Vermeij podzielił się też ciekawostką na temat mechaniki, którą fani cyklu na próżno próbowali zrozumieć.

Źródło fot. Rockstar Games.
i

Mimo upływu wielu lat od premiery pierwszych odsłon 3D gangsterskiej serii gier od Rockstara, wciąż jest wielu fanów, którzy regularnie wracają do takich tytułów, jak GTA III, GTA: Vice City czy GTA: San Andreas. Ponadto niektóre osoby nadal próbują rozwiązać niewyjaśnione kwestie, w tym działanie konkretnych mechanik w tych kultowych produkcjach.

Pory roku i dnia w kultowych odsłonach GTA

Obbe Vermeij to współtwórca GTA III, GTA IV, GTA: VC oraz GTA: SA, który chętnie zabiera głos w sprawach dotyczących produkcji gier wideo. Niedawno wyjaśnił trapiący fanów serii problem dotyczący pór roku, podczas których rozgrywa się akcja tych starszych produkcji. Społeczność zastanawiała się bowiem, czy pora dnia, o której wschodzi i zachodzi słońce, oraz pogoda są z nimi związane.

Weteran cyklu stwierdził, że szczegóły odnośnie do pory dnia i roku nie miały większego znaczenia dla twórców. Rockstar ustalił jedynie, że akcja GTA III, GTA: Vice City czy GTA: San Andreas miała rozgrywać się w „przeciętny dzień”, czyli ani w trakcie charakterystycznej mroźnej zimy, ani w środku lata.

Nie pamiętam, żeby kiedykolwiek dyskutowano o porze roku lub dacie. Miał to być po prostu przeciętny dzień. Nie środek lata. Nie zima. Coś pomiędzy – napisał Obbe Vermeij.

Tworząc kultowe produkcje, Obbe Vermeij nigdy nie zastanawiał się nad dokładnym czasem wschodu i zachodu słońca. Projektował wszystko tak, aby dobrze się to prezentowało. Fakt, że graczy ta kwestia interesuje, zwłaszcza po tylu latach, jest więc tym bardziej zaskakujący.

Remaster GTA 4 „nie byłby łatwy”

Były pracownik studia Rockstar Games ponownie poruszył też kwestię potencjalnego remastera GTA IV, o którym marzy wielu fanów (do tej pory produkcja nie otrzymała oficjalnego odświeżenia). Obbe Vermeij zaznaczył, że stworzenie takiej produkcji nie byłoby proste ze względu na jedną istotną rzecz: silnik RAGE.

Rockstar Advanced Game Engine (w skrócie właśnie RAGE) to autorska technologia Rockstara, która jest wykorzystywana przez twórców serii GTA od 2006 roku. Jest ona przy tym nieustannie rozwijana, na co zwrócił uwagę Vermeij – od premiery GTA IV w 2008 roku w silniku zaszło wiele zmian, co sprawiałoby wiele problemów z przygotowaniem remastera na podstawie oryginalnego kodu.

Niemniej wysiłek potrzebny do wydania takiego odświeżenia byłby zdecydowanie mniejszy niż stworzenie całkowicie nowej gry. To drugie niemal 20 lat temu utrudniała konsola PlayStation 3, która według Vermeija miała gorsze narzędzia do opracowywania gier niż Xbox 360, przez co osiągnięcie dobrej wydajności gry na konsoli Sony nie było łatwym zadaniem.

Zuzanna Domeradzka

Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

więcej