Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 19 listopada 2021, 13:54

autor: Miriam Moszczyńska

Battlefield 2042 pod ostrzałem; gracze bez litości wytykają błędy produkcji

Pewien gracz stworzył na Reddicie subiektywną listę błędów, które trapią grę Battlefield 2042. Znajdują się na niej nie tylko niedoróbki techniczne, a przeważająca większość z wymienionych wad dotyczy mechaniki rozgrywki.

Na Reddicie pojawił się wpis użytkownika Jellyswim_. Postanowił on wymienić wszystkie zarzuty, jakie ma wobec Battlefielda 2042. Lista zawiera około 100 kwestii, które według niego (oraz częściowo zdaniem mikelowreyatla, twórcy podobnego spisu) działają na niekorzyść gry. Społeczność fanów BF-a żywo zareagowała na rzeczony wpis - post opublikowany kilka dni temu nie tylko zyskał ponad 19 tysięcy głosów aprobaty, ale także blisko 3 tysiące komentarzy.

Poniżej zamieszczamy wszystkie wymienione problemy.

Główne problemy BF 2042

  1. Brak kampanii dla jednego gracza.
  2. Brak standardowej przeglądarki serwerów.
  3. Mniej tradycyjnych trybów rozgrywki. Nie można nawet zagrać w Team Deathmatch (TDM) lub trybach o mniejszej skali bez polegania na serwerach społeczności.
  4. Brak stałego lobby (naprawdę muszę dołączać do zespołów od nowa po każdej rundzie?).
  5. Mniej zadań do wykonania w grze (nic poza możliwością odblokowania dodatków kosmetycznych).
  6. Brak systemu klas.
  7. Mniej opcji dostosowywania postaci (niż np. w Battlefieldzie 5).
  8. Brak strony z postępami/statystykami w menu.
  9. Brak dziennika bitew/śledzenia statystyk innych graczy.
  10. Brak tablicy światowych liderów.
  11. Brak ekranu postępu zadań na koniec rundy.
  12. Brak nieśmiertelników.
  13. Brak niestandardowych emblematów.
  14. Mniej osiągnięć.
  15. Brak medali.
  16. Brak ekranu, który pozwalał na przełączanie między grami (BF4, Hardline i 5 były dostępne w jednym menu, jeśli miałeś je zakupione; to była całkiem fajna opcja).
  17. Brak trybu widza.
  18. Brak stałych serwerów społeczności (przydałyby się dla klanów i wydarzeń).
  19. Brak serwerów w centralnej części USA.
  20. Brak obszaru testowego (w pewnym sensie tryb gracz vs boty to rekompensuje).
  21. Brak oznaczania 3D.

Piechota

  1. Mniej broni (nawet uwzględniając wszystkie pistolety w trybie Portal, BF4 miał ich więcej na premierę).
  2. Mniej gadżetów dla piechoty.
  3. Brak manualnego „przyklejania się” do ścian.
  4. Brak możliwości nurkowania podczas pływania.
  5. Nie można się wspinać na wysokie ściany.
  6. Nie można biec podczas kucania.
  7. Nie można leżeć na plecach.
  8. Brak odrzutu przy eksplozji.
  9. Podczas upadku z wysokości nie wykonujemy już przewrotu do przodu.
  10. Brak funkcji zbierania amunicji i zdrowia od kolegów z drużyny.
  11. Brak resetowania przybliżenia lunety.
  12. Brak częściowego przeładowywania/pauzowania przeładowywania.
  13. Brak wyboru broni do walki wręcz.
  14. Brak optyki termicznej.
  15. Brak gadżetów do prowadzenia ognia pośredniego.
  16. Mniej wyrzutni przeciwczołgowych (właściwie to tylko jedna).
  17. Brak wyrzutni z blokadą (M5 działa z SOFLAM, ale to wymaga do obsługi dwóch ludzi).
  18. Brak min claymore i AP (dynamitu).
  19. Brak mechaniki tłumienia (nie mam nic przeciwko temu, ale uwzględniam wszystkie problemy).
  20. Brak animacji w widoku FPP podczas powalania (czy to jest minus, można dyskutować, ale myślę że tak).

Pojazdy

  1. Mniej typów pojazdów (plus oddzielne progresje pojazdów dla każdej frakcji, mimo że pod względem funkcjonalności są takie same... dlaczego?).
  2. Brak pojazdów morskich (z wyjątkiem poduszkowców, technicznie rzecz biorąc).
  3. Brak wskaźnika kierunku strzelca.
  4. Brak możliwości ustawienia blokady na wskaźniku kierunku jazdy.
  5. Brak animacji wejścia i wyjścia z pojazdu.
  6. Brak możliwości oddzielnego celowania wieżyczką i kierowania całym czołgiem (to było takie dobre w BF-ie 4).
  7. Mniej opcji dostosowywania kierowcy/pilota.
  8. Brak opcji ustalenia powiększenia w widoku z czołgu.
  9. Brak możliwości dostosowania czołgisty.
  10. Brak broni bocznej dla strzelca w helikopterze.
  11. Brak oddzielnego sterowania skrzydłami w helikopterze.
  12. Brak celownika rakietowego dla helikopterów.
  13. Brak możliwości sterowania podczas patrzenia za siebie/wolnego patrzenia w samolocie (piloci z BF-a 1 i 5 nie będą zadowoleni).
  14. Brak obsługi joysticka/niestandardowego kontrolera.
  15. Ogólnie wydaje się, że modele śmigłowców i helikopterów szturmowych są krokiem w tył względem Battlefielda 4.
  16. Brak behemotów.

System punktacji

  1. Brak punktów za wyeliminowanie oddziału.
  2. Brak punktów za zadane obrażenia.
  3. Brak punktów za zniszczenia zadane pojazdom.
  4. Brak punktów za asystę przy zlikwidowaniu pojazdu.
  5. Brak premii za strzały w głowę.
  6. Brak premii za zabijanie z daleka.
  7. Asysty nie są liczone jako bonus w zabójstwie.
  8. Brak premii za zabicie kilku graczy naraz.
  9. Brak premii za zatrzymanie serii zabójstw.
  10. Brak premii za tzw. „comeback”.
  11. Brak premii za grę jako zespół.
  12. Zbyt uproszczona punktacja za grę zespołową (np. uzdrowienie kolegi z drużyny zawsze daje 5 punktów doświadczenia, niezależnie od tego, w jakim stopniu go uzdrowisz).

Oddział i praca zespołowa

  1. Brak dowódcy w zespole.
  2. Brak specjalnych zdolności przywoływania oddziałów.
  3. Brak ulepszeń dla drużyny na polu bitwy.
  4. Brak komunikacji głosowej w grze (niedługo ma być wprowadzona).
  5. Mniej frakcji (są tylko dwie, praktycznie identyczne).
  6. Brak czatu ogólnego do porozumiewania się między drużynami.
  7. Brak możliwości zmiany drużyny.
  8. Brak opcji „Utwórz nowy oddział”.
  9. Nie ma możliwości tworzenia klanów/plutonów (niedługo ma być wprowadzona).
  10. Brak możliwości oglądania członków drużyny na ekranie odrodzenia.
  11. Brak wskaźnika, który informował o nadchodzącym medyku (niedługo ma być wprowadzony).
  12. Brak nazw i ikon, tylko same numery graczy.

Mapy

  1. Brak stałych serwerów oznacza słabą rotację map (grałem przez dziesięć godzin i nigdy nie widziałem Kaleidescope, Orbital czy Breakaway)
  2. Mniej map dostępnych w podstawowej wersji gry (nie licząc tych z trybu Portal).
  3. Brak broni stacjonarnej.
  4. Mniej struktur, które można zniszczyć.
  5. Bardzo słaby balans pomiędzy piechotą a pojazdami podczas rozgrywki.
  6. Brak map z naciskiem na piechotę.
  7. Brak Levolution, które pozwalało zmienić przebieg gry.
  8. Praktycznie zero osłon pomiędzy strefami do przejęcia.
  9. Słabe punkty odradzania (na otwartej przestrzeni bądź w miejscu widocznym dla wroga).
  10. Brak opcji budowy fortyfikacji (biorąc pod uwagę, jak otwarte są mapy, byłoby to bardzo przydatne).
  11. Mniej obszarów miejskich.
  12. Brak map morskich.

Interfejs i prostota użytkowania

  1. Mniej opcji dostosowywania systemu kontroli.
  2. Mniej opcji dostosowywania interfejsu użytkownika.
  3. Brak możliwości dostosowania widoczności HUD-a oraz ikon.
  4. Brak opcji skalowania HUD-a.
  5. Brak opcji dostosowywania siatki celownika.
  6. Brak wykresu wydajności sieci.
  7. Brak tabeli wyników poszczególnych graczy.
  8. Brak możliwości powiększania mapy z punktami odrodzenia.
  9. Mniej szczegółów widocznych na ekranie zabójstwa.
  10. Mniejsze wsparcie dla monitorów ultrawide (proporcje są zablokowane na 16:9).
  11. Bardzo słaby system gry ze znajomymi (brak przeglądarki serwerów sprawia, że gra z więcej niż czterema przyjaciółmi naraz jest całkowicie niemożliwa).
  12. Słabe wspomaganie celowania na konsolach (to taki środkowy palec w stronę konsolowych graczy. Mam nadzieję, że poprawią to w następnym patchu).
  13. Brak opcji przełączania crossplaya w grze (trzeba najpierw zmienić ustawienia konsoli).

Audio

  1. Oprawa dźwiękowa wydaje się być kiepska, szczególnie w porównaniu do Battlefielda 3 albo jedynki.
  2. Praktycznie w ogóle nie istnieje pejzaż dźwiękowy.
  3. Mniej efektowna ścieżka dźwiękowa (muzyka w menu jest bardzo nudna i powtarzalna).
  4. Muzyka na koniec rundy jest nudna i w ogóle nieciekawa (w porównaniu do BF-a 5 i I to bardzo duży regres).
  5. Głosy na koniec rundy są po prostu okropne. Nie jestem w stanie opisać tego, jak bardzo ich nienawidzę.

Jak tłumaczy autor posta – nie są to rzeczy, które koniecznie muszą znaleźć się grze. Większość z nich to po prosu elementy, których obecność mogłaby pozytywnie wpłynąć na całokształt produkcji, która, jak wiemy, nie została dobrze przyjęta przez graczy. Warto wspomnieć, że powyższa lista odnosi się do podstawowej wersji gry – nie do trybu Portal, który według Jellyswima ratuje honor gry dzięki zaangażowaniu społeczności.

Co ważne, odpowiedzi innych użytkowników w wątku nie tylko wyrażają uznanie dla autora, ale także posłużyły do zwrócenia uwagi na kolejne problemy.

Lol, to będzie bardzo długa lista, kiedy już ją skończymy.

  • Nie zapominaj, że znany w tej serii trójwymiarowy pejzaż dźwięku zrobił się bardzo słaby. Albo w ogóle nie działa.
  • Wrócili niewidzialni przeciwnicy.
  • System oznaczania jest do bani.
  • Nie ma Behemotów.
  • System dołączania ciągle się resetuje.
  • Destrukcja spowodowana pogodą sprawia wrażenie niedopracowanej… więc są tylko tornada?

- napisał Dzzy4u75 pod oryginalnym wpisem

Tutaj kolejna odpowiedź gracza rozczarowanego stanem gry:

Grałem w BF1 dzisiaj w nocy i aż ciężko mi uwierzyć, że BF2042 to gra, która powstała po nim. Od razu widać, że to „skok na kasę”, a stwierdzenie, że „tyle studiów deweloperskich nad tym pracowało”, też sporo mówi o produkcji. Dlaczego tyle zespołów miałoby pracować nad jedną gra? Tym bardziej taką, która nie ma nawet kampanii dla jednego gracza. Ciężko uwierzyć w to, jak słabo wykonana jest ta produkcja. Jeśli jakaś gra miałaby być skokiem na pieniądze, to byłaby to właśnie ta gra. Wielkie rozczarowanie. Po BF2042, New World i Cyberpunk 2077 – nie wydaje mi się, żebym w przyszłości kupił grę wcześniej niż pół roku po jej wydaniu. Nie mogę uwierzyć, że wydałem 90 dolarów, żeby testować wersję alfa tej gry.

- napisał nullol pod oryginalnym wpisem

Battlefield zdecydowanie najpierw stał się lepszy, zanim sięgnął dna. Cały czas uważam i zdania nie zmienię, że Battlefield 3 i Battlefield 5 były niesamowitym postępem w gatunku gier FPS i ulepszeniem samej marki.

- napisał PutridFigure pod oryginalnym wpisem

Zwróciłem grę po tym, jak skończyła się beta. Domyśliłem się, że gra nie będzie się wiele różnić od bety w dniu premiery. Poczekam sobie, mając nadzieję na jakieś aktualizacje, które wprowadzą lub naprawią rzeczy z listy. Mniej więcej do połowy 2022 roku, a od czasu do czasu sprawdzę, jak ma się gra. Lubię tę markę, ale nie w takiej wersji jak teraz.

- napisał GreatStuffOnly pod oryginalnym wpisem

Mam nadzieję, że ktoś z DICE przeczyta tą listę i zda sobie sprawę jak bardzo minęli się z celem przy tej grze. Przyznam, dobrze bawiłem się przez około 10 godzin, ale później te błędy zaczęły stawać się bardziej i bardziej wyraźnie, i radość z nagle zniknęła.

- napisał MultimediaCarl pod oryginalnym wpisem

Takich komentarzy znajdzie się jeszcze wiele. Trzeba jednak przyznać, że ciężko patrzy się na społeczność, która masowo wyraża swoje rozczarowania kierunkiem, w jakim zmierza kultowa marka.

Battlefield 2042 oficjalnie debiutuje dzisiaj (od razu przynosząc pierwszy patch), a od kilku dni produkcją „cieszyli się” gracze, którzy kupili wersję z wczesnym dostępem. Produkcja studia DICE oferowana jest na konsolach PS5, PS4, XONE, XSX oraz na komputerach osobistych.

Może cię zainteresować:

  1. Battlefield 2042 – recenzja
  2. Weterani FPS-ów opisali przyszłość gier – i ja się z nią zgadzam
  3. Premiery gier – listopad 2021 to przede wszystkim dobrze znane serie