Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 4 lutego 2010, 12:33

autor: Staszek Just

Badania Graczy. Jak ważne są dla Polaków opakowania gier?

Badania Graczy to niekomercyjne przedsięwzięcie mające na celu zachęcić polskich studentów do pisania prac dyplomowych na temat gier. Można otrzymać pomoc, poradę i darmową promocję swojego przedsięwzięcia. Z tej pomocy skorzystał m. in. Wojciech Rutkowski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jego praca dotyczyła opakowań gier komputerowych. Jakie są wyniki jego badań?

Badania Graczy to niekomercyjne przedsięwzięcie mające na celu zachęcić polskich studentów do pisania prac dyplomowych na temat gier. Można otrzymać pomoc, poradę i darmową promocję swojego przedsięwzięcia. Z tej pomocy skorzystał m. in. Wojciech Rutkowski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jego praca dotyczyła opakowań gier komputerowych. Jakie są wyniki jego badań?

Na początek wyróżnia on dwie istotne grupy nabywców gier komputerowych, ze względu na częstotliwość zakupu gier i maksymalną akceptowalną cenę nowej gry na PC. Pierwsza z nich (40% badanych), to gracze kupujący gry raz na pół roku lub rzadziej, dla których nowa gra powinna kosztować maksymalnie 60 zł. Druga grupa (również ok. 40%) kupuje gry nie rzadziej niż raz na kwartał i uważa, że przedział 81-100 zł za najbardziej odpowiedni dla nowej gry na PC.

Łącznie ponad 82% badanych graczy uznało za „dobrą” grę, wydaną w formie samego plastikowego opakowania, zawierającego nośnik z aplikacją. Za taki zestaw są w stanie zapłacić maksymalnie cenę 80 złotych. Natomiast tylko 10% badanych uznało, że gra nie potrzebuje żadnego opakowania i najlepiej byłoby zdalnie dokonywać płatności za gry i pobierać je bezpośrednio z Internetu – niechęć do dystrybucji cyfrowej?

Autor przyznaje, że według tych badań opakowanie nie wpływa na wzrost atrakcyjności samej gry. Jednak forma i zawartość oferowanego zestawu gry istotnie wpływa na postrzeganie przez graczy wartości danego produktu. Prawie połowa graczy jest w stanie zapłacić za nową grę komputerową poniżej 60zł. Niestety średnia cena premierowa tych produktów w 2009 roku wyniosła 74,89 zł (dane z najnowszego raportu Game Analytic). Najistotniejszymi cechami opakowania okazały się: trwałość oraz wygoda w otwieraniu i zamykaniu!

Jakie są wasze opinie na temat opakowań gier w Polsce?

Pełną wersję pracy dyplomowej Wojciecha Rutkowskiego można ściągnąć ze strony projektu: www.BadaniaGraczy.pl.

gry