Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 31 grudnia 2003, 09:22

A.I. nowego typu w Splinter Cell: Pandora Tomorrow i kolejnych grach Ubi Softu

Pan Yves Guillemot, współzałożyciel obecnie jednej z największych korporacji zajmujących się grami komputerowymi, Ubi Soft, wyjawił w wywiadzie dla serwisu BBC News, iż jego firma opracowuje system sztucznej inteligencji „Ambient A.I.”, który odmieni oblicze kolejnych tytułów Ubi Softu, poczynając od Pandora Tomorrow. Idea jaka przyświeca temu projektowi to – koniec ze stwierdzeniami typu: „to jest za trudne”, „ale prostacka gra” – a początek stwierdzenia „to gra na miarę moich możliwości”.

Pan Yves Guillemot, współzałożyciel obecnie jednej z największych korporacji zajmujących się grami komputerowymi, Ubi Soft, wyjawił w wywiadzie dla serwisu BBC News, iż jego firma opracowuje system sztucznej inteligencji „Ambient A.I.”, który odmieni oblicze kolejnych tytułów Ubi Softu, poczynając od Pandora Tomorrow. Idea jaka przyświeca temu projektowi to – koniec ze stwierdzeniami typu: „to jest za trudne”, „ale prostacka gra” – a początek stwierdzenia „to gra na miarę moich możliwości”.

Brzmi może nieco dziwnie, ale Guillemot zwrócił uwagę na to, że od początku istnienia gier komputerowych, borykają się one z problemem poziomu trudności, co owocuje tym, iż dla jednych określona gra jest zbyt skomplikowana by ją skończyć, dla innych zaś wręcz odwrotnie, niezwykle łatwa. W związku z tym część graczy zniechęca się do danego tytułu i zaprzestaje gry, a nie to jest celem jej autorów. Opracowywany przez niego i jego firmę system ma na zawsze zmienić tą sytuację. Otóż system ten na bieżąco analizować będzie to jak porusza się gracz, jak rozwiązuje zagadki i radzi sobie z różnymi napotkanymi podczas rozgrywki przeciwnościami, i na tej podstawie odpowiednio dopasuje poziom trudności kolejnych wyzwań. W taki oto sposób gracze niedoświadczeni, o małych umiejętnościach nie będą zmuszeni 20 razy próbować przejść jeden fragment gry, zaś zaawansowani i doświadczeni stawią czoła wyzwaniom na miarę ich możliwości. Guillemot przyznaje też, iż procedury odpowiedzialne za te operacje pożerać będą sporo mocy obliczeniowej komputera, nie mniej jednak, nie ma nic za darmo.

Tyle jeżeli chodzi o teorię i zapowiedzi – to jak owo A.I. sprawdzi się w praktyce zobaczymy już w pierwszej połowie 2004 roku, kiedy to Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow zagości na dyskach twardych naszych komputerów.

Przemysław Bartula

Przemysław Bartula

W 2000 roku dołączył do ekipy tworzącej serwis GRYOnline.pl i realizuje się w nim po dziś dzień. Zaczął od napisania kilku recenzji, a potem płynnie poszły newsy, wpisy encyklopedyczne i cała masa innych aktywności. Na przestrzeni 20 lat uczestniczył w tworzeniu niemal wszystkich działów i projektów firmy; przez lata piastował stanowisko szefa encyklopedii gier i szefa newsroomu, a ostatecznie trafił do zarządu firmy GRY-OnLine S.A. Obecnie jest dużo bardziej zaangażowany w aktywności zarządcze aniżeli redaktorskie. Posiada dyplom technika elektrotechnika i inżyniera budownictwa wodnego.

więcej