8 GB VRAM-u w kartach graficznych to często za mało. DLSS 4 może częściowo rozwiązać ten problem

Nie tylko RTX-y 50 skorzystają z możliwości DLSS 4. Generacja klatek poprawi też wydajność RTX-ów 40, które będą zużywały mniej VRAM-u.

futurebeat.pl

Zbigniew Woźnicki

8 GB VRAM-u w kartach graficznych to często za mało. DLSS 4 może częściowo rozwiązać ten problem, źródło grafiki: Caspar Camille Rubin; Unsplash.com; 2020.
8 GB VRAM-u w kartach graficznych to często za mało. DLSS 4 może częściowo rozwiązać ten problem Źródło: Caspar Camille Rubin; Unsplash.com; 2020.

Na początku stycznia na targach CES 2025 Nvidia zapowiedziała RTX-y 50 oraz DLSS 4. Z multigenerowania klatek będą korzystać najnowsze RTX-y, ale starsze karty graficzne nie zostaną zignorowane. Dotychczasowe generowanie klatek zostanie poprawione na RTX-ach 40. W efekcie w trakcie rozgrywki powinny one używać mniej VRAM-u. Testy PC Games Hardware pokazały, że to ważna zmiana.

DLSS 4 pozwoli zaoszczędzić VRAM

Prowadząc rozmowę w serwisie X, Jacob Freeman – obok informacji o DLAA w grach nieobsługujących tej technologii – pokazał, co dla RTX-ów 40 wniesie DLSS 4. Na umieszczonym przez Freemana zrzucie ekranu widać, że przy nowej wersji upscalingu karta graficzna zużywa mniej VRAM-u: zamiast 9 GG jest to 8,6 GB w rozdzielczości 4K. Różnica wydaje się kosmetyczna, ale Nvidia prawdopodobnie jeszcze dopracuje technologię.

W ten sposób DLSS 4 szczególnie powinien pomóc kartom graficznym, które mają 8 GB VRAM-u. Tak jest między innymi w przypadku RTX-a 4060 i podobnie ma wyglądać sytuacja z niezapowiedzianym jeszcze RTX-em 5060. Niestety generowanie klatek wciąż nie będzie dostępne dla RTX-ów 30, a co za tym idzie – możliwość zaoszczędzenia przynajmniej kilkuset megabajtów pamięci VRAM.

Radeon z 8 GB pamięci niedomaga w grach

Zredukowanie zużycia VRAM-u jest istotnym elementem, gdy weźmiemy pod uwagę rosnące wymagania sprzętowe gier. Bazowe 8 GB zdaje się już nie wystarczać, co pokazała redakcja portalu PC Games Hardware. W trakcie testów porównano wyniki RX-a 7600 XT z 16 GB pamięci i RX-a 7600 z 8 GB. Wyniki są jednoznaczne i wskazują na znaczne spadki wydajności.

PC Games Hardware

Widać to zwłaszcza w grach, które w większym stopniu wykorzystują GPU. Forza Horizon 5, Dragon Age: Straż Zasłony i Horizon Forbidden West wypadły wyjątkowo kiepsko na słabszej karcie graficznej. Na RX-ie 7600 najgorszy wynik zaliczył jednak S.T.A.L.K.E.R. 2 z wydajnością na poziomie 25,3% w porównaniu do 100% na RX-ie 7600 XT.

Nie wszystkie nowe tytuły radziły sobie aż tak źle. Dla przykładu Space Marine 2 miał wydajność na poziomie 98,9% na słabszej karcie graficznej i zdecydowana większość testowanych gier wypadła przynajmniej przeciętnie. Grupa takich tytułów może jednak maleć i wydaje się, że 8 GB VRAM-u staje się niewystarczające w coraz większym stopniu.

Podobało się?

2

Zbigniew Woźnicki

Autor: Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
4
5
11
12
25

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2025-01-15
21:59

bmwbmw2 Generał

bmwbmw2

Gry i tak są optymalizowane aby jak najwięcej komputerów odpaliło. Nikt nie robi gier dla najlepszej 10 % kompów. A to że dostaniesz 8gb oznacza tylko tyle, że posiedzisz sobie na 1080p xDE wiecznie

Komentarz: bmwbmw2
2025-01-15
17:57

lee32147 Konsul

Jak 16GB stanie się "standardem", to nowe gry będą wymagały więcej niż 16GB i nie jest to wina Nvidii, tylko producentów gier. Bardzo dobrze, że Nvidia nie daje więcej pamięci, bo dzięki temu mniejsza ilość pamięci wystarczy na dłużej, a producenci gier muszą choć trochę optymalizować gry.

Komentarz: lee32147
2025-01-15
17:47

zanonimizowany1408085 Pretorianin

Jak mi się rozwalił 5700XT 8GB to nie brałem nic mniej pod uwagę niż 16GB Vram ( 4070tisuper)

Komentarz: zanonimizowany1408085
2025-01-15
17:41

Samaritan Generał

Można pokazywać i porównywać FPS, po prostu trzeba zaznaczyć, że to czysta rasteryzacja. Bo przy różnorodności technik upscallingu i różnicy ich wdrożeń nikt nie będzie się bawił w dokładne porównanie jakości obrazu. Pewnie, że część "recenzentów" rzuci się na gołe klatki jak pies na szynkę, ale tym łatwiej będzie wyłuskać rzetelne jednostki.

Komentarz: Samaritan
2025-01-15
17:28

bmwbmw2 Generał

bmwbmw2

Trzeba wspomnieć że ogólnie frame gen jak i stary tak i nowy (Nawet gdy teraz v.4 mniej) to sporo obciążają vram dodatkowo! co z tego że odpalisz frame g na 5060 z8gb ramu jak i tak klatki spadną po tym> bo pamięć i tak się zapcha a wtedy regres bywa nawet do wartości 50 % klatek natywnych (czyli spory)

Od tego do 37 min pokazane. PS jest do na dlss perf a i tak pamięć jest zatkana. Przy quality (zjada znacznie więcej vram) byłoby nawet mniej niż 20 klatek przez zapchanie pamięci
https://youtu.be/XFB3ea-7T5c?si=YV8xIaxpK9pI8A0h&t=2090

Dokładniej widać to tutaj analogiczne ale na innej karcie i rozdziałce 8k z zapchanym 16gb. Cyberek i tak tego vramu dużo nie żarł więc co dopiero nowe gry
https://youtu.be/-HQPkXGvmA0?si=IwJsgy_QYHvgxwqh&t=1915

Jak ktoś kupi 5060 albo ti z 8gb ramu to zwyczajnie kupi śmiecia na 2 lata. Mogliby chociaż 10 rzucić do grania w 1440p

Komentarz: bmwbmw2

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl