8 GB VRAM-u w kartach graficznych to często za mało. DLSS 4 może częściowo rozwiązać ten problem
Nie tylko RTX-y 50 skorzystają z możliwości DLSS 4. Generacja klatek poprawi też wydajność RTX-ów 40, które będą zużywały mniej VRAM-u.

Na początku stycznia na targach CES 2025 Nvidia zapowiedziała RTX-y 50 oraz DLSS 4. Z multigenerowania klatek będą korzystać najnowsze RTX-y, ale starsze karty graficzne nie zostaną zignorowane. Dotychczasowe generowanie klatek zostanie poprawione na RTX-ach 40. W efekcie w trakcie rozgrywki powinny one używać mniej VRAM-u. Testy PC Games Hardware pokazały, że to ważna zmiana.
DLSS 4 pozwoli zaoszczędzić VRAM
Prowadząc rozmowę w serwisie X, Jacob Freeman – obok informacji o DLAA w grach nieobsługujących tej technologii – pokazał, co dla RTX-ów 40 wniesie DLSS 4. Na umieszczonym przez Freemana zrzucie ekranu widać, że przy nowej wersji upscalingu karta graficzna zużywa mniej VRAM-u: zamiast 9 GG jest to 8,6 GB w rozdzielczości 4K. Różnica wydaje się kosmetyczna, ale Nvidia prawdopodobnie jeszcze dopracuje technologię.
W ten sposób DLSS 4 szczególnie powinien pomóc kartom graficznym, które mają 8 GB VRAM-u. Tak jest między innymi w przypadku RTX-a 4060 i podobnie ma wyglądać sytuacja z niezapowiedzianym jeszcze RTX-em 5060. Niestety generowanie klatek wciąż nie będzie dostępne dla RTX-ów 30, a co za tym idzie – możliwość zaoszczędzenia przynajmniej kilkuset megabajtów pamięci VRAM.
Radeon z 8 GB pamięci niedomaga w grach
Zredukowanie zużycia VRAM-u jest istotnym elementem, gdy weźmiemy pod uwagę rosnące wymagania sprzętowe gier. Bazowe 8 GB zdaje się już nie wystarczać, co pokazała redakcja portalu PC Games Hardware. W trakcie testów porównano wyniki RX-a 7600 XT z 16 GB pamięci i RX-a 7600 z 8 GB. Wyniki są jednoznaczne i wskazują na znaczne spadki wydajności.
Widać to zwłaszcza w grach, które w większym stopniu wykorzystują GPU. Forza Horizon 5, Dragon Age: Straż Zasłony i Horizon Forbidden West wypadły wyjątkowo kiepsko na słabszej karcie graficznej. Na RX-ie 7600 najgorszy wynik zaliczył jednak S.T.A.L.K.E.R. 2 z wydajnością na poziomie 25,3% w porównaniu do 100% na RX-ie 7600 XT.
Nie wszystkie nowe tytuły radziły sobie aż tak źle. Dla przykładu Space Marine 2 miał wydajność na poziomie 98,9% na słabszej karcie graficznej i zdecydowana większość testowanych gier wypadła przynajmniej przeciętnie. Grupa takich tytułów może jednak maleć i wydaje się, że 8 GB VRAM-u staje się niewystarczające w coraz większym stopniu.
Komentarze czytelników
bmwbmw2 Generał

Gry i tak są optymalizowane aby jak najwięcej komputerów odpaliło. Nikt nie robi gier dla najlepszej 10 % kompów. A to że dostaniesz 8gb oznacza tylko tyle, że posiedzisz sobie na 1080p xDE wiecznie
lee32147 Konsul
Jak 16GB stanie się "standardem", to nowe gry będą wymagały więcej niż 16GB i nie jest to wina Nvidii, tylko producentów gier. Bardzo dobrze, że Nvidia nie daje więcej pamięci, bo dzięki temu mniejsza ilość pamięci wystarczy na dłużej, a producenci gier muszą choć trochę optymalizować gry.
zanonimizowany1408085 Pretorianin
Jak mi się rozwalił 5700XT 8GB to nie brałem nic mniej pod uwagę niż 16GB Vram ( 4070tisuper)
Samaritan Generał
Można pokazywać i porównywać FPS, po prostu trzeba zaznaczyć, że to czysta rasteryzacja. Bo przy różnorodności technik upscallingu i różnicy ich wdrożeń nikt nie będzie się bawił w dokładne porównanie jakości obrazu. Pewnie, że część "recenzentów" rzuci się na gołe klatki jak pies na szynkę, ale tym łatwiej będzie wyłuskać rzetelne jednostki.
bmwbmw2 Generał

Trzeba wspomnieć że ogólnie frame gen jak i stary tak i nowy (Nawet gdy teraz v.4 mniej) to sporo obciążają vram dodatkowo! co z tego że odpalisz frame g na 5060 z8gb ramu jak i tak klatki spadną po tym> bo pamięć i tak się zapcha a wtedy regres bywa nawet do wartości 50 % klatek natywnych (czyli spory)
Od tego do 37 min pokazane. PS jest do na dlss perf a i tak pamięć jest zatkana. Przy quality (zjada znacznie więcej vram) byłoby nawet mniej niż 20 klatek przez zapchanie pamięci
https://youtu.be/XFB3ea-7T5c?si=YV8xIaxpK9pI8A0h&t=2090
Dokładniej widać to tutaj analogiczne ale na innej karcie i rozdziałce 8k z zapchanym 16gb. Cyberek i tak tego vramu dużo nie żarł więc co dopiero nowe gry
https://youtu.be/-HQPkXGvmA0?si=IwJsgy_QYHvgxwqh&t=1915
Jak ktoś kupi 5060 albo ti z 8gb ramu to zwyczajnie kupi śmiecia na 2 lata. Mogliby chociaż 10 rzucić do grania w 1440p