Gracze powoli zaopatrują się w większą ilość pamięci RAM i 16 GB przestaje wystarczać. Wskazują na to wyniki ankiety Steama w bieżącym roku.
Dyskusje na temat żywotności pewnych konfiguracji PC trwają cały czas. Przeglądając Internet regularnie trafimy na pytania dotyczące tego, czy 8 GB VRAM-u w kartach graficznych ma sens lub w jaki procesor powinniśmy się zaopatrzyć, by ten był inwestycją na lata, a nie krótkie miesiące. Jednocześnie możemy zaobserwować, że pewne trendy zmieniają się w czasie rzeczywistym, na co wgląd mają ankiety Steama (vide Tom’s Hardware).
Obecnie możemy zapoznać się z wynikami ankiety Steama za sierpień 2025 roku. W zakładce pamięci RAM zobaczymy, że wartość 16 GB wciąż jest liderem zestawienia, ale zaliczyła delikatny spadek o 0,04%, gdy największy wzrost ma 32 GB (o 1,31%). Teoretycznie to nie są wielkie zmiany, ale trwają od kilku miesięcy, co pokazuje powolne ulepszanie komputerów przez graczy.
Redakcja Tom’s Hardware zebrała dane pokazujące, jaki procent graczy ma 16 GB lub 32 GB RAM-u w komputerze, na przestrzeni ostatnich miesięcy.
16 GB pamięci RAM | 32 GB pamięci RAM | |
Marzec 2025 | 43,12% | 32,85% |
Kwiecień 2025 | 43,08% | 33,47% |
Maj 2025 | 42,97% | 33,75% |
Czerwiec 2025 | 43,05% | 34,37% |
Lipiec 2025 | 41,92% | 34,98% |
Sierpień 2025 | 41,67% | 35,42% |
Statystyki jasno wskazują, że mamy do czynienia ze zmianą, co raczej nie powinno nikogo dziwić. Nowe gry mają coraz większe wymagania sprzętowe, a jednym z największych zaskoczeń była konfiguracja wymagana do grania w remake The Last of Us na PC w 2023 roku. Do rozgrywki w rozdzielczości 1440p i w 60 klatkach na sekundę potrzebne było właśnie 32 GB RAM-u.
Obecne wyniki ankiety Steama zwróciły uwagę nie tylko na trwające zmiany w liczbie pamięci RAM w komputerach. Gracze skomentowali także popularność poszczególnych kart graficznych wśród społeczności Steama. Statystyki pokazały bowiem, że zdecydowana większość osób używa budżetowych kart, takich jak GeForce’y z serii xx60, a na czele są RTX-y 3060 i 4060. Zdaniem graczy pokazuje to, jak oderwani od rzeczywistości są deweloperzy tworzący swoje gry.
Niedawno w stronę twórców gier spojrzał także Tim Sweeney, który orzekł, że to deweloperzy są winni słabej wydajności i nie mogą tłumaczyć się silnikiem Unreal Engine 5.
2

Autor: Zbigniew Woźnicki
Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.