futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 27 sierpnia 2025, 14:20

Tim Sweeney uważa, że słaba optymalizacja gier na Unreal Engine 5 to wina deweloperów

Szef Epic Games wyjaśnił, dlaczego wiele gier kiepsko działa na Unreal Engine 5. Zdaniem szefa Epic Games deweloperzy za bardzo skupiają się na najmocniejszych konfiguracjach sprzętowych.

Źródło fot. Epic Games; materiały promocyjne
i

Unreal Engine 5 jest często wykorzystywany przez twórców gier, ale równocześnie regularnie spotyka się z krytyką. Epic Games wypuszcza kolejne aktualizacje usprawniające działanie silnika, ale cała odpowiedzialność nie leży wyłącznie po stronie twórców narzędzia. Tim Sweeney stwierdził, że część problemów z Unreal Engine 5 jest spowodowana podejściem deweloperów do tworzenia gier (vide Clawsomegamer).

Deweloperzy muszą skupić się na optymalizacji

W dniach 25-26 sierpnia w Seulu odbył się Unreal Fest, na którym nie mogło zabraknąć szefa Epic Games Tima Sweeneya. Po swoim wystąpieniu odpowiedział na kilka pytań, a jednym z poruszonych tematów była wydajność silnika Unreal Engine 5. Sweeney zwrócił uwagę, że jego zespół ciągle pracuje nad poprawą działania UE5, ale bez współpracy z deweloperami nie uda się wszystkiego osiągnąć, zwłaszcza że twórcy gier też popełniają błędy:

Głównym problemem jest kolejność, w jakiej ustawiony jest rozwój projektu. Wiele studiów zaczyna od tworzenia pod najmocniejsze konfiguracje i zostawia optymalizację oraz testowanie na słabszych maszynach, na sam koniec. W idealnym świecie optymalizacja powinna zacząć się wcześniej, zanim zawartość zostanie przygotowana.

Robimy dwie rzeczy: wzmacniamy wsparcie poprzez zautomatyzowaną optymalizację na różnych urządzeniach i edukujemy deweloperów, żeby wczesna optymalizacja była standardową praktyką. Jeśli trzeba, wkraczają nasi inżynierowie.

Tim Sweeney podkreślił, że tworzenie gier dzisiaj to zupełnie inny proces niż jeszcze 10 lat temu. Produkcje są bardziej rozbudowane i nie da się rozwiązać wszystkich problemów wyłącznie po stronie twórców silnika, dlatego współpraca z deweloperami jest wręcz wymagana. Jako przykład podano Fortnite, którego metody optymalizacji zastosowane w tej grze są dziś wykorzystywane jako materiały edukacyjne.

To właśnie optymalizacja jest najczęściej krytykowana przez graczy. W tym kontekście często wspomina się o upscalingu (DLSS i FSR), który, zdaniem wielu, rozleniwia deweloperów, przerzucających odpowiedzialność za poprawne działanie gier na nowe technologie.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej