Data wydania: 31 października 1998
Utrzymana w klimacie postapo gra RPG, stanowiąca kontynuację przeboju wydanego w 1997 roku. Dewelopingiem Fallout 2 ponownie zajęło się studio Black Isle we współpracy z firmą Interplay. Akcja gry osadzona została w roku 2241 (80 lat po wydarzeniach przedstawionych w Fallout). Gracz wciela się w rolę wybrańca, któremu starszyzna wioski zleciła zadanie odnalezienia G.E.C.K. – urządzenia do naprawy świata po zagładzie nuklearnej.
GRYOnline
Gracze
Steam
Fallout 2 to pełnowymiarowa kontynuacja osadzonej w realich postapokaliptycznych gry Fallout: A Post Nuclear Role Playing Game, która zadebiutowała na komputerach PC jesienią 1997 roku i okazała się sporym sukcesem za sprawą wielu świeżych dla gatunku rozwiązań oraz oryginalnej tematyki, nie podejmowanej dotąd zbyt często w klasycznych produkcjach cRPG. Za stworzenie sequela odpowiedzialna jest ponownie wewnętrzna ekipa deweloperska koncernu Interplay, która w międzyczasie zyskała nieco większą samodzielność oraz odrębną nazwę Black Isle Studios.
Akcja gry toczy się 80 lat po wydarzeniach ukazanych w pierwszej części serii, kiedy założona przez bohatera pierwowzoru wioska Arroyo, po wielu latach suszy znajduje się na krawędzi zagłady. Gracz wciela się zaś w rolę Wybrańca, którego starszyzna wioski wysyła z misją na pustkowia północnej Ameryki, celem odnalezienia tajemniczego urządzenia o nazwie G.E.C.K. tzn. Garden of Eden Creation Kit (w polskiej wersji Generator Systemu Cudownej Krainy), służącego do „naprawy” świata po katastrofie nuklearnej. Odbudowa wioski okaże się jednak zadaniem znacznie trudniejszym niż zakładano. W międzyczasie bowiem pobratymcy bohatera zostają uprowadzeni przez paramilitarną organizację zwaną Enklawą, zaś prezydent Stanów Zjednoczonych zamierza oczyścić świat z wszelkich skażonych promieniowaniem istot, wykorzystując do tego celu śmiercionośny wirus FEV.
Pod względem rozgrywki, Fallout 2 wykorzystuje większość sprawdzonych rozwiązań swojej poprzedniczki, choć jednocześnie jest grą o wiele bardziej rozbudowaną, z większym światem oraz częściowo zmodyfikowanym interfejsem i mechaniką rozgrywki. Podobnie jak w pierwszej części serii, zabawa koncentruje się na wykonywaniu kolejnych zadań fabularnych z pomocą drużyny złożonej ze zwerbowanych bohaterów niezależnych o różnych umiejętnościach. Tym razem jednak gracz ma znacznie większy wpływ na prowadzone przez siebie postacie i może decydować np. o kierunku ich rozwoju, wykorzystywanych broniach i stymulantach, a także o zachowaniu podczas walki.
W Falloucie 2 pojawia się znacznie większa ilość broni i elementów ekwipunku, w tym spora część zupełnie nowych. Jednocześnie poprawiono ich zbalansowanie i zwiększono ceny co sprawia, że zdobycie naprawdę cennego przedmiotu stało się tu znacznie trudniejsze. Znanej z pierwszej części gry Karmie, oddziałującej na ogólny wizerunek Wybrańca w grze, tym razem towarzyszy także Reputacja, która odzwierciedla odbiór naszej postaci w poszczególnych miastach, co ma istotny wpływ także na zlecane nam misje poboczne. Wyraźne zwiększenie rozmiaru świata wpłynęło m.in. na tempo przemieszczania się postaci. Zajmuje ono teraz znacznie więcej czasu niż w „jedynce”, jednak na pocieszenie twórcy oddali w ręce bohatera pojazd o nazwie Highwayman, który w toku zabawy może być również ulepszany. Jednocześnie znacznemu urozmaiceniu uległy podejmowane przez nas zadania, które wymagają nie tylko większej interakcji z otoczeniem, ale także częstego odwiedzania wielu odkrytych już lokacji.
Ostatnim z elementów, odróżniającym Fallouta 2 od pierwowzoru stała się znacznie większa ilość treści, przeznaczonych tylko dla graczy pełnoletnich. Świat gry przesycony jest seksem i narkotykami, a podczas zabawy możemy np. spędzać czas z prostytutkami, zostać gwiazdą porno, wstąpić w szeregi mafii, a także zająć się handlem niewolnikami. Fakt ten stał się przyczyną dość ostrej cenzury gry, a nawet usunięcia niektórych scen z wersji przeznaczonych na rynek brytyjski i niemiecki.
Świat gry Fallout 2 obejmuje rozległy obszar rozpościerający się na (Nową) Kalifornię, a także fragmenty Oregonu i północnej Nevady. W przeciwieństwie do późniejszych odsłon cyklu, mapa gry nie ma otwartego charakteru, lecz została podzielona na szereg mniejszych lokacji. Wśród nich prym wiodą osady Vault City, New Reno oraz Klamath.
Choć nic nie stoi na przeszkodzie, by w grze Fallout 2 prowadzić samotną postać, lepszym rozwiązaniem jest skomponowanie drużyny złożonej z bohaterów i bohaterek zróżnicowanych pod kątem umiejętności. Oprócz towarzyszy, którzy mogą dołączać do nas na stałe, gra pozwala nam werbować tymczasowych kompanów. Liczebność drużyny jest przy tym determinowana przez charyzmę naszej postaci.
Fallout 2 został wzięty na warsztat modów. Wśród nich prym wiedzie Restoration Project, będący próbą przywrócenia do gry całej zawartości, która została z niej wycięta przez twórców bądź nie została przez nich dokończona; obejmuje ona między innymi lokacje, postacie niezależne, zadania oraz przedmioty. Oprócz tego na wzmiankę zasługują między innymi takie mody, jak Fallout 1.5: Resurrection, Lands of Mordor oraz FOnline.
Pod względem technicznym Fallout 2 nie odróżnia się w sposób znaczący od wydanego rok wcześniej poprzednika, kontynuując nie tylko jego fabułę i wysoką grywalność, ale także oprawę i specyficzny klimat pierwowzoru. Sporą bolączką gry okazały się jednak liczne błędy i bugi, które nie zostały naprawione mimo dwóch oficjalnych uaktualnień, dając jednocześnie spore pole do popisu społeczności graczy, która na przestrzeni lat za pomocą szeregu nieoficjalnych łatek naprawiła ponad 1000 błędów w rozgrywce.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
14GRY
Seria gier RPG osadzonych w postapokaliptycznym uniwersum. Fallout jest uznawany za jedną z najważniejszych marek wykreowanych przez firmę Interplay i studio Black Isle. Od 2004 roku pieczę nad rozwojem cyklu sprawują Bethesda Softworks i Bethesda Game Studios.
Recenzja GRYOnline
Jeśli są jeszcze ludzie, którzy nie widzieli tej gry, muszą koniecznie przeczytać jej recenzję. Zrozumieją wtedy, co tracą...
Aktualizacja: 30 stycznia 2008
Poradnik do „Fallout 2” zawiera mnóstwo informacji potrzebnych do ukończenia gry. Opisano misje główne, zadania poboczne, miejsca specjalne, całe uzbrojenie, przedmioty, pancerze i ich ulepszenia oraz wiele innych.
11 kwietnia 2024
W 1997 roku twórcy Fallouta pokazali, że świat po nuklearnej zagładzie nie musi być tylko mroczny i brutalny. Ich orężem stała się satyra, dzięki której ta seria od lat już nie bierze jeńców, pokazując nas i nasz świat w krzywym zwierciadle.
29 października 2022
Są takie gry, które da się przejść, nie robiąc nikomu krzywdy. I to nawet wtedy, gdy stający nam na drodze do celu złole to bezwzględni dranie z prawdziwego zdarzenia. A są takie, w których uśmiercić można dosłownie każdego.
4 września 2022
Era wszędobylskich remake'ów nadal trwa, ale nadal nie doczekaliśmy się odświeżonych wersji wielu wybitnych, kulturowo uznanych gier RPG. Jakie "klasyki" powinny zostać jak najprędzej odrestaurowane? Oto nasze propozycje.
30 maja 2021
Wiele gier czy serii RPG zasługiwało na porządne kontynuacje, a od lat kurzy się na półce z marnymi perspektywami na przyszłość. Oto smutne przypomnienie świetnych produkcji tego typu, na których sequele raczej się nie zanosi.
16 maja 2021
Są tacy towarzysze z gier, których zapomnieć po prostu się nie da. Nawet, kiedy nie wiemy już, o co walczył/a bohater/ka i o co tak naprawdę w głównym wątku chodziło. Najlepiej widać to chyba w RPG-ach.
Wbrew temu, co myślał twórca Fallouta, oryginalny kod źródłowy gry wcale nie zaginął. Jest w posiadaniu jednej z założycielek Interplay.
gry
Marcin Bukowski
4 maja 2025
Porzucenie Fallout: Vault 13 na szczęście nie wpłynie negatywnie na inny wielki mod w postaci Fallout 4: Project Arroyo. Ten fanowski remake FO2 może wręcz na tym skorzystać.
gry
Adrian Werner
22 października 2024
Dziś w Epic Games Store można odebrać aż 4 produkcje – 3 kultowe RPG z postapokaliptycznej serii Fallout oraz grę sportową o futbolu amerykańskim, w której nie brakuje niewidzialności czy tarcz energetycznych.
gry
Hubert Śledziewski
29 sierpnia 2024
Ukazała się wersja 0.6 Fallout Yesterday: Van Buren. To mod mający ambicję odtworzenia na silniku Fallouta 2 kampanii ze skasowanego Fallouta 3, nad którym pracowało studio Black Isle.
gry
Adrian Werner
13 lipca 2024
Twórca Fallouta podzielił się z graczami teorią na temat powstania ikonicznych krypt. Najważniejszą poszlaką jest ich liczba.
gry
Marcin Bukowski
9 lipca 2024
Twórcy Fallout 4: Project Arroyo, czyli fanowskiego remake’u drugiej części serii, pokazali własną wersję Pip-Boya.
gry
Adrian Werner
5 lipca 2024
Todd Howard nie uważa, by odświeżanie lub wydanie dwóch pierwszych odsłon serii Fallout na konsolach było priorytetem dla Bethesdy, lub nawet dobrą decyzją.
gry
Jakub Błażewicz
19 czerwca 2024
Twórcy fanowskiego remake’u Fallouta 2 pokazali materiał wideo, który oferuje porównanie opracowanych przez nich lokacji z pierwowzorami z 1998 roku.
gry
Adrian Werner
5 kwietnia 2024
W marcu 2024 roku abonenci Amazon Prime Gaming będą mogli odebrać 8 gier. Jako jedna z pierwszych pozycji zostanie udostępnione kultowe RPG Fallout 2.
gry
Zuzanna Domeradzka
29 lutego 2024
Fallout 4: Project Arroyo wciąż żyje. Twórcy fanowskiego remake'u Fallouta 2 przypomnieli o jego istnieniu nowym zwiastunem i nawiązali współpracę z zespołem pracującym nad podobnym modem.
gry
Jakub Błażewicz
5 lutego 2024
Popularne pliki do pobrania do gry Fallout 2.
mod Fallout 2 - Character Editor - 16 stycznia 2001
mod Fallout 2 - Fallout2 Hi-Res Patch v.4.1.8 - 1 maja 2016
mod Fallout 2 - Restoration Project v.1.7 - 3 listopada 2020
trainer Fallout 2 - - 6 lutego 2001
demo Fallout 2 - Van Buren Tech - 4 maja 2007
mod Fallout 2 - Fallout 1.5: Ressurection v.1.5 - 18 grudnia 2016
trainer Fallout 2 - save - 16 stycznia 2001
mod Fallout 2 - Fallout Editor - 14 kwietnia 2003
mod Fallout 2 - Sfall v.4.2.6 - 17 sierpnia 2020
mod Fallout 2 - Fallout 2: Lands of Mordor v.0.040 - 26 września 2019
Wymagania sprzętowe gry Fallout 2:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Procesor Pentium 166 MHz (lub kompatybilny), 32 MB RAM, karta graficzna SVGA zgodna z DirectX, Windows 95/98/NT(SP3).
Średnie Oceny:
Średnia z 19 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 7162 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 12579 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Fijałkowski
Recenzent GRYOnline.pl
2000.12.20
Jeśli są jeszcze ludzie, którzy nie widzieli tej gry, muszą koniecznie przeczytać jej recenzję. Zrozumieją wtedy, co tracą...
papież Flo IV
Ekspert
2023.03.10
Co prawda w grach nie jest to taki rzadki przypadek, żeby sequele były lepsze od pierwowzoru, ale i tak trzeba to zaznaczyć, dwójeczka fallouta wygrywa (lecz minimalnie) z jedynką. Ktoś zrobił dobre porównanie z Terminatorem i się z tym zgadzam, tam też druga część była lepsza,... choć w paru miejscach bez wątpienia królowała część pierwsza.Wystarczy wspomnieć o dodaniu opcji zarządzania swoimi towarzyszami. Jeden z niewielu złych elementów pierwszej części został już na wstępie wyeliminowany i od razu to czuć, radość z grania jest o wiele większa. Co prawda nadal towarzysze potrafią coś dziwnego odwalić, a to zamiast pistoletu użyją noża, albo zaczną uciekać zamiast się uleczyć, ale i tak ta opcja zmienia diametralnie rozgrywkę, dzięki czemu nie musimy tracić bezsensownie czasu, a możemy go spędzić na dialogach i questach.A tych nie brakuje. Mamy multum krypt, miast, wiosek i żadne z nich nie wydaje się być zwykłym zapychaczem, tak jak zdawało mi się to na początku. Każda z nich ma swoje wewnętrzne problemy do rozwiązania i o paru z nich chyba jeszcze długo nie zapomnę (śledztwo w Modocu z towarzyszącym psem, nie pamiętam kiedy ostatnio się tak cieszyłem z happy endu:-D). No i pięknie rozbudowane dialogi, aż chce się porozmawiać z ludźmi. Nie można też zapomnieć o spolszczeniu, które też zaskoczy czasem jakimś potężnym smaczkiem (Boguś Linda na moście śmierci), z resztą tak samo jak sama gra.Ale trzeba dojść w końcu do wspomnianego "ale". Choć historia tutaj jest dużo bardziej rozbudowana, to jednak jedynka miała dużo bardziej depresyjny klimat. Wiadomo, czasy się w grze zmieniły, ale w niektórych lokacjach było trochę za "gęsto" jak na rzeczy, które odwalały się w danym mieście. I sama końcówka była dużo bardziej satysfakcjonująca, tutaj po odnalezieniu mitycznego urządzenia zaczynają się dziać rzeczy niesłychane, jesteśmy zmuszeni do potężnych rozpierduch i choć spodziewałem się tak powalonej końcówki, to jednak większość gry ciągła się w dosyć spokojnej atmosferze i niezbyt takie zakończenie do tego wszystkiego pasowało.Szkoda, że w dzisiejszych czasach nie dostajemy takich genialnych kontynuacji w tak krótkim czasie.
arkadius2
Ekspert
2020.10.29
Ja właśnie ukończyłem F2 po raz pierwszy, jakoś przez te lata nie miałem czasu by się za niego zabrać, w przeciwieństwie do innych odsłon serii :) Nie mniej mam straszny problem z ocenieniem tej gry, z jednej strony jest to genialne cRPG, bardzo rozbudowane pod każdym względem w porównaniu do pierwszej odsłony serii, lecz niestety, z drugiej strony, tej ciemniejszej, jest to gra strasznie zabugowana. W wersji 1.2 którą ogrywałem miałem nie tylko problemy z zadaniami, których nie mogłem ukończyć bo nie odpalał się odpowiedni skrypt (np. elektrownia w Geko), lecz także wystąpiły, po ok.10 godz. gry, poważne problemy techniczne z sejwami, które z nie wiadomych przyczyn co rusz ulegały uszkodzeniu zmuszając mnie do kopiowania folderu z save co kilkadziesiąt minut, a na platformie Enklawy nawet co minut 5 !!! Mówiąc krótko doceniam wielkość Fallouta 2, gra wciągnęła mnie na ok 30 godzin i twierdze że nie był to czas zmarnowany, tym bardziej że mimo problemów udało mi się ją ukończyć, lecz na pewno z winy błędów nie bawiłem się świetnie.
Toril
Ekspert
2020.09.11
Jedna z najlepszych gier RPG, najważniejsze rzeczy takie jak fabuła, dialogi czy zadania są wykonane na tyle dobrze, że mimo upływu ponad 20 lat dalej jest to najwyższy poziom. Lepsza we wszystkim od pierwszej części. Dla fanów izometrycznych RPGów obowiązkowa.
buddookann
Ekspert
2020.02.02
Czy remake jest potrzebny ? Mi się świetnie gra w tę grę od lat. Z patchem rozdzielczości jest OK.ps. Robią remake Wasteland. https://www.gog.com/game/wasteland_remastered
game _hunter
Ekspert
2013.06.04
Dobra gra. Od Fallout 1 i 2 wszystko sie zaczęło i nawet jeśli ktos grał w "trójkę" lub New Vegas to warto zasięgnąć genezy jednej z najlepszych gier wszechczasów i zagrać w Fallout 2. Zalety: apokaliptyczny klimat, muzyka, turowy system walki, znajome itemy z Fallout 3 i New Vegas, małe wymagania (można grac na netbooku). Wady: czasem dosyć trudna, brak jakiejkolwiek nawigacji jesli chodzi o wykonywanie misji.
Seba01
Ekspert
2024.05.28
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2021.01.05
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
pan martin
Ekspert
2020.01.19
Orzech
Ekspert
2019.01.04
ereboss
Ekspert
2018.07.16
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
Butryk89
Ekspert
2016.03.25
Cainoor
Ekspert
2016.03.25
czorny50
Ekspert
2016.03.19
Grzegorz Bobrek
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (12 579)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Legardus Legionista
Najgorsza gra (wraz z 1 częścią) ze wszystkich jakie udało mi się ukończyć a od kilku lat jadę regularnie również wracając do klasyków, które mnie ominęły. Czym się tutaj ludzie zachwycają? Ok, świat gry i post-apo, cały ten klimat jest super, ale starczy odpalić sobie STALKERA, przejść się zwłaszcza nocą po zonie i klimat jest 100x lepszy. Gra jest nudna, gameplay jest nudny. Misje są przekombinowane, bez poradnika krok po kroku nie da się w to grać. Skąd masz wiedzieć, że w sali po lewo musisz kliknąć siódmy komputer w 2 rzędzie od końca i wybrać tam opcję nr. 2 potem nr.4 itd. no idiotyzm. Albo, że w misji, która każe ci zabić jakiegoś typa możesz jechać na 2 koniec świata i zagadać z kimś tam i wtedy zrobić tę misję bez zabijania tego typa na inny sposób. Szkoda tylko, że ta gra w żadnym stopniu nawet nie daje do zrozumienia, że coś gdzieś jest czy można zrobić. Nie byłaby to zła gra gdyby nie fakt, że jest milion lepszych gier i zamiast marnować na to czas mógłbym przejść coś dużo ciekawszego i dającego więcej frajdy.
FanatykPL Legionista
Gra dzieciństwa, do dzisiaj jestem fanem Fallouta.
shrinocri Junior
gra wyszła z tyloma błędami, że bez patcha nie dało się grać. silnik zalatuje archaizmem. ale to ciągle mega rozbudowana gra rpg z jedyną w swoim rodzaju fabułą. warto zauważyć, że nawiązuje nie tylko do muzyki z lat 40 i 50, futuryzmu lat 50 i 60, ale też gore lat 70 i 80 oraz dystopii lat 80 i 90. a do tego sama jest z lat 90/2000. więc macie 60 lat historii w jednej grze (i jej alternatywną wersję wracającą tym razem do zagadnienia plemion)
gluck14 Legionista
kocham, ale za dużo w tej grze questów polegających na chodzeniu po miastach i gadania z postaciami a za mało eksploracji jakiś rozwalonych pustkowi czy czegoś (a właściwie w ogóle tego nie ma, może poza bazą militarną i może jakiś dwóch jaskiniach)
mi to może przeszkadza z uwagi na to że zaczynałem od trójki i new vegas i to je lubie najbardziej a eksploracji jest w nich dużo, ale nawet fallout 1 miał o wiele więcej zwiedzania jakiś opuszczonych krypt, miast, brakuje mi w dwójce lokacji typu Necropolis czy The Glow które były kompletnie opuszczone, tylko same miasta z npctami