Data wydania: 14 sierpnia 2018
Phantom Doctrine to strategia szpiegowska autorstwa polskiego zespołu CreativeForge Games. Akcja toczy się w latach 80. ubiegłego wieku, prezentując alternatywną wersję zimnej wojny. Gracz staje na czele tajnej organizacji wywiadowczej, której celem jest powstrzymanie globalnego spisku mającego na celu przejęcie władzy nad światem. Musimy werbować agentów, szkolić ich, wyposażać oraz zapewniać im fałszywe tożsamości.
GRYOnline
Gracze
Steam
Phantom Doctrine to szpiegowska strategia turowa. Grę opracowało warszawskie studio CreativeForge Games, mające w swoim portfolio takie tytuły jak Hard West czy Ancient Space.
Akcja toczy się w 1983 roku. Gracze stają na czele Koterii (The Cabal), czyli tajnej organizacji, powołanej do walki z globalnym spiskiem potężnej grupy, próbującej przejąć kontrolę nad światem poprzez wywoływanie lokalnych konfliktów pomiędzy państwami.
Autorzy przygotowali rozbudowaną fabułę, która prezentuje alternatywną historię zimnej wojny, choć jednocześnie w scenariuszu nie zabrakło także prawdziwych postaci i wydarzeń, dodających autentyczności prezentowanej opowieści.
W Phantom Doctrine najwięcej czasu spędzamy wykonując misje taktyczne, podczas których dowodzimy kilkuosobowym oddziałem agentów. Gra oferuje bardzo dużą swobodę w doborze strategii, zapewniając bohaterom bogaty wachlarz ruchów. Możemy przeprowadzać brutalne szturmy na pozycje wrogów lub też wykonywać ciche akcje, bezszelestnie eliminując strażników i osiągając cel bez wszczynania alarmu. Dodatkowo wykonywanie zleceń możemy sobie ułatwić przed rozpoczęciem misji, np. poprzez rozstawienie snajperów lub obserwatorów na okolicznych dachach.
Pomiędzy misjami zajmujemy się zarządzaniem Koterią. Przeprowadzamy zwiady przed zadaniami, zdobywamy informacje od informatorów, werbujemy agentów spośród członków organizacji wywiadowczych oraz grup przestępczych, szkolimy ich oraz umieszczamy drużyny w różnych zakątkach świata, co pozwala w razie potrzeby wezwać posiłki w trakcie akcji.
W Phantom Doctrine konieczne jest również zdobywanie uzbrojenia, nawiązywanie kontaktów oraz prowadzenie dochodzeń, które w przypadku sukcesu otwierają przed nami dostęp do nowych misji, surowców i technologii. Te ostatnie obejmują nie tylko różnego rodzaju sprzęt, ale również techniki przesłuchań oraz prania mózgów, jak również chemicznego wzmacniania możliwości fizycznych agentów. Jak na grę szpiegowską przystało, konieczne jest także podrabianie dokumentów, zapewnianie podwładnym fałszywych tożsamości oraz zmienianie ich wyglądu.
Phantom Doctrine zostało zaprojektowane tak, aby grę dało się przechodzić kilkakrotnie na różne sposoby. Sytuacja w wirtualnym świecie ulega dynamicznym zmianom w zależności od podjętych przez nas decyzji, do tego wiele elementów, takich jak biografie oraz imiona postaci, dane wywiadowcze czy lokalizacje wrogów na mapach, jest generowanych losowo. Ponadto rozpoczynając zabawę wybieramy, czy nasz bohater wcześniej pracował w CIA czy KGB, a decyzja ta w istotny sposób wpływa na przebieg kampanii. Dostępny jest także trzeci, ukryty scenariusz dla osób, które po ukończeniu głównego wątku skorzystają z opcji Nowa Gra Plus.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
Nintendo Switch 13 czerwca 2019Angielskie napisy i dialogi
PC Windows 14 sierpnia 2018Polskie napisy
PlayStation 4 14 sierpnia 2018Polskie napisy
Xbox One 24 sierpnia 2018Polskie napisy
Producent: CreativeForge Games / MegaPixel Studio S.A. (Switch)
Wydawca: Forever Entertainment S.A.
Gry podobne:
Recenzja GRYOnline
Phantom Doctrine to gra, która potrafi wciągnąć tak mocno, że łatwo zarwać nockę. Ten tytuł łatwo sprawi dużo frajdy dzięki ciekawym pomysłom i dobremu wykonaniu, ale jednocześnie potrafi mocno dać w kość. Przecież gdyby nie ta nieszczęsna sztuczna inteligencja, to mielibyśmy prawdziwą rewelację.
Aktualizacja: 17 sierpnia 2018
Poradnik do gry Phantom Doctrine stanowi kompendium wiedzy na temat tej turowej gry szpiegowskiej. Opisujemy jak gromadzić i dobrze wydawać pieniądze, jakie mechaniki rządzą światem gry, jak zdemaskować wrogich agentów i wyszkolić własny zespół szpiegów.
29 lipca 2018
Choć w sierpniu wciąż próżno oczekiwać premier wielkich hitów, miesiąc ten prezentuje się o wiele lepiej od lipca, przynosząc ze sobą debiuty m.in. nowego dodatku do World of Warcraft, intrygującego We Happy Few oraz finałowy sezon The Walking Dead.
11 listopada 2017
Na pewno zdajecie sobie sprawę, że nie samym Wiedźminem polska branża stoi. Na 11 listopada wybraliśmy dla Was 11 rodzimych nadchodzących gier, na które warto zwrócić uwagę – jest tu kilka prawdziwych perełek!
6 września 2017
Przez pierwsze minuty Phantom Doctrine odrzuca nieprzystępnością, skomplikowaniem i kiepską oprawą. Po tym mało zachęcającym wstępnym wrażeniu okazuje się jednak, że to niełatwa, wymagająca nieustannego skupienia i niezwykle wciągająca strategia turowa.
25 sierpnia 2017
Dzięki tegorocznym targom gamescom dowiedzieliśmy się o kolejnej porcji tytułów, których drogę do premiery warto uważnie śledzić. Oto najciekawsze z nich.
Rodzime studio CreativeForge Games zapowiedziało Phantom Doctrine 2: The Cabal – kontynuację niezłej strategii inspirowanej cyklem XCOM. Produkcja zabierze nas do alternatywnej wersji 1986 roku i wprowadzi bardzo duże zmiany w mechanice rozgrywki.
gry
Bartosz Świątek
23 lipca 2020 16:24
Szeregi należącego w dużej mierze do PlayWay polskiego studia CreativeForge Games, które ma w swoim portfolio takie gry jak Phantom Doctrine czy Hard West, opuściła blisko połowa pracowników. Firma zamierza jednak kontynuować produkcję swego następnego dzieła, które ma być bardziej przystępne od jej wcześniejszych dokonań.
gry
Krystian Pieniążek
31 stycznia 2019 10:38
Przyjrzeliśmy się wynikom sprzedaży polskich gier wydanych w ostatnich miesiącach na Steamie, korzystając z danych serwisu Steam Spy. Wśród tych tytułów nie brakuje zarówno sukcesów (World War 3, Thief Simulator, Phantom Doctrine), jak i porażek (m.in. Dying Light: Bad Blood, My Memory of Us, Kursk).
gry
Adrian Werner
19 listopada 2018 12:42
Studio CreativeForge Games ujawniło wyniki sprzedaży Phantom Doctrine. Szpiegowska strategia znalazła ponad 100 tysięcy nabywców. Potwierdzono też, że deweloper pracuje nad kolejnym tytułem.
gry
Jakub Błażewicz
14 listopada 2018 20:50
W sieci pojawiły się pierwsze recenzje polskiej turówki Phantom Doctrine. Odbiór gry jest ogólnie dobry, choć rozrzut ocen jest spory.
gry
Adrian Werner
15 sierpnia 2018 10:06
Dziś piszemy o nowym oddziale Crystal Dynamics zajmującym się The Avengers Project, premierze polskiej taktycznej strategii Phantom Doctrine, prośbie o nieusuwanie bety Black Ops IIII i kolejnych szczegółach na temat RAGE 2. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Miłosz Szubert
14 sierpnia 2018 14:25
Na dwa tygodnie przed premierą Phantom Doctrine deweloperzy ze studia CreativeForge Games opublikowali materiał wideo, w którym prezentują najważniejsze elementy swojego najnowszego dzieła. Możemy na nim zobaczyć, jakie kroki trzeba będzie podjąć, by odnosić sukcesy w tym „szpiegowskim XCOM-ie”.
gry
Krystian Pieniążek
31 lipca 2018 18:11
Poznaliśmy cenę i datę debiutu Phantom Doctrine, czyli strategii turowej inspirowanej kultową serią XCOM, nad którą pracują twórcy gry Hard West. Jak się okazuje, premiera tego tytułu odbędzie się jeszcze przed końcem wakacji.
gry
Krystian Pieniążek
10 lipca 2018 22:26
Obiecująca strategia turowa Phantom Doctrine, nowe dzieło warszawskiego studia CreativeForge Games, otrzymała tuż przed E3 nowy zwiastun. Potwierdza on, że gra będzie mieć premierę już za niedługo, na PC, PS4 oraz XONE.
gry
Jakub Mirowski
9 czerwca 2018 09:36
Mające na koncie grę Hard West polskie studio CreativeForge Games zapowiedziało Phantom Doctrine, czyli szpiegowską turówkę osadzoną w alternatywnej wersji zimnej wojny, w której pokierujemy prywatną organizacją wywiadowczą walczącą z globalnym spiskiem.
gry
Adrian Werner
23 sierpnia 2017 09:24
Popularne pliki do pobrania do gry Phantom Doctrine.
trainer Phantom Doctrine - v1.1 +8 Trainer - 1 kwietnia 2019
trainer Phantom Doctrine - +23 Trainer (promo) - 15 sierpnia 2018
trainer Phantom Doctrine - v1.0 +8 Trainer - 20 sierpnia 2018
trainer Phantom Doctrine - 08.16.2018 +20 Trainer (promo) - 17 sierpnia 2018
mod Phantom Doctrine - Better Trainings v.1.0 - 12 maja 2022
mod Phantom Doctrine - All Unlocked on Start v.1.0 - 10 lipca 2022
Wymagania sprzętowe gry Phantom Doctrine:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-2100 3.1 GHz / AMD Phenom II X4 965 3.4 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 550 Ti / Radeon HD 5770 lub lepsza, 35 GB HDD, Windows 7/8/8.1/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4670K 3.4 GHz / AMD FX-8320 3.5 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 960 / Radeon R9 290X lub lepsza, 35 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 136 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 3708 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2018.08.16
Tajemnicza gra wywiadów, akcje szpiegowskie i analiza tajnych dokumentów podlane sosem taktycznej rozgrywki wzorowanej na mistrzach gatunku. Phantom Doctrine przenosi nas w czasy zimnej wojny i stawia na czele siatki bezwzględnych agentów.
MarcinB323
Ekspert
2022.02.16
Gra rozminęła się z oczekiwaniami, walka turowa wobec dziwnych zasad (nie można spudłować, dziwne zasady obrażeń i przeciwnik grający na kodach) nie sprawiała przyjemności. Ciekawe skradanie ratuje tytuł i fajne zarządzanie bazą choć niektóre drzewka rozwoju bazy bezsensowne. Przeszedłem grę jako szpieg i nie mogłem ani razu użyć tłumika :)
micin3
Ekspert
2018.08.19
Gra skończona na najtrudniejszym poziomie, zajęła około 24 godziny. Ogólnie solidna 7, głównie z powodów braku balansu. 1. Przebrania są kompletnie niezbalansowane. Jeżeli mogłem gdzieś zabrać 6 osób, to wybierałem tylko 2 (później 3) które mogły używać przebrań. W późniejszych misjach musiałem zrezygnować z używania tej funkcji, ponieważ nawet na najwyższym poziomie trudności gra była banalna.2. Walka taktyczna jest kompletna porażka. Jest to przeciwieństwo Xcoma - strzały zawsze trafiają, osłona jedynie zmniejsza obrażania. Jeżeli trafimy na zasadzie to lepiej już przeklikać kończenie tury żeby przeciwnik zabił naszych ludzi - 4 tury na czekanie na busa ewaluacyjnego+ niekończące się posiłki wroga, które zawsze trafiają jest jedynie frustrujące. W najlepszym przypadku, jeżeli każdy agent zabije jednego przeciwnika, to i tak na polu bitwy zostaje 3< przewoźników którzy zawsze zabija/ciężko rano jednego agenta. A po 2 turach wpada kolejnych 6 przeciwników. 3. Tablica to zbiór tych samych notatek, gdzie zmieniają się jedynie słowa klucze, przez co pod koniec zajmowało mi 3 sekundy jedną notatka - słowa klucze zawsze w tym samym miejscu, automatycznie później się je klika bez czytania.
Jakub Mirowski
GRYOnline.pl Team
2018.08.16
Zawartości jest tu naprawdę mnóstwo i za to warszawskim deweloperom należą się brawa. Ale w ogólnym rozrachunku Phantom Doctrine zamiast frajdy znacznie częściej serwuje frustrację. To gra wyjątkowo mało przyjazna użytkownikowi: bardzo złożona, ale przy tym całkowicie nieintuicyjna. A nawet gdy się w nią zagłębić, szybko okazuje się, że problemy leżą też gdzie indziej, np. w kiepskim aktorstwie głosowym czy średnio poprowadzonej fabule. Osobna bura należy się również za sztuczną inteligencję, która swoją niemrawość i głupotę nadrabia ponadludzką celnością podczas wymian ognia.
kęsik
Ekspert
2018.08.29
Przemysław Bartula
GRYOnline.pl Team
2018.08.16
CyboRKg Generał
Kupilem dawno temu. Odpalilem dopiero teraz. I chyba dobrze, bo czytalem o tysiacach usunietych bugow.
Z poczatku gra sie dosc topornie. Interfejs nie jest tak intuicyjny jak w XCOM. Problemem jest ciagly brak gotowki, ale z tym sobie szybko poradzilem ;)
To chyba jedyna gra tego typu, gdzie przeciwnik zawsze trafia, (chyba ze naszemu agentowi wyjdzie unik). Bawi mnie tez opcja pozbywania sie cial (gdzie oni ich ukrywaja?).
Rozgrywka naprawde zaczela mi sie podobac w rozdziale trzecim. Jezeli misje mam dobrze przygotowana to trzech snajperow ubezpiecza teren z trzech kierunkow (ewentualnie zaslona dymna do oslony odwrotu). Nie korzystam z wszystkich ludzi. Biore dwoch najlepszych i dwoch w przebraniach do wylaczania kamer. Gram od dwoch dni (ponad 20 godzin w sumie) i dopiero teraz mnie zassalo. Ukonczylem tez kiedys wczesniejsza gre tych samych tworcow "Hard West". A niedawno dwukrotnie przeszedlem podobna (duzo latwiejsza) gre "Empire of Sin". We wspolczesnych grach ufopodobnych najbardziej irytuje mnie to cale 3D i koniecznosc zabawy w operatora kamery. Idealem sa dla mnie stare gry w rzucie izometrycznym takie jak pierwsze UFO i JA2. Nie trzeba bylo krecic kamera, a wszystko bylo doskonale widoczne!
CyboRKg Generał
Wlasnie ukonczylem kampanie z glowna postacia z CIA. Mam zamiar przejsc tez agentem KGB i trzecia opcja, ktora wlasnie odblokowalem.
zanonimizowany869910 Legend
Taktyczna turówka? Steam polecił ją w przecenie: 14.29 PLN za podstawową wersję i 19.76 PLN za deluxe edition. Ale przeczytałem Wasze komentarze... Cóż, walka turowa jest najważniejsza, a skoro tutaj mamy jej parodię, to chyba sobie nie zagram. Cena nie gra roli.
Pojawi się w ogóle jakaś turówka taktyczna, z klasycznymi punktami akcji, z możliwością czołgania się, kucania, biegania, chodzenia, wspinania się, czyli to co stało za sukcesem choćby Jagged Alliance? I bez gwarantowanych trafień, zamiast tego z sensownie opracowanymi osłonami i innymi przelicznikami...
zanonimizowany947190 Pretorianin
Początek gry jest bardzo zachęcający i obiecujący. Już nawet nie mówię o tym, że jest wiele mechanik i opcji, które dla mnie, fana XCOM, są tutaj po prostu przeniesione wprost, co mnie na początku zachęciło, ale o tym, że gra po prostu na początku robi dobre wrażenie, bardzo dobre.
Niby jest samouczek, ale dotyka ona tylko jakieś 10% gry, bo omawia wybrane elementy starcia taktycznego. Skupia się na poruszaniu i akcji strzału - tylko. Reszta, z mechanikami starć na czele, czyli z tym, że wrogowie widzą nas przez ściany, trafiają nas przez nie, że z jakiegoś dziwnego powodu wszczynają alarm, kiedy po prostu stoimy, jest przemilczana.
Najgorsze jest to, że samouczek i wyjaśnianie zasad gry kończy się na pierwszej misji taktycznej. A przecież ta gra to jednak w większości zarządzanie bazą i operacjami. Tutaj nic się nie dowiemy, bo ogólne "pop-up windows" po wejściu do danej części bazy służą tylko opowiedzeniu "co tutaj się robi" i tyle. Może to by wystarczyło, gdyby po najechaniu na elementy gry pojawiły się opisy co i jak, ale ich brak. W efekcie nawet nie wiemy, że jak wyślemy agenta do jakiegoś miasta, to po ponownym kliknięciu tej lokacji broń boże nie wolno klikać jego portretu, bo to spowoduje jego odesłanie do bazy - przecież to takie intuicyjne, że bez klawisza funkcyjnego wszystko się załatwia.
Walka taktyczna to zmora. Niby możemy załatwiać coś po cichu, ale w sumie nie wiadomo co, poza wejściem w strefę obramowaną czerwoną linią, powoduje, że wróg wszczyna alarm. Oczywiście, jak wspomniałem, często widzą nas przez ściany i przez nie jesteśmy trafiani, ale nie to jest najgorsze, bo takie rzeczy w grach to norma. Niezmiernie irytujące jest, kiedy nasz człowiek, będąc na dachu, trafiany jest pod takim kątem przez wroga stojącego na najniższym poziomie, że tamten nie byłby w stanie nas dostrzec, a co dopiero trafić. Takich kwiatków jest więcej - wrogowie zawsze trafiają - w wyskakujących okienkach napisane jest, że w grze nie ma losowych trafień, czyli co - każdy żołnierz wroga to strzelec wyborowy? Strzelając zza winkla czy przez okno trafia za pierwszym razem?
W ekranach szkoleń, ekwipunku nie wiadomo o co kaman, coś klikamy, ale nie wiemy, co robimy i znowu - jeden klawisz załatwia wszystko nieodwołanie - normalnie gra jest dla jasnowidzów, co nie znając jej mechaniki i zasad, wiedzą od razu, co w niej zrobić.
I żeby nie było, nie oceniam gry jako kopii XCOM, tylko niezależny byt, który z XCOM czerpie. Wyszło słabo. Już wiem dlaczego domyślnym poziomem trudności gry jest ŁATWY.
Gra prezentuje się świetnie, daje ogromne nadzieję na fajną rozgrywkę, a to tylko czekoladowa kupa.