afery i kontrowersje - sprzęt i technologie

Po 15 latach wreszcie biorą się za największy problem LoL-a. „Na pewno stracimy na tym pieniądze”
Agnieszka Adamus, 16 sierpnia 2025, 18:12
Walka ze smurfingiem w League of Legends znajduje się obecnie w planach Riot Games. Firma zdaje sobie sprawę, że ten ruch negatywnie odbije się na zyskach.

W nowym soulslike'u nie możesz już zabić niektórych bossów. Zamiast tego są po prostu „wyczerpani”, odpoczywają i rozmawiają z Tobą
Kamil Kleszyk, 16 sierpnia 2025, 11:48
Najnowsza aktualizacja Wuchang: Fallen Feathers zamiast usprawnić rozgrywkę, wywołała burzę wśród graczy. Studio Leenzee radykalnie zmieniło fabułę – bossowie i historyczne postaci nie giną już w walce.

Burza wokół YouTube. Użytkownicy protestują przeciw AI sprawdzającemu wiek
Zbigniew Woźnicki, 13 sierpnia 2025, 11:00
Powstała petycja przeciwko weryfikacji wieku przez AI na YouTubie. Nie wiadomo, w jaki sposób system działa oraz co platforma robi z przechowywanymi danymi.

To urządzenie pozwala kraść samochód w kilka sekund i wygląda jak Game Boy. Hyundai chce opłaty za usunięcie luki w zabezpieczeniach
Zbigniew Woźnicki, 12 sierpnia 2025, 11:50
Oprogramowanie Hyundaia posiada wadę, którą wykorzystują złodzieje samochodów. Mimo to za aktualizację zapewniającą bezpieczeństwo firma żąda od posiadaczy pojazdów opłaty.

ChatGPT-5 to katastrofa, to prawdopodobnie najmniej udana premiera w dotychczasowej historii AI
Zbigniew Woźnicki, 11 sierpnia 2025, 10:55
ChatGPT-5 spotkał się z chłodnym przyjęciem ze strony społeczności. Nawet OpenAI przyznało, że rezultaty miały być lepsze, a wielu użytkowników tęskni za poprzednim modelem, ChatGPT-4o.
![Pozywają inne firmy za plagiat, a teraz sami go popełnili. Pokemon Company przeprasza za bezprawne wykorzystanie pracy fanów [Aktualizacja: twórcy bronią ilustratorki]](/i/w/h1/720_491603747.jpg)
Pozywają inne firmy za plagiat, a teraz sami go popełnili. Pokemon Company przeprasza za bezprawne wykorzystanie pracy fanów [Aktualizacja: twórcy bronią ilustratorki]
Maciej Gaffke, 8 sierpnia 2025, 19:25
Częściowo należące do Nintendo The Pokemon Company wykorzystało pracę fana Pokemonów w rozszerzeniu do Pokemon Trading Card Game Pocket. W konsekwencji wycofano grafiki dwóch kart i rozpoczęto tworzenie nowych.

Nvidia stanowczo: „Nie ma i nie będzie żadnych backdoorów w naszych chipach AI”
Zbigniew Woźnicki, 7 sierpnia 2025, 17:00
Nvidia sprzeciwia się montażowi tak zwanego kill switcha w swoich kartach graficznych. Propozycję nazwano „zaproszeniem do katastrofy”.

UE pochyla się nad zaglądaniem do prywatnych wiadomości przed wysłaniem; Polska sprzeciwia się propozycji
Zbigniew Woźnicki, 7 sierpnia 2025, 15:00
Unia Europejska ponownie pochyla się nad wprowadzeniem wymogu skanowania wiadomości w komunikatorach. Kwestia dotyczy także wiadomości szyfrowanych, czemu sprzeciwia się Polska.

GTA i dwie inne serie są „potencjalnie zagrożone” usunięciem ze względu na postępującą cenzurę gier dla dorosłych
Maciej Gaffke, 6 sierpnia 2025, 16:54
Kolejna cyfrowa platforma jest zmuszana do usuwania ze swojej oferty klasycznych gier z treściami dla dorosłych. Podobno wśród zagrożonych marek znalazło się GTA.

Panika bez powodu. Fałszywy alarm o weryfikacji wiekowej 18+ przez aplikację NVIDIA został wywołany jednym screenshotem
Zbigniew Woźnicki, 4 sierpnia 2025, 09:20
Internet obiegła informacja, że Nvidia wymaga weryfikacji wieku dla Nvidia App. To fałszywy alarm, który jest związany z błędem.

Blizzard ukarał graczy za swój własny błąd. Społeczność WoW Classic nie kryje oburzenia: „To absurdalne, to wasza wina”
Krzysztof Kałuziński, 2 sierpnia 2025, 15:18
W wyniku błędu społeczność skupiona wokół dodatku World of Warcraft: Mists of Pandaria Classic przez krótki czas miała możliwość przedwczesnego przeprowadzenia rajdu na Krypty Mogu’Shan. Blizzard postanowił zawiesić wszystkich graczy, którzy to wykorzystali.

Czas szykować dowody osobiste i aplikację mObywatel? Internet się zmienia i wkrótce dotknie to także Polaków
Zbigniew Woźnicki, 1 sierpnia 2025, 09:30
Wielka Brytania była pierwsza, ale nie będzie ostatnia. Weryfikacja wieku w Internecie jest planowana do wdrożenia już w kolejnych krajach należących do Unii Europejskiej.

„Pożyczyli” 500 000 dolarów, które miały iść na cele charytatywne. Teraz zamykają interes po odejściu swoich gwiazd
Marcin Bukowski, 25 lipca 2025, 11:54
Popularna vtuberka Ironmouse ujawniła, że agencja VShojo „pożyczyła” pieniądze, które zebrała na cel charytatywny. W odpowiedzi założyciel firmy przyznał się do błędów w zarządzania i ogłosił jej zamknięcie.

Skarga przeciwko Stop Killing Games. Organizator odpowiada na „fałszywe zarzuty”
Marcin Bukowski, 23 lipca 2025, 09:55
Organizator akcji „Stop niszczeniu gier” stał się przedmiotem skargi do Unii Europejskiej. Problemem jest zbyt duże zaangażowanie Scotta w promowanie akcji.

„To bardzo rozczarowujące”. Deweloper nie może zrozumieć ostrej reakcji społeczności wyczekiwanej survivalowej gry Subnautica 2
Krzysztof Kałuziński, 20 lipca 2025, 14:27
Nowy prezes studia odpowiedzialnego za grę Subnautica 2 nie kryje rozczarowania nawoływaniami do jej bojkotu. Tymczasem wydawca sandboxa, firma Krafton, zapowiada gotowość do obrony w sądzie wobec pozwu złożonego przez byłych szefów Unknown Worlds.

Gracze realistycznej strzelanki sięgają po ostateczność. Zwracają Ready or Not, ponieważ „nie ma innego sposobu, aby zwrócić ich uwagę”
Adrian Werner, 19 lipca 2025, 20:00
Fani Ready or Not, rozwścieczeni ocenzurowaniem niektórych elementów gry, sięgnęli po nowy oręż w walce o zmianę decyzji dewelopera.

Zrozpaczony deweloper nie może zrozumieć decyzji Apple. Gigant chce usunąć jego grę z App Store, nie mając ku temu dobrego powodu
Maciej Gaffke, 16 lipca 2025, 16:45
Apple chce usunąć grę Wheels of Aurelia ze swojego sklepu, ponieważ jest „przestarzała”. Odpowiedzialne za tytuł studio Santa Ragione zdecydowanie nie zgadza się z decyzją giganta.

Gracze nawołują do bojkotu: są wkurzeni i czują się oszukani. Dla wielu z nich wyczekiwana gra survivalowa Subnautica 2 jest już skreślona
Danuta Repelowicz, 11 lipca 2025, 00:55
Subnautica 2 ma duże problemy jeszcze przed premierą. Decyzja o opóźnieniu gry rozwścieczyła graczy i wywołała bojkot na Reddicie. W konsekwencji wydawca postanowił przedstawić swoją wersję wydarzeń.

Gracze słusznie się niepokoili o kontynuację hitowego survivalu z otwartym światem. Subnautica 2 została opóźniona na 2026 rok, a w grę wchodziło ponoć 250 mln USD
Maciej Gaffke, 9 lipca 2025, 22:23
To już pewne: Subnautica 2 nie wyjdzie w 2025 roku. Przyczyną opóźnienia najprawdopodobniej jest premia rzędu 250 milionów dolarów, której wydawca nie chciał wypłacić deweloperowi.

Kuriozalny zapis w umowie licencyjnej Ubisoftu to tak naprawdę nic niezwykłego, choć część graczy nie chce przyjąć tego do wiadomości. Baldur’s Gate 3 ma taki sam
Jakub Błażewicz, 9 lipca 2025, 20:53
Ubisoft obrywa za „nowy”, absurdalny zapis w umowie licencyjnej, mimo że ani nie jest to nowość, ani też klauzula zawarta tylko w EULA Ubisoftu.

Internauci nie pozostawili na nim suchej nitki. Producent z Xboxa twierdzi, że sztuczna inteligencja może pomóc zwolnionym w trudnych czasach
Kamil Kleszyk, 4 lipca 2025, 17:05
W sieci zawrzało po fali masowych zwolnień w Microsofcie i jego studiach zależnych. Wszystko za sprawą kontrowersyjnego wpisu Matta Turnbulla z Xbox Game Studios, który radził zwolnionym… aby szukali pomocy u sztucznej inteligencji.

Steam ma duży problem ze spamem. Platforma Valve jest zalewana grami skradzionymi z itch.io
Kamil Kleszyk, 28 czerwca 2025, 09:54
Coraz więcej platform cyfrowej dystrybucji zmaga się z zalewem podróbek i kradzionych gier. Po PS Store i Nintendo eShop przyszedł czas na Steama, gdzie podejrzani deweloperzy zaczynają wykorzystywać luki w systemie publikacji.

„Nie będę niczego ukrywał”. Wojna prawna pomiędzy twórcami dwóch gier-perełek wchodzi w nową fazę: jeden chce wymazać drugiego z historii
Agnieszka Adamus, 19 czerwca 2025, 21:00
Konflikt pomiędzy twórcami dwóch gier-perełek przybiera ostatnio na sile. Założyciele Playdead będą sądownie rozstrzygać swój wkład w stworzenie Limbo.

Ambitny projekt łączący Crusader Kings 3 z Bannerlordem wykończyła zakulisowa afera. Nie zabrakło nawet gróźb śmierci
Adrian Werner, 11 czerwca 2025, 14:46
Obiecujący mod Crusader Blade został porzucony. Powodem jest zakulisowa drama, obejmująca fałszywe informacje o postępach w pracach, doxxing, a nawet groźby śmierci.

Deweloper odpowiada oburzonym graczom. „Take-Two nie używa oprogramowania szpiegującego”
Jakub Błażewicz, 10 czerwca 2025, 10:47
Nie, Borderlands 2 nie dostało nagle spyware'a, wbrew temu, jak cześć graczy odczytała starą aktualizację umowy użytkownika. Przynajmniej tak twierdzi firma Take-Two Interactive.

„Nasza gra została stworzona z miłością”. Twórcy Clair Obscur: Expedition 33 apelują, by nie wykorzystywać ich gry do „szerzenia nienawiści”
Kamil Kleszyk, 6 czerwca 2025, 18:50
Sandfall Interactive zabrało głos w sprawie kontrowersji wokół swojego hitowego RPG-a. W emocjonalnym wpisie na platformie X deweloperzy podkreślili wartości, które przyświecały im podczas pracy nad Clair Obscur: Expedition 33.

Startup AI zbankrutował po ujawnieniu, że za technologią stało 700 ludzi z Indii, a nie sztuczna inteligencja
Zbigniew Woźnicki, 4 czerwca 2025, 10:00
Firma przez lata oszukiwała, że używa AI do tworzenia aplikacji. Tak naprawdę za sztuczną inteligencję odpowiadało kilkuset inżynierów z Indii.

MindsEye budzi obawy graczy na tydzień przed premierą. Z zespołu byłego twórcy GTA odeszli ważni pracownicy
Maciej Gaffke, 3 czerwca 2025, 20:48
Na tydzień przed premierą gry akcji MindsEye ze studia Build A Rocket Boy odeszło dwóch ważnych pracowników, nie podając oficjalnych powodów rozstania z zespołem weterana GTA.

„To nie moja decyzja”. Randy Pitchford tłumaczy się z „prawdziwych fanów” i ceny Borderlands 4
Marcin Bukowski, 29 maja 2025, 11:26
Prezes Gearbox tłumaczy się z afery ze stwierdzeniem, że „prawdziwy fan znajdzie sposób” na zakup Borderlands 4. Randy Pitchford podkreśla, że nie chce, aby ktoś płacił za grę więcej, niż powinien lub czuł się z tym niekomfortowo.

„Nie trzeba wiele, aby zgadnąć kto”. Studia płacą ludziom za hejtowanie MindsEye, twierdzi współtwórca nowej gry w stylu GTA
Marcin Bukowski, 28 maja 2025, 08:53
Jeden z dyrektorów generalnych Build A Rocket Boy twierdzi, że osoby negatywnie wypowiadające się na temat MindsEye zostały opłacone. Nie wskazał przez kogo dokładnie, ale gracze od razu domyślili się, że chodzi o Rockstar Games.

Nawet najwięksi fani Borderlands krytykują szefa Gearbox. Randy Pitchford tłumaczy zamieszanie wokół ceny Borderlands 4
Maciej Gaffke, 21 maja 2025, 18:55
Kontrowersje wokół szefa Gearbox Software nie maleją. Kolejne osoby z branży gier wideo oraz najwięksi fani serii krytykują niefortunne słowa Randy’ego Pitchforda na temat ceny Borderlands 4.

Fani apelują do szefa Gearbox, aby nie pobierał 90 euro za grę premium, a on odpowiada: „Prawdziwi fani znajdą sposób”
Krzysztof Kałuziński, 20 maja 2025, 19:47
Randy Pitchford odpowiedział na obawy co do ceny Borderlands 4 i stwierdzil, że „jeśli jesteś prawdziwym fanem, znajdziesz sposób” na zakup gry. Wypowiedź prezesa Gearbox nie przysporzyła mu popularności wśród fanów cyklu.

Youtuber Gamers Nexus zarzuca Nvidii wywoływanie nacisków na media. Generowania klatek głównym punktem sporu
Zbigniew Woźnicki, 19 maja 2025, 10:55
Nvidia ma wywierać presję na media, żeby budować narrację, jakiej oczekuje. Tak sugeruje redakcja portalu Gamers Nexus, który przybliża swoją komunikację z Nvidią.
![Przekroczono granicę chciwości? Gracze Star Citizena dają jasno do zrozumienia, co myślą o nowym pomyśle twórców [Aktualizacja]](/i/w/h1/720_485097598.jpg)
Przekroczono granicę chciwości? Gracze Star Citizena dają jasno do zrozumienia, co myślą o nowym pomyśle twórców [Aktualizacja]
Jakub Błażewicz, 19 maja 2025, 08:32
Flight Blades w Star Citizen wywołały konsternację graczy, którzy w nowych mikrotransakcjach upatrują niebezpiecznego precedensu. CIG odpowiedziało na krytykę.

RTX 5090 w Japonii nie dla turystów. Jeden ze sklepów wprowadził zakaz sprzedaży kart graficznych
Zbigniew Woźnicki, 30 kwietnia 2025, 11:20
W Japonii wprowadzono zakaz sprzedaży RTX-ów 5090 turystom. Część z nich przyjeżdżała do kraju tylko po to, żeby kupować elektronikę w niższych cenach.

Ubisoft mierzy się z oskarżeniami o naruszenie RODO i „cyfrowe wtargnięcie" oraz szykuje testy trybu offline w The Crew 2 i Motorfest
Jakub Błażewicz, 29 kwietnia 2025, 12:00
Ubisoft wytłumaczył różnicę między wycofaniem gry a dodaniem trybu offline, który wkrótce trafi do testów w The Crew 2 i Motorfest.

Wstrząs na scenie homebrew Wii. Twórcy kluczowego oprogramowania okradli Nintendo i próbowali zatrzeć za sobą ślady
Zbigniew Woźnicki, 29 kwietnia 2025, 11:25
Biblioteki oprogramowania homebrew dla Nintendo Wii miały powstać w nielegalny sposób. Ich twórcy wykorzystali kody źródłowe i usuwali informacje o prawach autorskich.

„Nie rozumiem, jak coś takiego jest w ogóle legalne”. YouTuber wywołał burzę po tym, jak stracił dostęp do Minecrafta po 15 latach
Jakub Błażewicz, 16 kwietnia 2025, 13:30
Stara sprawa z Minecraft: Java Edition znów stała się tematem gorących dyskusji na temat tego, że gracze nie są posiadaczami zakupionych gier.

Sąd skazał handlarza nielegalnymi Switchami. Znamy finał bezprecedensowej sprawy
Zbigniew Woźnicki, 16 kwietnia 2025, 09:48
Bezprecedensowa sprawa w Japonii. Sprzedawca zmodyfikowanych Nintendo Switch został aresztowany i skazany przez sąd.

Steam usuwa kontrowersyjną grę No Mercy w kolejnych krajach. To efekt interwencji m.in. brytyjskich urzędników
Piotr Doroń, 10 kwietnia 2025, 14:15
Gra No Mercy zniknęła ze Steama. Kontrowersyjny tytuł znalazł się na celowniku brytyjskich urzędników nie bez powodu.

„Chronimy dzieci przed wiedzą o tym, czym jest kareta, pozwalając im oglądać filmiki z otwierania skrzynek w CS-ie”. Deweloper ma dość niesprawiedliwości na YouTube
Krzysztof Kałuziński, 8 kwietnia 2025, 22:40
Karcianka Balatro znów została uznana za „promującą hazard” i objęta ograniczeniami wiekowymi. YouTube nałożył restrykcje na niektórych twórców, których filmy przedstawiają tę popularną, niezależną produkcję.

Nieskończony, otwarty świat i realistyczna grafika. Ten klon GTA 6 ma tylko jeden wielki problem: wygląda na scam
Jakub Błażewicz, 8 kwietnia 2025, 12:54
Paradise XRPL to albo bardzo ambitny projekt w stylu Grand Theft Auto, albo (co bardziej prawdopodobne) powtórka z The Day Before.

Review bombing to odpowiedź graczy na dochodzenie przeciwko deweloperowi Schedule 1, największego hitu Steama ostatnich tygodni
Jakub Błażewicz, 7 kwietnia 2025, 11:25
Polski Drug Dealer Simulator oberwał za decyzję wydawcy o wszczęciu dochodzenia w sprawie podobnego symulatora, który niedawno podbił serca użytkowników Steama.

Premier Japonii zabrał głos w sprawie Assassin's Creed: Shadows. Proaktywny Ubisoft przygotował zmiany w patchu premierowym
Marcin Bukowski, 20 marca 2025, 17:37
Premier Japonii odniósł się do kontrowersji wokół niszczenia świątyń w Assassin’s Creed: Shadows. Sednem są obawy dotyczące potencjalnego zachowania turystów.
![„Wykorzystano moje zaufanie”. Polski twórca Thorgala zawiódł się na Mighty Koi, którego RPG miało walczyć z Wiedźminem 4, a utknęło w deweloperskim piekle [Aktualizacja]](/i/w/h1/720_479744002.jpg)
„Wykorzystano moje zaufanie”. Polski twórca Thorgala zawiódł się na Mighty Koi, którego RPG miało walczyć z Wiedźminem 4, a utknęło w deweloperskim piekle [Aktualizacja]
Krzysztof Kałuziński, 18 marca 2025, 19:10
Niepewna sytuacja studia Mighty Koi wzbudza wątpliwości co do prac nad adaptacją kultowego Thorgala. Współtwórca komiksu nie kryje rozczarowania i dziwi się, że zaufał firmie bez odpowiedniego doświadczenia.

Twórcy fatalnego HoI4: Graveyard of Empires posypują głowę popiołem. Tłumaczą, co poszło nie tak i obiecują zmiany
Jakub Błażewicz, 11 marca 2025, 10:12
Paradox Development Studio obiecuje nie tylko krótkoterminowe poprawki Hearts of Iron 4: Graveyard of Empires, ale też zmiany w podejściu do skali DLC.

Kontrowersje związane z niesławną minigrą z GTA: San Andreas okazały się pozytywne, twierdzi były szef Xboxa. „Walczyliśmy o szacunek, byliśmy źródłem wszelkiego zła”
Marcin Bukowski, 9 marca 2025, 09:04
Były szef Xboxa uważa, że GTA: San Andreas stanowiło punkt zwrotny w branży gier, który pozwolił jej dorównać przemysłowi filmowemu i muzycznemu. Produkcja oraz zawarte w niej kontrowersyjne Hot Coffee udowodniły, że gry wideo stają się coraz dojrzalsze.

„Większość z nas nie zobaczyła pieniędzy”. Michał Korniewicz oskarża twórców gier Thorgal i The Night Wanderer, Mighty Koi odpowiada
Jakub Błażewicz, 3 marca 2025, 17:35
Polscy twórcy Thorgala i The Night Wanderer ze studia Mighty Koi mają zwlekać z wypłatami dla osób pomagających przy produkcji gier dewelopera. Prezes odpowiada na zarzuty.

Popularny mod do GTA 5 ofiarą „korupcji” i „gangu”. FiveM to historia zdrady i lenistwa
Jakub Błażewicz, 18 lutego 2025, 13:30
FiveM miało być projektem dla społeczności GTA 5 i tworzonym z fanami, ale pasja twórcy przegrała z nienawistną manipulacją leniwych współpracowników.

Chińczycy masowo wystawiają negatywne recenzje strategiom Paradoxu na Steam. Wkurzyli się o zmiany w historii Jedwabnego Szlaku w HoI4: Graveyard of Empires
Zuzanna Domeradzka, 17 lutego 2025, 19:01
Zapowiedź nowego DLC do Hearts of Iron 4 zdenerwowała graczy z Chin. Przez alternatywne ścieżki historii, na których implementację zdecydował się Paradox, społeczność wystawia negatywne recenzje innym grom firmy.