Firma Amazon udostępniła darmowy silnik Lumberyard, który bazuje na różnych technologiach (w tym CryEngine) i może być wykorzystany nawet do tworzenia sieciowych gier AAA na PC, PS4 i XOne. Z czasem narzędzia zaczną obsługiwać więcej platform sprzętowych.
Amazon coraz śmielej poczyna sobie na rynku gier wideo. Już od dłuższego czasu słyszymy o planach tworzenia wysokobudżetowych gier, a teraz handlowy gigant wypuścił własne narzędzia do game-developingu, skupione wokół silnika Lumberyard. Jest to kompleksowe oprogramowanie, które składa się m.in. z rozwiązań opracowanych przez studio Double Helix oraz technologii CryEngine (tym samym wyjaśniło się, czego dotyczyła warta co najmniej 50 milionów dolarów umowa z Crytekiem, o której głośno było prawie rok temu). Obecnie Lumberyard pozwala projektować gry na komputery osobiste (Windows Vista, 7, 8 i 10) oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One, ale z czasem – w ciągu kilku miesięcy – lista obsługiwanych platform sprzętowych ma wydłużyć się o urządzenia mobilne i gogle VR.

Korzystanie z omawianego silnika jest darmowe – opłaty pojawiają się dopiero, gdy deweloper postanowi zaimplementować w swoim dziele funkcje sieciowe (choć i tak mowa tu o raczej niewysokich kwotach, zależnych od ruchu na serwerach gry). Na rzecz wygodnej obsługi tych ostatnich przygotowano usługę GameLift, opartą na Amazon Web Services. Ponadto Lumberyard oferuje integrację z serwisem Twitch (kupionym przez Amazon w 2014 roku za prawie miliard dolarów). Uwidacznia się ona przede wszystkim w funkcji ChatPlay – jest to opcja kontrolowania gry przez czat podczas strumieniowania rozgrywki (jakiś czas temu publiczność po wielu trudach przeszła w ten sposób Dark Souls).
Na razie nie przedstawiono żadnych gier korzystających z silnika Lumberyard, aczkolwiek można oczekiwać, że użytek z niego zrobi Amazon Game Studios, tworząc swój niezapowiedziany jeszcze tytuł na PC (o ile nadal jest on w planach). Najpewniej korzysta też z niego studio Gunfire Games (twórcy Darksiders II: Deathinitive Edition), którego członkowie wystąpili na filmiku widocznym na początku tej wiadomości. Szczegółowe informacje o omawianej technologii znajdziecie pod tym adresem.
0

Autor: Krzysztof Mysiak
Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.