7. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 7. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.
Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II – Król Nazguli
Strategiczne 28 listopada 2006
Oficjalny dodatek do drugiej odsłony cyklu The Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth, wymagający do działania podstawowej wersji gry. Akcja rozszerzenia pt. Król Nazguli przenosi graczy do okresu pomiędzy Bitwą Ostatniego Przymierza Ludzi i Elfów, a wyprawą Drużyny Pierścienia. Deweloperzy postawili tym razem na własną inwencję twórczą, gdyż gra opowiada o wydarzeniach opisanych przez J.R.R. Tolkiena jedynie pobieżnie.
Humankind
Strategiczne 17 sierpnia 2021
Turowa strategia 4X studia Amplitude, wzorowana na serii Sid Meier's Civilization. W Humankind gracz tworzy własną cywilizację, dobierając elementy z wielu historycznych kultur, a następnie musi ją poprowadzić przez kolejne epoki, od starożytności po czasy współczesne.
Going Medieval
Strategiczne sierpień 2024 (wczesny dostęp od 1 czerwca 2021)
Going Medieval to gra strategiczna, w której staramy się zbudować i nadzorować średniowieczną wioskę, powstałą na terenach, na których cywilizacja przestała istnieć w wyniku epidemii czarnej śmierci. Produkcja została opracowana przez studio Foxy Voxel.
Star Wars: Empire At War
Strategiczne 16 lutego 2006
Gra strategiczna czasu rzeczywistego, opracowana przez studio Petroglyph. Akcja opisywanej produkcji toczy się na dwa lata przed wydarzeniami opowiedzianymi w czwartej części filmowej sagi Gwiezdnych wojen (o podtytule Nowa nadzieja), aczkolwiek pojawiają się w niej również wątki zaczerpnięte z trzeciej części serii (zatytułowanej Zemsta Sithów). Osią akcji jest konflikt pomiędzy Sojuszem a Imperium Galaktycznym. Sama rozgrywka składa się z dwóch sekcji: planowania i ataku.
Call to Arms - Gates of Hell: Ostfront
Strategiczne 11 czerwca 2021
Dodatek do gry Call to Arms w konwencji taktycznego RTS-a w realiach II wojny światowej, stanowiący rozwinięcie rozwiązań znanych z cyklu Men of War. Gates of Hell oferuje szerokie spojrzenie na okres wojny, pozwalając rozegrać potyczki z różnych lat i frontów.
Tropico 6
Strategiczne 29 marca 2019
Szósta główna odsłona zapoczątkowanej w 2001 roku serii strategii ekonomicznych Tropico. W produkcji stworzonej przez studio Limbic Entertainment (twórców Might & Magic: Heroes VII) wcielamy się w El Presidente – przywódcę bananowej republiki. Naszym zadaniem jest zarządzanie krajem. Musimy dbać o rozbudowę miast, zapewniać ludziom pracę, naprawiać zniszczenia wywołane przez kataklizmy czy też kształtować politykę wewnętrzną i zagraniczną, wydając stosowne dekrety.
Age of Empires IV
Strategiczne 28 października 2021
Age of Empires 4 to czwarta pełnoprawna odsłona słynnego cyklu strategii czasu rzeczywistego, osadzona w średniowieczu. Za jej stworzenie odpowiedzialna jest ekipa Relic Entertainment, znana z takich serii jak Company of Heroes czy Warhammer 40,000: Dawn of War. Pod względem mechaniki tytuł co prawda pozostaje wierny schematowi wypracowanemu przez swoich cenionych poprzedników, jednak wprowadza również sporo nowych rozwiązań.
Revival: Recolonization
Strategiczne 11 kwietnia 2024
Gra strategiczna typu 4X, której akcja ma miejsce na Ziemi tysiące lat po przegranej wojnie z maszynami. W Revival: Recolonization stajemy przed wyzwaniem zjednoczenia prymitywnych plemion, przywrócenia dawnej technologii i pokonania armii robotów.
Gray Zone
Strategiczne 16 grudnia 2022
Kładący silny nacisk na fabułę taktyczny RTS z elementami RPG, którego akcja została osadzona w odległej galaktyce. Gray Zone jest debiutancką grą słowackiego studia Eastworks i oferuje rozbudowaną kampanię pełną pobocznych zadań.
The Guild 3
Strategiczne 14 czerwca 2022
Trzecia odsłona serii osadzonych w realiach średniowiecznych strategii ekonomicznych z elementami RPG, zapoczątkowanej w 2002 roku pod egidą firmy JoWooD Entertainment. Opracowana tym razem na zlecenie Nordic Games gra The Guild 3 łączy kluczowe cechy swoich poprzedniczek z nowoczesną oprawą graficzną oraz szeregiem nowości i ulepszeń na gruncie mechaniki.
Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia
Strategiczne 14 listopada 2006
Pierwszy oficjalny dodatek do gry Heroes of Might and Magic V, opracowany przez rosyjskie studio Nival Interactive. Najważniejszą z nowości rozszerzenia zatytułowanego Kuźnia Przeznaczenia (ang. Hammers of Fate) jest nowa rasa krasnoludów, która aktywnie włącza się w konflikt targający światem Ashan. Wnosi ona do rozgrywki nie tylko swoje legendarne zdolności bojowe, ale także bogaty zestaw całkiem nowych zaklęć.
Warno
Strategiczne 23 maja 2024 (wczesny dostęp od 20 stycznia 2022)
Warno jest strategią czasu rzeczywistego od znanego m.in. z cyklu Wargame studia Eugen Systems. Produkcja podejmuje tematykę zimnej wojny, która przeradza się w III wojnę światową. Warno oferuje rozgrywki single i multiplayer.
Warhammer 40,000: Dawn of War II
Strategiczne 19 lutego 2009
Pełnoprawna kontynuacja popularnej strategii czasu rzeczywistego studia Relic Entertainment, osadzonej w kultowym uniwersum Warhammera 40,000, gdzie krwawą walkę toczą ze sobą przedstawiciele kilkunastu zwaśnionych frakcji. W toku kampanii fabularnej możemy przejąć kontrolę nad armiami jednej z czterech stron konfliktu: ludzi (Kosmicznych Marines), orków, Eldarów i Tyranidów.
Dune 2000
Strategiczne 30 września 1998
Odświeżona, oznaczona numerem 2000 wersja starego hitu Dune 2. Znowu możemy wcielić w głównodowodzącego jednego z trzech wielkich domów i toczyć wielkie bitwy na powierzchni planety Arrakis.
Command & Conquer 3: Wojny o Tyberium
Strategiczne 28 marca 2007
Pełnoprawna kontynuacja bestsellerowej serii gier strategicznych Command & Conquer zapoczątkowanej przez studio Westwood, a następnie kontynuowanej przez zatrudniające twórców oryginału EA Los Angeles. Trzecia odsłona cyklu stanowi swoisty powrót do korzeni, zarówno pod względem mechaniki, jak i fabuły. W grze przyjdzie nam śledzić dalsze losy konfliktu pomiędzy globalną organizacją militarną GDI a terrorystami znanymi jako Brotherhood of Nod.
The Settlers: Dziedzictwo Królów
Strategiczne 8 lutego 2005
Piąta część popularnej serii strategiczno-ekonomicznej, rozwijanej nieprzerwanie od 1993 roku przez niemieckie studio Blue Byte Software. W pracach nad kolejną odsłoną gry autorów cyklu wspomagał Bruce Milligan, odpowiedzialny w przeszłości za takie hity, jak Civilization czy Tropico. Akcja tytułu przenosi nas w nieco inne, poważniejsze realia, nawiązujące do czasów europejskiego średniowiecza, zaś osią fabuły jest odbicie utraconego w przeszłości królestwa z rąk złowieszczego tyrana.
Anno 2205
Strategiczne 3 listopada 2015
Szósta pełnoprawna odsłona popularnego cyklu strategii ekonomicznych, którego akcję osadzono początkowo w średniowieczu (1404-1701), by w końcu przenieść graczy w całkiem futurystyczne realia (Anno 2070). Produkcją tytułu zajęło się znane z serii The Settlers studio Blue Byte Software, które współpracowało już przy produkcji poprzednich odsłon cyklu.
Old World
Strategiczne 1 lipca 2021
Strategia turowa typu 4X inspirowana serią Sid Meier's Civilization, w której prowadzimy starożytną dynastię i próbujemy uczynić z rządzonego przez nią państwa światową potęgę. Głównym designerem Old World jest Soren Johnson, który projektował też Civilization IV.
StarCraft II: Legacy of the Void
Strategiczne 10 listopada 2015
Trzecia odsłona trylogii StarCraft II, stanowiącej kontynuację bestsellerowego kosmicznego RTS-a firmy Blizzard. Ostatni epizod trzyczęściowej kampanii fabularnej gry poświęcony jest najbardziej tajemniczej rasie w uniwersum StarCrafta - Protossom. W StarCraft II: Legacy of the Void wcielamy się w dowódcę tej zaawansowanej technologicznie frakcji, która przeszła sporą ewolucję w porównaniu do pierwszej odsłony gry z 1998 roku.
Anno 1701
Strategiczne 26 października 2006
Anno 1701 to pozycja, która zainteresuje przede wszystkim miłośników mozolnego rozwijania i rozbudowywania zamorskich posiadłości oraz rośnięcia w potęgę poprzez zręczne, ekonomiczne manewry.
Cezar III
Strategiczne 24 maja 1999
Cezar 3 to kolejna odsłona cyklu strategii ekonomicznych, rozwijanego przez Impressions Games. W czasie przygody gracz wciela się w gubernatora, którego zadaniem jest stworzenie sprawnie funkcjonującego miasta.
Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm
Strategiczne 4 marca 2008
Kolejne samodzielne rozszerzenie do wydanej w 2004 roku strategii czasu rzeczywistego Warhammer 40,000: Dawn of War. Dodatek zatytułowany Soulstorm oferuje graczom tylko jedną nową kampanię fabularną, jednak obejmuje ona zasięgiem cały system gwiezdny Kaurva, z czterema planetami i trzema księżycami. Na tym właśnie terenie dochodzi do konfliktu pomiędzy dziewięcioma frakcjami, pragnącymi zbadać występującą tu tytułową anomalię (w polskiej wersji gry zwaną Burzą Spaczni).
Foundation
Strategiczne 2024 (wczesny dostęp od 1 lutego 2019)
Foundation to strategia ekonomiczna w stylu serii The Settlers. Podczas zabawy przenosimy się do średniowiecza i stajemy przed zadaniem zbudowania potężnego, dobrze prosperującego miasta. Co ciekawe, gramy na mapie pozbawionej siatki.
Age of Wonders III
Strategiczne 31 marca 2014
Osadzona w realiach fantasy gra strategiczna, stanowiąca czwartą odsłonę cyklu wykreowanego i rozwijanego przez holenderskie studio Triumph Software. Age of Wonders III przenosi graczy do fantastycznego świata, w którym rozmaite rasy i ugrupowania walczą o władzę. Fabularyzowana kampania główna w grze skupia się na rywalizacji dwóch zwaśnionych frakcji – Imperium Wspólnoty oraz Trybunału Wysokich Elfów. Rozgrywka w Age of Wonders III to miks elementów strategii oraz cRPG.