Gry Przygodowe PlayStation 1
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Gry z gatunku przygodowe na platformę Sony PlayStation 1 ułożone według popularności.
Gry przygodowe. Gatunek, który zawiera trzy kluczowe elementy: eksplorację, rozwiązywanie zagadek oraz mocno zaakcentowaną fabułę. Jedną z głównych cech gier przygodowych jest to, że postać gracza zbiera przedmioty i używa ich do rozwiązywania zagadek, w celu rozwinięcia opowiadanej w grze historii. Produkcje te zazwyczaj oferują tylko rozgrywkę dla jednego gracza, a także interfejs point & click. Do kategorii gier przygodowych przypisywane są także tytuły z gatunku hidden object, które polegają na wyszukiwaniu ukrytych na planszy przedmiotów.

Silent Hill
Przygodowe 31 stycznia 1999
Klasyczny survival horror z konsoli PlayStation, który zapoczątkował jedną z najpopularniejszych serii w swoim gatunku. W grze wcielamy się w postać Harry'ego Masona, który wraz z córką Cheryl wybiera się na wakacje do tytułowego miasteczka Silent Hill.

Atlantis: Zapomniane opowieści
Przygodowe 30 października 1998
Osadzona w fascynującym świecie zaawansowanej technologicznie cywilizacji przygodowa gra FPP, w której celem jest odnalezienie zaginionej królowej. Na graczy czeka podczas eksploracji wiele zagadek logicznych.

Alone in the Dark: The New Nightmare
Przygodowe 18 czerwca 2001
Alone in the Dark: The New Nightmare to klasyczny survival-horror. Wcielamy się w jedną z dwóch różnych postaci (Edward Carnby oraz Aline Cedrac). W trakcie gry rozwiązujemy niezbyt skomplikowane zagadki, a także toczymy widowiskowe pojedynki z przerażającymi stworami.

Clock Tower
Przygodowe 13 grudnia 1996
Przygodówka point & click z elementami horroru. To jedna z pierwszych produkcji tego typu wydanych na PlayStation, wykorzystujących grafikę 3D.

Legacy of Kain: Soul Reaver
Przygodowe 16 sierpnia 1999
Osadzona w mrocznym świecie przygodowa gra akcji z widokiem TPP, w której wygnany wampir Raziel realizuje plan zemsty na swoim dawnym władcy. Produkcja udanie łączy sekwencje akcji z wyzwaniami logicznymi.

Discworld
Przygodowe 1 października 1995
Discworld jest klasyczną, dwuwymiarową grą przygodową, której fabuła nawiązuje do stworzonej przez Terry’ego Pratchetta książkowej sagi o Świecie Dysku. W tytule wcielamy się w postać nieudolnego maga o imieniu Rincewind, który otrzymuje zadanie przepędzenia straszliwego smoka przyzwanego przez tajemniczy kult z innego wymiaru.

Resident Evil: Director's Cut
Przygodowe 22 września 1997
Reedycja gry Resident Evil, wydana wyłącznie w formie cyfrowej w ramach usługi PSOne Classics. Opracowana przez firmę Capcom produkcja jest rozszerzoną i nieocenzurowaną wersją przebojowego tytułu, który zadebiutował w 1996 roku na konsoli PlayStation. W porównaniu z pierwowzorem, Resident Evil: Director's Cut może się pochwalić przede wszystkim obecnością trzech wariantów rozgrywki. Tryb Original to wierna kopia oryginału, niepoddana żadnym zmianom ani usprawnieniom.

Resident Evil 2 (1998)
Przygodowe 21 stycznia 1998
Druga odsłona przebojowego cyklu przygodowych gier akcji, utrzymanych w konwencji survival horroru. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku pierwowzoru, za opracowanie tego tytułu odpowiada japońska firma Capcom. Akcja Resident Evil 2 rozgrywa się po wydarzeniach opowiedzianych w pierwszej części serii – niemal wszyscy mieszkańcy miasta Raccoon City zostali zarażeni tajemniczym wirusem, który zmienił ich w krwiożercze zombie.

Cyberia
Przygodowe 1 stycznia 1996
Przygodowa gra akcji, w której wcielamy się w Zaka Kingstona – hakera infiltrującego tajną placówkę badawczą na Syberii, gdzie prowadzone są prace nad nową bronią masowego rażenia. W trakcie zabawy eksplorujemy kolejne poziomy kompleksu, walczymy z napotkanymi przeciwnikami i rozwiązujemy zróżnicowane zagadki, a od czasu do czasu zasiadamy za sterami wieżyczek strzelniczych i samolotów.

Resident Evil 3: Nemesis
Przygodowe 22 września 1999
Trzecia odsłona niezwykle popularnej serii survival horrorów, nad którą pieczę sprawuje firma Capcom. Gracze po raz kolejny trafiają na teren fikcyjnego miasteczka Raccoon City, którego mieszkańcy zostali przemienieni w krwiożercze zombie. Oczywiście za tymi wydarzeniami ponownie stoi korporacja Umbrella, z której laboratorium wymknął się kolejny, śmiertelnie niebezpieczny wirus.

Clock Tower II: The Struggle Within
Przygodowe 12 marca 1998
Trzecia odsłona cyklu przygodowych horrorów wykorzystujących mechanikę point & click. Produkcja nie nawiązuje fabularnie do poprzednich części i wprowadza kilka nowości, jak opcja przełączania się pomiędzy dwiema osobowościami głównej bohaterki.

Broken Sword II: The Smoking Mirror
Przygodowe 10 grudnia 1997
Druga z serii gier przygodowych, w których bohaterami są poszukiwacze przygód. Tym razem fabuła tytułu nawiązuje do motywu demonicznych mocy i starożytnych cywilizacji z Ameryki Środkowej.

Broken Sword: The Shadow of the Templars
Przygodowe 10 grudnia 1996
Broken Sword: The Shadow of the Templars to dwuwymiarowa przygodówka point-and-click z rysowaną grafiką, w której gracze prowadzą prywatne śledztwo w sprawie tajemniczego zamachu. Tytuł otworzył słynną dzisiaj serię produkcji, która wyznaczyła wiele trendów w gatunku.

Dracula: Resurrection
Przygodowe 9 czerwca 2001
Przygodówka kontynuująca losy bohaterów słynnej powieści Brama Stokera. Siedem lat po rozprawieniu się z Drakulą, Johnathan musi udać się do Transylwanii by odnaleźć Minę. Zabawa polega głównie na prowadzeniu rozmów z postaciami niezależnymi, eksplorowaniu lokacji i poszukiwaniu przedmiotów niezbędnych do rozwikłania zagadek.

Policenauts
Przygodowe 19 stycznia 1996
Zawierająca szereg usprawnień edycja przygodówki FPP, która pierwotnie ukazała się w 1994 roku na platformie PC-98. Autorem tej utrzymanej w stylistyce science-fiction produkcji jest Hideo Kojima.

In Cold Blood
Przygodowe 14 lipca 2000
Trójwymiarowa gra przygodowa opowiadająca o losach brytyjskiego szpiega, który wyrusza do wschodniej Europy z tajną misją i wpada na trop międzynarodowego spisku. In Cold Blood jest dziełem studia Revolution Software.

Discworld II: Mortality Bytes!
Przygodowe 24 września 1997
Druga część przygód czarodzieja Rincewinda, jednego z głównych bohaterów słynnej książkowej sagi Świat dysku Terry’ego Pratchetta.

Fear Effect
Przygodowe 24 lutego 2000
Nietypowe połączenie gry przygodowej i survival horroru. Produkcja utrzymana jest w stylistyce science fiction i wyróżnia się oryginalną oprawą wizualną, łączącą renderowane tła i cel-shade’owe modele postaci.

Ark of Time
Przygodowe 1 lipca 1998
Przygodówka point-and-click. Kierujemy w niej poczynaniami Richarda Kendalla – dziennikarzyny, który nieoczekiwanie dostaje szansę na reportaż życia. Ma on odnaleźć brytyjskiego badacza i archeologa Caldwella, którego ekspedycja zaginęła w okolicach Trójkąta Bermudzkiego. Podróżnicy próbowali podobno odnaleźć ruiny tajemniczej Atlantydy.

Psychic Detective
Przygodowe 1 marca 1996
Niekonwencjonalna, przygodowa gra detektywistyczna, zrealizowana w konwencji filmu interaktywnego. Wcielając się w rolę Erica Foxa, władającego potężnymi i bardzo przydatnymi umiejętnościami parapsychicznymi, staramy się rozwikłać zagadkę śmierci ojca tajemniczej tancerki Lainy.

Tail of the Sun
Przygodowe 26 kwietnia 1996
Produkcja, którą najkrócej można opisać jako symulator jaskiniowca. Zadaniem graczy jest stworzenie cywilizacji prehistorycznych ludzi. W tym celu, jako jeden z pierwszych przedstawicieli homo sapiens, muszą zadbać o przetrwanie i rozwój swojego plemienia.

Evil Dead: Hail to the King
Przygodowe 5 grudnia 2000
Bazująca na filmowej sadze „Martwe zło” produkcja, która przedstawia dalsze losy bohaterskiego Asha. Tytuł jest survival horrorem, który wykorzystuje sprawdzone mechanizmy i motywy charakterystyczne dla całego gatunku.

X-Files: The Game
Przygodowe 9 stycznia 1999
X-Files: The Game to oparta na motywach popularnego serialu telewizyjnego gra przygodowa w konwencji interaktywnego filmu, wyprodukowana przez firmę Fox Interactive. Gracz wciela się w młodego agenta FBI, który musi rozwikłać zagadkę zniknięcia Foxa Muldera i Dany Scully, czyli duetu pracującego nad sprawami z archiwum X. Scenariusz gry napisał Chris Carter, a w produkcję zaangażowani zostali także odtwórcy głównych ról w serialu - David Duchovny i Gillian Anderson.

Fear Effect 2: Retro Helix
Przygodowe 21 lutego 2001
Niezwykły miks wielu różnych gatunków, który stanowi prequel do wydanego w 2000 roku Fear Effect. Produkcja łączy w sobie elementy survival horroru i gry akcji, udanie wplatając w nie mechaniki znane z RPG-ów i gier logicznych.